Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

hej nu har inte jag ork att läsa hela tråden :o :D
Jag tror till 99 % vilket stall du menar och dom är överdrivna på alla plan.Det ända dom inte överdriver med är att räkna föderatater ..för det kan dom inte.

Brevid detta stall ligger 3 travstall..och jag hade mina hästar i ett. Jag kan lova att jag sett mycket och hört mycket.

Det finns(fanns) en häst där som fick gå ut endast i skrittmaskinen och sen vart den riden i ridhuset . :eek:

Jag är absolut ingen motståndare mot lösdrift, och tycker att uppstallade hästar ska få vara ute så många timmar som möjligt varje dag. Men om jag hade en tävlingshäst, typ travhäst som i ditt exempel, som startade så skulle jag vara väldigt noggrann med rutinerna för att hästen skulle prestera max. Min medryttarpålle gick på lösdrift under den "varmare" perioden förra året, och då var hon SUPERTRÖTT varje ridpass. Hon hade det säkert jätteroligt och mysigt i hagen med sina kompisar, men energin räckte inte alls till träningen. Nu är hon ingen tävlingshäst så det gör inget, men hade jag varit tävlingsinriktad hade jag haft henne uppstallad över natten för att ha energi till träningarna.

Och J_e_n_a, jag skulle aldrig ha en dyrare häst än att jag skulle våga låta hästen vara häst... :devil:

Lindaslycka skrev:
:angel: Nähej men det visste jag ju inte ;) De sa ju att den var almänt ur form. trött på allt ...på tävling och hård träning, tog jag det som.

Den kan ju ha en intern infektion dvs en som inte smittar. Pratade du med ägaren?

Annars kanske personen du pratade med inte vat vad som fattas den, eller hur?

Ägaren kanske säger att den är hängig etc men inte att den har dåliga blodvärden.

Bara en tanke. För det är ganska vanligt att hästfolk inte berättar exakt vad det är för fel på sin häst :angel:

Whirlie skrev:
Och J_e_n_a, jag skulle aldrig ha en dyrare häst än att jag skulle våga låta hästen vara häst... :devil:

Fast en "billig" häst kan ju bli oerhört värdefull om den utvecklas rätt. Har hästar som kostat runt 10 000kr som sedan sålts för runt 200 000kr :devil:

Hur skall man göra då? Lägger ner en massa arbete och år och pengar och hästen bryter benet i hage (exempel) Jag har i alla fall INTE råd att köpa en ny häst med samma utbildning, utan måste börja om och hur stor är chansen att man hittar hästen med H igen för en billig peng??

Whirlie skrev:

En till som inte insett att Kvalité kostar.....

Fast nu var det väl inte uppväxten vi pratade om?? Det är självklart att unghästar som är upp till 3år kan gå på lösdrift men det vi diskuterade var ju RIDhästar inte unghästar!
Mitt inlägg riktar sig faktiskt som svar till det första i tråden, därav den generella riktningen.

Jag pratade om uppväxten eftersom man forskat på det, det finns belägg för lösdriftens nyttighet för unghästens hållbarhet. Det anser jag talar FÖR hagvistelse även för den vuxna hästen - klarar den, och mår bra av det upp till 3 år klarar den av och mår bra av det även senare. Den skadar sig inte mer för att den råkat bli inriden, menar jag. Såvida man inte proppar den överfull av kraftfoder möjligen.

Ger mig bara kort in i kraftfoderdebatten: Klart hästar behöver sitt grovfoder, och mår bäst av att ha så mycket sådant som möjligt att pilla med. Det är också väl vetenskapligt belagt. Många hobbyhästar övergöds med kraftfodermängder de inte behöver, på bekostnad av grovfodergivan, och får en hel del foderrelaterade problem pga det.
Men de högpresterande eller för all del växande, digivande osv kan självklart behöva rätt stora tillskott kraftfoder, beroende på höets värden dock. I vårt stall har vi ett hö som är fullgott för ett par av tävlingshästarnas behov, dock inte allas. (Följ gärna upp diskussionen på "foder" istället, denna tråd är så lång redan.)

Jag tänker inte propagera för lösdrift för elit- och högpresterande tävlingshästar, tror inte att det är realistiskt. Kanske inte heller lämpligt just för att de ska samla energi till sina höga prestationer och kan behöva sin vila i boxen på natten. Däremot propagerar jag gärna för att även de ska ha möjlighet att några timmar dagligen röra sig fritt (dock inom staket) utomhus, vare sig det regnar eller ej. Vet många friska, fina och högst värdefulla tävlingshästar som hålls så, dock vanligare bland travhästar än ridhästar.

Däremot tror jag att långt fler hobbyhästar (även de som tävlar lätta klasser) skulle kunna gå på lösdrift än de som gör det idag. Men all lösdrift är inte bra, det finns illa skötta varianter som inte är ett dugg bättre än box och lerig rasthage. Ett krav är ju att regn- och vindskyddet ska vara torrt. Sedan anser jag att det ska finnas tillräckligt med hagmark, eller väl dränerad sådan om man har mindre utrymme, för att underlaget ska tåla belastningen av hästarna som går där utan att bli leråker. Att man ska kunna betesplanera och skifta sommar och vinterhagar, t ex.

Sedan är det ju med hästar som med människor, man får vanor och rutiner. Får hästen allt foder serverat i boxen är inte "hemlängtan" dit svår att förstå. Är den van att vara inne nattetid eller vid regn kommer den sannolikt att vara mindre sugen på att stanna ute då än hästen som är van att gå ute. Men man kan lära om dem, om man tror att det är till gagn för dem.

skrållan skrev:
Jag tänker inte propagera för lösdrift för elit- och högpresterande tävlingshästar, tror inte att det är realistiskt. Kanske inte heller lämpligt just för att de ska samla energi till sina höga prestationer och kan behöva sin vila i boxen på natten. Däremot propagerar jag gärna för att även de ska ha möjlighet att några timmar dagligen röra sig fritt (dock inom staket) utomhus, vare sig det regnar eller ej. Vet många friska, fina och högst värdefulla tävlingshästar som hålls så, dock vanligare bland travhästar än ridhästar.

Däremot tror jag att långt fler hobbyhästar (även de som tävlar lätta klasser) skulle kunna gå på lösdrift än de som gör det idag. Men all lösdrift är inte bra, det finns illa skötta varianter som inte är ett dugg bättre än box och lerig rasthage. Ett krav är ju att regn- och vindskyddet ska vara torrt. Sedan anser jag att det ska finnas tillräckligt med hagmark, eller väl dränerad sådan om man har mindre utrymme, för att underlaget ska tåla belastningen av hästarna som går där utan att bli leråker. Att man ska kunna betesplanera och skifta sommar och vinterhagar, t ex.

:bow: :bow: :bow:

Tur att man inte har "en sån i stallet" som vill vara inne jämt. Själv har jag 4 nallebjörnar som i o f gärna kommer in vid 6 nån gång. Men tror nog att det mest är maten som lockar.

Nej, mycket möjligt... :angel: . Det jag menade med den meningen var att många inte låter sina hästar vara ute, eller täckar och lindar absurt mycket, just med ursäkten att det är en dyr häst. Jag tycker att om man har häst så ska man ha råd att låta den vara häst, och kanske till och med riskera att den skadar sig. Det är klart att en billig häst är värd lika mycket i hjärtat som en dyr, men om man tycker om hästen ska man låta den vara häst också.

Whirlie skrev:
Nej, mycket möjligt... :angel: . Det jag menade med den meningen var att många inte låter sina hästar vara ute, eller täckar och lindar absurt mycket, just med ursäkten att det är en dyr häst. Jag tycker att om man har häst så ska man ha råd att låta den vara häst, och kanske till och med riskera att den skadar sig. Det är klart att en billig häst är värd lika mycket i hjärtat som en dyr, men om man tycker om hästen ska man låta den vara häst också.

Skämtar du?

Inte vill man riskera att sin häst kan skada sig?? Oavsett om den kostar pengar eller inte.

Underligt tankesätt!

:eek:

Min häst mår iof inte ett dugg bra när det blåser och regnar mkt, men då får hon ha ett rejält täcke med hel hals (går ut som vanligt). Hon spänner sig massor, och får ont i kroppen om det är för risigt väder (och den spändheten sitter i ett bra tag), men det är rätt ok, om hon har varmt täcke med hel hals.

Kyla däremot reagerar hon inte ett dugg på.

Jag får nog ta att jag missuppfattas, och att jag inte får medhåll, när jag skriver en sådan provocerande mening som jag gjorde i mitt första inlägg. :angel:

Jag vill ändå, ännu en gång, precisera vad jag menar. Att inte riskera att hästen skadar sig är för mig att låta hästen gå i en liten rasthage ensam, endast rida i ridhuset eller paddocken med undantag för någon skrittur i skogen etc.. Om man låter hästen vara häst så finns det alltid risk för att den skadar sig, blir sparkad av en hagkompis, snubblar över en trädrot, halkar, trampar sig o.s.v.. Givetvis ska man minimera risken, då genom att noga kontrollera hagen och staketet med jämna mellanrum, alltid visitera hästen vid insläpp, före ridning och efter ridning, alltid ta hand om akuta skador på bästa möjliga sätt o.s.v.. Inte genom att ha den på box och i sjukhage hela livet.

Whirlie skrev:
Jag får nog ta att jag missuppfattas, och att jag inte får medhåll, när jag skriver en sådan provocerande mening som jag gjorde i mitt första inlägg. :angel:

Jag vill ändå, ännu en gång, precisera vad jag menar. Att inte riskera att hästen skadar sig är för mig att låta hästen gå i en liten rasthage ensam, endast rida i ridhuset eller paddocken med undantag för någon skrittur i skogen etc.. Om man låter hästen vara häst så finns det alltid risk för att den skadar sig, blir sparkad av en hagkompis, snubblar över en trädrot, halkar, trampar sig o.s.v.. Givetvis ska man minimera risken, då genom att noga kontrollera hagen och staketet med jämna mellanrum, alltid visitera hästen vid insläpp, före ridning och efter ridning, alltid ta hand om akuta skador på bästa möjliga sätt o.s.v.. Inte genom att ha den på box och i sjukhage hela livet.

fast jag har en ensamgångare som inte kan gå på gräs eftersom hon sväller nått enormt. Hon går ft och där måste de vara fit for fight. Hon har inga problem med det alls, men nu är detta en väldigt speciell häst som hatar alla andra hästar och hugger de sönder och samman.

Kan tillägga att hon är uppvuxen på Irland på lösdrift men gillar INTE att gå med andra hästar. Hon bryr sig inte om andra hästar tex om hon blir ensam kvar i stallet eller att de andra hästarna tas in från hagen osv. Hon har alltid andra hästar i synhåll inte speciellt långt ifrån, men gillar de inte. Hugger i gallret till grannen så hon spräcker läppen etc. Mkt speciell dam med mkt vilja

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Låt det sunda förnuftet råda när det gäller hästars utevistelse.

Häromdagen körde jag 40 mil kors och tvärs i Skåne på mindre vägar. Det var dagsregn här, det fullkomligt pissregnade, och på massor av ställen såg jag hästar stå med rumpan mot vinden och täcken som var så blöta att de smet åt kring hästens kropp.
Inte en enda av dem som gick i gräshage hade nosen i backen och åt gräs. (Jodå, det sker fortfarande grästillväxt här i Skåne!)

Men - hästarna fick ju vara ute så de var säkert jättelyckliga. (obs ironiskt)

Immer

Immer skrev:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Låt det sunda förnuftet råda när det gäller hästars utevistelse.

Häromdagen körde jag 40 mil kors och tvärs i Skåne på mindre vägar. Det var dagsregn här, det fullkomligt pissregnade, och på massor av ställen såg jag hästar stå med rumpan mot vinden och täcken som var så blöta att de smet åt kring hästens kropp.
Inte en enda av dem som gick i gräshage hade nosen i backen och åt gräs. (Jodå, det sker fortfarande grästillväxt här i Skåne!)

Men - hästarna fick ju vara ute så de var säkert jättelyckliga. (obs ironiskt)

Immer

Men det regnar ju aldrig här ;)

Jag håller med Skåne är hemskt med sin blåst och sitt regn. När jag bodde där så gick det bara att ha ute hästarna i ett par timmar när det var så dåligt väder men nu när jag har flyttat hem hit till Kungsbacka (utanför Göteborg) så är det en helt annan sak, här är dom inte ens besvärade av att gå ute hela dagen när det regnar dels pga det blåser inte lika mycket och sedan är det inte lika öppet som det är i Skåne utan mer lä.

Det är en otrolig skillnad faktiskt och alla som inte bott i skåne fattar inte hur hemskt det kan bli där.
Det hade ingenting med att göra att hästarna var för dyrbara att jag tog in dom utan det var helt enkelt synd om dom, man kunde riktigt se hur dom stod och led :(

Här är dom ute till sena kvällen (20-21) oavsett och har inga problem med det.

zilla skrev:
hej nu har inte jag ork att läsa hela tråden :o :D
Jag tror till 99 % vilket stall du menar och dom är överdrivna på alla plan.Det ända dom inte överdriver med är att räkna föderatater ..för det kan dom inte.

Brevid detta stall ligger 3 travstall..och jag hade mina hästar i ett. Jag kan lova att jag sett mycket och hört mycket.

Det finns(fanns) en häst där som fick gå ut endast i skrittmaskinen och sen vart den riden i ridhuset . :eek:

:crazy: DET HÄR KAN JU ALLA HÄR LÄSA DÅ :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar