Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

J_e_n_a skrev:
Hon kan nog bevisa det lika mkt (att någon stjärntravare går på lösdift) som du kan bevisa att snurrfians grannes hästar är så lyckliga och toppresterar trots att dom går på lösdrift och får 2 små kraftfoder givor/dag... :idea:

Undrar varför hästfolk fodrar sina hästar så lite grovfoder och mängder med kraftfoder ??? :devil:

Tror du inte att om man fodrar sin häst med SÅ mycket KRAFTFODER som helst och lite grovfoder skulle sitta bra,va??? :smirk:

Jag tycker för mig att låter man hästarna gå på fri tillgång på grovfoder och får lite mindre än 1-2 kg kraftfoder / dag skulle väll må bra????? :)
Eller...????? :smirk:

/Carolrita

olgaklara skrev:
Hahahahahahahaha jag vet inte en enda HÖGpresterande häst som inte behöver kraftfoder.

Tacka gud för om du har rätt för då blir allt mkt billigare :angel:

Vet en hel del mkt gladare hästar som står på box än lösdrifthästar som är söndertuggade in på skinnet

Gladare hästar som står på boxar?? :smirk:
Ja, kanske för att dom är frusna lortar :angel: precis som sina ägare???? ;)

Jag tror nog att det är tvärtom :smirk:
Att om hästar får va ute så mkt möjligt, t.ex lösdriftshästar är GLADARE än de som står på stall :angel:

Jag har faktiskt INTE sagt att en HÖGpresterande häst inte behöver kraftfoder :devil:

Små givor = flera givor per dag för TUSAN :devil:
Hajar du galoppen nu, eller??
Man behöver faktiskt inte ge hela givan till hästen på en gång.... :eek:
Jösses...
Skulle inte göra det i alla fall.

/Carolrita

J_e_n_a skrev:
Nej men gudars! Vad säger du är dom gräsätare?
:rofl: :rofl: :D :idea: :rofl: :devil:

Åh!
Då måste dom väll vara kraftfoder-ÄTARE ????!!!!! :smirk:
Visst, ge dom MERA kraftfoder men MINSKA på grovfodret,då!!!! ;)

Gör vad ni vill med era hästar. :p

Kul diskussion det här!

/Carolrita

olgaklara skrev:
Eh??? Ingen aning alls för trav intresserar mig inte, MEN däremot vet jag om en hel del galoppörer och de går definitivt INTE på lösdrift!

Det är fullblod :smirk:

Jorá!!!
Det finns det visst :smirk:
Fullbloden som väver och krubbiter mår visst bra av att gå på lösdrift :)

Det behöver visst inte vara allt omöjligt! :smirk:

/Carolrita

Lisso skrev:
Idag är mina hästar inne pga att det ösregnar och blåser som sjutton. Jag undrar bara varför jag skulle släppt ut dom imorse? De står ju ändå bara och hänger ihopkurade med rumpan mot vinden.
Tycker nog att det har de bättre inne en dag som denna.

Ska jag berätta nått "hemskt"? Mina hästar har benskydd på sig i hagen! Synd om dom va? :smirk: :eek: :rofl: :rofl: :rofl:

Vad har benskydd med saken att göra. Jag skiter väl i om de har benskydd. Det är ju bara bra förresten om det behövs. det har jag själv haft på min en tid när hon inte kunde hålla benen i styr.

Tja trivs de inne så .. Men jag tycker ändå det är konstigt att de inte vill va ute.. Kan det bero på trista hagar`?

Jaaa just därför så presterar väl inte vissa av hästarna i DETTA stall bra en längre tid de tröttnar. Sjuk står det på många av dörrarna. Och de var inte Sjuka i sjukdomens bemärkelse.

Jag har förståelse för att de hästar som verkligen inte vill vara ute inte behöver det. Men jag har ingen som helst förståelse för att en häst som vill vara ute inte får det pga att den inte ska springa o bli trött lr, bli lerig eller nått annat dumt.

Så man måste ju bedöma situation till siuation. Vissa hästar är det faktiskt riktigt synd om.

Ja många tror att hästen fryser bara för att personen i fråga gör det :smirk:

Du har inte lust att PM:a mig om vilket stall det var, har mina misstankar.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över sånt...

Hästar är gjorda för att gå ute i det fria, de anpassar pälsen efter väder och vind och behöver röra sig så många timmar om dygnet de själva vill.

Tycker synd om hästar som går med täckebara för att människan är lat och inte orkar borsta en lerig häst. Dåfår man se till att fixa större hage med bättre underlag så det inte finns någon lera att rulla sig i eller så kan man köpa sig en ny bättre borste tycker jag!

Just större hagar tycker jag är viktigt, ser alltför många hästar med små hagar som inte tycker det är värt att ens röra sig, de har ju ingenstans att ta vägen, inget gräs att söka upp. Vill inte kalla dem för hästar. De blir mer människor.

En häst har helt annorlunda behov och förutsättningar än en människa men det verkar väldigt få förstå.

Lindaslycka skrev:
Jaaa just därför så presterar väl inte vissa av hästarna i DETTA stall bra en längre tid de tröttnar. Sjuk står det på många av dörrarna. Och de var inte Sjuka i sjukdomens bemärkelse.

Jag har förståelse för att de hästar som verkligen inte vill vara ute inte behöver det. Men jag har ingen som helst förståelse för att en häst som vill vara ute inte får det pga att den inte ska springa o bli trött lr, bli lerig eller nått annat dumt.

Så man måste ju bedöma situation till siuation. Vissa hästar är det faktiskt riktigt synd om.

Hur vet du att de INTE var sjuka???

Vad jag förstår så gick du bara runt och tittade???

Hästar kan vara sjuka på flera sett än synliga

Madelene skrev:

Hästar är gjorda för att gå ute i det fria, de anpassar pälsen efter väder och vind och behöver röra sig så många timmar om dygnet de själva vill.

Tycker synd om hästar som går med täckebara för att människan är lat och inte orkar borsta en lerig häst. Dåfår man se till att fixa större hage med bättre underlag så det inte finns någon lera att rulla sig i eller så kan man köpa sig en ny bättre borste tycker jag!

Just större hagar tycker jag är viktigt, ser alltför många hästar med små hagar som inte tycker det är värt att ens röra sig, de har ju ingenstans att ta vägen, inget gräs att söka upp. Vill inte kalla dem för hästar. De blir mer människor.

En häst har helt annorlunda behov och förutsättningar än en människa men det verkar väldigt få förstå.

Men vad bra :) Då kan ju du bli abassadör för hästfolk att se till att alla får möjlighet till att ha större hagar och hjälp till att fixa till underlaget.

Så lätt du får det att låta. Ett arrende här nere går på för en normalstor hage 8000:- +moms om ni ens bönderna vill släppa till mark dvs

Carolrita skrev:
Jorá!!!
Det finns det visst :smirk:
Fullbloden som väver och krubbiter mår visst bra av att gå på lösdrift :)

Det behöver visst inte vara allt omöjligt! :smirk:

/Carolrita

Nädu INTE sådana som startar. Då får du gärna gärna pm mig och berätte en enda som har en starthäst på lösdrift, dvs som startar just för tillfället. INTE en som är i vila!!!

Olater slutar de INTE med även om de går på lösdrift. Mitt fullblod vävde när jag köpte honom och gör det fortfarande dock inte i den utsträckningen OCH han väver både i hage och han vävde som bara den på sommarbetet trots att han gick med andra hästar i en enormt stor hage med varierande terräng.

Vet även en hel del krubbare som krubbar oavsett plats dvs lösdrift eller box

Carolrita skrev:
Undrar varför hästfolk fodrar sina hästar så lite grovfoder och mängder med kraftfoder ??? :devil:

Tror du inte att om man fodrar sin häst med SÅ mycket KRAFTFODER som helst och lite grovfoder skulle sitta bra,va??? :smirk:

Jag tycker för mig att låter man hästarna gå på fri tillgång på grovfoder och får lite mindre än 1-2 kg kraftfoder / dag skulle väll må bra????? :)
Eller...????? :smirk:

/Carolrita

Hoppas verkligen du skämtar, en stor häst som högpresterar tex ft klarar sig INTE på ynka 1-2kg kraftfoder kan jag ju säga. Då skulle de se ut som tunna omusklade spjälstaket. Man måste ersätta den energin som de gör av med via träning/tävling och kan lova dig att 1-2kg kraftfoder får mina om de har boxvila :smirk:

Fri tillgång till grovfoder har de redan :angel: Det trodde jag du visste att det var så!

Carolrita skrev:
Gladare hästar som står på boxar?? :smirk:
Ja, kanske för att dom är frusna lortar :angel: precis som sina ägare???? ;)

Jag tror nog att det är tvärtom :smirk:
Att om hästar får va ute så mkt möjligt, t.ex lösdriftshästar är GLADARE än de som står på stall :angel:

Jag har faktiskt INTE sagt att en HÖGpresterande häst inte behöver kraftfoder :devil:

Jösses...

/Carolrita

Eh vem har sagt att de får kraftfodergivan EN ggr om dagen???? Vi ger alltid våra 3ggr + att de har fri tillgång till hö HELA dagen.

Ja jag har faktiskt fått hem en hel del lösdrifthästar som ser förjävliga ut rent ut sagt, glanslösa, håglösa och fulla av bitmärken över hela kroppen.

Nä tacka vet jag en välskött glansig häst som man ser att den mår bra!

Och box menade jag vanlig stallning inte dygnet runt box, fast det trodde jag du förstod

Carolrita skrev:
Jösses...

Läs vad jag skrivit tidigare, mina hästar som högpresterar ska ha mat 4 ggr/dag (kraftfoder+ havre, hö, morgon. Havre, kraftfoder + Hö, lunch. Beftfor, havre, mineraler, salt, kalk, vitlök, vetekli, soja, middag. kraftfoder + havre, hö, kväll). 2 ggr/ dag anser jag är alldeles för otillräckligt även med hästar som normalpresterar eller bara gå i hagen och drar. Nu får du väl ändå sansa dig och tänka realistiskt. 2 ggr/ dag är inte vad jag kallar tillräckligt för hästar som du påstår högprestaerar och ¨går på lösdrift :crazy:

Carolrita skrev:
Nä,då.
Om jag har en TRAVhäst som är värd miljoner kronor skulle jag ha haft den på LÖSDRIFT :smirk:
Den kommer att gå mycket bättre på travet, då den är GLAD till max och man får en mycket harmonisk och GLAD häst ;) :angel:
Man slipper då en häst som får skador som en uppstallad häst ofta får :angel:

Hästar får väll vara hästar, och då får man väll ha dem på lösdrift och ha ett stort utedriftsstall med mycket STRÖbädd som halm...Typ 10 cm halmbädd ;) :D

Visst låter det mysigt,va? VA?
Det tycker jag iallafall! :cool:

/Carolrita

Du måste skämta, eller också är du nerlusad med pengar......

olgaklara skrev:
Hur vet du att de INTE var sjuka???

Vad jag förstår så gick du bara runt och tittade???

Hästar kan vara sjuka på flera sett än synliga

Jag frågade ju såklart eftersom jag klappade en av hästarna innan jag såg lappen. Man vill ju inte sprida nån smitta vidare. Och om det hade funnits smitta där så hade jag velat åka hem byta om och duschat innan jag åkte tebax till min goding :d

Fast en häst som tränas blir ju jättesvettig om man inte har börjat täcka itid lr klippt den . En klippt häst måste ju ha täcke.
Jag satte på min täcke när det började bli 8 grader då fick hon ett tunt regntäcke. Jag vill inte att hon ska få shettispäls. Dels för att det är jättejobbigt att borsta henne då hon har lång päls eftersom hon inte gillar att bli borstad på vinterhalvåret. hon är jättekänslig i huden. Hon blir jätte sur när hon sätter päls ochjag tycker därför att det är bäst att undvika för mycket pälssättning.

Jag tycker mer synd om hästar som får gå utan täcke och måste ägna sin energi åt att hålla värmen.

Det viktigaste är att de får vara ute sen om de har täcken eller skydd på sej är ovesentligt. Jag tror hästarna är nöjda sålänge de är ute.

Men jag förstår vad du menar

Lindaslycka skrev:
Jag frågade ju såklart eftersom jag klappade en av hästarna innan jag såg lappen. Man vill ju inte sprida nån smitta vidare. Och om det hade funnits smitta där så hade jag velat åka hem byta om och duschat innan jag åkte tebax till min goding :d

Men hästar kan ju vara sjuka av andra orsaker är smittosam sjukdom. Hovböld, kotledsinflammation, korsförlamning etc

Lady_A skrev:
Inne vid regn är löjligt! (om det inte är massor med regn! Då vill min häst inte va ut mer än en fyra timmar ungefär!)

Hur vet du att din häst inte vill det?? Tycker det skulle va värre o stå inne ute rörelserum jag.. Regntäcke på så gillar han/hon säkert att va ute igen.

Bättre då att ha dessa inne med fri tillgång till hö, och rida ett ordentligt pass i ridhus den dagen! Tycker iaf jag!

ridpasset är absolut en bra tanke.. det är ju ett måste! Tycker bara inte om när folk säger "min häst vill inte...., ller gillar inte..." hästar är anpassade till att vara ute! vi männiksor förstör hela deras levnadsmönster.

Lintto

Madelene skrev:

Håller med dig till fullo!! :)
Båda mina hästar går utan täcken, MEN om det är en häst som startar (dvs. travare) då får den gå med täcket, fast jag skiter väl i om den rullat i sig och blivit så skitig. Jag borstar av den i allafall och hästen glädjs åt med mycket ompyssel och social kontakt ;)

Men nu är det ju inte några hästar som tävlar eller så, dom behöver inga täcken. :smirk:

/Carolrita

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar