Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Nej det var inget annat fel på hästen än att var ur form. Och då INTE ridmässigt. Det var des en annan tjej som jag känner som frågade en bekant som visste vad det var för fel

Rufsan. skrev:
Det ante mig att du inte förstod någonting om håstar i hårt arbete och energivärden :smirk:

Jag har haft min travarmärr i travträning tidigare :smirk:
Så jag förstår faktiskt vad det innebär att ha en tränad häst, och vad den har för behov.
Fast då HADE jag henne uppstallad och inte på lösdrift.
Jag tycker om att driva lite med folk ibland, för o se vad dom reagerar...Du är ett bra exempel :smirk:
Du tog väl inte illa upp det,va?
Nädå.

Detta med att ha en unghäst på lösdrift från början, då kan man nog ha den på lösdrift hela hästens liv utan några problem.

/Carolrita

Givetvis är de inte svettiga när dom släpps ut! Men precis som vid regn får dom TORKA innan dom går ut igen! VET jag att de kommer att vara svettiga efter träning så försöker jag planera så att jag tränar dem så sent som möjligt så att de inte behöver gå ut nå mer...

Hej. Lite väl överdrivet men min häst får då täcken på sig i massor. POjken fryser lite för mkt. bor uppe i norrland.

alltid har han ett 200 gr innertäcke i ca + 5 stall.

upp till - 15, ute täcke utan hals

- 15 till - 30 innertöcket, täcket utans hals och täckte med hals.

Jag hade hur gära som helst låtit honom gå med mindre täcken men har FRYSER!!!!.. han står och skakar helt enkelt..

fullblod kanske jag skall tillägga..

men ut ska han varje dag, det är ett måste..

haha menar du allvar inte tycker du väl att de där är täcken i massor??? va sööt

Trams, säger jag bara. Jag har en arab, vilket i allra högsta grad är att betrakt som fullblod, dessutom den fullblodstyp som har tunnast skinn och kortast päls. Han går ute ca 12 tim/dag oavsett väder. Han klarar inte att vara blöt eller kall, men det finns väl för böveln täcken att lägga på. Det är helt onaturligt för hästar att stå inne och enligt min åsikt ska de bara göra det när de ska vila/sova, om alls.

Nu har vi en bra vinterhage som är jättestor med kuperad ängsmark samt skog. Det gör ju att våra hästar kan söka skydd på ett naturligt sätt. Har man en liten rasthage utan skydd förstår jag att man inte vill ha hästen ute i regn och rusk, men å andra sidan tycker jag kanske att man istället då bör revidera sitt val av stallplats. Att låta hästen stå inne är ju bara det minst usla av två usla alternativ.

//Celia

Elektron skrev:
Det är väl ingen hästägare som vill att hästen ska frysa. Jag tycker fortfarande det är konstigt att frusna hästar så ofta står i samma stall.

Egentligen inte, för det är oftast de samma stallen som ger höga kraftfodergivor och lite stråfoder och eftersom mat håller hästen varm så har de inte så väldigt mycket att värma sig med. Bara en tanke..

*lånar knapp* Allvarligt talat, hur ofta ser man hästar frysa? Jag är förvisso en av de där konstiga människorna som ger mina hästar rejält med grovfoder och har lösdrift. Jag har blivit bottenlöst förälskad i att rida vbltravare så jag har såna. I stallet finns även ett 21-årigt korsningssto (hbl/vbl) och sedan har grannen ett 13-årigt fullblod från banan, som hon rider. Den enda som går med täcke är gammelmärren som kan frysa, de andra hästerna har jag ÖVERHUVUDTAGET inte sett frysa EN ENDA GÅNG! Idioterna står ute i hällregn eller blötsnö, frysa verkar de inte göra, däremot ångar det om dem....
Jag kan förstå att man inte vill ha vinterpäls så hästen ser ut som en mammut, eller om man har en frusen häst, men det måste ju finnas gränser....

Ja det är lite underligt, men det är väl kanske så att vi väljer ett stall som har ungefär samma syn på hästhållning som det vi själva har?! Porslinshästar vill väl folk ha i ett stall tillsammans med andra porslinshäster och vi lite mer "vanliga" hästägare vill väl antagligen ha våra hästar i ett stall med likasinnade.
Sen påverkar vi människor varandra ganska mycket så om någon börjar ha sin häst inne när det regnar så finns det säkert dem som följer efter.. Här var det ju en som började med fårskinnspad under sadeln och kort efter det så hade ju nästan var och varannan fårskinnspad :D

Summa summarum - jag tycker alla beslut som inskränker på hästens chanser att vara häst (ni fattar om ni bara vill) ska grundas på kunskap och inte på vad boxgrannen gör.

AnnaKarinA - helt riktigt. Hästens värmabalans (och behov av täcken) är ett typexempel på en sak det råder stor okunnighet om och folk snackar gram och dit och byter täcken så fort temperaturen fluktuerar. Jag har ett jättebra PM om just det som jag brukar erbjuda mig att maila men det är sällan dom som behöver läsa det som är intresserade.

Jaha men det här är i mitten på landet och här kan hästarna åtminståne vara ute en halv dag 7-15 utan att det regnar igenom ett bra täcke

Nu har jag plöjt 5-6 sidor och kunde inte hålla mig längre, bor själv i U-V och anar nog vad du skriver om. Men vi stockholmare och de mellersta delarna av landet har antagligen bättre tillgång till bra täcken, som håller vätan ute längre tid därmed kan de få gå ute även om det regnar. :rofl:

Ja det låter ju inte fel.
I allafall så märker man ju att de "luktar" mer tycker jag. Men då kanske det bara är försök att hitta lukter då?
Intressant!

Jag vet en hästägare med två fullblod som alltid hade dem ute i ur och skur från morgon till kväll. De fick även stå inne med de dyngsura täckena. Ena hästen kunde gå in, men inte den andra.
Vad jag vet så såg jag aldrig ngn av dem frysa.
Lite hosta då och då, men inte såg jag dem frysa.

Nu är ju det väl överdrivet tycker jag att ha hästar ute SÅ länge oavsett väder (även då blötsnö och snålblåst i april), och knappast aldrig låta dem få torka.

Så jag tycker som dig, fullblod är inte alls känsligare än andra hästraser.

Mina hästar måste vara unika för dom är helt vattentäta och bryr sig sällan om att det regnar öht :D

Boj skrev:
Nu har jag plöjt 5-6 sidor och kunde inte hålla mig längre, bor själv i U-V och anar nog vad du skriver om. Men vi stockholmare och de mellersta delarna av landet har antagligen bättre tillgång till bra täcken, som håller vätan ute längre tid därmed kan de få gå ute även om det regnar. :rofl:

Haha JA så måste det vara helt klart :D :crazy:

Då skulle de se ut som tunna omusklade spjälstaket. Man måste ersätta den energin som de gör av med via träning/tävling och kan lova dig att 1-2kg kraftfoder får mina om de har boxvila

Ja hur mycket kraftfoder man behöver ge, avgör kvaliten på grovfodret. Ju sämre kvalite man har så krävs det mera ersättning naturligtvis, det är ju det som är kruxet att det blir dyrt när grovfodret är av sämre kvalite. Med ett mycket bra innehåll skulle man kunna ha ersatt mycket av kraftodret med grovfoder, men så är det nu inte i många fall.

Min häst kommer ut vid 9 på morgonen och in vid 16-17 tiden. Rids/körs därefter. Kommer ut alla dagar ,även vid regn,blåst.Kan om det är riktigt överfallsväder komma ut någon timma senare och in lite tidigare. Funkar bra för oss!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar