Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

LIA skrev:
Hej Malin!
Inte så svårt. Tycker nog jag skrivit rättfram hur jag menar, och min svenska borde vara lätt att förstå. Men om du vill, kan jag ge dig en logisk reflektion.
Hästar är utvecklade till att röra sig över stora områden (tar bara mark-aspekten här) - oavsett vår avel mm kvarstår fortfarande behovet, fysiskt såväl som mentalt - somliga anläggningar saknar helt mark (orsak- se tidigare inlägg) och kan därför inte tillgodose detta fundamentala behov hos hästen - detta lämnar oss med 2 grundlösningar - 1/ att flytta verksamheten till plats där utrymmen finns - 2/ att strunta i hästens behov och istället behandla dom symtom på hälsoproblemen som kommer. Dom symtomen kan du lika bra som jag.
Det är oförmågan att se och förstå jag vänt mig mot.

Jag deltar på Bukefalos för att diskutera och argumentera i olika ämnen. Vad jag i övrigt gör eller inte gör, är min privatsak och hör inte hit. Detta sagt p g av frågor typ: "vad har du gjort åt att stoppa denna vanvård?"

En ridskola är per definition inte negativ för hästen, snarare tvärtom. Att det sedan finns ridskolor som är dåliga, är en annan sak.

Ehh? Var har jag tyckt något om det?

Sorry, men dom frågorna tar alldeles för lång tid att försöka besvara. Dessutom är dom knappast relevanta här! Förresten, ju mer jag tänker på dom, ju mer ologiska syns dom. Den "utveckling" människan står för, innebär en effektivisering (bl a ökad bekvämlighet) och vidgade gränser på olika områden. För hästen innebär den numera motsatsen.

Nu har jag svarat på dina frågor. Emotser därför att du svarar på mina!

LIA

Men nu måste jag bara rätta dig, mina hästar som går ute en del av dagen dock inte hela, går i ca ett par tnl stora hagar (små enlg mig) rids och tränas för fälttävlan vilket betyder att de rör sig i olika terräng. Dvs de går ute på träningsbana någon dag, någon dag i ridhus och sedan rids ut liksom galopperas på galoppbana någon dag i veckan under tävlingssäsongen.

Jag har ALDRIG (ta iträ) haft en skadad häst i form av inflammationer eller senor.

Jag anser dock att mina hästar gå i små hagar men med varierande träning så behöver det INTE bli problem i form av det som du skriver ovan.

Du har inte skrivit så många frågor till mig, men jag ska försöka förklara för dig vad jag menar ändå. och jo, jag läser, talar och förstår svenska...
Jag försvarar inte alla avarter som finns, varken åt ena eller andra hållet. Jag vänder mig emot människor som inte tillgodoser hästens behov, dvs inte släpper ut dem i hagen, inte ger dem tillräckligt med stråfoder, inte låter dem umgås med andra hästar (om de kan, inte med bekostnad på att de sparkar ihjäl varann) osv osv. Jag vänder mig också emot andra sidan som t.ex låter hästar stå ute i regn, kyla utan att ordna deras förhållanden bara för att de är hästar och minsann kan vara ute eller att människan ska upp till jobbet så det passar bäst att de går ut så tidigt som möjligt...vänder mig emot dem som inte skor hästar som behöver det, som daltar med hästen hela året och sen vill ha lite ledigt på sommaren så då släpper vi ut den på bete och skiter i den i två månader och tror att det är bäst för hästen. Vänder mig också emot dem som låter hästen gå och skrota utan att ha en uppgift..
Hur vet du att dagens hästar som går i hage c:a 6 timmar per dag och pga att de klipps slipper bli kalla och återhämtar sig fortare, som täckas när de går ut så att de slipper bli kalla i musklerna och som därför slipper få en sadel på en våt rygg osv osv - hur vet du att de mår dåligt? Du har fortfarande inte svarat på detta.
Min farfar hade två kallblod, de arbetade hårt 6 dagar i veckan genom att dra vagnar med grönsaker 4 mil per dag till stan. De var bara ute i hagen på söndagar då hela familjen vilade. I övrigt bidrog de till försörjningen liksom alla i familjen gjorde. Mådde dessa hästar bättre eller sämre än våra hästar idag, enligt dig?
Att jag undrar vad du har på fötterna när du diskuterar här beror på att ett sånt här forum som Buke är toppen om man vill diskutera men också livsfarligt när starka personligheter skriver så att man tror att de har erfarenhet och/eller kunskap...bättre att skriva att man TROR si eller så om saker man egentligen inte vet så mycket om...

Nu är ju det inlägget ett svar till Malin och har inget med dina hästar att göra.
Du är att gratulera till, att dina hästar inte varit skadade, som du berättar! Antar du är medveten om, att de flesta inte är så lyckligt lottade.

Jag anser dock att mina hästar gå i små hagar men med varierande träning så behöver det INTE bli problem i form av det som du skriver ovan.
Tyvärr förstår tydligen du inte vad jag skriver och har därför missat meningen med mina inlägg! Läs igen!

LIA

Tack, du är inte så dum själv..! :rofl:
Men ibland känner man sig frustrerad när nån bara försöker hålla på en ståndpunkt i blindo, trots att man blir överbevisad gång på gång...
Och tittar man runt på Buke är de oftast lite varstans och sprider sina "sanningar"... :(

Malinigbg skrev:
Hej du vettiga människa,
tror att vi måste vara utsatta för en komplott, någon eller några driver med oss. Om inte, blir jag mörkrädd. :devil:

Nä tyvärr denna människa är sann tro´t eller ej, hon håller på likadant på alla forum men hon har inga riktiga hästar utan enbart käpphästar har vi kommit på :devil:

Rufsan. skrev:
Nä tyvärr denna människa är sann tro´t eller ej, hon håller på likadant på alla forum men hon har inga riktiga hästar utan enbart käpphästar har vi kommit på :devil:

Och de går självklart ute dygnet runt med fri tillgång på mat och utan täcke för de behövs ju inte då de får tillräckligt med mat :idea:

Ok. Jag är ganska ny här så jag har inte lärt mig "sålla" än...tack för tipset, kan ju vara nåt jag behöver veta om käpphästar då och då. :rofl:

corzette skrev:
Och de går självklart ute dygnet runt med fri tillgång på mat och utan täcke för de behövs ju inte då de får tillräckligt med mat :idea:

:rofl: :rofl: :rofl: :bow: :bow:

När man läser igenom hela denna långa tråd, slås man av den aggresiva och hånfulla attityd som många "porslinshästförespråkare" visar. Kan det vara annat än tecken på, att man inte med logiskt resonemang kan försvara en sjuk sak? Att mammon (eller placering i resultatlistan) är guden och viktigare än allt annat?
Detta om detta.

Malin, jag trodde en stund att du var annorlunda, och åtminstone kunde föra ett vårdat resonemang utan att hemfalla till ett överlägset raljerande...
Anser du att bara svaga personligheter ska få delta här, eller att kravet på att "veta vad man talar om" inte gäller dom? Det är ju tur för somliga det, när man läser dom senaste inläggen här. :angel:

Så undrar jag, om det är mig du syftar på, när du skriver: "bättre att skriva att man TROR si eller så om saker man egentligen inte vet så mycket om..." resp "när nån bara försöker hålla på en ståndpunkt i blindo, trots att man blir överbevisad gång på gång..."?`Om så är fallet, vore det utomordentligt intressant att få bakgrundsfakta till det expertutlåtandet samt exempel på båda påståendena!
Du har kanske monopol på "sanningar"?
Mina tidigare frågor lär du väl inte svara på. Vilket i sig är svar nog. :smirk:

Rufsan, jo, jag har flera hästar, så den lögnen kan du tillbakavisa hos dina "vi?". Är du i övrigt nöjd, med vad ditt förtjusande inlägg har tillfört den här tråden? För det var väl tänkt att vara relevant? :confused:

Corzette, hästarna våra går mycket riktigt ute dygnet runt, med fri tillgång till grovfoder, och med något undantag någon gång, utan täcke. F ö saknar jag kortfarande svar enligt # 332, men med tanke på vad vi skrivit om starka och svaga personligheter, lär jag aldrig få något.

Alla, det är riktigt, att jag har käpphästar. Faktiskt ganska många när det gäller hästar (och andra djur) och hur dom bör få leva, hanteras, etc. Jag är dessutom ganska envis, varför jag har svårt att hålla tyst i trådar som den här. Några av käpphästarna är att hästar ska kunna leva så artriktigt som möjligt, hänsyn skall tas till deras behov, dom ska kunna röra sig fritt ute på någorlunda stora arealer en stor del av dygnet (eller helst hela), bli vettigt utfodrade med grovfoder som bas och bara nödvändiga mängder av annat, hanteras med hänsyn till, och respekt för, deras eget språk och egna förutsättningar, ses på som dom individer dom är och inga maskiner, mm.
Om sådana käpphästar bara är värda hån och förtal i era ögon, är det synd om hästarna.

Detta citat ur tråden visar raka motsatsen till mina "käpphästar":
Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är.
Ingen häst är så "fin" eller värdefull, att den inte ska få vara häst!!

Om någon vill fortsätta de personliga påhoppen på mig, föreslår jag att vederbörande använder PM (om kurage finns), så den här tråden slipper mer nedsmutsning och kan återgå till sakfrågan.

LIA

Du kan inte påstå INGEN, även om alla hästar ska få gå ut i hagen och de flesta får ju faktiskt komma ut åteminstonde en stund, så är faktiskt elithästarna så pass värdefulla PENGAMÄSSIGT att man faktiskt inte har råd att ta onödiga risker. Men de hästarna får faktiskt gå uti hagen de med. Om än inte lika länge, och såklart med skydd.

Nu kommer snart det klassiska svaret.............

LIA skrev:
När man läser igenom hela denna långa tråd, slås man av den aggresiva och hånfulla attityd som många "porslinshästförespråkare" visar. Kan det vara annat än tecken på, att man inte med logiskt resonemang kan försvara en sjuk sak? Att mammon (eller placering i resultatlistan) är guden och viktigare än allt annat?
Detta om detta.

Malin, jag trodde en stund att du var annorlunda, och åtminstone kunde föra ett vårdat resonemang utan att hemfalla till ett överlägset raljerande...
Anser du att bara svaga personligheter ska få delta här, eller att kravet på att "veta vad man talar om" inte gäller dom? Det är ju tur för somliga det, när man läser dom senaste inläggen här. :angel:

Så undrar jag, om det är mig du syftar på, när du skriver: "bättre att skriva att man TROR si eller så om saker man egentligen inte vet så mycket om..." resp "när nån bara försöker hålla på en ståndpunkt i blindo, trots att man blir överbevisad gång på gång..."?`Om så är fallet, vore det utomordentligt intressant att få bakgrundsfakta till det expertutlåtandet samt exempel på båda påståendena!
Du har kanske monopol på "sanningar"?
Mina tidigare frågor lär du väl inte svara på. Vilket i sig är svar nog. :smirk:

Rufsan, jo, jag har flera hästar, så den lögnen kan du tillbakavisa hos dina "vi?". Är du i övrigt nöjd, med vad ditt förtjusande inlägg har tillfört den här tråden? För det var väl tänkt att vara relevant? :confused:

Corzette, hästarna våra går mycket riktigt ute dygnet runt, med fri tillgång till grovfoder, och med något undantag någon gång, utan täcke. F ö saknar jag kortfarande svar enligt # 332, men med tanke på vad vi skrivit om starka och svaga personligheter, lär jag aldrig få något.

Alla, det är riktigt, att jag har käpphästar. Faktiskt ganska många när det gäller hästar (och andra djur) och hur dom bör få leva, hanteras, etc. Jag är dessutom ganska envis, varför jag har svårt att hålla tyst i trådar som den här. Några av käpphästarna är att hästar ska kunna leva så artriktigt som möjligt, hänsyn skall tas till deras behov, dom ska kunna röra sig fritt ute på någorlunda stora arealer en stor del av dygnet (eller helst hela), bli vettigt utfodrade med grovfoder som bas och bara nödvändiga mängder av annat, hanteras med hänsyn till, och respekt för, deras eget språk och egna förutsättningar, ses på som dom individer dom är och inga maskiner, mm.
Om sådana käpphästar bara är värda hån och förtal i era ögon, är det synd om hästarna.

Detta citat ur tråden visar raka motsatsen till mina "käpphästar": Ingen häst är så "fin" eller värdefull, att den inte ska få vara häst!!

Om någon vill fortsätta de personliga påhoppen på mig, föreslår jag att vederbörande använder PM (om kurage finns), så den här tråden slipper mer nedsmutsning och kan återgå till sakfrågan.

LIA

1! Om du skall citera mig så kanske du borde se i vilket sammanhang jag skrev ovanstående mening :mad:

Nedan är hela:
Nä jag tycker det inte alls är underligt, inte alls. Har flera hästar som avskyr blåst.

Skulle inte heller ha mina hästar ute i regn speciellt länge.

Nä alla hästar är inte tåliga! Hästar i hög kondition och klippta och eventuellt med mkt fullblodsinslag fryser betydligt fortare än tex ett kallblod eller motsvarande oklippta hästar.

Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är.

OCH ja jag har mina hästar ute med täcken men INTE om det regnar och blåser. Nu bor jag iof i Skåne med endast öppna fält som grannar!

´Den meningen du tog ur bara intet handlade om att ha hästen ute i regn och blåst OCH i SKÅNE på slättten. Jag skriver dessutom att mina hästar går i hage VARJE dag!!!

Och för att gå händelseran i förväg så har jag fortföljande inlägg skrivit att mina går ute alla dagar en liten stund även om det regnar och blåser, men endast då någon timme beroende på hur mkt det blåser!

Tycker verkligen att du inte bara skall rycka åt dig en mening tagen ur ett helt annat inlägg som har en helt olik innebörd än vad du vill få fram!

Inlägget betyder INTE att hästar och speciellt inte mina står inne i box alla dagar i veckan!!!!!!!

Tycker nog att du själv skall läsa igen och inte tolka allt som du vill att det skall verka!!!! Läs gärna igen ALLA mina inlägg i tråden så ser du exakt vad jag menar!!!

:mad: :mad:

Det är därför jag slutat svara henne...Hon delar upp det man skrivit så att det faller ur sitt sammanhang och det är helt meningslöst att diskutera på det sättet. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar