L
Lindaslycka
Sv: Vad tycker ni??
Minst 7 timmar Bra men om det regnar då?
Minst 7 timmar Bra men om det regnar då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lollan skrev:wow stockholm...
vill du att jag ska ge ngn slags förklaring på det eller? att alla är mycket konstigare i sthlm? skulle alla i sthlm va mycket mer normala (som du då) och smarta än i JKPG och därför är "storstads"stockholmarna ute i regnet...
att våra hästar egentligen Är som alla fantsatiska sthlmare och vill vara ute regnet?
Stockholmarna har inget val, de måste gå till den där affären/bion/frisören vare sej de vill eller ej i regnet.
hästarna kan vi ta in i en box.
suck.
Vad vill du säga med det egentligen?
Lollan skrev:men varför är det så många ute när det regnar i sthlm då?
Lollan skrev:asså vad har detta med tråden att göra inget? nu handlar det huruvida folk väljer att gå till frisören om det regnar.
ni anklagar ju bara mej för att ha min häst instängd i boxen dygnet runt, eller att jag skulle förespråka det på nåt sätt.
snacka om två mot en läge, och ni lyssnar ju inte ens på vad jag säjer
whalan skrev:Vaddå vi andra? Du och 2 till menar du... Och varför blir du så arg? Det var inte ens dig jag snackade med!! Eller försvarar du din kompis kanske?
Jag har inga problem med er...undrar egentligen vem det är som har problem här...
End of story..hmm..du har ju inte ens varit med o diskuterat saken..men visst gå du så snackar vi andra vidare.
corzette skrev:Jodå om du läser HELA tråden ser du att jag skrivit tidigare...
De e JAG som sätter på mina hästar ett täcke till om jag fryser...
Du har inga problem ??? Ok tack ... då kan jag få fortsätta låta mina hästar skötas enl mina prínciper, dina efter dina och alla andras enl deras principer...
Det är väldigt mkt "hackande" på folk som inte "tycker" som vissa...
Inse att ALLA tänker inte likadant å kom inte å påstå att det just VISSA gör är rätt... Jag kan rättfärdiga min hästhållning LIKA VÄL som du förespråkar din hästhållning....
whalan skrev:Hästen jag hade fick aldrig något skav på manken trots 3 täcken o jag känner ingen annan som har fått det heller.
whalan skrev:Japp, med rätt kläder vill jag vara ute i regn och blåst! Fryser jag inte det minsta o inte blir blöt så kan jag vara ute hur länge som helst i ett sånt väder. Det finns hur många människor som helst som älskar att vara ute i regn,blåst, åska m.m. Min bror går ut när det åskar och regnar som mest och stormtrivs med det! Han går in först när allt har slutat.
O det finns ju ett uttryck som säger "det finns inga dåliga kläder, bara dåliga väder" Var tror du det uttrycket har kommit ifrån?
whalan skrev:Min häst hade 3 täcken på sig en hel vintersässong, men han kanske hade "superhud" vad vet jag. Hästen tog inte den minsta skada av det i alla fall..o jag känner många som har 3 täcken på sina hästar utan att deras hud mår dåligt...men antingen har de "superhud" eller så hade den/de hästen/hästarna du provade på hudproblem.
Jag idiotförklarar inte någon...men jag anser att har man en häst som fryser så får man antingen klippa hästen mindre eller sätta på hästen fler täcken. Det är ju hästar vi snackar om!!!
Du är inte gjord för att gå ute så mkt som möjligt som hästarna är gjorda för...du vet väl att hästarna var vilda från första början?`eller har du missat det? Man ska ju försöka efterlikna deras ursprung så mkt som möjligt..inte ha inne hästarna hela dagarna o låta de bli krubbitare o vävare.
Lindaslycka skrev:det är oftast inte särskilt kallt lr blåsigt när det regnar och det regnar väldigt sällan så det gårigenom 1 täcke om det är ett tjockt vintertäcke. Det är väl inviduellt fattar jag oxå att vissa hästar faktiskt fryser och absolut inte vill vara ute när det är skitväder. Men jag tycker ändå det är lite kneppigt att det oftast är de finare hästarna som vill in när det regnar.. Hmmm
Här nere kan det regna när det är närmare nollgradigt och blåser det till det så blir det väldigt väldigt kallt, Kan ju säga att när mina hästar varit ute i regn så har det alltid gått igenom täckena och jag måste alltid byta till nya. Fråga mig inte varför men inget av alla både dyra och billiga jag har håller regn ute här nere. Kan bero att fuktigheten är betydligt högre här än vad den är längre upp i landet
Att tro att vi som inte tävlar bara rider våra hästar var tredje dag är löjligt. Rider oftast mellan 50 och 1,5 timme om dan .. och en dag i veckan bara skritt typ 40 min. Om hästen blir trött av att vara ute och inte är pigg när den ska ridas så kanske den behöver mer energi. Varför skull ede få sämre kondition om de har ligghall och rids varje dag och även får exta mat om inte gräset tillgodoser hela behovet hos hästen?
Oj jag rider inte mkt mer än max 40min, men å andra sidan så är det inte tiden som avgör hur hästen rids utan på vilket sätt. Du kan inte jobba en häst i 1,5timme då förstör man mer än bygger upp. Och ja de flesta jag vet som har hästsom de inte tävlar på brukar "slarva" mer med sin ridning än tävlingsryttarna. Bete gör hästar tunga och dåliga i konditionen. Kan inte svara på varför mn jag vet att hästar som tävlas mkt inte bör gå på bete. Och nope man kan inte bara ösa på med energi om de går på bete då finns det risk för andra obehagliga fenomen. Och jag har väl inte sagt att de blir trötta av att gå i vanlig hage heller?
vad är en normalhäst tycker du då?
Normalhäst för mig är en häst som går La(/Msv) dressyr, 130cm (140cm) hoppning och msv fälttävlan (kapacietet för)
Lindaslycka skrev:Ge mej ...ursäkta men har du tidigare skrivit nått här som gjort att jag har anledning till att ge mej.
Jaha så den stackars hästen ska då stå inne 23 timmar om dygnet för alltid. Tja stackarn vet väl inget bättre :smirk: Des så finns det väl lag på att hästar måste få visstas ute?
Lindaslycka skrev:Vissa kan sälja hästar utan att blinka andra gör det med lite vemod om hästen inte kan prestera tillräckligt. oCH JA i de fallen kan jag absolut säga att jag älskar min häst mer eftersom jag inte skulle kunna ta bort eller sälja henne oavsett. Jag skulle inte ens ta bort henne om hon bara skulle kunna vara haghäst "sålänge hon trivs så"
Fröken_Skåne skrev:Vad sjukt..kanske ren lathet? Att de är jobbigt att fixa ordning blöta hästar?
Nää hästar måste få vara hästar.Helt klart.
olgaklara skrev:Om du skriver så som du precis gjorde så kan du omöjligt älska din häst
Om du älskade din häst mer än du älskar din egen kärlek till det ordet så skulle du inte ens fundera på att du inte skulle ta bort den om den blev så sjuk så det skulle bli aktuellt.
Du vet INGET om vad tävlingsryttare har för känslor till sina hästar, så sluta haspla ur dig dumheter