Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Lollan skrev:
wow stockholm...
vill du att jag ska ge ngn slags förklaring på det eller? att alla är mycket konstigare i sthlm? skulle alla i sthlm va mycket mer normala (som du då) och smarta än i JKPG och därför är "storstads"stockholmarna ute i regnet...
att våra hästar egentligen Är som alla fantsatiska sthlmare och vill vara ute regnet?
Stockholmarna har inget val, de måste gå till den där affären/bion/frisören vare sej de vill eller ej i regnet.
hästarna kan vi ta in i en box.

suck.

Vad vill du säga med det egentligen?

Vaddå, stockholmarna har inget val? Vad är det för skitsnack? De bestämmer väl precis vad de vill göra och vad de inte vill göra. Man går inte till något man inte vill vare sig man är sthlmare eller inte. Så du menar att alla är ute i regnet för att de har en tid hos frisören som de inte får missa? Eller att de måste hämta ut sina biobiljetter?

asså vad har detta med tråden att göra inget? nu handlar det huruvida folk väljer att gå till frisören om det regnar.
ni anklagar ju bara mej för att ha min häst instängd i boxen dygnet runt, eller att jag skulle förespråka det på nåt sätt.
snacka om två mot en läge, och ni lyssnar ju inte ens på vad jag säjer :mad:

Lollan skrev:
asså vad har detta med tråden att göra inget? nu handlar det huruvida folk väljer att gå till frisören om det regnar.
ni anklagar ju bara mej för att ha min häst instängd i boxen dygnet runt, eller att jag skulle förespråka det på nåt sätt.
snacka om två mot en läge, och ni lyssnar ju inte ens på vad jag säjer :mad:

Jag har inte anklagat dig för att du har din häst instängd i boxen dygnet runt..det vi diskuterar är hurvida man ska låta hästar som aldrig varit ute förut gå ut eller inte, om man ska låta hästen stå inne när det är regnigt eller inte..och sen har vi kommit in på ett sidospår när det gäller om människor gillar regn eller inte.

jag läste om ditt inlägg där de stod 23 timmar ..jag hade missuppfattat, jag trodde du hade den innen fortfarande bara för att den alltid hade vart inne...

whalan skrev:
Vaddå vi andra? Du och 2 till menar du... Och varför blir du så arg? Det var inte ens dig jag snackade med!! Eller försvarar du din kompis kanske?
Jag har inga problem med er...undrar egentligen vem det är som har problem här... :crazy:
End of story..hmm..du har ju inte ens varit med o diskuterat saken..men visst gå du så snackar vi andra vidare.

Jodå om du läser HELA tråden ser du att jag skrivit tidigare...
De e JAG som sätter på mina hästar ett täcke till om jag fryser...

Du har inga problem ??? Ok tack ... då kan jag få fortsätta låta mina hästar skötas enl mina prínciper, dina efter dina och alla andras enl deras principer...

Det är väldigt mkt "hackande" på folk som inte "tycker" som vissa...
Inse att ALLA tänker inte likadant å kom inte å påstå att det just VISSA gör är rätt... Jag kan rättfärdiga min hästhållning LIKA VÄL som du förespråkar din hästhållning....

corzette skrev:
Jodå om du läser HELA tråden ser du att jag skrivit tidigare...
De e JAG som sätter på mina hästar ett täcke till om jag fryser...

Du har inga problem ??? Ok tack ... då kan jag få fortsätta låta mina hästar skötas enl mina prínciper, dina efter dina och alla andras enl deras principer...

Det är väldigt mkt "hackande" på folk som inte "tycker" som vissa...
Inse att ALLA tänker inte likadant å kom inte å påstå att det just VISSA gör är rätt... Jag kan rättfärdiga min hästhållning LIKA VÄL som du förespråkar din hästhållning....

Förstår fortfarande inte varför du är så arg? Lite onödigt kanske...
Eller har du inte lärt dig att diskutera som normalt folk? Du kanske har missat att detta är ett diskussionsforum....

Du gör precis som du vill, men jag har fortfarande tillåtelse till min egen åsikt o då anse att du gör fel om du låter hästarna stå inne hela dagarna när det regnar. Jag kommer fortfarande tycka att det är väldigt synd om hästarna som får stå inne i sin box/spilta o ruttna hela dagarna o sen får du bli hur arg du vill...who cares?? Inte jag i alla fall!

Vad sjukt..kanske ren lathet? Att de är jobbigt att fixa ordning blöta hästar?
Nää hästar måste få vara hästar.Helt klart.

whalan skrev:
Hästen jag hade fick aldrig något skav på manken trots 3 täcken o jag känner ingen annan som har fått det heller.

Tyngden an TRE vintertäcken blir rätt så jobbigt för en häst att bära runt på. Om det nu är fodrade du menar.

Fullblod med flera har höga mankar och dessa har stora förutsättningar att få svar där täckena slutar och ligger an mot den!

Här kan du se en sådan manke om du inte gjort det förut

whalan skrev:
Japp, med rätt kläder vill jag vara ute i regn och blåst! Fryser jag inte det minsta o inte blir blöt så kan jag vara ute hur länge som helst i ett sånt väder. Det finns hur många människor som helst som älskar att vara ute i regn,blåst, åska m.m. Min bror går ut när det åskar och regnar som mest och stormtrivs med det! Han går in först när allt har slutat.

O det finns ju ett uttryck som säger "det finns inga dåliga kläder, bara dåliga väder" Var tror du det uttrycket har kommit ifrån?

Eh uttrycket är väl iaf Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder :smirk:

whalan skrev:
Min häst hade 3 täcken på sig en hel vintersässong, men han kanske hade "superhud" vad vet jag. Hästen tog inte den minsta skada av det i alla fall..o jag känner många som har 3 täcken på sina hästar utan att deras hud mår dåligt...men antingen har de "superhud" eller så hade den/de hästen/hästarna du provade på hudproblem.

Jag idiotförklarar inte någon...men jag anser att har man en häst som fryser så får man antingen klippa hästen mindre eller sätta på hästen fler täcken. Det är ju hästar vi snackar om!!!

Du är inte gjord för att gå ute så mkt som möjligt som hästarna är gjorda för...du vet väl att hästarna var vilda från första början?`eller har du missat det? Man ska ju försöka efterlikna deras ursprung så mkt som möjligt..inte ha inne hästarna hela dagarna o låta de bli krubbitare o vävare.

Krubbitare och vävare blir de inte av att stå inne i en miljö som är lugn. Det kommer av stress och eller magsår :angel:

Det finns hästar som både väver och krubbar ute, liksom det finns hästar som är "vandrare" i hagen och det är precis lika illa om inte värre!

Lindaslycka skrev:
det är oftast inte särskilt kallt lr blåsigt när det regnar och det regnar väldigt sällan så det gårigenom 1 täcke om det är ett tjockt vintertäcke. Det är väl inviduellt fattar jag oxå att vissa hästar faktiskt fryser och absolut inte vill vara ute när det är skitväder. Men jag tycker ändå det är lite kneppigt att det oftast är de finare hästarna som vill in när det regnar.. Hmmm

Här nere kan det regna när det är närmare nollgradigt och blåser det till det så blir det väldigt väldigt kallt, Kan ju säga att när mina hästar varit ute i regn så har det alltid gått igenom täckena och jag måste alltid byta till nya. Fråga mig inte varför men inget av alla både dyra och billiga jag har håller regn ute här nere. Kan bero att fuktigheten är betydligt högre här än vad den är längre upp i landet

Att tro att vi som inte tävlar bara rider våra hästar var tredje dag är löjligt. Rider oftast mellan 50 och 1,5 timme om dan .. och en dag i veckan bara skritt typ 40 min. Om hästen blir trött av att vara ute och inte är pigg när den ska ridas så kanske den behöver mer energi. Varför skull ede få sämre kondition om de har ligghall och rids varje dag och även får exta mat om inte gräset tillgodoser hela behovet hos hästen?

Oj jag rider inte mkt mer än max 40min, men å andra sidan så är det inte tiden som avgör hur hästen rids utan på vilket sätt. Du kan inte jobba en häst i 1,5timme då förstör man mer än bygger upp. Och ja de flesta jag vet som har hästsom de inte tävlar på brukar "slarva" mer med sin ridning än tävlingsryttarna. Bete gör hästar tunga och dåliga i konditionen. Kan inte svara på varför mn jag vet att hästar som tävlas mkt inte bör gå på bete. Och nope man kan inte bara ösa på med energi om de går på bete då finns det risk för andra obehagliga fenomen. Och jag har väl inte sagt att de blir trötta av att gå i vanlig hage heller?

vad är en normalhäst tycker du då?
Normalhäst för mig är en häst som går La(/Msv) dressyr, 130cm (140cm) hoppning och msv fälttävlan (kapacietet för)

...............

Lindaslycka skrev:
Ge mej ...ursäkta men har du tidigare skrivit nått här som gjort att jag har anledning till att ge mej.

Jaha så den stackars hästen ska då stå inne 23 timmar om dygnet för alltid. Tja stackarn vet väl inget bättre :crazy: :smirk: Des så finns det väl lag på att hästar måste få visstas ute?

Nope fel igen! Det finns en lag angående hästar men den lyder att hästarna inte får vistas i hagar med mkt ler. INGET om att de står inne 24timmar! Det är enl lag helt korrekt

Lindaslycka skrev:
Vissa kan sälja hästar utan att blinka andra gör det med lite vemod om hästen inte kan prestera tillräckligt. oCH JA i de fallen kan jag absolut säga att jag älskar min häst mer eftersom jag inte skulle kunna ta bort eller sälja henne oavsett. Jag skulle inte ens ta bort henne om hon bara skulle kunna vara haghäst "sålänge hon trivs så"

Om du skriver så som du precis gjorde så kan du omöjligt älska din häst :mad:

Om du älskade din häst mer än du älskar din egen kärlek till det ordet så skulle du inte ens fundera på att du inte skulle ta bort den om den blev så sjuk så det skulle bli aktuellt.

Du vet INGET om vad tävlingsryttare har för känslor till sina hästar, så sluta haspla ur dig dumheter

men heter det inte oxå att man måste främja hästens naturliga beteende eller nått ? naturligt för hästen är att gå ut i hagen !hästar som blir daltade med vet att de bara behöver ställa sig vid staketet så får de komma in ...
jag släpper ut privat hästarna i vårt stall och det finns mkt riktigt folk som inte vill ha ut hästen om det duggar lite .... helt fel tycker jag

Tycker inte at det är så underligt, jag menar våra hästar går bara ute en kort stund om det blåser mkt, även om det regnar mkt, eller är regn i kombination med blåst.

Den ena hästen vi har avskyr blåst och regn när det blåser, de andra bryr sig inte så mkt, men de står mest bara och hänger i hagen med nersänkta huvud.

De har täcken, men en hel dags regnande går igenom täckena, och när hästarna bara står stilla i hagen så blir de kalla och blöta. Detta gäller även faste de har hö i hagen, de bryr sig inte så mkt om höet i fall det regna och blåser lite mer.

Och står de bara och hänger i hagen och rsikerar och bli sjuka för att de står och fryser, då kan de lika gärna stå ine i sin box.

Fröken_Skåne skrev:
Vad sjukt..kanske ren lathet? Att de är jobbigt att fixa ordning blöta hästar?
Nää hästar måste få vara hästar.Helt klart.
:bow:

De blir ju des inte särskilt blöta mer än på halsen så det är ju inte ens jobbigt.

olgaklara skrev:
Om du skriver så som du precis gjorde så kan du omöjligt älska din häst :mad:

Om du älskade din häst mer än du älskar din egen kärlek till det ordet så skulle du inte ens fundera på att du inte skulle ta bort den om den blev så sjuk så det skulle bli aktuellt.

Du vet INGET om vad tävlingsryttare har för känslor till sina hästar, så sluta haspla ur dig dumheter

Ta inte åt dej om det inte är så för dej. Men det finns sådana fall det vet jag.

Och Jag skrev som sagt att sålänge hon är GLAd och mår bra o trivs med livet så får hon leva Det förutsätter ju att hon har hagkompisar hon gillar och att jag tillbringar om inte ännu mer tid med henne. Jag skulle alltså inte bara låta henne stå i hagen dagarna i ända. det finns ju annat man kan göra än å rida.

Men jag förstår vad du menar. Och om det hade vart som du trode så hade det vart rent taskigt. Men jag skulle inte låta min häst må dåligt antingen skull ejag flytta om hon inte trivs lr om hon skull evara trött på livet så skulle hon få vandra vidare. Men sålänge hon tycker om livet så ...vore det ju endast för min egen skull att ta bort henne. Jag älskar henne som mitt eget barn. Och jag skuleALDRIG kunna sälja eller bara ge upp min unge. Och jag vet att det inte är många som skulle ha häst på det sättet jag har *har månnnggaaa sagt* enbart för att det faktiskt är dyrt att ha häst och man vill inte stå och betala för nått somman inte får ut nått av i sin ridning. Men för mig så får jag kärlek och huuua det pirraS i magen när jag tänker på henne. Hur många tror du skulle ha kvart en häst som bara tål att promeneras i sthlm.??

Då tycker jag des att jag måste tycka om min häst mer och kanske på ett lite spec sätt eftersom folk ofta tycker jag e knasig som ska ha henne kvar oavsett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar