Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Hej.
Mina hästar står i uteboxar. De går att stänga till helt och det gör vi nattetid. I övrigt öppna. De tävlas och är klippta delvis och täckas också. De mår toppen och presterar bra. Inga problem. De har fri tillgång på hö, går ute flera timmar varje dag, men som sagt; står de och kurar mot regn tar jag hellre in dem.
Jag är en seriös ryttare och hästägare, som många av oss är, trots att ni andra gärna anklagar oss för att vi inte vill hästarnas bästa...och tillgodoser hästarnas rörelsebehov genom att, som nån annan tipsade om här, släppa dem i manegen, skritta dem i skrittmaskinen, löshoppa, utöver den vanliga ridningen såklart.
Mina hästar tycker själva att de är kungar i universum, är stolta, vackra och utstrålar självförtroende och har inga olater. Nåväl, sen är de i och för sig ganska bortskämda och tror att jag finns till för att behaga dem! ;)

När jag läser dina inlägg, ser jag framför mig din hästsyn:

Hästen ska anpassas till människan.
Människans urbana miljö påtvingas hästen utan hänsyn till djuret.
Hästens behov ska anpassas till vad människan kan/vill erbjuda.
Hästens, genom tusentals generationers förvärvda, egenskaper ska ändras, så dom passar människans intressen.
Hästens inbyggda klimatregulator ersätts med klippning och täcken.
Hästens rörelsebehov kompenserar vi med maskiner.
Hästens behov av frisk luft ersätter vi med högre takhöjd.
Hästebenens behov av omväxlande, kuperad mark skiter vi i. Grusat frimärke ersätter.
Hästens behov av naturligt umgänge med andra hästar skiter vi i.
Hästens försök till kommunikation skiter vi i.
Hästens vanliga slappande tillsammans med andra förstår vi inte, så in i boxar med dom, om dom bara ska slappa.
Hästarnas behov, vilja, känslor, önskningar mm skiter vi i.

Ja, hästarna skiter vi, om det inte gäller SPORTEN :bow: , där dom ska prestera, så vi kan hävda oss och vinna guld och rosetter. Hur hästarna själva ser på saken, skiter vi i.

Hästarna skulle alltså vara avlade till att ha anpassats till det liv, du tycker är självklart för dom? Så på ett fåtal generationer, har man lyckats förändra det, som tagit naturen oräkneliga generationer att utveckla och förfina?

Och du vill hästarnas bästa???

Snälla, säg att jag ser fel! :cry:

LIA

LIA skrev:

Hästens, genom tusentals generationers förvärvda, egenskaper ska ändras, så dom passar människans intressen.
Hästebenens behov av omväxlande, kuperad mark skiter vi i. Grusat frimärke ersätter.
Hästens vanliga slappande tillsammans med andra förstår vi inte, så in i boxar med dom, om dom bara ska slappa.

Ja, hästarna skiter vi, om det inte gäller SPORTEN :bow: , där dom ska prestera, så vi kan hävda oss och vinna guld och rosetter. Hur hästarna själva ser på saken, skiter vi i.

Hästarna skulle alltså vara avlade till att ha anpassats till det liv, du tycker är självklart för dom? Så på ett fåtal generationer, har man lyckats förändra det, som tagit naturen oräkneliga generationer att utveckla och förfina?

LIA

Lägg av! Driver du med mig eller? Läs igen och återkom. Sluta se alla andra som djurplågare som inte kan ta hand om djur.

LIA skrev:

LIA

Nu har du förstått hur vanliga "medelsvensson" med ett LIV tänker !!! :bump: :banana: :rofl:

Malinigbg skrev:
Hej.
Mina hästar står i uteboxar. De går att stänga till helt och det gör vi nattetid. I övrigt öppna. De tävlas och är klippta delvis och täckas också. De mår toppen och presterar bra. Inga problem. De har fri tillgång på hö, går ute flera timmar varje dag, men som sagt; står de och kurar mot regn tar jag hellre in dem.
Jag är en seriös ryttare och hästägare, som många av oss är, trots att ni andra gärna anklagar oss för att vi inte vill hästarnas bästa...och tillgodoser hästarnas rörelsebehov genom att, som nån annan tipsade om här, släppa dem i manegen, skritta dem i skrittmaskinen, löshoppa, utöver den vanliga ridningen såklart.
Mina hästar tycker själva att de är kungar i universum, är stolta, vackra och utstrålar självförtroende och har inga olater. Nåväl, sen är de i och för sig ganska bortskämda och tror att jag finns till för att behaga dem! ;)

