Sv: Vad tycker ni??
Nu har jag tittat igenom vilka frågor du har till mig.
Nej, jag anser inte att hästarna skulle vara avlade till att anpassas till det liv jag tycker är självklart för dem.
Jag anser att utvecklingen går framåt och att det finns många inriktningar och sätt att lösa det till det bästa för hästen. Vår gård har 40 ha mark och 29 hästar i blandade raser och storlekar. Unghästarna t.ex går på bete från maj till oktober. De som tävlas går inte på bete men är ute varje dag i flera timmar. Maj - sept är de ute mellan 8 och 21. Övriga månader anpassas deras utevistelse till väder, vind och markförhållanden. Alla hästar går ute varje dag, och nej inte i frimärksstora fållor...även om vi har ett par sjukfållor för hästar som ska ha boxvila av en eller annan anledning.
Jo, stall i Göteborg kan verkligen erbjuda ordentliga hagar och ett rimligt liv. Här har du dragit egna slutsatser...Vi har inte samma uppfattning. Se mina tidigare inlägg om hur mina egna hästar har det och mår t.ex. Tänker inte dra det igen.
Däremot, i Göteborg är det lerjordar och hur stora arealer du än släpper hästarna på blir det upptrampat och förstörda marker. Göteborg är en tätort så mer mark finns inte att uppbringa. Jag vet att du tycker att vi ska flytta alla hästar från Göteborg men det är tyvärr inte möjligt.
Nej, jag anser inte att hästar ska leva dåliga liv för att vi vill ha dem på bekväma avstånd - förstår för övrigt inte vad du menar med detta.
Ja, jag vill hästens bästa.
Nej jag anser inte att bara svaga personligheter ska få agera här men jag anser att ditt sätt att argumentera inte gynnar någon, varken dig eller hästen. Du vill att vi ska förstå hur du tänker men eftersom du har skygglappar kan du inte se att det finns andra varianter som inte alls är dåliga för hästen.
Vi är ju alla överens om att hästen ska ha ett så naturligt liv som möjligt men vi måste också vara lite realistiska och göra det bästa på varje plats. Bara för att ni har perfekta markförhållanden där du bor så kanske dina hästar kan vara ute dygnet runt utan att må dåligt men skulle jag ha det på våra marker skulle det inte bli lika bra.
Jag anser som sagt att utvecklingen har gått framåt och jag tycker de flesta håller häst på ett ypperligt sätt. Däremot vänder jag mig mot alla avarter som finns - på båda "sidor".
Hästen som tävlingspartner är inget som du heller kan bortse ifrån. Detta är en livsstil och en hobby som vi människor har hittat på, javisst men du får ursäkta mig - mina hästar tycker också att det är en toppenide..hur jag kan veta det? Ja, de är glada, välmående, friska, blanka i pälsen, älskar att visa upp sig, skulle aldrig kunna genomföra en medelsvårt dressyrstart med en häst som mådde dåligt...
Nåväl, nu ser jag fram emot att du ska svara på mina frågor!