Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

jag tycker personligen inte att hästarna ska stå ute om det
tex. stormblåser eller spöregnar. men lite regn och lite vind
tål dom ju!

sen angående temperaturen så är -15 otroligt kallt, men det är
ju olika för olika hästar. om dom har bra täcken eller om dom har
tjock päls, är klippta o.s.v

men lite väl överdrivet var det faktiskt. många hästägare har en
tendens att behanla sina hästar som glas :smirk:

Ha ha! Passar bra in på "lillaraben" jag har. Hon har just nu anlagt en päls som gör att vattnet bara rinner av henne. Den är otroligt fet!(pälsen alltså :D ) Hon fryser aldrig!

*lån*

Det känns som att det beror ju mycket på VAD för häst man har, men det verkar ju som att alla i det där stallet var likna frusna :o
Min pålle är klippt och har lätt för att frysa, men han överlever. Han har ett thermotäcke inne, ute har han thermot+regntäcke, över -10 så har han halstäcke med.
Men vi kan inte ha våra hästar ute hur länge som helst, dels för att de fryser så de skakar, men även när det är svinigt kallt ute och vi "pälsat på dem" så måste vi ta in dem, för annars blir stallet utkyllt, ledningarna vill frysa och värmefläkten går hela tiden. Jag rider ju inte heller om det är -25 för då fryser jag ihjäl, så om pållen dessutom fryser så får han ju vara inne, men naturligtvis så SKA han ut en sväng varje dag så länge det GÅR för vädret.
Den andra pållen är mer frusen, också klippt. Han har thermotäcke inne, och ett "lite" tunnare vintertäcke ovanpå thermotäcket ute. Halstäcke när det är riktigt kallt. Hans utetäcke är av "halvhals" typen, så han klarar sig längre.
Men visst har man sett på "ridskolansprivatstall" typ, rätt ofta att inne vid ** eller något sådant..
Men om man har en häst som är frusen, är det inte bättre att försöka täcka den då så att den kan gå ute mer? Än låta den stå inne i boxen, kul liv!

lånar

jag tycker man ska ha ute hästarna så länge och så mycket som är möjligt och thats it. de e inga porslinsleksaker som man måste linda in i bomull, de tål både blåst o regn. fast man behöver ju inte ha dem ute när de blåser 36m per sek som de gjorde här för några veckor sedan

Jag har orkat läsa fram till sidan 5, sen gav jag upp. Lollan, du har bra åsikter tycker jag. Detta att man skriver "min häst får minsann vara ute mellan 6.30 och 21" ÄR DET NÅT ATT VARA STOLT ÖVER? Vittnar inte det istället om att nån som börjar arbeta vid åtta måste släppa ut innan jobbet?? Tror,i de flesta fall, att hästarna får anpassa sig till människan och inte tvärtom. Och det är verkligen inte alltid av godo. Finns kanske några platser i Sverige där väderlek och mark är optimal för att hålla häst men de är nog inte så många... I Göteborg är väderleken inte optimal. Det blir lätt lerigt och det regnar och blåser mycket och ofta. Hästarna i vårt stall är ute varje dag men vår underbara stallägare ser till hästarnas önskemål och när de börjar markera att de vill in tar hon in dem inom ett par timmar. I mörker går inga av våra hästar ute.Det finns säkert folk som tycker att kusarna är bortskämda men det tycker vi om! Det är inga proffs hos oss men alla tävlar upp t o m medelsvår dressyr och hoppning, vi har två kallblod och de markerar aldrig att de vill in och då får de alltid vara ute längre än de andra (fullblod/halvblod etc). Även oklippta hästar vill in när det regnar från sidan. För att inte tala om hur glad kiropraktorn blir när vi lyssnat på hans råd och "daltar" lite med dem så att de inte står och blir stela.

Ja det är ju klart att hästarna skall vara ute. men de behöver ju inte vara ute länge. men jag tycker allt att det finns soppas mycket saker för hästar idag som gör att de kan vara ute det gäller bara att skaffa täcken med mera om man tycker att de kanske fryser när de är ute i hagen en kall blåsig dag!

//ase

Malinigbg skrev:
Detta att man skriver "min häst får minsann vara ute mellan 6.30 och 21" ÄR DET NÅT ATT VARA STOLT ÖVER?
Tror,i de flesta fall, att hästarna får anpassa sig till människan och inte tvärtom.
Hästarna i vårt stall är ute varje dag men vår underbara stallägare ser till hästarnas önskemål och när de börjar markera att de vill in tar hon in dem inom ett par timmar.
I mörker går inga av våra hästar ute.
Även oklippta hästar vill in när det regnar från sidan.
så att de inte står och blir stela.
Hejsan!
*Ja, visst kan man vara stolt över det, tycker jag. Att låta hästaran vara ute i frisk luft och ha möjlighet att röra sig fritt.
*Strävar man inte efter att anpassa djurhållning efter djurets behov?
* När era hästar "markerar" att de vill gå in, är det inte att de markerar att de behöver mer grovfoder?
*Varför kan inte hästarna vistas ute i mörker? Hur gör ni på sommaren ,inget bete på nätterna?
* Läs "Lollos" (Jultorps Ranch) artikel i senaste Hästfynd. Där går han och letar efter sin hästar i blåsten. Inte en kuse inne i lösdriften.....
* Om hästarna vistas inne så mycket, förstår jag att de blir stela. Hästar som vistas ute i rejält tilltagna hagar har möjlighet att röra sig som dom är skapta för.
Vänligen Ragnhild

Ragnhild skrev:
Hejsan!
*Ja, visst kan man vara stolt över det, tycker jag. Att låta hästaran vara ute i frisk luft och ha möjlighet att röra sig fritt.
* När era hästar "markerar" att de vill gå in, är det inte att de markerar att de behöver mer grovfoder?
*Varför kan inte hästarna vistas ute i mörker? Hur gör ni på sommaren ,inget bete på nätterna?
* Läs "Lollos" (Jultorps Ranch) artikel i senaste Hästfynd. Där går han och letar efter sin hästar i blåsten. Inte en kuse inne i lösdriften.....
* Om hästarna vistas inne så mycket, förstår jag att de blir stela. Hästar som vistas ute i rejält tilltagna hagar har möjlighet att röra sig som dom är skapta för.
Vänligen Ragnhild

Det beror på vad man har hästar till, tävlas de och rids "riktigt" så behöver de inte vara ute 6-21. Är de klippta dessutom så bör de INTE vara ute så länge för då fryser de faktiskt. Har en unghäst som ligger mkt han ligger INTE i hagen eftersom vi inte har så trevligt underlag här nere vid denna tidpunkten på året. Och ja har rids och tävlas och är klippt!

Visst anpassar me efter hästen. Är det en tävlingshäst så har den andra behov än en vanlig ridhäst, thats it!

Nä våra hästar som vill gå in vill gå in! Grovfoder har de dygnet runt dvs FRI tillgång både inne och ute.

Helt rätt mina hästar går inte på bete, det har de gjort som unghästar men som fullvuxna så tävlas de som mest på sommaren och då behöver de vilan inne i stallet som de INTE får i hagen nattetid!

Nä hästar brukar inte tänka som vi, därför står de ute i regnet och blåsten med rumpan mot och huvudet i marken. De kan inte tänka att står jag inne i skydd så blir jag inte våt. Inne i stall är något annat.

Hur många har möjligheter idag att ha stora lösdrifthagar??? Inte vi här nere i alla fall, tyvärr. Och en häst som står ute stilla i kyla (vilket våra gör och vi har dock relativt stora hagar) skulle inte bli mer stel än en häst som står inne i värme?? :smirk:

Ragnhild skrev:
Hejsan!
Vänligen Ragnhild

Instämmer !!! :bow: :bow: :bow:

Beror väll på att hästfolk som har några hästar som TÄVLAS, vill väll ha dom uppstallade på nattetid :smirk:
Vi som vill ha våra hästar ute så LÄNGE som möjligt får väll det, medan dom andra vill ha sina hästar inne innan våra får göra det :smirk:

Hästarna som inte vill in i vindskyddet när det är tråkigt väder är väll för att dom inte tycker om "trånga utrymmen" utan dom vill ha friare utrymmen, som dom kan gå ifrån när dom känner för det och då ska det oxå finnas mkt skog i den stora hagen :)

Hoppas att politikmupparna ska börja tänka mera på djuren, som går ute på dagtid, som ska se till att stora hektar av marken får finnas kvar till både kreaturen och hästarna..
Men det är mest kreatur som har BIG hagar !!! :smirk:
För om det nu finns hästar som går i jättestora hagar med skog och backar, så då är det ju töppen :)

/Carolrita

Jag förstår din/era sponta reaktioner.. Att det är för jäkligt !
Men jag vill bara understryka att det finns undantag.
Jag har själv haft ett eng. fullblod en gång som var så otroligt fruset av sig. Det hade rent utav varit djurplågeri att ha ute honom i mer än en timma om det blåste väldigt kallt (vi hade inget direkt vindskydd), var kallare än -15 C eller om det regnade.
Men om det då var sådana här förhållanden så fick man ju ta fram sin kreativa sida och hitta på andra saker så att hästen slapp stå i boxen hela dagen. T ex (om man har möjlighet) låta honom gå i manegen i en timma eller två, löshoppa mm...
Men att alla hästar i ett o samma stall skulle ha dessa problem tycker jag låter osannolikt...
Dessutom tycker jag att istället för att låta hästen stå inne en hel dag eller flera, så bygg ett ordentligt vindskydd i hagen (som en ligghall ungefär). Det har vi gjort nu, hästarna stortrivs!!!
Hoppas att ni förstår mig rätt nu !!! :d

*lånar knappen* :d

En liten undran.....Eller rättare sagt, en fråga....! :smirk:

Vad är det för skillnad på en UTEbox och en INNEbox som finns inne i ett stall ??

Om man nu har en tävlingshäst kan man då ha den uppstallad i en utebox???
Tror man då inte den står därinne och fryser??
Om jag säger att den står på en halmbädd, fri tillgång till hö/hösilaget och får då kraftfoder som en tränad/tävlingshäst behöver och vatten.
Då dör väll den inte av att stå i en utebox ??
Det är intressant, jag vet flera travare som står i uteboxar utan problem och dom verkar trivas ;)

/Carolrita

Jag har en gammal varmblodsdam som är jättefrusen av sig trots täcke. Skulle jag ha henne ute 12 timmar när det är lite kallt och blåser så kunde jag ringa Farmek direkt istället sa min veterinär. Så eftersom jag är hemma på dagarna får hon välja själv när hon vill in i värmen. Hon brukar värma upp sig när hon kommer in genom att ställa sig bredbent så byggfläkten blåser varmluft under magen på henne. Jag har aldrig varit med om en frusnare krake till häst. Hon sätter ingen vinterpäls konstigt nog, men enligt veterinären beror det på "skit i aveln". Max 6-7 timmar ute lungna och inte för kalla dagar och 4-5 timmar blåsiga-kalla-regniga dagar får räcka, men ut ska hon varje dag.

Ride on skrev:
Jag har en gammal varmblodsdam som är jättefrusen av sig trots täcke. Skulle jag ha henne ute 12 timmar när det är lite kallt och blåser så kunde jag ringa Farmek direkt istället sa min veterinär. Så eftersom jag är hemma på dagarna får hon välja själv när hon vill in i värmen. Hon brukar värma upp sig när hon kommer in genom att ställa sig bredbent så byggfläkten blåser varmluft under magen på henne. Jag har aldrig varit med om en frusnare krake till häst. Hon sätter ingen vinterpäls konstigt nog, men enligt veterinären beror det på "skit i aveln". Max 6-7 timmar ute lungna och inte för kalla dagar och 4-5 timmar blåsiga-kalla-regniga dagar får räcka, men ut ska hon varje dag.

Hur GAMMAL är damen,då???
Att det skulle va "skit i aveln" är nog säkert möjligt till orsaken att hon inte kan va ute i blåsten o kylan.
Att hon inte sätter någon vinterpäls är ju mysko :eek:
Men det är nog den mest orsaken till att hon fryser lätt för hon har inte satt nån vinterpäls ordentligt.

Min varmblodstravarmärr satte ju vinterpäls, fast den är TÄT och hon fryser därför inte. Finns ju mängder med grovfoder i hagen, och hon vill inte in :smirk:

Det är ju olika från häst till häst,ju.
En del är såna riktigt fryslortar att dom absolut måste "bo inne i huset" medan andra tål betydligt bättre :smirk:

/Carolrita

Carolrita skrev:
Hur GAMMAL är damen,då???
Att det skulle va "skit i aveln" är nog säkert möjligt till orsaken att hon inte kan va ute i blåsten o kylan.
Att hon inte sätter någon vinterpäls är ju mysko :eek:
Men det är nog den mest orsaken till att hon fryser lätt för hon har inte satt nån vinterpäls ordentligt.

Min varmblodstravarmärr satte ju vinterpäls, fast den är TÄT och hon fryser därför inte. Finns ju mängder med grovfoder i hagen, och hon vill inte in :smirk:

Det är ju olika från häst till häst,ju.
En del är såna riktigt fryslortar att dom absolut måste "bo inne i huset" medan andra tål betydligt bättre :smirk:

/Carolrita

Mitt ena fullblod sätter inte vinterpäls heller hon blir 5år i år och har väldigt fin slät sommarpäls, väldans skumt tycker jag

olgaklara skrev:
Mitt ena fullblod sätter inte vinterpäls heller hon blir 5år i år och har väldigt fin slät sommarpäls, väldans skumt tycker jag

Ja,du...Det är för att hon tillhör ju av den ÄDLA rasen ;)
Jag vet ett fullblod som går på lösdrift, det är visst någon bukefalist som har ett och sen har h*n en varmblodstravare...Hrm, men det är väll lite olika från häst (fullblod) till häst (även fullblod)....Vet faktiskt inte varför, men det är nog för att fullbloden är ädla :)

/Carolrita

Mitt fullblod ser ut som en riktig Rufsa, det vara väller fram päls och Hille med mycket fullblod ser ut som en hårig ponny när han inte är klippt. Barcelona som inte har något fullblod alls i sig har kortast päls av dom alla :confused:

Rufsan. skrev:
Mitt fullblod ser ut som en riktig Rufsa, det vara väller fram päls och Hille med mycket fullblod ser ut som en hårig ponny när han inte är klippt. Barcelona som inte har något fullblod alls i sig har kortast päls av dom alla :confused:

:rofl: :rofl: Jajamen, det är väll på TIDEN att något/några fullblod sätter vinterpäls!!!!!!! :)
Visst är dom lurviga sakerna jättesöta,va! :)
Min märr ser ju ut som ett fullblod, fast är bara 153 mkh. Ibland ser hon ut som en NewForest :)

Nähä, men det är ju skumt att vissa inte sätter vinterpälsen ordentligt...Men jag vet en kille, som har en travare som inte är så jättelurvig på vintrar. Den har väldigt TÄT päls, ser ut som att den har sommarpäls på långt avstånd, men tittar man hästen på nära håll ser man ju att den har vinterpäls. Ännu kortare päls än vad min märr har!

/Carolrita

Visst finns det undantag. Men det är konstigt när alla undantagen står i samma stall :smirk:

Alltså, nu måste vi titta hur det ser ut i verkligheten idag för våra hästar. Jag tror inte i princip att någon här på Buke missköter sin/sina hästar, tror att ALLA vet att hästen är ett flockdjur, ska vara ute så mycket som möjligt osv osv. Det är inte det jag menar.
Vad jag menar är att förhållandena att hålla häst ser väldigt olika ut i landet och det är väldigt lustigt att "alla" på Buke har idealiska förhållanden...Det tror jag inte på. Det är lätt att sitta här och skriva hur man önskar att det skulle vara eller hur jag skulle göra om jag bodde på landet och hade två hästar. Men merparten av hästägarna finns i storstäderna och där menar jag att man måste anpassa hästens liv så att det blir så bra som möjligt, och så likt dess ursprungliga liv som möjligt. MEN då kommer vi till det jag velat säga hela tiden; I Göteborg t.ex finns det många stora stall. Känner inte till nån stallägare som inte försöker göra det bästa för hästen (förutom dem som måste till jobbet kl sju...:-). Men på större anläggningar där ägaren är seriös finns det ett par varianter att fixa detta på. Det ena är att grusa upp ytor så att hästarna kan stå torrt. Man kan grusa hela delar eller delar av en hage. Hästar dör inte av lite lera. De flesta fodrar i hagen (vi har rundbalar med hö i hagen och JA, hästarna markerar ändå när de vill in). Eller så går de i större hagar när det är blött, trampar ner höt och har inte så mycket att göra i 12 timmar. Jag tycker det är bättre hästhållning på dessa ställen att minska utevistelsen till c:a 6 timmar vid den tiden på året, låta hästen skritta i skrittmaskinen och ridas varje dag. Detta är sporthästar och de är avlade till detta och trivs kanon med det. Ta bort staketen och släpp dem fria så springer de in i stallet och väntar på sina morötter. När det är hårt i marken eller torrt så går naturligtvis dessa hästar ut så mycket som möjligt, man måste bara anpassa sig efter sina förutsättningar. Sen kan vi ju, som många verkar tycka, att vi bara ska ha stall med två boxar i skogen där hästarna kan ströva fritt. Jättevackert, men sporten ser annorlunda ut. Jag tycker inte det är fel, för folk idag är oftast väldigt måna om att djuren ska ha det bra. Att köra förbi stall där hästarna står i lera i 12 timmar och fodras med en höpåse efter halva tiden är INTE bättre hästhållning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar