Sv: Vad tycker ni??
Men nu måste jag bara rätta dig, mina hästar som går ute en del av dagen dock inte hela, går i ca ett par tnl stora hagar (små enlg mig) rids och tränas för fälttävlan vilket betyder att de rör sig i olika terräng. Dvs de går ute på träningsbana någon dag, någon dag i ridhus och sedan rids ut liksom galopperas på galoppbana någon dag i veckan under tävlingssäsongen.
Jag har ALDRIG (ta iträ) haft en skadad häst i form av inflammationer eller senor.
Jag anser dock att mina hästar gå i små hagar men med varierande träning så behöver det INTE bli problem i form av det som du skriver ovan.
LIA skrev:Hej Malin!
Inte så svårt. Tycker nog jag skrivit rättfram hur jag menar, och min svenska borde vara lätt att förstå. Men om du vill, kan jag ge dig en logisk reflektion.
Hästar är utvecklade till att röra sig över stora områden (tar bara mark-aspekten här) - oavsett vår avel mm kvarstår fortfarande behovet, fysiskt såväl som mentalt - somliga anläggningar saknar helt mark (orsak- se tidigare inlägg) och kan därför inte tillgodose detta fundamentala behov hos hästen - detta lämnar oss med 2 grundlösningar - 1/ att flytta verksamheten till plats där utrymmen finns - 2/ att strunta i hästens behov och istället behandla dom symtom på hälsoproblemen som kommer. Dom symtomen kan du lika bra som jag.
Det är oförmågan att se och förstå jag vänt mig mot.
Jag deltar på Bukefalos för att diskutera och argumentera i olika ämnen. Vad jag i övrigt gör eller inte gör, är min privatsak och hör inte hit. Detta sagt p g av frågor typ: "vad har du gjort åt att stoppa denna vanvård?"
En ridskola är per definition inte negativ för hästen, snarare tvärtom. Att det sedan finns ridskolor som är dåliga, är en annan sak.
Ehh? Var har jag tyckt något om det?
Sorry, men dom frågorna tar alldeles för lång tid att försöka besvara. Dessutom är dom knappast relevanta här! Förresten, ju mer jag tänker på dom, ju mer ologiska syns dom. Den "utveckling" människan står för, innebär en effektivisering (bl a ökad bekvämlighet) och vidgade gränser på olika områden. För hästen innebär den numera motsatsen.
Nu har jag svarat på dina frågor. Emotser därför att du svarar på mina!
LIA
Men nu måste jag bara rätta dig, mina hästar som går ute en del av dagen dock inte hela, går i ca ett par tnl stora hagar (små enlg mig) rids och tränas för fälttävlan vilket betyder att de rör sig i olika terräng. Dvs de går ute på träningsbana någon dag, någon dag i ridhus och sedan rids ut liksom galopperas på galoppbana någon dag i veckan under tävlingssäsongen.
Jag har ALDRIG (ta iträ) haft en skadad häst i form av inflammationer eller senor.
Jag anser dock att mina hästar gå i små hagar men med varierande träning så behöver det INTE bli problem i form av det som du skriver ovan.