Jaha !! :) då är det väll inga problem,ju.....Det här med uteboxar.... :d

/Carolrita

LIA skrev:

LIA

:eek: :smirk:

/Carolrita

nu har jag ögnat igenom de här inläggen Det borde inte bli så mycket disskution egentligen. Varenda människa som håller på med hästar vet väll att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt även om det är en så kallad " svensson" häst eller tävlingshäst, både är ju hästar och ska vara ute så mycket som möjligt......Min häst är ute från ca.5.30 till 17-18oo i en stor hage med häst kompisar .
jag skulle ha väldigt dåligt samvete om jag höll min häst " inspärrad" bara för jag ville prestera bättre på tävlinsbanan eller liknande, när jag vet att hästen mår bäst av att vara ute :)

Det viktigaste för mig är att min häst får ett riktigt hästliv!! de borde vara de sjävklara för alla hästägare!! :bump:

:bow: :bow: :bow:

Har min ute ca 12 timmar varje dag i flock (just nu är de "bara" 6 st) i stor vinterhage. Är jätte nöjd med min uppstallning även om det säkert finns saker som kan bli bättre.
Fick mig en tankeställare för något år sedan när jag i stället för att räkna timmarna ute räknade timmarna inne, utevistelse 8-17 låter ganska bra, men det innebär 15 timmars boxvistelse inne...

Sen även att vi gör olika med våra hästar så är jag övertygad om att vi har ju för det mesta hästarnas bästa för ögonen.

Julia- med lurvigt kallblod som inte fryser :love:

Läs igen och återkom.
Jag har läst, och ser samma innehåll som jag reagerade på igår och därmed något upprört svarade på.
Du skriver sympatiskt om hästen som flockdjur, dess behov av att vara ute osv i ditt svar till Ragnhild (vars punkter jag instämmer i), och jag tror säkert, att din grundinställning liknar min.
Men varför drar du inte den uppenbara slutsatsen av ditt resonemang, om att stora stallar i Göteborg inte kan erbjuda ordentliga hagar, och därmed hästarna ett rimligt hästliv?
Nämligen att det inte borde finnas hästar där? Antingen har man anläggningar som duger för hästar, eller så har man det inte. Problemen uppstår gärna, när städerna växer utåt, och det är markägarens beslut, ifall marken ska användas för "gårdsändamål" eller säljas till bebyggelse.

Jag tycker det är bättre hästhållning på dessa ställen att minska utevistelsen till c:a 6 timmar vid den tiden på året, låta hästen skritta i skrittmaskinen och ridas varje dag.
Ett tecken på att anläggningarna inte fungerar för hästar, eller hur, även om det inte var vad du tänkte, när du skrev.
Eller så går de i större hagar när det är blött, trampar ner höt och har inte så mycket att göra i 12 timmar.
Förstår inte logiken? 1 Varför trampas höt ner i stora hagar men inte i små? 2 Har dom mer att gör i sin box?
Våra hästar går inte in i sin "ligghall", inte under stormen, inte vid regn eller snö, endast för att slippa bromsar etc på sommaren. Dom är f ö tydligen också bortskämda, men på ett annat sätt än dina. ;)

stall där hästarna står i lera i 12 timmar och fodras med en höpåse efter halva tiden är INTE bättre hästhållning.
Nej, den är usel. Och uppenbarligen är arealen även här för liten för hästarna.
Se f ö mina inlägg i granntråden "tycker synd om alla ridskolehästar". Ber samtidigt att du observerar, att jag inte är motståndare till ridskolor. ;)

Folk (den aktuella kategorin) månar säkert om att deras hästar ska ha det bra, men man gör det urifrån sin synvinkel och sitt välbefinnande, inte hästens.

Ska hästar behöva leva dåliga liv, för att vi vill ha dom på bekvämt avstånd, eller ska vi människor ta oss till dom platser, där hästarna får plats?

Sluta se alla andra som djurplågare som inte kan ta hand om djur.
Var har jag gjort det? Den anklagelsen kräver en förklaring. För att citera dig: Läs igen och återkom.

LIA

LIA skrev:

LIA

Eh??????????

Mina hästar tävlas på elitnivå, men stämmer inte med det du ovan skrivit!

Hästen ska anpassas till människan. Till en viss del är det ju ganska svårt att undvika eftersom hästen sedan flera århundranden är tamdjur!
Människans urbana miljö påtvingas hästen utan hänsyn till djuret.Tror inte ett dugg på att hästen vill vara vildhäst igen med alla de faror och matbrist som finns, jag skulle absolut inte vilja gå tillbaka till våra grottor det får stå för dig :crazy:
Hästens behov ska anpassas till vad människan kan/vill erbjuda.Ser inget fel det alls eftersom det är så med allt i livet idag. Människan styr faktiskt jorden och det enda som vi inte kan styra över är naturenskrafter
Hästens, genom tusentals generationers förvärvda, egenskaper ska ändras, så dom passar människans intressen.Glöm inte att vi från början åt hästar, jagade dem nedför ett stupp och sedan tog köttet och knaprade i oss det rått, sedan flera århundranden har faktiskt som jag skrev ovan hästen blivit ett tamdjur som vi använt i vårat syfte. Vad vi aldrig kommer att få reda på är om hästen verkligen levt idag om männinskan inte hade tämt den
Hästens inbyggda klimatregulator ersätts med klippning och täcken.Deras egan inbyggda klimatanläggning är dock inte så pass bra att den fungerar på hästar som tränas och rids hårt :smirk:
Hästens rörelsebehov kompenserar vi med maskiner.Hur gör en maskin att en häst inte rör sig????? :confused:
Hästens behov av frisk luft ersätter vi med högre takhöjd.Eh? Högre takhöjd, det trodde jag var för att hästarn inte skulle slå huvudet i taket eftersom man byggde låga takhöjder för att kunna bevara värmen i stallarna förr i tiden
Hästebenens behov av omväxlande, kuperad mark skiter vi i. Grusat frimärke ersätter.Fälttävlan vet du vad det är??
Hästens behov av naturligt umgänge med andra hästar skiter vi i.Mina hästar går i hage med varandra, men idag finns det hästar som inte gillar andra och i vilt tillstånd hade de dödat varandra och jag vill iaf inte att mina hästar skall döda varandra i hagen
Hästens försök till kommunikation skiter vi i.Kommunikation på vilket vis då??
Hästens vanliga slappande tillsammans med andra förstår vi inte, så in i boxar med dom, om dom bara ska slappa.Eh?? Går de i hagen slappar de väl tillsammans
Hästarnas behov, vilja, känslor, önskningar mm skiter vi i.Vet DU hästarnas önskningar??? wow :crazy:

Visst släpp ut hästarna i skogen igen så kan vi se hur länge de klarar av ett liv i frihet!!

Mina hästar tävlas på elitnivå, men stämmer inte med det du ovan skrivit!
?? Förstår inte vad du menar.
Att din hästsyn stämmer, med vad jag beskrivit, är ganska uppenbart efter ditt svar. :smirk:

LIA

LIA skrev:
?? Förstår inte vad du menar.
Att din hästsyn stämmer, med vad jag beskrivit, är ganska uppenbart efter ditt svar. :smirk:

LIA

hehehe tror du på det själv??

Men du kan tydligen inte heller komma med svar på mina kommentarer heller.

Vad min hästsyn är vet du inte för den har jag INTE skrivit någonstans, förutom att jag anser att hästarna skall vara ute i hage varje dag om det inte regnar och blåser som det gör här hos oss ibland.

Sedan att tycka något och sedan följa det är två vitt skilda saker. Hästarna har idag varit tamdjur en väldigt väldigt lång tid och jag tror säkert att aveln av hästen gjort den mindre tålig än när den vandrade runt på stäpperna.

Och med det så skulle hästen dessutom INTE finnas på våra breddgrader om den inte kuvats och blivit nyttodjur.

Hästarna blir som man gör dem till, de anpassar sig hur enkelt som helst till NORMAL hästhållning och i vissa fall så kanske de är de hästarna som mår bäst idag som är ute i lagom mängd och motioneras bra.

Illusionerna om hektar stora hagar och lösdriftstallar är ganska svårt idag, visst det går säkert på vissa håll i sverige ídag, men på många platser är det ganska svårt.

En häst som arbetas och får gå i hage på normalt vis mår säkert minst lika bra om inte bättre än en som är ute på lösdrift och inte gör någonting.

Och ALLA hästar vill inte gå tillsammans eller vara ute hela dagarna, de är individer och har egna viljor.

Jag anser att man snabbt ser om en häst mår dåligt eller inte och jag måste nog tyvärr säga att jag sett betydligt fler hästar som inte rids och går på lösdrift som mår sämre än många "porslingshästar". Naturen är inte snäll det borde alla veta och bara för att det är naturligt för hästen att gå i stora flockar betyder INTE det att hästen mår bäst av att göra det när det finns andra alternativ.

Hej du vettiga människa,
tror att vi måste vara utsatta för en komplott, någon eller några driver med oss. Om inte, blir jag mörkrädd. :devil:

Hej.
Jag förstår inte alls vad du menar.
Ska inte hästarna bo nära städerna? Kan man inte ordna deras liv på ett bra sätt även fast de finns nära städerna? Vad gör vi med alla ryttare/hästägare/anläggningar/ridskolor som finns nära Sthlm, Gbg, Malmö, Ö-bro etc etc.? I SvRF ligger merparten av alla föreningar nära storstäder. Lider dessa hästar? Hur har du bedömt detta - och i så fall, vad har du gjort åt att stoppa denna vanvård? För du låter väl inte hästar lida utan att agera? Vilka ställen uppfyller inte dina krav? Är du kompetent nog att bedöma detta eller är du självutnämnd expert?
Förstår heller inte ditt resonemang att du INTE är emot ridskolor, med ditt sätt att tänka borde detta vara det värsta påfund som finns, och dessutom ligger de oftast nära stan med små arealer...Varför lider inte dessa hästar enligt dig?
Varför är det bättre för en häst att gå och skrota i hagen i tolv timmar jämfört med att gå i hage sex timmar och sen vara med på en terrängträning i två timmar?
Antar att du själv inte lever som på stenåldern, eller så som vi föddes att leva...varför gör du inte det? Kan det bero på att utvecklingen har gått framåt, och vi med den? människa som häst???

Hej Malin!
Jag förstår inte alls vad du menar.
Inte så svårt. Tycker nog jag skrivit rättfram hur jag menar, och min svenska borde vara lätt att förstå. Men om du vill, kan jag ge dig en logisk reflektion.
Hästar är utvecklade till att röra sig över stora områden (tar bara mark-aspekten här) - oavsett vår avel mm kvarstår fortfarande behovet, fysiskt såväl som mentalt - somliga anläggningar saknar helt mark (orsak- se tidigare inlägg) och kan därför inte tillgodose detta fundamentala behov hos hästen - detta lämnar oss med 2 grundlösningar - 1/ att flytta verksamheten till plats där utrymmen finns - 2/ att strunta i hästens behov och istället behandla dom symtom på hälsoproblemen som kommer. Dom symtomen kan du lika bra som jag.
Det är oförmågan att se och förstå jag vänt mig mot.

Jag deltar på Bukefalos för att diskutera och argumentera i olika ämnen. Vad jag i övrigt gör eller inte gör, är min privatsak och hör inte hit. Detta sagt p g av frågor typ: "vad har du gjort åt att stoppa denna vanvård?"

En ridskola är per definition inte negativ för hästen, snarare tvärtom. Att det sedan finns ridskolor som är dåliga, är en annan sak.

Varför är det bättre för en häst att gå och skrota i hagen i tolv timmar jämfört med att gå i hage sex timmar och sen vara med på en terrängträning i två timmar?
Ehh? Var har jag tyckt något om det?

Antar att du själv inte lever som på stenåldern, eller så som vi föddes att leva...varför gör du inte det? Kan det bero på att utvecklingen har gått framåt, och vi med den? människa som häst???
Sorry, men dom frågorna tar alldeles för lång tid att försöka besvara. Dessutom är dom knappast relevanta här! Förresten, ju mer jag tänker på dom, ju mer ologiska syns dom. Den "utveckling" människan står för, innebär en effektivisering (bl a ökad bekvämlighet) och vidgade gränser på olika områden. För hästen innebär den numera motsatsen.

Nu har jag svarat på dina frågor. Emotser därför att du svarar på mina!

LIA

Senast ändrad:

Jag kommer också att svara dig, MEN eftersom du nu älskar att plocka isär det alla skriver, kan du väl vara vänlig att svara på alla frågor...!? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar