Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera...
När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka om hästhållningen med.
Jag kan börja.
När jag skaffade min första häst för ca 15 år sedan, hade jag den på lösdift, täcke på bara vid behov. Ägde kanske ett regntäcke och ett vintertäcke. Så fortsatte min hästhållning. När jag satt in dem på box skulle jag ha dem ute så länge som möjligt - tidig morgon till sen kväll. Så naturligt som möjligt. på sommaren gick de ute dygnet runt så länge det gick. Funka riktigt bra, tills jag för 6 år sedan skaffade min arabdam.
Då fick jag ändra på min hästhållning.
Märkte tidigt att sommarbete inte var något för henne, hon ville inte vara ute dygnet runt. Försökte flera år, tänkte att hon var ung och behövde vänja sig... 6 år senare och det funkar inte ännu.
Men hon får nog gå vissa perioder ändå.
Fryslort är hon också, blev väldigt spänd i musklerna om hon får kallt, blev det riktigt jobbigt så stod hon å skaka. Hon hatar blåst och regn. Och här blåser det ofta. Hon lägger sig inte ner och sover i boxen vintertid om hon inte har pyjamas på sig, (innetäcke)
Hon står gårna inne mer när det är blött och lerigt ute. Visar tydligt att hon inte vill ut när det är som äckligast.
Jag har under årens lopp fått gilla läget med henne helt enkelt och göra det bästa för henne.
Nu blir de ändå att gå ute 10-12 timmar om dagen vilket jag tycker är helt ok. De kommer in tidigare vid riktigt dåligt väder och hon visar tydligt när hon fått nog.
Eran tur!