Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

olgaklara skrev:
Men snälla eftersom jag har provat de mesta i täckes/märkesväg både efter rek och efter reklam och har ännu inte hittat ett enda täcke som håller regn från sidan i snålblåst.

Ni som hävdar att ni har så bra täcken kan väl pm:a mig och berätta VILKET märke som klarar av denna bedrift förutom de märkena jag tog upp tidigare i tråden`!??

Har PM:at dig !! :)

/Carolrita

LIA skrev:
Skulle en häst vara gladare av att stå inne dygnet runt, än vara ute dagtid i regnet? Inte min erfarenhet. Deras syn på regn är inte vår! Och om det inte blir något regn då?

Alltså är din bekvämlighet viktigare?
Tänk att vi har 2!!! regntäcken hemma, dessutom tunna, som båda stoppar regnet. Dom används (ett i taget) vid behov till den frusna av våra hästar. Att regntäcken inte stoppar mor regn, vore konstigt, eller hur? Dom är ju regntäcken!!! Det kan kanske bero på att man köper billiga täcken, eller dyra med rätt "innenamn", i st f att köpa och betala för kvalité? Att regntäcken som stoppar för regn finns, det har vi bevis för hemma. Om någon påstår att det inte finns, är det rent skitsnack.

Då får ni hemskt gärna tala om märkena på de superbra täckena med tanke på att min Pålle är genomblöt efter en hel dag i hagen vid spöregn, eller mycket snö. Då är han genomblöt och fryser. Trots att täcket är rätt nytt och annars av bra kvalité
Nej, mina hästar får antingen gå in tidigare vid spöregn/snö, eller vara inne hela dagen. Vet jag att jag kommer vara borta på jobbet/skolan hela dagen, och det spöregnar så lämnar jag dem hellre inne.
Men vid tex. duggregn/lite snö osv, klart de får gå ut..
Men det är ju samma sak där, kan man inte vara hemma hela dagen för att anpassa och ta in hästarna efter väderlek så får man göra det bästa av situationen, och uppenbarligen är det många här som inte vill ha frusna/blöta hästar. Och jag anser att när min häst fryser så att han skakar och står och trycker vid ingången, då VILL han in..

Hej! Har du provat Horspower Autumn? Det har funkat jättebra denna urkassa vinter med massa regn och 3-7 plusgrader. Jag har även ett vintertäcke av samma ftg som också har fungerat emot väldigt bra vid snö...

Min häst har varit torr mot kroppen fastän täckena har sett blöta ut. Hon har gått ute 7-21 och det har hänt att jag smitit från jobbet för att kolla om hon har varit blöt då det har regnat kopiöst- men hittills har det inte varit så

Nepp, använder bara regntäcken, alltså utan foder.. Svea Sverigetäcket är det enda jag vill ha, det är super!!

våra ridskolehästar är ute mellan 8-15 och då har vissa hästar alltid täcke på sig (känsliga) sen har resten täcke när det är tex minus 5-10 och kallare.
eftersom vi bor här långt uppe så är dom vana. och fryser inte.

och såklart om det är tex -30 kallt eller allmänt skitväder, så har dom täcke och är kanske inte ute lika länge.. men ut går dom varje dag. fast nu i december fick vi ha dem inne nån dag för att det var GLASHALT i hagarna då det regnat och frusit..

Nu har jag tittat igenom vilka frågor du har till mig.

Nej, jag anser inte att hästarna skulle vara avlade till att anpassas till det liv jag tycker är självklart för dem.
Jag anser att utvecklingen går framåt och att det finns många inriktningar och sätt att lösa det till det bästa för hästen. Vår gård har 40 ha mark och 29 hästar i blandade raser och storlekar. Unghästarna t.ex går på bete från maj till oktober. De som tävlas går inte på bete men är ute varje dag i flera timmar. Maj - sept är de ute mellan 8 och 21. Övriga månader anpassas deras utevistelse till väder, vind och markförhållanden. Alla hästar går ute varje dag, och nej inte i frimärksstora fållor...även om vi har ett par sjukfållor för hästar som ska ha boxvila av en eller annan anledning.

Jo, stall i Göteborg kan verkligen erbjuda ordentliga hagar och ett rimligt liv. Här har du dragit egna slutsatser...Vi har inte samma uppfattning. Se mina tidigare inlägg om hur mina egna hästar har det och mår t.ex. Tänker inte dra det igen.
Däremot, i Göteborg är det lerjordar och hur stora arealer du än släpper hästarna på blir det upptrampat och förstörda marker. Göteborg är en tätort så mer mark finns inte att uppbringa. Jag vet att du tycker att vi ska flytta alla hästar från Göteborg men det är tyvärr inte möjligt.

Nej, jag anser inte att hästar ska leva dåliga liv för att vi vill ha dem på bekväma avstånd - förstår för övrigt inte vad du menar med detta.

Ja, jag vill hästens bästa.

Nej jag anser inte att bara svaga personligheter ska få agera här men jag anser att ditt sätt att argumentera inte gynnar någon, varken dig eller hästen. Du vill att vi ska förstå hur du tänker men eftersom du har skygglappar kan du inte se att det finns andra varianter som inte alls är dåliga för hästen.

Vi är ju alla överens om att hästen ska ha ett så naturligt liv som möjligt men vi måste också vara lite realistiska och göra det bästa på varje plats. Bara för att ni har perfekta markförhållanden där du bor så kanske dina hästar kan vara ute dygnet runt utan att må dåligt men skulle jag ha det på våra marker skulle det inte bli lika bra.

Jag anser som sagt att utvecklingen har gått framåt och jag tycker de flesta håller häst på ett ypperligt sätt. Däremot vänder jag mig mot alla avarter som finns - på båda "sidor".

Hästen som tävlingspartner är inget som du heller kan bortse ifrån. Detta är en livsstil och en hobby som vi människor har hittat på, javisst men du får ursäkta mig - mina hästar tycker också att det är en toppenide..hur jag kan veta det? Ja, de är glada, välmående, friska, blanka i pälsen, älskar att visa upp sig, skulle aldrig kunna genomföra en medelsvårt dressyrstart med en häst som mådde dåligt...

Nåväl, nu ser jag fram emot att du ska svara på mina frågor! :banana:

olgaklara skrev:
Nä jag tycker det inte alls är underligt, inte alls. Har flera hästar som avskyr blåst.

Skulle inte heller ha mina hästar ute i regn speciellt länge.

Nä alla hästar är inte tåliga! Hästar i hög kondition och klippta och eventuellt med mkt fullblodsinslag fryser betydligt fortare än tex ett kallblod eller motsvarande oklippta hästar.

Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är.

OCH ja jag har mina hästar ute med täcken men INTE om det regnar och blåser. Nu bor jag iof i Skåne med endast öppna fält som grannar!

Ja det stämmer till viss del. Nu svara jag både dig och allmänt.

Jag har arabiska fullblod, två av dem i mycket hög tävlingskondition och helklippta med täcken på. Skillnaden från dina är att de går på stora lösdriftsarealer med fri tillgång på hö och hus att gå in i.

Mina hästar har - trots hård träning och tävlande samt lösdriftsvistelse med unghingstar (valacken) och ston (hingsten) hållit sig och totalt sjukdoms och skadefria. Jag har inte haft en enda hälta på många år. Småsår förekommer men de läks ut själv och
märks knappt.

Mina hästar kan alltså välja om de vill vara inne eller ute, och de väljer alltid att gå in när det regnar mer än duggregn. Blåser det står de oftast ute, beroende på hur hårt det blåser. Varma sommardagar går de in för svalkan och för att slippa flugorna.

Jag tycker detta sätt att ha dem på gör dem oslagbart friskare och gladare, jag behöver inte oroa mig för skador eller bekymra mig över om de vill vara inne eller ute. Desutom fryser de inte för de går ute hela tiden i samma temperatur och växlar inte mellan varmare stall och kallare ute. De har fri tillgång på hö som både håller värmen uppe och de blir inte tjocka - tvärtom så blir de smala om man tränar samtidigt, jag fodrar också med ren hel del kraftfoder för att hålla vikten. Mina ston som inte rids mer än för hobbybruk och underhåll (fölston) är i perfekt hull, lite runda som de ska vara vid amning.

Skador uppkommer ofta - tycker jag - av hästar som bara står i box - som inte får hela sitt naturliga rörelsebehov tillfredsställt. De är helt enkelt svagare än hästar som går ute som blir stärkta av rörelse, ojämnt underlag, lek och bus. En häst som stått instängd halva sitt liv är lite svår att "bara släppa ut", de är fulla med överskottsenergi och obalanserade i sin ovana - de snubblar lättare och skadar sig. Vrickar och sträcker sig lätt även under ryttare. Dessutom lägger de ofta till med ovanor och får inte sällan störningar i magen, såsom magsår. De är helt enkelt ovana och otränade att gå ute. Sådana hästar blir tyvärr inte långlivade tycker jag mig märka, de blir ofta halta, sjuka och utdömda vid tidiga åldrar. Åtminstone några timmars utevistelse om dagen med ett par kompisar borde vara ett minimum - det hjälper mycket. Mer än man tror.

Jag talar bara efter egen erfarenhet, inte vad som gäller i "statistiken" den vet jag inget om. Någon som tycker jag är helt ute och cyklar får gärna säga emot mig men så här tycker jag.

Camilla

tillägg...

vad jag menade till olgaklara var att jag kan hålla med om att många hästar inte gillar regnet, så även mina. De stod ofta ute i regnet förut och ville inte komma in men jag har kommit i underfund med att de helt enkelt inte visste bättre och hittat sig en plats att stå med rumpan mot regnet och vara någon annanstans i tankarna.

Nu när de har sitt stall att gå in och ut genom så är de alltid inomhus vid regn och ute stora delar av dagen/natten

Låt hästarna vara hästar men INTE till vilket pris som helst. Tänk på att de "vilda" hästarna har friheten att springa på medan våra tamhästar i bästa fall har en hektar med ett par träd

Camilla

Mycket bra skrivet :)
Skönt med en människa som försöker göra så naturligt som möjligt med sina hästar men ändå håller igång dem! :bow:
Mina är ute varje dag men det kan variera i tid. Har dock haft "tur" att slippa skador, men det är också viktigt att man rider på olika underlag och inte är rädd för att låta hästarna arbeta ordentligt.

Gotlandsrusset - Mina hästar gillar också det "lätta" regnet PÅ SOMMAREN. Det är lite skillnad på strilregn i en varm sommar som hjälper till att hålla insekter borta och svalkar skönt på insektsbiten hud - och regn på vintern i några plusgrader och snålblåst.

Tack till Malinigbg! ;) Visst får mina hästar arbeta ordentligt då de inte har sin välförtjänta vila mellan varven! Jag är heller inte rädd att galoppera på stiglösa skogspartier, sånt ingår ibland på tävlingarna och då är det en stor fördel att ha hästar som använder ögonen och ser var de ska sätta ner sina fötter! Mina pållar är riktiga små bergsgetter! :D

Senast ändrad:

neywaz skrev:
tillägg...

vad jag menade till olgaklara var att jag kan hålla med om att många hästar inte gillar regnet, så även mina. De stod ofta ute i regnet förut och ville inte komma in men jag har kommit i underfund med att de helt enkelt inte visste bättre och hittat sig en plats att stå med rumpan mot regnet och vara någon annanstans i tankarna.

Nu när de har sitt stall att gå in och ut genom så är de alltid inomhus vid regn och ute stora delar av dagen/natten

Låt hästarna vara hästar men INTE till vilket pris som helst. Tänk på att de "vilda" hästarna har friheten att springa på medan våra tamhästar i bästa fall har en hektar med ett par träd

Camilla

Jag håller med dig, men som vi har det här hos oss så har vi oftast inte de där träden heller och då blir det värre, de flesta har dessutom arrenderad mark och i många fall får man inte bygga något på den marken tex.

Jag anser inte heller att hästar skall vara hästar till vilket pris som helst och tänker man på det sättet så anser jag att man saknar god horsemanship. Hästar anpassar sig oerhört bra till de flesta förhållanden och så länge man ser att hästen mår bra och är glad och pigg så borde vem som helst inse att det inte skadar den.

Och att mäta vilken häst som mår bäst är rätt svårt att göra anser jag.

*Gotlandsrusset* skrev:
*lånar*

våra hästar älskar regn, spec på sommaren då de passar på att äta medans alla irriterande insekter drunknar:)

Men regn på sommaren är ju inte samma sak som på vintern :smirk:

Och att mäta vilken häst som mår bäst är rätt svårt att göra anser jag.[/QUOTE]

Så sant som det är sagt! ;)

LIA, vart tog du vägen?
Har du inga svar på mina frågor? :devil:

Eftersom tråden mer handlar om att stycka sönder text och debattera om vem som skrivit vad och vad folk verkligen menar än om hasthantering så låser jag tråden innan folk verkligen blir ovänner.

Lobelia-Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar