Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Jag Gick Runt I Ett Gymnasiestall DÄr HÄstarna Inte Fick Vara Ute Utan Gick I Skrittmaskin 2 Tim Dag Eller Var Ute Men DÅ Hade Dom Alla Skydd Som GÅr

Jag kan förstå om man har sin häst inne mestadels om dagen om man håller på och vänja sin häst med att vara ute. Om den som ni säger aldrig i sitt liv fått vart ute förut.

Däremot så tycker jag att om man inte vänjer en sådan häst med att vara ute så är man en riktigt taskig jävel.

------------------------------------------------------------------

Jag tycker heller inte att man ska ha sin häst ute om den fryser. MEN en häst fryser inte när det är -5 grader om man har rätt täcken på hästen.

OM det regnar MYCKET och hästen visar tydligt att den fryser och vill in så skulle oxå jag ta in den. Men då ska den ha vart ute i åtminståne ha vart ute nåra timmar. Och jag skulle des sedan släppa ut hästen igen när den stått inne ett tag.

JAG kan inte förstå att hästarna måste stå INNE en HEL dag pga att det regnar eller blåser. Även de frusna hästarna klarar nog av att vara ute ett tag i regn o blåst. Oavsett var i landet det är.
Hur faen kan hästarna hinna bli blöta igenom 2 lager BRA täcken på 3 timmar? det går ju inte vilket betyder att alla alltså skulle kunna ha sina håästar ute minst 3 timmar varje dag.

En fråga Ni som har hästar som blir så hysteriska att de inte kan vara ute när det regnar lr blåser...att de inte kan vara ute då ..Hur gör ni om ni ska rida då? Det kan ju vara bra om hästen är van med det då...Särskilt när det gäller fälttävlan ju.

Slutligen.

Det är så j-a dumt att hästar oavsett värde ska behöve stå inne hela dagar...om det duggar tar det ju minst en halv dag innan det regnat igenom ett halvtaskigt täcke. Om det spöregnar har jag förståelse för att man tar in hästen tidigare. Också om det är väldigt blåsigt.Men jag har inte förståelse för att hästen inte får gå ute alls de dagarna väderet är trist.

Ni som låter era hästar vara inne de tillfällena vad har ni för hagar.

Jag skulleinte heller vilja ha min häst i vad jag kallar för sjukhage och spec inte när det regnar eller blåser hårt. De måste ju kunna röra sej.

I detta stall där jag var ,,,så var det en massa socker bitar och min första reaktion var OJ så många sjukhagar :o Och jag fick till svar Näe men de används som vanliga hagar :crazy:

FÖRSTÅR NI VAD HEMSKT DET MÅSTE VARA ATT FÖDAS TILL ETT SÅDANT ÖDE........ Stå i en sockerbit nåra timmar äta lite ridas ...stå inne igen äta lite ..titta lite .. tröttna och bara stå och hänga .. för det är precis vad de gör.

corzette skrev:
Är det nån som klagat på lösdrift ?
Jag tycker åxå att man ska använda det om man kan och det är lysande att en travtränare använder det...

Men nu var frågan inte om lösdrift utan om utgång vid dåligt väder i ett stall i sthlm ... Har nog ALDRIG sett en rasthage i sthlm med skydd i hagen... hade det varit så att man i hagen har skydd för hästarna så kan ALLA hästar gå ute dygnet runt ...
Men här i sthlm så funkar inte inackorderingsstallen så...
Antingen är de ute exempelvis 9-17 eller så är de inne...
Det handlar inte om att man tar in hästarna efter halva dagen om det spöregnar. Det är inte många inackorderingsstall som har personal i stallet på dagarna... Utan någon släpper ut hästarna, samma person eller någon annan kommer ev och lunchar hö, och någon eller samma person kommer och tar in dem...

Dvs spöregnar det ute å du inte vill att den går ute 9-17 så skriver du "ej ut vid regn" och så vidare... Men jag förstår att ni som har egna stall kan hantera era hästar lite mer "individuellt" men så funkar det inte alltid i inackorderingsstall....

Ja, vet det! :cool:
Synd att det är så, men visst är det ju bra om fler och fler travtränare börjar använda lösdrift åt sina hästar, både unghästar och tränade....Det ska visst finnas någon V75-stjärntravare som går på lösdrift, som tävlar regelbundet....
Rätta mej om jag har FEL !! :smirk:

Jag har läst att åkermarken är SKIT om man har sina hästar på lösdrift, och det är skogmarken som är mera stabil. Man slipper då jävla leran o allt... :devil:
Det ska visst va lagom mkt med skogen också....

Ville bara säga det :smirk:
Vet att jag är dö-jobbig, men jag vill väll hänga med och dissa lite :p
....Eller.... :o

Tack för mig.

/Carolrita

Jag skulle aldrig kunna befinna mej på ett sådant ställe ..jag skulle aldrig gå på en ridskola där hästarna aldrig fick gå i hae med sina kompisar och jag skulle aldrig kunna gå på ett sådant gymnasie heller.. DUMT :mad:

De här hästarna i detta stall är bara ute till 14.30 och det klarar de nog va

Är det någon som verkligen vet hur det egentligen är i det här stallet?? Tror Ni på något någon läst på en lapp??
Varför ställde Ni (ni som var där och såg detta) ägarna mot väggen och frågade om en förklaring??
Hästägarna och stallpersonalen har säkert en individuell överenskommelse om vad som är blåst och regn. Tror inte att de låter hästen stå inne hela dagen om det duggregnar. Regn, som det stod på lappen kanske har en helt annan betydelse än vad DU tror. Likadant med blåst, det är väl nästan aldrig vindstilla, eller klart ibland är det ju det, men vad menas med blåst, så som det stod på lappen? Vidare så tycker jag inte heller att det är konstigt om en hästägare vill ha sin häst inomhus de dagar det är kallare än -15 grader.....och hur ofta är det d i sthlm?? Tror heller inte att dessa människor låter hästen stå o glo i väggen hela dagen om det nu skulle råka vara -20 grader i mer än en månad......
Sen så är det skillnad på hästägande och hästägande, visst ska alla hästar i grunden behandlas lika, men lika självklart är det att en dyr OS-häst inte släpps ut i 20 minusgrader......tror inte ens att Stefan Holm stannar utomhus i massa timmar o fryser halvt ihjäl....

Men men detta är bara mina tankar och mina åsikter så ta inte dessa på allvar.......SKÖT DIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA, kan ibland vara ett tänkvärt ordspråk (nu menar jag inte att man alltid ska följa detta)......men DU är nog inte guds bästa barn i alla situationer DU heller så snälla sluta klaga. Jag är så j-la trött på alla som hela tiden ska klaga klaga klaga men ändå inte gör något åt situationen.....

Nu är det så att jag vet att det är så jag har frågat.

Och man kan väl ha åsikter.

Jag säger inget till dem eftersom det inte ändrar situationen för deras hästar. Ingenting blir bättre av att jag lägger mej i. Men för det så kan jag väll få fråga här vad folk anser det är väl det som buke är till för bl a.

Och jag måste säga att det där ordspråket oftast är idiotiskt. Tänk hur det skulle se ut om man inte hjälptes åt :crazy: .

Jaha så du tycker det är ok då at hästen får stå 1 vecka och bara glo in i väggen. jag tycker då att 1 månad verkligen är djurplågeri.

Jag tycker det är ok om hästen får vara ute endast en timme om man sedan går ut och går en timme och sedan rider 1-2 timmar. och sen umgås mycket med den. Men att bara få stå hela dagarna förutom 1 h när den rida är ju abolut inte ett hästliv

Jag tror nog des att vi alla eg vill samma sak.

Ingen av oss vill att våra hästar ska frysa lr bli stela el skadade lr så.

Alla älskar vi väl våra hästar mer lr mindre . Jag tror att mycket av vad viss tror på beror vad de andra i stallet gör. Det kanske finns en ryttare i stallet som har 2 hästar som går riktigt höga klasser och hon har sin ahästar inne lite mer än vad man eg behöver då tycker alla andra att jaaa deras hästar ska nog oxå vara inne. Det blir nån slags idiotisk de fina hästarna är inne för de klarar inte lika mycket som de lite ruggigare. Tja då vill väl vis okunniga oxå ha sin ahästar inne. ABSOLUT INTE ALLA

Vad är det des som gör att våra normala ridhästar inte blir stela när de är ute? Jag tycker tvärt om att hon är stel när hon bara har stått inne .men åandra sidan rör de sej bra i hagen som tyvärr inte är större än 2 fotbollsplaner på 5 hästar.

*lånar*

Mina hästar har börjat med en ny vana. De spränger staketet vid kraftig blåst. Och springer runt och är helt skärrade. Detta tycker inte jag är så kul och inte grannarna heller sonm får sina gräsmattor nertrampade, sina kor utsläppta pga att hästarna tar sig in i deras hage. Så nu har jag fattat beslut om att när det blåser kraftigt så får de vara inne tills det blåser lite mindre kraftigt. Jag har valt att göra så eftersom det faktiskt är jobbigt att jaga hästar som är helt uppskrämda. Varför är de så rädda? Jag har en shettis som föddes på en lösdrift, en miniknabbstrupper som föddes på lösdrift och en nordiskorsning som föddes på lösdrift, men som har stått på stall sedan 7 månaders åldrn ( är nu snart 4 år) , alla hästarna har varit ute mycket och även när det har blåst. Staketet och agregatet är det inget fel på, det har jag känt. Vi har till och med haft 4 trådart, men det är inget hinder för dem. I vilket fall som helst så kan jag släppa dem i paddocken några timmar vid blåst. Då ser jag om de blir alltför skärrade eller om det är risk för att staketet ska ryka.
Funderar på att sätta de små på lösdrift, det kanske löser problemert, men funderar på om jag kan ha nordisen inne ensam på natten?

Lindaslycka skrev:
Nu är det så att jag vet att det är så jag har frågat.

Och man kan väl ha åsikter.

Jag säger inget till dem eftersom det inte ändrar situationen för deras hästar. Ingenting blir bättre av att jag lägger mej i. Men för det så kan jag väll få fråga här vad folk anser det är väl det som buke är till för bl a.

Och jag måste säga att det där ordspråket oftast är idiotiskt. Tänk hur det skulle se ut om man inte hjälptes åt :crazy: .

Jaha så du tycker det är ok då at hästen får stå 1 vecka och bara glo in i väggen. jag tycker då att 1 månad verkligen är djurplågeri.

Jag tycker det är ok om hästen får vara ute endast en timme om man sedan går ut och går en timme och sedan rider 1-2 timmar. och sen umgås mycket med den. Men att bara få stå hela dagarna förutom 1 h när den rida är ju abolut inte ett hästliv

Hahahaha ne jag ska inte lägga mig i den här diskussionen något mer, missförstånd skapar ännu större missförstånd......

o nej jag är ingen djurplågare, tvärtom.....låter mina hästar vara hästar

o det är ju bra att du har frågat dem som äger hästarna, att du har säkra källor

Enya skrev:
*lånar*

Mina hästar har börjat med en ny vana. De spränger staketet vid kraftig blåst. Och springer runt och är helt skärrade. Detta tycker inte jag är så kul och inte grannarna heller sonm får sina gräsmattor nertrampade, sina kor utsläppta pga att hästarna tar sig in i deras hage. Så nu har jag fattat beslut om att när det blåser kraftigt så får de vara inne tills det blåser lite mindre kraftigt. Jag har valt att göra så eftersom det faktiskt är jobbigt att jaga hästar som är helt uppskrämda. Varför är de så rädda? Jag har en shettis som föddes på en lösdrift, en miniknabbstrupper som föddes på lösdrift och en nordiskorsning som föddes på lösdrift, men som har stått på stall sedan 7 månaders åldrn ( är nu snart 4 år) , alla hästarna har varit ute mycket och även när det har blåst. Staketet och agregatet är det inget fel på, det har jag känt. Vi har till och med haft 4 trådart, men det är inget hinder för dem. I vilket fall som helst så kan jag släppa dem i paddocken några timmar vid blåst. Då ser jag om de blir alltför skärrade eller om det är risk för att staketet ska ryka.
Funderar på att sätta de små på lösdrift, det kanske löser problemert, men funderar på om jag kan ha nordisen inne ensam på natten?

Du har MIN fulla förståelse. Men jag har svårt att tro att det är så som i ditt fall för sååå många hästägare.

Jag kommer i håg för ett tag sedan när jag skrev i en annan tråd om utevistelse att mina kom ut kl 5 på morgonen och sedan in igen vid 8 - 10 på kvällen. Då var det någon som skrev att 5 var lite väl tidigt att släppa ut sina hästar, varför är det tidigt? Är det någon som har en idé om det?
Så fort mina hästar inte är ute lika mycket som de brukar så hittar de på hyss; vårt stall är av trä och boxarna spikade/skruvade med lååånga skruvar, men ändå tar de sig ut därifrån. I natt hade alla tre gjort det!! Trots att de var ute igår!! Jag släppte visserligen ut dem vid 9, tog indem vid 3 och under tiden jag arbetade lite med den stora så stod de små i boxarna och åt hö. Sedan åkte alla ut i paddocken med hö till kl22. Men de var ju inte nöjda med det, tydligen. Stackars de hästar som alltid är inne!
Men smtidigt kan jag inte låta bli att hålla med Olgaklara på en punkt; i Skåne blåser det alltid mer eller mindre. När de varnar för storm tar jag mycket sällan det på allvar för det blåser inte mycket mer än vanligt vid storm, undantag förra helgen, men då var det orkan. Det jag vill säga är att vi i Skåne inte tycker att blåst är något speciellt. När vi menar blåst kan andra mena storm.

Jag vill bara ge dej mitt stod!! :bow: :bow: :bow:

Det ar viktigare att se till hastens behov, an att stirra sej blind pa antalet timmar hasten gar i hagen.
Sjalv ar jag relativt avslappnad nar det galler utegang, ar det fint vader gar de ute langre och ar det daligt vader far de ibland sta inne helt.
Nagon skrev att deras hastar var smatt ohanterliga nar de fick sta inne ett par dagar pa raken under stormen, det ar ju totalt oacceptabelt!! Da har man inte frisk hasthallning, aven om man tror att man har det. En hast ska klara av att sta inne utan att bli knasig och ohanterlig.

Utevistelse ar viktigt, men det ar inte allt!! Det finns sa mycket varre saker man kan gora mot sina hastar an att lata dem sta inne ibland.

Carolrita skrev:
Hrm!
Har du läst Snurrfians inlägg ???
Hennes granne med travhästar, som presterar går visst på lösdrift trots att dom travtränas ??? :cool:
Har dom fri tillgång på GROVFODER av förstklassigt kvalité och kraftfoder (kan ges bara 2 ggr per dag i små givor) och eventuellt Täcken på sej, så är det nog nemas problemas, tror jag :smirk:

Skall bli intressant och se om jag blir påhoppad...He he he !!!!!

/Carolrita

Vad är att prestera i detta fall?
Hästarna kan dock inte vara värda så mkt iom att hon är villig att ta den risken att ha dem på lösdrift, och är dom HÖGpreseterande, går på lösdrift och får kraftfoder bara 2 ggr / dag :eek: säger jag bara stackars hästar. OM dom nu inte har täcken på sig och är högpresterande tycker jag synd om muskulaturen på häststackarna.

I min värld spelar värdet på hästarna ingen roll .Men det finns fler världar har jag märkt. Man ska väl behandla alla lika vad de än gör??Men alla ni som predikar om värdet , risker och prestation ska bli kul att se er i OS och VM m.m. Ni gör ju tydligen allt rätt för att ta er dit . Hoppas det blir värt det :smirk:

tittilo skrev:
I min värld spelar värdet på hästarna ingen roll .Men det finns fler världar har jag märkt. Man ska väl behandla alla lika vad de än gör??Men alla ni som predikar om värdet , risker och prestation ska bli kul att se er i OS och VM m.m. Ni gör ju tydligen allt rätt för att ta er dit . Hoppas det blir värt det :smirk:

Om du läser vad jag skrivit tidigare så kanske du förstår bättre.
Men jag skulle inte vilja att en häst värd ca 200.000 kr gick på lösdrift! Är det konstigt? MEN JAG SÄGER INTE ATT LÖSDRIFT ÄR FEL!
Jag har inte så mkt pengar att jag kan riskera en så värdefull häst, men om du har det GRATTIS, men i min värld är både det emotionella och ekonomsika värdet viktigt! Och en häst som presterar kan inte gå på lösdrift och få 2 fodergivor (små) per dag DET tycker jag är ansvarslöst men det TYCKER JAG och jag tvingar ingen att ändra åsikt. Inne på tävlingsbanan är prestation allt om man satsar på det, det tycker inte jag heller är fel, men du vet inget om vad jag har för känslor för mina hästar, jag är inte heller någon kallhjärtat tävlingsmaskin både jag och hästarna behöver mys, gemenskap och samvaro. Mina hästar har aldrig fått stå inne helt och hållet en enda dag. De får gå ut ca 2 h när det är RIKTIGT ruskigt väder (är det bra väder går de ute 8-14), eller så tar vi många promenader under dagen + ridpass på kvällen.

Om du läser vad jag skrivit tidigare så skrev jag att jag vet att jag och mina hästar har kap att gå 1.45 kanske 1.50, men WC, OS VM? knappast. Jag har inte den kapaciteten och säkerligen inte mina hästar heller.

Du hoppades att det var värt det att låta hästarna stå inne för att komma till VM, OS jag har telenr till ett par personer som rider just detta och som låter hästarna gå i skrittmaskin i 2 h/dag endast som jag har kontakt med som du kan ringa och fråga, om dom tycker det.
För jag har aldrig ridit det så jag kan inte svara på din fråga.

Läs tråden från början och alla inlägg jag skrivit, och återkom senare.

Senast ändrad av en moderator:

Har läst allt och jag skrev inte personligen till dig . Hästar är ändå hästar. Och vi måste väl ändå sträva efter att de ska få fortsätta vara det . Jag har tidigare skrivit att jag hoppas att alla hästar som inte går ute så mycke får komma ut och röra på sig flera gånger om dagen och aktiveras mycket . Det jag är emot är hästarna som bara får komma ut en gång om dagen när den tränas och sen står inne . Säger inte att du på något sätt gör fel , är inte insatt i din situation. Jag diskuterar bara lite allmänt .Var inte menat till någon särskild utan de som vill får ta åt sig . :smirk:

För det första är det väl klart att man tar åt sig när ditt inlägg var riktat mot mig iom att du inte skrev *lånar knapp*

För det andra, nästa gång du diskuterar "allmänt" och absloluuut inte är ute efter att skriva direkt till någon skriv att du lånar knappen. Eller klargör på lämpligt sätt att du inte är ute efter någon speciell utan bara lite allmänt innan du börjar vädra dina åsikter.

Det är självklart att man måste aktivera hästar som står inne mkt, i annat fall tycker jag att man ska börja se sig om efter ett annat intresse som inte inkluderar djur och djurskötsel.

J_e_n_a skrev:
Vad är att prestera i detta fall?
Hästarna kan dock inte vara värda så mkt iom att hon är villig att ta den risken att ha dem på lösdrift, och är dom HÖGpreseterande, går på lösdrift och får kraftfoder bara 2 ggr / dag :eek: säger jag bara stackars hästar. OM dom nu inte har täcken på sig och är högpresterande tycker jag synd om muskulaturen på häststackarna.

VAAA?
Tror du inte att HÖGpresterande travhästar kan gå på utedrift, OM dom nu går på FRI tillgång på grovfoder och får kraftfoder (vet faktiskt inte hur många ggr per dag dom ger sina det) :smirk:
Jag tror nog att man KAN ha sina tävlingshästar på utedrift, om den får gå med täcken och får äta ´hela tiden´.
ALLA hästar är gjorda för att äta ´helatiden´ och INTE att gå hungriga :cool:

Dom är GLADA till max, skrev ju Snurrfian...Så det kan väl inte va bullshit,eller hur ?? :smirk:

Det är MERA synd om hästar som står på stall :smirk: :angel:
Dom som går på utedrift får ju större möjligheter att RÖRA på sej än uppstallade hästar som står innstängda.

Kom igen med något nytt, vetja! ;)
Jag är inte här för att bråka med folk, jag säger bara det jag tycker är bra för hästarnas VÄLBEFINNANDE :smirk:

Tack för mig!
/Carolrita

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar