Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Elektron skrev:
Däremot begriper jag inte varför fler och fler alldeles vanliga hästar ska behandlas som värsta wc-hästen <--- det protesterar jag emot. Jag trodde det var "vanliga" normalpresterande hästar vi diskuterade.

Jag, detta håller jag med dig om. En del inser inte bara. Jag vet att jag och mina hästar har kapcitet att gå 1.45 hoppning kanske 1.50 men OS, WC, VM , knappast, jag har inte kap til det iaf och dom få hästarna som kan det kommer aldrig en vanlig Svensson ha råd med.

Jag tror att en del vill vara lite fina och göra som dom stora pojkarna och flickorna gör, det är inget fel med det men är det realistiskt och rättvist?

J_e_n_a skrev:
Jag, detta håller jag med dig om. En del inser inte bara. Jag vet att jag och mina hästar har kapcitet att gå 1.45 hoppning kanske 1.50 men OS, WC, VM , knappast, jag har inte kap til det iaf och dom få hästarna som kan det kommer aldrig en vanlig Svensson ha råd med.

Jag tror att en del vill vara lite fina och göra som dom stora pojkarna och flickorna gör, det är inget fel med det men är det realistiskt och rättvist?

Syftar du på mig nu??

Jag tror du kan ha rätt :D

Jag tror också att de flesta hästar mår bäst av att få vara ute men jag har full förståelse för att man inte släpper ut en tvåhundratusenkronorshäst eller en häst som inte är van att vara ute som i ditt exempel - den klarar det säkert fysiskt men kan flippa psykiskt ist och så är skadan skedd.

Dock skulle jag önska att såna beslut (som inkräktar på hästens hästliv) grundades på kunskap (t ex om hästens fysiologi) och inte på vad boxgrannen gör.

Senast ändrad:

Jag kan hålla med om att det pjoskas en hel del med hästar idag men samtidigt kan jag hålla med om att man vill vara rädd om sin lilla ögonsten.. Hästar som får komma ut dagligen vid normala väderförhållande dör inte av att stå inne en dag om det är skit-väder. Men samtidigt är hästen ett stäppdjur och mår bäst av att vara ute i en hage. Tycker det är svårt att "dömma" folk som vill ha sin häst inne vid vissa väder. Själv jobbar jag med hästar och vi släpper ut varje dag, oavsett väder. Sen får man lära känna hästarna och vissa står och hänger vid grinden efter ett par timmar om det regnar och vill in. Andra bryr sig inte det minsta att det ösregnar och går gladeligen kvar i sin hage hela dagen. Man får anpassa det efter behov tycker jag. Kyla däremot brukar inte störa dom, sålänge det är någolunda vindstilla och dom har ett bra täcke på sig. Tycker det är mycket värre isåfall med folk som har hästarna ute hela dagen på sommaren i en hage utan varken skugga eller tillgång till vatten...

Många har VÄLDIGT mkt synpunkter på ANDRAS hästhållning...

Själv måste jag påstå att jag tycker snarare att de som PROPPSAR på att hästar ska stå ute i MINST 10 timmar OAVSETT väder/vind e korkade... OAVSETT hästen klarar det eller inte... Jag klarar åxå av att vara ute i alla väder med RÄTT kläder men gillar jag det ??? NOPE...

Fryser jag åker det på ett extra täcke på hästen, spöregnar det ute får de va inne (alt gå ut när de slutat regna), e de snöstorm får de va inne, är det mer än -20 får de va inne (inte för hästarnas skull så mkt utan för att hålla värmen i stallet och jo LITE för hästarna åxå kanske då de i STHLM inte är direkt vanligt = inte vana och oavsett täcke eller inte så är det LUFTRÖREN som tar stryk om de är för kallt å hästarna rör sej för mkt i för "hög" kyla...)...
Och mina hästar e just nu avelsmärr med avkomma....

Och jo jag vet att lösdrifsthästar gör som de vill men de e just för att de kan gå in UNDER skydd om de behövs men de kan inte "inackorderingshästar" i "vanliga" stall... Därav alla olika regler för var å en...

I just denna trådskapares fall... Du har LÄST på lapparna... Men har du pratat med ägaren å dem som släpper ut hästarna ?? De kanske vet vade som menas med dem... Ej ut vid blåst är kanske inte = 2-5ms utan de har en "egen" gräns förklarad mellan sej..
Samma med regn ... Ej ut vid regn = REGN inte duggregn... mm...
Och alla vet ju att de e FÅ täcken oavsett märke som klarar att hålla undan väta i många timmar = hästen inne framför att vara ute i x antal timmar med blött täcke...

SÅ om DU fryser får hästen ett extra täcke? Hästar fungerar inte som människor. De fryser inte heller automatiskt bara för att det regnar.

Ärligt talat har jag aldrig träffat nån som propsat på att ha hästen ute i 10 timmar om den fryser eftersom de allra flesta är väldigt måna om sin häst.

Och den forskarrapport som sa att hästar i dålig kondition fryser mer än hästar i hög? Hästar i bra kondition har mindre benägenhet att frysa.
kommer inte ihåg exakt vad rapporten sa men nån annan kanske gör det?
Sen kan det vara individuellt, min stora märr kan gå ute klippt i kyla och regn med mkt mat medan andra jag haft knappt kunnat gå ut med tcke.

Ursäkta svarade på ett inlägg högre upp som hade hästar i bra kondition och jämförde med oklippta o tränade hästar

Elektron skrev:
SÅ om DU fryser får hästen ett extra täcke? Hästar fungerar inte som människor. De fryser inte heller automatiskt bara för att det regnar.

Japp och det oavsett om det regnar eller e strålande sol, sen struntar jag i om hästen frusit utan det extra täcket eller inte för jag TROR mej iaf veta att den INTE fryser då iaf !!!
Hellre ett täcke för mkt än för lite.

Nu hör väl inte det här till TS ursprungs fråga men jag tänkte ialla fall berätta att "våran" tränare till våran travhäst har sina på lösdrift för tillfället och har haft så sen i höstas... De har flyttat och skulle bygga nytt stall men pga att myndigheterna har extremt lång behandlingstider hann de inte sätta igång i tid. De har möjlighet att flytta in alla hästarna till närmsta travbana men i och med att hästarna går bättre nu än på länge och dessutom är glada till max så får de vara kvar ute... Nu har nästan hela gänget gått på vinterträning och inte startat men i stället tränats väldigt hårt.

De har klarat sig fint på rejäla vintertäcken och ligghall och fritillgång på grovfoder och rejäla kraftfoder utfodringar, de har visserligen satt en hel del päls men vad gör det, de blir svettiga men vi duschar ju ändå alltid hästarna efter jobb... De får stå inne i ett mindre stall hemma för att torka upp om de har kört hemma eller stanna kvar på banan tills de är torra om de körs där.

löjligt .... våra ridskolehästar går ute utan täcke (förutom den tunnhåriga) i så gott som alla väder ! det går jätte bra

Problemet är tyvärr att den stallansvariga som har ansvaret för ridskolehästarna tycker precis likadant som de här 2 tjejerna. Vissa dagar får ridskolehästarna stå inne hela dagen för det är ingen som ORKAR borsta av 15 leriga hästar!! Dessutom är ridskolehästarna klippta...o de stackarna går ut utan täcke oavsett om det är regn eller snö...de fryser ju!!! :cry:

Sen det här med att stoppa i hästen extra mat..tjejen i fråga är en sån som tror att hon vet bäst i alla lägen så det är lönlöst tyvärr. :(

olgaklara skrev:
Hahahahahaha...Hahahahaha

Mina hästar har absolut ett helt vanligt liv och går ute i hage VARJE dag. Inget snack om saken, MEN båda fullblodshästarna fryser här nere i SKÅNE när det regnar och blåser från sidan vilket inte ett enda täcke som jag haft lyckats hålla tätt och då pratar jag både täcken för runt 2-3 tusen och billigare täcken OCH regntäcken!

Jag förstår att man inte har hästarna ute lika länge när det är Riktigt kallt blåser el regnar (Om de nu VERKLIGEN är så att de fryser) Men att de som du skrev får stå inne för att de flesta skador sker ihage och att de är för Värdefulla tycker jag är sjukt. Iallafall så tycker jag att hästarna ska ut oavsett väder iallafall sålänge som de klarar utan att frysa men att stå inne en HEL dag ????

Men vet man inte hur det är att ha hästar ute på slätt så vet man inte :smirk: de här hästarna i detta stall står inte på nån slätt.. de har träd tillomed.

Och klippning beror väl på HUR man klipper! Det finns faktiskt olika längder på skären som gör att man kan antingen ha hästen finklippt eller lite längre i pälsen, det finns även operationsskär som klipper bort ALLT av pälsen!Måste man verkligen klippa hästen in på baraste skinnet?

De flesta tävlingshästar i hög kondition som är fin klippta och helklippta har inte samma skydd som en som är normalklippt thats it!
Och ja jag klipper mina kort eftersom jag har hästar som jobbas hårt varje dag och vill inte att de skall stå och vara blöta på natten.

Självklart ska hästen inte vara blöt på natten, de torkar ju faktiskt ganska fort. Men visst det är inte bra att en så pass kort klippt blir jätte våt.. Min blir aldrig blöt mer än på benen och huvet om jag har täcke på med hals.

Jag kan dessutom inte finna att en häst skulle vara mer häst för att man tvingar dem att vara ute i ur och skur. Vi har faktiskt förädlat hästen en hel del i dag och ja tyvärr så är hästarna mer ömtåliga idag. Tja tvingar man verkligen hästen?? Tror nog de flesta hästar vill vara ute iallafall ett tag även om det regnar

OCH hästar i hög kondition fryser lättare eftersom de inte har samma mängd underhudsfett som en "normal" presterad häst!!!! Det visste inte jag. Men samtidigt så måste det ju vara lättare för en häst i normal kondition att hålla vämen än en häst som är helt ur kondis

.............

olgaklara skrev:
Och det med skador skrev jag att många är rädda om sina hästar för det är faktiskt så att det är dyrt att köpa häst idag och ännu dyrare att försäkra i fullvärde. Och nu är det som så att det finns stor riska att de kan skada sig. Antagligen har de som skrivit på sina boxar en föklaring till att de inte vill att de skall vara ute vid speciella tillfällen!

.

Tror du inte att våra normala ridhästar är värda lika mycket som dina??? I KÄRLEK..nånting som faktiskt är värt bra mycket mer än pengar! Trots det så är våra pållar ute.

Men missuppfata mej inte om det var storm och min häst skulle springa runt som en galning.. vilket hon bara skulle göra om det var riktigt ordentligt blåsigt så skulle jag ta in henne. Eftersom att det inte blåser så hårt särskilt ofta *så det flyger grejer* så tycker jag inte att det är nått hon behöver vänja sej vid. Men om hon däremot skulle fjanta för den blåsten som är ofta skulle hon ju va tvungen att vänja sej iom att det blåser så väldigt ofta. Vilket ju skull einnebära att hon skull efå vara inne väldigt ofta. Dina hästar går kanske själva oxå? då har de ju heller inte samma trygghet i nån annan häst som om de går i flock

J_e_n_a skrev:
Nu ger jag mig in i diskussionen på eget bevåg....

Hästar som tävlar högre klasser får vara inne mer, thats it.
En sådan häst klarar inte av samma väferförhållanden som en "Svensson häst". Den är helt enkelt inte van vid det från början, då den säkert redan var värd rätt mkt redan som unghäst
. Sedan när man tar ex inhyrningar vill man ha samma rutiner på allt och då blir även "svensson hästen" "drabbad".

Jag har själv tävlingshästar, dom får gå ut i alla väder, men vid dåligt väder en stund bara (ca 2h) för detta ingår i deras rutiner och dom presterar bra.

Jag skulle vilja se en enda WC, VM eller OS häst gå ut i hagen en hel dag oavsett väder ( Nu är inte mina hästar redo att gå WC,VM eller OS direkt men dessa sista rader var bara sådant jag observerat från vars hästar går dessa klasser)

ha ja men varför inte vänja den med att vara ute från början då?

jag säger inte att det är det ultimata jag har inget att säga till om när det gäller d där.
men dom klarar d jätte bra - har vindskydd, inte rakade(går väldigt lugnt och lite på vintern) och jag orkar borsta :banana:

är det jag som vet bäst i alla lägen menar du ?

inte alls men jag säger bara att våra raggiga korsningspoonier klarar d utmärkt

hade jag häst skulle jag oxå sätta på täcke men jag säger bara att dom faktiskt klarar d

Elektron skrev:
Bra länk.

Om nån är intresserad av lite fakta om hästens värmebalans så har jag ett bra PM från Strömsholm jag gärna mailar. Pma mig isf en fungerande mailadress.
Tack , jag var på hennes föreläsning men kunde inte tyda mina egna anteckningar! :devil:

olgaklara skrev:
Fast inte klippta rena fullblod antar jag. Och de skadar sig väl inte av blåst och regn men kan mkt väl frysa som bara den och det vill jag inte att mina skall göra.

Sedan för att spä på så har jag en häst som dessutom får gå själv :smirk: Hon gillar nämnligen INTE andra hästar och jag vill inte offra någon av "små" hästarna för att hon inte kan hålla humöret i styr.

Om dina fullblod fryser.....varför sätter du inte på dem tjockare täcken då? Om det inte räcker...prova dubbla eller tredubbelt...
Jag har haft tredubbla täcken på min förra häst o det gick hur bra som helst!

J_e_n_a skrev:
Nu ger jag mig in i diskussionen på eget bevåg....

Hästar som tävlar högre klasser får vara inne mer, thats it.
En sådan häst klarar inte av samma väferförhållanden som en "Svensson häst". Den är helt enkelt inte van vid det från början, då den säkert redan var värd rätt mkt redan som unghäst. Sedan när man tar ex inhyrningar vill man ha samma rutiner på allt och då blir även "svensson hästen" "drabbad".

Jag har själv tävlingshästar, dom får gå ut i alla väder, men vid dåligt väder en stund bara (ca 2h) för detta ingår i deras rutiner och dom presterar bra.

Jag skulle vilja se en enda WC, VM eller OS häst gå ut i hagen en hel dag oavsett väder ( Nu är inte mina hästar redo att gå WC,VM eller OS direkt men dessa sista rader var bara sådant jag observerat från vars hästar går dessa klasser)

Jag vet flera WC,VM o OS hästar som går ute hela dagen oavsett väder. Och de hästarna presterar minst lika bra ,om inte bättre, än de som inte får göra det.

Så vaddå, skulle du inte låta dina hästar vara ute om de kom upp i WC,VM eller OS?

whalan skrev:
Jag vet flera WC,VM o OS hästar som går ute hela dagen oavsett väder. Och de hästarna presterar minst lika bra ,om inte bättre, än de som inte får göra det.

Så vaddå, skulle du inte låta dina hästar vara ute om de kom upp i WC,VM eller OS?

Då blir jag nyfiken på vilka hästar du känner som går de klasserna som går ute HELA dagen i ALLA väder????? :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar