Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Lindaslycka skrev:
Tror du inte att våra normala ridhästar är värda lika mycket som dina??? I KÄRLEK..nånting som faktiskt är värt bra mycket mer än pengar! Trots det så är våra pållar ute.

Men missuppfata mej inte om det var storm och min häst skulle springa runt som en galning.. vilket hon bara skulle göra om det var riktigt ordentligt blåsigt så skulle jag ta in henne. Eftersom att det inte blåser så hårt särskilt ofta *så det flyger grejer* så tycker jag inte att det är nått hon behöver vänja sej vid. Men om hon däremot skulle fjanta för den blåsten som är ofta skulle hon ju va tvungen att vänja sej iom att det blåser så väldigt ofta. Vilket ju skull einnebära att hon skull efå vara inne väldigt ofta. Dina hästar går kanske själva oxå? då har de ju heller inte samma trygghet i nån annan häst som om de går i flock

Tillåt mig småle lite. Antar att du inte läst alla mina andra inlägg heller? Mina hästar går ute varje dag även om det blåser mkt OCH här där jag bor blåser det alltid och ibland ganska mkt antagligen mer än vad ni kallar mkt.
Jo jag vet hur det är i stockholm för jag är född där!

Men mina hästar står inne mestadels av dagen när det blåser och regnar eftersom det regnar rätt så rejält här eftersom det alltid blåser så kommer regnet från sidorna vilket är bra mkt värre än lite lätt "duggregn" uppifrån.

Mina hästars inköpspris ligger nog en bra bit under eras eftersom jag alltid bara kunnat köpa outbildade oinridna hästar och fullbod från banan. Tror faktiskt att mina hästar är några av de allra billigaste som finns som tävlar höga klasser och inte för den skull så tycker jag om mina hästar mindre :smirk: Kan ju tillägga att den hästen jag tagit ett SM silver med inköptes för den blygsamma summan av 2000kr och nä jag har inte missat en nolla!

Jag har aldrig sålt någon av mina hästar för att tjäna pengar på dem och de hästar jag har nu skall inte säljas även om de nu är betydligt mkt mer värdefulla pengamässigt!

Kom inte här och säg att jag inte skulle älska mina hästar för då har du verkligen vänt dig till fel person :mad: OM jag skulle vara rädd för att de skulle skada sig i hagen är det INTE för att de är dyrbra utan för att jag faktiskt ÄLSKAR mina hästa och det är en självklarthet att det är orsaken att man INTE vill att de skall skada sig. Jag vet inte hur du resonerar, men eftersom du kunde skriva något sådant så verkar det som om du inte älskar dina hästar lika mkt som jag eftersom du är villig att riskera dina hästar/häst.

Det jag skrev var att vissa tänker så inte att jag skulle göra det!

Tyvärr fick du ytterliggare fel igen, mina hästar går tillsammans i en hage :smirk: Utom ett sto som är elak som bara den mot andra hästar, men å andra sidan så bryr hon sig inte om att vara själv heller hon tycker det är bara bättre. Hon lyfter inte ens huvudet om hon skulle bli själv i stallet etc

Summa sumarum, Jag har 4 st hästar. 3 av dem går i samma hage varav två av dem är mkt lovande tävlingshästar den ena i ft och den andre i hoppning, den 3.e är inte inriden än. Den 4e som går högsta klassen i ft och som skall kvala till WC i år går själv endast pga att hon är elak mot de andra och tuggar de sönder och sammam vilket hon gör med typ alla djur förutom människor.
De har inte varit dyra i inköp och är nog traktens mest omtyckta hästar, de går i hage varje dag även om det regnar men då endast ett par timmar.

Jag anser inte att det är konstigt att hästarna vill in när det regnar och blåser.

whalan skrev:
Om dina fullblod fryser.....varför sätter du inte på dem tjockare täcken då? Om det inte räcker...prova dubbla eller tredubbelt...
Jag har haft tredubbla täcken på min förra häst o det gick hur bra som helst!

Tror du inte att jag redan har det??

De fryser endast när det regnar och blåser.

Vi har aldrig speciellt kallt här nere, men det regnar väldigt mkt.

olgaklara skrev:
Då blir jag nyfiken på vilka hästar du känner som går de klasserna som går ute HELA dagen i ALLA väder????? :smirk:

Nyfiken får man vara..men jag får inte berätta pga reglerna på detta forum samt att jag inte vill utge vilka jag känner.
Men jag vet hmm...åtminstone 4 ryttare och sen har ju de x antal hästar var...så antalet hästar vet jag inte riktigt.

olgaklara skrev:
Tror du inte att jag redan har det??

De fryser endast när det regnar och blåser.

Vi har aldrig speciellt kallt här nere, men det regnar väldigt mkt.

så om du sätter på de 3 tjocka vattentäta täcken ...det finns flera märken som jag vet i alla fall att de håller 100 % tätt..menar du då att hästarna blir blöta i alla fall?

olgaklara skrev:
Tillåt mig småle lite. Antar att du inte läst alla mina andra inlägg heller? Mina hästar går ute varje dag även om det blåser mkt OCH här där jag bor blåser det alltid och ibland ganska mkt antagligen mer än vad ni kallar mkt.
Jo jag vet hur det är i stockholm för jag är född där! Bra jag vet det jag läste det men jag läste oxå att de inte går ut om det blåser o regnar men sen läste jag att de är ute typ medans det blir mockat bara. Skitsamma du gör vad du vill och anser du att dina hästar mår bäst av det så fine, men som det verkar på dej så tycker du att det blåser när jag tycker att det är lite smått storm*kanske är det så enkelt.* Hur ofta om året måste dina hästar stå inne en hel dag eller bara gå ut ett par timmar. För jag vet hur det kan blåsa där nere. Min kompis har häst men vad jag vet har det aldrig hänt att han har stått inne för att det blåser eller regnar. Han har tjocka täcken som han inte blir blöt igenom. Men jag skulle tro att han var inne efter den gångna stormen. Och varför ska du småle för??? Tycker du att det är roligt lr vad? Och jag har läst alla dina meddelanden men du säger ju olika saker hela tiden så det var lite svårt o veta hur du ska ha det ,,men bra dina hästar är oftast ute..skitbra. Men om vi nu ska se till dessa hästar i detta stall. helt och fullkomligt onödigt att de inte får gå ut överhuvudtaget när det regnar lr blåser. Detta är inte skåne. Du har ju iallafall ut hästarna en stund varje dag. Men att låta de stå inne en hel dag för att det regnar lite är ju sjukt tycker jag.

Men mina hästar står inne mestadels av dagen när det blåser och regnar eftersom det regnar rätt så rejält här eftersom det alltid blåser så kommer regnet från sidorna vilket är bra mkt värre än lite lätt "duggregn" uppifrån. Men alla gånger som det inte regnar så hårt då? Och måste du då inte hålla med om att dessa hästar gåttoväl skulle kunna få vara ute om det småregnar lite?

Mina hästars inköpspris ligger nog en bra bit under eras eftersom jag alltid bara kunnat köpa outbildade oinridna hästar och fullbod från banan. Tror faktiskt att mina hästar är några av de allra billigaste som finns som tävlar höga klasser och inte för den skull så tycker jag om mina hästar mindre :smirk: Kan ju tillägga att den hästen jag tagit ett SM silver med inköptes för den blygsamma summan av 2000kr och nä jag har inte missat en nolla!

Jag har aldrig sålt någon av mina hästar för att tjäna pengar på dem och de hästar jag har nu skall inte säljas även om de nu är betydligt mkt mer värdefulla pengamässigt!

Kom inte här och säg att jag inte skulle älska mina hästar för då har du verkligen vänt dig till fel person :mad: OM jag skulle vara rädd för att de skulle skada sig i hagen är det INTE för att de är dyrbra utan för att jag faktiskt ÄLSKAR mina hästa och det är en självklarthet att det är orsaken att man INTE vill att de skall skada sig. Jag vet inte hur du resonerar, men eftersom du kunde skriva något sådant så verkar det som om du inte älskar dina hästar lika mkt som jag eftersom du är villig att riskera dina hästar/häst.

Då ber jag om ursäkt på den planen hADE JAG MISSUPPFATTAT DEJ. dU SKREV TIDIGARE ATT HÄSTARNA ÄR VÄRDA MYCKET PENGAR OCH ATT MAN INTE HAR RÅD O FULLFÖRSÄKRA DOM o då missuppfattade jag antagligen då

Det jag skrev var att vissa tänker så inte att jag skulle göra det!

Tyvärr fick du ytterliggare fel igen, mina hästar går tillsammans i en hage :smirk: Utom ett sto som är elak som bara den mot andra hästar, men å andra sidan så bryr hon sig inte om att vara själv heller hon tycker det är bara bättre. Hon lyfter inte ens huvudet om hon skulle bli själv i stallet etc

Summa sumarum, Jag har 4 st hästar. 3 av dem går i samma hage varav två av dem är mkt lovande tävlingshästar den ena i ft och den andre i hoppning, den 3.e är inte inriden än. Den 4e som går högsta klassen i ft och som skall kvala till WC i år går själv endast pga att hon är elak mot de andra och tuggar de sönder och sammam vilket hon gör med typ alla djur förutom människor.
De har inte varit dyra i inköp och är nog traktens mest omtyckta hästar, de går i hage varje dag även om det regnar men då endast ett par timmar.
Det var mer än fråga som jag ställde till dej. Det var inte menat som typ ja men hahaha dina hästar går väll sålart själva.
Bra att de har kompisar. Skitbra.

Jag anser inte att det är konstigt att hästarna vill in när det regnar och blåser.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

whalan skrev:
Nyfiken får man vara..men jag får inte berätta pga reglerna på detta forum samt att jag inte vill utge vilka jag känner.
Men jag vet hmm...åtminstone 4 ryttare och sen har ju de x antal hästar var...så antalet hästar vet jag inte riktigt.

Du menar allstå 4 st ryttare i Sverige som skulle ha ridit OS????

Bra jag vet det jag läste det men jag läste oxå att de inte går ut om det blåser o regnar men sen läste jag att de är ute typ medans det blir mockat bara. Skitsamma du gör vad du vill och anser du att dina hästar mår bäst av det så fine, men som det verkar på dej så tycker du att det blåser när jag tycker att det är lite smått storm*kanske är det så enkelt.* Hur ofta om året måste dina hästar stå inne en hel dag eller bara gå ut ett par timmar. För jag vet hur det kan blåsa där nere. Min kompis har häst men vad jag vet har det aldrig hänt att han har stått inne för att det blåser eller regnar. Han har tjocka täcken som han inte blir blöt igenom. Men jag skulle tro att han var inne efter den gångna stormen. Och varför ska du småle för??? Tycker du att det är roligt lr vad? Och jag har läst alla dina meddelanden men du säger ju olika saker hela tiden så det var lite svårt o veta hur du ska ha det ,,men bra dina hästar är oftast ute..skitbra. Men om vi nu ska se till dessa hästar i detta stall. helt och fullkomligt onödigt att de inte får gå ut överhuvudtaget när det regnar lr blåser. Detta är inte skåne. Du har ju iallafall ut hästarna en stund varje dag. Men att låta de stå inne en hel dag för att det regnar lite är ju sjukt tycker jag.
.

Nä jag säger inte olika saker för det som gäller MIG och mina hästar utan gav exempel på vad folk i almänhet kanske tänker när det gäller "finare" hästar. Och nä jag tycker fortfarande inte att det är sjukt att ha hästarna inne för att det regnar. Du kan gärna komma hit och se själv hur det regnar här! Vi har fått ca 100mm på bara någon dag och det är väldigt mkt regn. Tävlingshästar som tränas och rids ordentligt behöver INTE samma utevistelse som en häst som kanske motioneras var tredje dag sådär. Att frysa i hage gynnar inte hästens kondition liksom att det är orsaken till att man inte släpper tävlingshästar på bete, just för att de får sämre kondition. Det finns det hur mkt studier som helst på i form av att man försöker att få den optimala konditionen kontra hälsan.

Sedan så är skåne väldigt varierande så var har din vän sin häst?

.Men alla gånger som det inte regnar så hårt då? Och måste du då inte hålla med om att dessa hästar gåttoväl skulle kunna få vara ute om det småregnar lite?

Menar du mina eller de i upplands-väsby? Jag personligen hade haft mina ute, men kanske inte 7-17 då!

Då ber jag om ursäkt på den planen hADE JAG MISSUPPFATTAT DEJ. dU SKREV TIDIGARE ATT HÄSTARNA ÄR VÄRDA MYCKET PENGAR OCH ATT MAN INTE HAR RÅD O FULLFÖRSÄKRA DOM o då missuppfattade jag antagligen då
.

Igen så var det att statuera ett exempel på orsaken till att folk i allmänhet inte ville riskera sina hästar i hage. Och ja idag så är hästarna värda mkt pengar och det kostar en hel del att både försäkra och att behandla en sjuk häst. Har man en häst som man kanske sparat pengar till eller tagit ett lån för att kunna köpa så blir man automatisk rädd om den, och det har inget med om man älskar sin häst eller inte. Det är ju bara tt räkna ut vad en A1 på tex 100 000kr kostar så inser man snabbt att det är olösligt för en normal person som har en vanlig inkomst. Idag kostar en normalhäst runt 100 000-200 000kr om den är lite utbildad med lite potential. Det har inte alla råd med.

whalan skrev:
så om du sätter på de 3 tjocka vattentäta täcken ...det finns flera märken som jag vet i alla fall att de håller 100 % tätt..menar du då att hästarna blir blöta i alla fall?

Har provat:

Horseware
Horse saver
Bucas
Mark Todd
Shires
Watherbeata (vet inte hur det stavas)

och en del till som jag inte kommer på nu.

Inga täcken jag haft håller ihållande regn ute i flera timmar OCH det garanterar inte återförsäljarna heller.

Kan ju tillägga att det som höll bäst var Shires täckena

Sätter du på hästen tre lager utetäcken lär inte huden må så bra, eftersom det blir för tätt. Inget, absolut inget täcke håller all fukt ute, eftersom det inte är en platspåse i stoppar ner hela hästen i.
Varför ska man bli idiotförklarad för att man tar in den häst man vet brukar frysa? Andra människor kan tycka jag är konstig som behöver vinterjacka i september-oktober, ska jag då lyssna på de som säger "du kan inte frysa nu", eller ska jag klä på mig så det passar mig?

Sassy skrev:
Sätter du på hästen tre lager utetäcken lär inte huden må så bra, eftersom det blir för tätt. Inget, absolut inget täcke håller all fukt ute, eftersom det inte är en platspåse i stoppar ner hela hästen i.
Varför ska man bli idiotförklarad för att man tar in den häst man vet brukar frysa? Andra människor kan tycka jag är konstig som behöver vinterjacka i september-oktober, ska jag då lyssna på de som säger "du kan inte frysa nu", eller ska jag klä på mig så det passar mig?

:bow:

Dessutom så brukar de få skav på manken eftersom de väger rätt så mkt. Fast det glömmer folk bort :smirk:

Lindaslycka skrev:
ha ja men varför inte vänja den med att vara ute från början då?

suck, att du aldrig kan ge dej...
min kompis hade en svårklass häst som hon köpte från holland när den var 5, och där står ju alla hästar inne 23 h om dygnet,
och den fick PANIK om den var ute när det regnade och jag menar verkligen panik.
det funkar inte så att det bara är att vänja av hästar vissa är helt enkelt vanda vid ett liv inne.

det var ingen idé att försöka vänja roddan (som han hette), han hade antagligen bara skadat sig själv.

Sen är det nog ingen tillfällighet att alla hästar (3) i hagen springer mot en och vill in när det blåser/regnar.

Om min häst har stått ute i blåst/regn, är han inte vidare kul att rida, stel och dan´, eftersom han står och spänner sig i hagen, sådan var även min förra häst.

Vad tror ni hästarna vinner på med att vara ute i regn/blåst?
skulle ni själva vilja stå ute i regn/blåst trots rätt kläder?

Sassy skrev:
Sätter du på hästen tre lager utetäcken lär inte huden må så bra, eftersom det blir för tätt.

mår du dåligt av att ha 3 eller mer lager på dej?
jag gör inte det iaf.
På vilket sätt skulle huden må dåligt?

Senast ändrad:

Sassy skrev:

Min häst hade 3 täcken på sig en hel vintersässong, men han kanske hade "superhud" vad vet jag. Hästen tog inte den minsta skada av det i alla fall..o jag känner många som har 3 täcken på sina hästar utan att deras hud mår dåligt...men antingen har de "superhud" eller så hade den/de hästen/hästarna du provade på hudproblem.

Jag idiotförklarar inte någon...men jag anser att har man en häst som fryser så får man antingen klippa hästen mindre eller sätta på hästen fler täcken. Det är ju hästar vi snackar om!!!

Du är inte gjord för att gå ute så mkt som möjligt som hästarna är gjorda för...du vet väl att hästarna var vilda från första början?`eller har du missat det? Man ska ju försöka efterlikna deras ursprung så mkt som möjligt..inte ha inne hästarna hela dagarna o låta de bli krubbitare o vävare.

olgaklara skrev:
:bow:

Dessutom så brukar de få skav på manken eftersom de väger rätt så mkt. Fast det glömmer folk bort :smirk:

Hästen jag hade fick aldrig något skav på manken trots 3 täcken o jag känner ingen annan som har fått det heller.

Lollan skrev:
suck, att du aldrig kan ge dej...
min kompis hade en svårklass häst som hon köpte från holland när den var 5, och där står ju alla hästar inne 23 h om dygnet,
och den fick PANIK om den var ute när det regnade och jag menar verkligen panik.
det funkar inte så att det bara är att vänja av hästar vissa är helt enkelt vanda vid ett liv inne.

det var ingen idé att försöka vänja roddan (som han hette), han hade antagligen bara skadat sig själv.

Sen är det nog ingen tillfällighet att alla hästar (3) i hagen springer mot en och vill in när det blåser/regnar.

Om min häst har stått ute i blåst/regn, är han inte vidare kul att rida, stel och dan´, eftersom han står och spänner sig i hagen, sådan var även min förra häst.

Vad tror ni hästarna vinner på med att vara ute i regn/blåst?
skulle ni själva vilja stå ute i regn/blåst trots rätt kläder?

Japp, med rätt kläder vill jag vara ute i regn och blåst! Fryser jag inte det minsta o inte blir blöt så kan jag vara ute hur länge som helst i ett sånt väder. Det finns hur många människor som helst som älskar att vara ute i regn,blåst, åska m.m. Min bror går ut när det åskar och regnar som mest och stormtrivs med det! Han går in först när allt har slutat.

O det finns ju ett uttryck som säger "det finns inga dåliga kläder, bara dåliga väder" Var tror du det uttrycket har kommit ifrån?

olgaklara skrev:
Du menar allstå 4 st ryttare i Sverige som skulle ha ridit OS????

Du skrev ju inte bara OS utan oxå WC o VM. Men okej..3 av de ryttarna har ridit OS. 2 i dressyr och 1 i hoppning. Den andra hoppryttaren som jag syftade på har inte ridit OS än.

Det är synd om många hästar!!! :cry:
Ge dom ligghall eller skydd så får dom välja själva! Ingen häst behöver ha täcke vid tex. -1 och sol. Jag skulle kunna gå omkring näst intill naken då, och jag har ingen päls. :rofl:

olgaklara skrev:
Har provat:

Horseware
Horse saver
Bucas
Mark Todd
Shires
Watherbeata (vet inte hur det stavas)

och en del till som jag inte kommer på nu.

Inga täcken jag haft håller ihållande regn ute i flera timmar OCH det garanterar inte återförsäljarna heller.

Kan ju tillägga att det som höll bäst var Shires täckena

Hmm...konstigt...här kan det regna en hel dag o det regnar inte igenom ett täcke...hur kan det då regna igenom 3 hos dig? Det tycker jag är konstigt.

Japp, med rätt kläder vill jag vara ute i regn och blåst! Fryser jag inte det minsta o inte blir blöt så kan jag vara ute hur länge som helst i ett sånt väder. Det finns hur många människor som helst som älskar att vara ute i regn,blåst, åska m.m. Min bror går ut när det åskar och regnar som mest och stormtrivs med det! Han går in först när allt har slutat.

så kul för dig då. själv gillar jag inte att bli blöt, och inte min häst heller.
du hör till undantagen.

Lollan skrev:
så kul för dig då. själv gillar jag inte att bli blöt, och inte min häst heller.
du hör till undantagen.

Ehh..du blir inte blöt om du har regntäta kläder på dig. läste du inte vad jag skrev? Jag sa inte att jag heller gillar att bli blöt...men med täta kläder så blir man inte det o då tycker jag om att vara ute.

Det är nog snarare du som tillhör undantagen i så fall...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar