Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

whalan skrev:
Hästen jag hade fick aldrig något skav på manken trots 3 täcken o jag känner ingen annan som har fått det heller.

J-Ö-S-S-E-S :eek: :eek: :eek: :eek:
3 sabla täcken på en häst ???!!!!!!
Uj uj....Varför??
Vet inte om hästar har bra päls ??? :cool:
Hrm...Det kan jag iaf se på mina hästar, dom har FINA päls !!
Min varmblodstravarmärr har nog den finaste PÄLSEN i hela bygden :d
Eftersom hon går utan täcket, MEN om hon vore något år yngre och tränas på TRAV skulle jag ha låtit henne gå med ETT täcke på sej :smirk:
Det RÄCKER gott och väl för hästen.
Ett VINTERtäcke som är såpass tjockfodrat räcker,faktiskt :smirk:

Tre täcken är på TOK för mycket..

Vill bara säga det..... :smirk:

/Carolrita

Carolrita skrev:
J-Ö-S-S-E-S :eek: :eek: :eek: :eek:
3 sabla täcken på en häst ???!!!!!!
Uj uj....Varför??
Vet inte om hästar har bra päls ??? :cool:
Hrm...Det kan jag iaf se på mina hästar, dom har FINA päls !!
Min varmblodstravarmärr har nog den finaste PÄLSEN i hela bygden :d
Eftersom hon går utan täcket, MEN om hon vore något år yngre och tränas på TRAV skulle jag ha låtit henne gå med ETT täcke på sej :smirk:
Det RÄCKER gott och väl för hästen.
Ett VINTERtäcke som är såpass tjockfodrat räcker,faktiskt :smirk:

Tre täcken är på TOK för mycket..

Vill bara säga det..... :smirk:

/Carolrita

Jasså? Men om hästen fryser med 2 täcken då? Är det bättre att hästen står inne då?
Sen beror det på tjockleken på täckena. Min häst hade ett fleecetäcke underst sen sitt stalltäcke och sist sitt tunna regntäcke överst. Det funkade utmärkt!
Min kompis hade 3 tunnare vintertäcken på sin arab förra vintern när det var som kallast, araber fryser lätt allmänt o nu var det 27 minus!! Men du kanske hade tyckt det var bättre att han stod inne eller stod med ett täcke och frös?

Sen om du har läst resten av tråden så har vissa problem med en väldig massa regn, vad gör du då om ett täcke regnas igenom? Jo..har på flera för att hästen inte ska bli dyngsur!

Som jag har skrivit tidigare i den här tråden..så tycker jag att hästarna ska få gå ute så mkt som möjligt!

Zmulan skrev:
Jag tycker också att det pjoskas en del med hästar i dag. Det är därför jag ser till att ställa mina hästar i stall där jag vet att de får vara ute. Har två araber som står ute hela dagarna från ca 7 till ca 21, eller senare. Givetvis helt beroende av vädret. Regnar det hela dagen får de komma in en stund mitt på dagen och torka och sedan ut igen. De får säkert komma in lite tidigare på kvällen också. Förut hade vi fasta tider när vi tog in dom och då stod dom ALLTID och hängde vid grinden ett bra tag innan dom skulle in. Nu har vi varierande tider beroende på vädret och nu står dom ALDRIG vid grinden och väntar på kvällen... Givetvis får ju alla göra precis hur dom vill och det här funkar för oss....

Jag skulle verkligen också vilja välja som du gör! Tyvärr finns det inte så mkt stall här där jag bor för tillfället. (bor egentligen i Sthlm men bor nu i Sunne pga studier). Jag har min häst i det enda stallet där det finns ridhus, vilket jag tycker är nödvändigt om man vill träna ordentligt under vintern vilket jag vill göra och tyvärr måste hästarna i det här stallet gå in när det blir mörkt och nu på vintern är det ganska tidigt..så min häst o de andra är ute mellan ca 9-10 på morgonen beroende på vem som släpper ut till mellan ca 15.30-16 på eftermiddagen då det blir mörkt! Alldeles för kort tid tycker jag!!! Men för tillfället har jag inget val förutom att vänta på att det ljusnar. :(

Det hjälper väl knappast att ha 3 termotäcken istället för 1 om hästen blir dyngsur?? Det handlar ju enbart om att utetäcket tar in vatten.
Sedan är det bättre att ha ett tjockare täcke än att ha 3 st, det blir ju hur obekvämt för hästen som helst att ha flera täcken på sig.

Hel cracy.Dom har säkert pappers hästar eller porslins kusar. :rofl: :rofl:

whalan skrev:
Jasså? Men om hästen fryser med 2 täcken då? Är det bättre att hästen står inne då?
Sen beror det på tjockleken på täckena. Min häst hade ett fleecetäcke underst sen sitt stalltäcke och sist sitt tunna regntäcke överst. Det funkade utmärkt!
Min kompis hade 3 tunnare vintertäcken på sin arab förra vintern när det var som kallast, araber fryser lätt allmänt o nu var det 27 minus!! Men du kanske hade tyckt det var bättre att han stod inne eller stod med ett täcke och frös?

Sen om du har läst resten av tråden så har vissa problem med en väldig massa regn, vad gör du då om ett täcke regnas igenom? Jo..har på flera för att hästen inte ska bli dyngsur!

Som jag har skrivit tidigare i den här tråden..så tycker jag att hästarna ska få gå ute så mkt som möjligt!

Om jag vore i din situation skulle jag nog ha tittat efter ett mycket bättre utetäcke, i såfall :smirk:

Jag tror inte hästen skulle uppskatta det om hästen får gå med 3 täcken på sej....
Det kanske är helt OKEJ om den har två täcket (typ fleece och ett regn på sej).
Det hade min märr,fast då va det allt- i - allo täcket :smirk:

Det kanske är gôtt för hästarna om dom får gå in i något som kallas VINDSKYDD med skönt bädd och tugga på höet hela dagen i tråkiga regnväder ;)
Så slipper man då jäkta så himla mycket med att ta in med dom på stall om man är på jobbet :)

Visst är detta en fin idé,va?

Å andra sidan, gäller det en vanvårdad häst då är det självklart att hästen får ha på sej flera täcken så att den kan va UTE i några timmar och ha fri tillgång på höet :smirk:

Tack för att jag sagt mitt! :cool:

/Carolrita

Sv: Vilken diskussion det blev

corzette skrev:
EN ridskola ????
De e MÅNGA ridskolor i sthlm som inte har hagar till sina hästar....

Men jag e fortfarande förvånad över er som "är så seriösa" att ni fortfarande håller era hästar i box mm överhuvudtaget...
Jag undrar snarare när "såna som ni" ska göra som veganerna...
Börja släppa ut andras djur... Och näää jag tror inte på att minkarna HELLER klarar sej ute i de vilda... Men de e å andra sidan en helt annan historia...

Ni är helt fel ute när ni PROPPSAR på att ERA åsikter är den ENDA sanna vägen... Det finns ALLTID olika åsikter om allt....
Jag delar inte era åsikter (ni får göra nästan vad ni vill med era hästar) OCH jag är emot eran attityd som "klankar" på oss som inte gör som NI tycker e rätt...

Ahha...den sura männsikan har uttalat sig igen!! Vad kul!

Jo, jag vet att det är många ridskolor i sthlm som inte har hagar..tro mig..jag har bott där i 20 års tid!! Och bor egentligen där fortfarande ..bor bara på annan ort tillfälligt pga studier så jag vet!
Men bara för att det finns fler ridskolor som inte har hagar så tycker du att de gör rätt eller?

Alla hästar klarar inte av att gå på lösdrift pga att vi har avlat bort en massa saker..om det är lösdrift du tycker att alla hästar ska gå på..eller du kanske tycker att vi ska släppa ut hästarna i närmsta skog o leka att de är vilda? Eller du kanske vill flytta in hästen i ditt hem?

Carolrita skrev:
Om jag vore i din situation skulle jag nog ha tittat efter ett mycket bättre utetäcke, i såfall :smirk:

Jag tror inte hästen skulle uppskatta det om hästen får gå med 3 täcken på sej....
Det kanske är helt OKEJ om den har två täcket (typ fleece och ett regn på sej).
Det hade min märr,fast då va det allt- i - allo täcket :smirk:

Det kanske är gôtt för hästarna om dom får gå in i något som kallas VINDSKYDD med skönt bädd och tugga på höet hela dagen i tråkiga regnväder ;)
Så slipper man då jäkta så himla mycket med att ta in med dom på stall om man är på jobbet :)

Visst är detta en fin idé,va?

Å andra sidan, gäller det en vanvårdad häst då är det självklart att hästen får ha på sej flera täcken så att den kan va UTE i några timmar och ha fri tillgång på höet :smirk:

Tack för att jag sagt mitt! :cool:

/Carolrita

Det är svårt att hitta ett enda supertjockt vintertäcke som räcker åt en frusen arab. Dessutom om man väl hittar det så kostar det väldigt mkt pengar, vilket man kanske inte har när hästen redan har haft sönder x antal täcken den vintern. Då har man hellre 3 täcken o slipper riskera att hästen fryser o kanske får korsförlamning eller njurproblem el dyl.

Min häst hade sönder sitt vintertäcke och då var det bara att ta allternativet fleece + stalltäcke + regntäcke. När det är 27 minus ute så räcker det tyvärr inte med bara fleece och ett ofodrat regntäcke, det räcker ju inte ens nu ju och nu är det ändå inte så kallt.

Jo visst vore det bra med ett vindskydd och kanske en ligghall till hästarna. Men tyvärr har jag inte sett ett enda stall som har det. :(

Rufsan. skrev:
Det hjälper väl knappast att ha 3 termotäcken istället för 1 om hästen blir dyngsur?? Det handlar ju enbart om att utetäcket tar in vatten.
Sedan är det bättre att ha ett tjockare täcke än att ha 3 st, det blir ju hur obekvämt för hästen som helst att ha flera täcken på sig.

Om hästen har 3 st vattentäta täcken på sig så blir förhoppningsvis bara det yttersta täcket blött och då blir inte hästen dyngsur.

Jo,visst är det bättre med ett tjockare...men det är svårt att hitta riktigt tjocka vintertäcken som håller hästen varm när det är väldigt kallt ute..och särskilt om man har en häst som fryser väldigt lätt. Sen är det en ekonomisk fråga också.

mimus skrev:
"lånar tråd"

Har inte följt hela tråden men delar och vi har alla olika åsikter.

Jag är god vän med en svårklass ryttare i dressyr, hennes hästar går ute i snitt 9 -16 varje dag, med halstäcken visserligen och små hagar.
Hingstarna med.

Vid framförallt ösregn går de in tidigare.
I somras när det var så mycket broms, släpptes de ut vi 05.30 och in när värmen blev som värst = broms i överflöd.

Mina är ute nästan mer vintertid för de är så irriterade och störda av insekter, så på sommaren är de inne dagtid och ute nattetid.

Bara för att JAG inte står ut med att se dem springa sig löddriga i kampen att komma undan instekter. (trots flugtäcken)

Tyvärr bor vi nära en å och har mycket skog runt om kring.
Å andra sidan har vi jättehagar och jag kan plocka in och ut dem eftersom jag jobbar hemma.

Man får ta det onda med det goda och tvärt om.

Mycket bra, mycket bra :bow: Ett till bevis på att man inte behöver ha hästarna inne bara för att de tävlar högt.

whalan skrev:
Det är svårt att hitta ett enda supertjockt vintertäcke som räcker åt en frusen arab. Dessutom om man väl hittar det så kostar det väldigt mkt pengar, vilket man kanske inte har när hästen redan har haft sönder x antal täcken den vintern. Då har man hellre 3 täcken o slipper riskera att hästen fryser o kanske får korsförlamning eller njurproblem el dyl.

Min häst hade sönder sitt vintertäcke och då var det bara att ta allternativet fleece + stalltäcke + regntäcke. När det är 27 minus ute så räcker det tyvärr inte med bara fleece och ett ofodrat regntäcke, det räcker ju inte ens nu ju och nu är det ändå inte så kallt.

Jo visst vore det bra med ett vindskydd och kanske en ligghall till hästarna. Men tyvärr har jag inte sett ett enda stall som har det. :(

Nä, men jag tycker iallafall att det är något man kan börja med :)
För det första; så tycker väll hästarna om att va ute så mkt som möjligt, och för det andra, så slipper man som MÄNNISKA ta in dem BARA för skitvädret som är framme......Hästarna kanske vill RÖRA på sig liiiiite mera, vilket jag tycker är synd att de flesta med stall som inte har något vindskydd ute i hagen så att hästarna kan gå in och ut om dom vill på dagtid, så att vi människor slipper tänka på detta när vi sitter på jobbet eller något liknande.
:cool:

Visst håller du med om detta, Whalan ??? ;)

/Carolrita

Carolrita skrev:
Hrm!
Har du läst Snurrfians inlägg ???
Hennes granne med travhästar, som presterar går visst på lösdrift trots att dom travtränas ??? :cool:
Har dom fri tillgång på GROVFODER av förstklassigt kvalité och kraftfoder (kan ges bara 2 ggr per dag i små givor) och eventuellt Täcken på sej, så är det nog nemas problemas, tror jag :smirk:

Skall bli intressant och se om jag blir påhoppad...He he he !!!!!

/Carolrita

Är det nån som klagat på lösdrift ?
Jag tycker åxå att man ska använda det om man kan och det är lysande att en travtränare använder det...

Men nu var frågan inte om lösdrift utan om utgång vid dåligt väder i ett stall i sthlm ... Har nog ALDRIG sett en rasthage i sthlm med skydd i hagen... hade det varit så att man i hagen har skydd för hästarna så kan ALLA hästar gå ute dygnet runt ...
Men här i sthlm så funkar inte inackorderingsstallen så...
Antingen är de ute exempelvis 9-17 eller så är de inne...
Det handlar inte om att man tar in hästarna efter halva dagen om det spöregnar. Det är inte många inackorderingsstall som har personal i stallet på dagarna... Utan någon släpper ut hästarna, samma person eller någon annan kommer ev och lunchar hö, och någon eller samma person kommer och tar in dem...

Dvs spöregnar det ute å du inte vill att den går ute 9-17 så skriver du "ej ut vid regn" och så vidare... Men jag förstår att ni som har egna stall kan hantera era hästar lite mer "individuellt" men så funkar det inte alltid i inackorderingsstall....

Lindaslycka skrev:
Borde det inte vara så att en häst i dålig kondition fryser lättare ?

Jaha så mer värdefulla hästar fryser lättare då?
Det är sååå konstigt att fullblod och klippta hästar som inte står i såna "fina" stall med "fina" hästar,,,inte fryser om de har dubbla vinter täcken på sej ute.. Du kan ju des ha täcke med hals.. Var tusan ska hästen frysa då? om fötterna kanske???

Varför tycker du hästen blir blöt och kall fast du har täcke när det regnar..KÖP ETT BÄTTRE TÄCKE.

Synd om dessa *värdefulla* hästar att de inte ska få ha ett riktigt hästliv :smirk:

Precis! Ju dyrare häst ju lättare fryser den lr vad?
Vi hade en dyr ponny i mitt förra stall som stog i rasthage nån timma om dagen, alltid med täcke, även vid solsken , sen fick han stå i boxen. Det östes på med olika kraftfoder o grejer o sen klaga ryttaren på att han va så pigg att rida.

whalan skrev:
Ahha...den sura männsikan har uttalat sig igen!! Vad kul!
sur ? jo jag ogillar översittare som "vet bäst" som inte ens vet vad de talar om. men de e lugnt du kan kalla mej vad du vill...

whalan skrev:
Jo, jag vet att det är många ridskolor i sthlm som inte har hagar..tro mig..jag har bott där i 20 års tid!! Och bor egentligen där fortfarande ..bor bara på annan ort tillfälligt pga studier så jag vet!
Men bara för att det finns fler ridskolor som inte har hagar så tycker du att de gör rätt eller?
Ärligt... Bryr mej inte om de låter sina hästar gå ut eller inte... Det är upp till respektive ridskola att själva överväga vad som är rätt för deras verksamhet. Och jag är säker på att den väl utbildade personalen gör vad de anser är rätt....

whalan skrev:
Alla hästar klarar inte av att gå på lösdrift pga att vi har avlat bort en massa saker..om det är lösdrift du tycker att alla hästar ska gå på..eller du kanske tycker att vi ska släppa ut hästarna i närmsta skog o leka att de är vilda? Eller du kanske vill flytta in hästen i ditt hem?

Vilka klarar INTE av att gå i lösdrift enligt dej ?
Finns vatten, foder och ett bra skydd kan ALLA hästar gå i lösdrift...
Jodå tom OShästar skulle kunna det, MEN oftast har man inte mark så det räcker + att vill man tävla sina hästar vill man kunna ha dem i ett visst "skick" som oftast inte är direkt anpassat i lösdriftstall...
(se nedan dock då det uppenbarligen finns en travtränare som får även det att funka).

Veronika skrev:
Mina åker ut i ur och skur-med täcke. Blåser det rejält kan dom få äta höet inne annars blåser det ju iväg men sen åker dom ut!
Jag upplever att mina VILL vara ute så länge som möjligt. Gärna hela natten oxå om dom får :smirk:

Tror inte det är bra om dom står inne för många timmar.. Håller sig nog friskare av att vara ute men det är MIN personliga åsikt.
I det stallet min häst stod innan jag köpte honom var det likadant, inne vid regn, blåst etc..

Åhh en skåne bo som har sin ahästar ute trots regn :bow: :)

Intressant läsning . Alla vill väl det bästa för sina hästar?Har man inte tid ,plats och pengar att göra det bästa för hästen tycker jag man kan välja att göra något annat . Ute eller inne ? Självklart ute så mycket det går och jag hoppas de hästar som står inne mycket för regn kyla m.m. tas ut och rastas flera gånger per dag .Skrittmaskin ridning longering m.m. Och om ni nu inte bryr er om vad andra gör varför blir ni så upprörda på varann? :smirk:

:rofl: ja fast jag måste ju erkänna att den ena där inne var som en riktig sagohäst i form av porslinshäst :d Dock så stod det sjuk på boxen *den var bara allmänt trött på att tävla och hålla på* så nu var den klassad som sjuk??? Öhh varför?

*SUCK* det finns så många som inte borde ha häst

Carolrita skrev:
Nä, men jag tycker iallafall att det är något man kan börja med :)
För det första; så tycker väll hästarna om att va ute så mkt som möjligt, och för det andra, så slipper man som MÄNNISKA ta in dem BARA för skitvädret som är framme......Hästarna kanske vill RÖRA på sig liiiiite mera, vilket jag tycker är synd att de flesta med stall som inte har något vindskydd ute i hagen så att hästarna kan gå in och ut om dom vill på dagtid, så att vi människor slipper tänka på detta när vi sitter på jobbet eller något liknande.
:cool:

Visst håller du med om detta, Whalan ??? ;)

/Carolrita

Japp, låter som en strålande ide! :) Gärna för mig, bara hästarna får vara ute! :bump:

corzette skrev:
sur ? jo jag ogillar översittare som "vet bäst" som inte ens vet vad de talar om. men de e lugnt du kan kalla mej vad du vill...

Mmm..det är du som skriker mitt i diskussionen o blir rejält irriterad, så ja..du är sur garanterat! Om du inte är det så kan du ju ändra tonen kanske.. :angel:

Ärligt... Bryr mej inte om de låter sina hästar gå ut eller inte... Det är upp till respektive ridskola att själva överväga vad som är rätt för deras verksamhet. Och jag är säker på att den väl utbildade personalen gör vad de anser är rätt....

Det finns inte en enda utbildad hästpersonal som vill ha hästarna inne jämt och ständigt. Men vad har de för val? Det finns ju ingen plats för hagar i sthlm så vad ska de göra??? De kan ju inte gå o riva ner ett höghus pga att de vill ha hagar liksom...

Vilka klarar INTE av att gå i lösdrift enligt dej ?
Finns vatten, foder och ett bra skydd kan ALLA hästar gå i lösdrift...
Jodå tom OShästar skulle kunna det, MEN oftast har man inte mark så det räcker + att vill man tävla sina hästar vill man kunna ha dem i ett visst "skick" som oftast inte är direkt anpassat i lösdriftstall...
(se nedan dock då det uppenbarligen finns en travtränare som får även det att funka).

Inte enligt mig...men enligt veterinärer. Har haft flera veterinärer som sagt att de hästarna jag har ägt förut aldrig skulle klara av att gå på lösdrift...o seriöst..jag tror veterinärer har lite bättre svar på den frågan än du.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar