R
Rufsan.
Sv: Vad tycker ni??
Och det var det mitt förtjusande relevanta inlägg hamnade om
Och det var det mitt förtjusande relevanta inlägg hamnade om
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1 Jag tog meningen som ett exempel på, hur "elithästar" lever och hur fel jag anser det är.Tycker nog att du själv skall läsa igen och inte tolka allt som du vill att det skall verka!!!! Läs gärna igen ALLA mina inlägg i tråden så ser du exakt vad jag menar!!!
Som jag förstår det (från informationen i rutan), står din häst fullt påklädd i en lite paddock, men inte om det regnar och blåser, för då är den inne hela dagen. Den kommer aldrig ut i en vanlig (kuperad?) hage, p g av skaderisk.
LIA skrev:Det är väl ingen idé att ens fråga, vad du menar med: med tanke på dina inlägg i "ridhustråden".
LIA
LIA skrev:1 Jag tog meningen som ett exempel på, hur "elithästar" lever och hur fel jag anser det är.
Käpphästen : Ingen häst är så "fin" eller värdefull, att den inte ska få vara häst!! Det var alltså ingen polemik med dig, i vilket fall jag hade riktat mig direkt till dig. Du vet lika väl som jag, att ett antal hästar lever på det sättet.
2 Citat är vad det säger, ett utdrag av vad någon sagt eller skrivit. Det finns alltså ingen anledning att ta med hela textschok, när det bara är en mindre del som är intressant. Däremot ska man naturligtvis inte ta något ur sitt sammanhang, så att andemeningen i det citerade blir fel. Det var det inte min mening att göra, och det anser jag alltså, att jag inte heller gjort.
3 Nu har jag läst din ruta ett antal gånger, och är verkligen konfunderad. Där står klart och tydligt "Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är."
I övrigt skrivs det om vind och regn.
Som jag förstår det (från informationen i rutan), står din häst fullt påklädd i en lite paddock, men inte om det regnar och blåser, för då är den inne hela dagen. Den kommer aldrig ut i en vanlig (kuperad?) hage, p g av skaderisk.
Det stämmer kanske inte med verkligheten, men det är hur det ser ut. Anser därför inte att citatet gav fel bild av vad du skrev.
4 Om du fortfarande anser dig förorättad, ber jag så mycket om ursäkt för det. Observera att jag inte har angripit dig! Ej heller hånat dig, förolämpat dig eller smutskastat dig.
Jag har inte läst allt det du skrivit och kommer heller inte att göra. Orsakerna är två. Det är för mycket att läsa i den här tråden, för att jag ska orka läsa allt. Din syn på hästhållning är av den typen (framgått tidigt), som är utan värde för mig.
Det är f ö sådan syn jag vände mig emot från början i den här tråden.
LIA
Jag har inte läst allt det du skrivit och kommer heller inte att göra. Orsakerna är två. Det är för mycket att läsa i den här tråden, för att jag ska orka läsa allt. Din syn på hästhållning är av den typen (framgått tidigt), som är utan värde för mig.
Det är f ö sådan syn jag vände mig emot från början i den här tråden.
Rufsan. skrev:Ja alla vet ju hur kuperat Skåne är
Men du anser väl (är jag helt övertygad om) att om man inte har kuperade hagar så skall man flytta till ställen som har det
Se så Olgaklara sälj nu din mammas gård och flytta!!!
Tråden handlar om att NÅN sett lappar på boxar om att hästar ska stå inne vid KALLT väder, vid REGN, vid BLÅST osv...LIA skrev:Jag frågar varje gång, vad du menar med det du skriver, för det är helt obegripligt. Men bry dig inte, utan försök att intressera dig för det tråden skall handla om istället.
LIA
Skulle en häst vara gladare av att stå inne dygnet runt, än vara ute dagtid i regnet? Inte min erfarenhet. Deras syn på regn är inte vår! Och om det inte blir något regn då?För på inackorderingsstall är det INGEN som tar in din häst efter 2 timmar i spöregn då täcket blivit tvärblött... Utan vill du ha en glad häst låter du den hellre va inne även den tiden 9-17 om man vet att det ska vara spöregn... ÄVEN om man vet att det bara kommer spöregna på morronen för hästen åker ut 9.00 oavsett väder om man inte skrivit ut annat...
Alltså är din bekvämlighet viktigare?Och JAG är en sådan att jag inte vill min häst ska stå då resten av dagen genomblöt (och NEJ det finns VÄLDIGT få täcken som klarar hålla tätt) utan då tar jag hellre att min häst e torr å fin när jag kommer å jag kan rida direkt...
Det var ju balanserat, även om min syn alltså är annorlunda.Så här ser VARDAGEN ut för de flesta i sthlm som inte har egen gård, som själva jobbar 8-17 och därför har hästen inackorderad...
VI (jo det är fler som är som jag här i sthlm) har hästen för vi tycker om att rida å pyssla om våra hästar... Och jodå vi HAR anpassat vår hästhållning efter VÅRA ideer kanske inte helt efter "hästarnas idealiska" uteförhållanden... Sen må ni kalla mina hästar porslinshästar eller vad som men jag STÅR för att mina hästar får stå inne vid "skitväder" ...
Du har onekligen uttryckt dig korkat och barnsligt tidigare. Förklaring: Mina käpphästar är abstrakta, om du inte förstått det. Det är mina riktiga hästar som är ute dygnet runt. Om det anses korkat, vore det synnerligen intressant att få reda på argumenten för detta!Du FÅR ha dina käpphästar ute dygnet runt eller what so ever men räkna med att jag tycker du e lika korkad som du antagligen tycker jag e...
corzette skrev:Och JAG är en sådan att jag inte vill min häst ska stå då resten av dagen genomblöt (och NEJ det finns VÄLDIGT få täcken som klarar hålla tätt) utan då tar jag hellre att min häst e torr å fin när jag kommer å jag kan rida direkt...
corzette skrev:Och jo så är det här i sthlm... Har man häst inackorderad så går den ut tex 9-17 OAVSETT väder om man inte skriver det uttryckligen att den ska vara inne vid spöregn mm... För på inackorderingsstall är det INGEN som tar in din häst efter 2 timmar i spöregn då täcket blivit tvärblött...
LIA skrev:Det är helt fantastiskt, hur du klarar att förstora en bagatell till enorma proportioner. Allra helst som du faktiskt klart och tydligt skrivit det, som du sen inte vill stå för. Ynkedom!
Eftersom du är så glad i att leta fel, när det gäller vad jag skrivit till dig, kan du titta på det här: Jag har inte läst allt det du skrivit och kommer heller inte att göra. Det gillade du tydligen inte? Du skriver, citat: "Du har inte läst det jag skrivit" Det stämmer alltså inte! Kritisera inte, om du inte kan läsa innantill! För ser du, jag behövde inte läsa myckat av vad du skrivit, för att se vilken hästsyn du står för. Att läsa allt vore slöseri med tid.
Att försöka förklara mina inlägg har jag också insett meningslöst. Varför ni inte vill läsa och förstå vad som står där, är uppenbart. Motargument saknas. Barnsliga elakheter är tydligen ert enda försvar för er hästhållning?
Eftersom du och dina "lustiga" kollegor lyckats få det här till en personförföljelse i st för den diskussion om, och kritik mot, dålig hästhållning, den egentligen ska handla om, lägger jag ner här.
LIA
PS! För den händelse du glömt det, är det här avslutningen på originalinlägget: "Nä låt hästen vara häst i alla väder"
Eftersom du är så glad i att leta fel, när det gäller vad jag skrivit till dig, kan du titta på det här: Jag har inte läst allt det du skrivit och kommer heller inte att göra. Det gillade du tydligen inte? Du skriver, citat: "Du har inte läst det jag skrivit" Det stämmer alltså inte! Kritisera inte, om du inte kan läsa innantill! För ser du, jag behövde inte läsa myckat av vad du skrivit, för att se vilken hästsyn du står för. Att läsa allt vore slöseri med tid.
Carolrita skrev:Uj, uj..........Det luktar lite som personangrepp....
Är tillbaka här efter att ha följt med Era heta debatter om hästhållning och väderleken...
Har ju TVÅ hästar, och dom TOTALvägrar komma in även om det spöregnar, det finns ju ett vindskydd därute i hagen :smirk:
Näe, vet att ALLA hästar är väldigt olika från individ till individ.....Beroende på vad hästen/hästar används till.....
Men ...!!! jag tycker ändå att alla hästar får vara ute oavsett väder, bara dom har BRA och regntäta täcken av SUPERbra kvalité....Och något vindskydd, gärna mkt skog då dom kan gå in.
Har nämligen ett regntäcke som min märr har (har en häst & en ponny) och den kom inget vatten igenom täcket alls...
Bättre och köpa ett täcke, som har det bästa kvalité och som också förhindrar all vatten komma igenom.
Bara mina åsikter
/Carolrita
Carolrita skrev:Uj, uj..........Det luktar lite som personangrepp....
twinstar skrev:Menar du mig?
Hur jag personangripit?
*verkligen nyfiken*