Sv: Vad tycker ni??
Fast nu var det väl inte uppväxten vi pratade om?? Det är självklart att unghästar som är upp till 3år kan gå på lösdrift men det vi diskuterade var ju RIDhästar inte unghästar!
Mitt inlägg riktar sig faktiskt som svar till det första i tråden, därav den generella riktningen.
Jag pratade om uppväxten eftersom man forskat på det, det finns belägg för lösdriftens nyttighet för unghästens hållbarhet. Det anser jag talar FÖR hagvistelse även för den vuxna hästen - klarar den, och mår bra av det upp till 3 år klarar den av och mår bra av det även senare. Den skadar sig inte mer för att den råkat bli inriden, menar jag. Såvida man inte proppar den överfull av kraftfoder möjligen.
Ger mig bara kort in i kraftfoderdebatten: Klart hästar behöver sitt grovfoder, och mår bäst av att ha så mycket sådant som möjligt att pilla med. Det är också väl vetenskapligt belagt. Många hobbyhästar övergöds med kraftfodermängder de inte behöver, på bekostnad av grovfodergivan, och får en hel del foderrelaterade problem pga det.
Men de högpresterande eller för all del växande, digivande osv kan självklart behöva rätt stora tillskott kraftfoder, beroende på höets värden dock. I vårt stall har vi ett hö som är fullgott för ett par av tävlingshästarnas behov, dock inte allas. (Följ gärna upp diskussionen på "foder" istället, denna tråd är så lång redan.)
Jag tänker inte propagera för lösdrift för elit- och högpresterande tävlingshästar, tror inte att det är realistiskt. Kanske inte heller lämpligt just för att de ska samla energi till sina höga prestationer och kan behöva sin vila i boxen på natten. Däremot propagerar jag gärna för att även de ska ha möjlighet att några timmar dagligen röra sig fritt (dock inom staket) utomhus, vare sig det regnar eller ej. Vet många friska, fina och högst värdefulla tävlingshästar som hålls så, dock vanligare bland travhästar än ridhästar.
Däremot tror jag att långt fler hobbyhästar (även de som tävlar lätta klasser) skulle kunna gå på lösdrift än de som gör det idag. Men all lösdrift är inte bra, det finns illa skötta varianter som inte är ett dugg bättre än box och lerig rasthage. Ett krav är ju att regn- och vindskyddet ska vara torrt. Sedan anser jag att det ska finnas tillräckligt med hagmark, eller väl dränerad sådan om man har mindre utrymme, för att underlaget ska tåla belastningen av hästarna som går där utan att bli leråker. Att man ska kunna betesplanera och skifta sommar och vinterhagar, t ex.
Sedan är det ju med hästar som med människor, man får vanor och rutiner. Får hästen allt foder serverat i boxen är inte "hemlängtan" dit svår att förstå. Är den van att vara inne nattetid eller vid regn kommer den sannolikt att vara mindre sugen på att stanna ute då än hästen som är van att gå ute. Men man kan lära om dem, om man tror att det är till gagn för dem.