Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lindaslycka skrev:Idag var jag i ett stall i upplands väsby Gick och tittade på hästarna lite *jättefina hästar* Men så läste jag på lapparna som satt på vissa av boxarna..såhär stod det. på ett ungefär
Inne vid -15 lr kallare
Inne vid blåst lr regn
Inne vid Regn
Inne Vid blåst
Ärligt nu tycker ni att hästarna verkligen inte klarar av att vara ute om det blåser eller om det regnar eller om det både regnar och blåser.
Om inte :har man då inte valt fel land att ha häst i?
Hästar är ändå hästar och är rätt tåliga de klarar sej gott o väl ute en hel dag i regn med täcke på sej. Även *prydnadshästara*
Vissa hästar är lite väl förmänskligade.
Nä låt hästen vara häst i alla väder
Elektron skrev:Äsch, jag har två fullblodskorsningar i stallet (50%) och de klarar både blåst, kyla och regn i hagen utan att bli skadade.
Lindaslycka skrev:Har pmat dej
Lady_A skrev:Inne vid regn är löjligt! (om det inte är massor med regn! Då vill min häst inte va ut mer än en fyra timmar ungefär!)
Inne vid kraftig blåst kan jag förstå! Träffat flera hästar som blir otroligt nervösa och i princip skenar runt hagen med uppspärrade ögon...
Bättre då att ha dessa inne med fri tillgång till hö, och rida ett ordentligt pass i ridhus den dagen! Tycker iaf jag!
angelaL skrev:Normala hästar ska inte bli uppskärade av massa blåst, de ska vara vanna vid att vara ute även fast det blåser, okej när det är orkan vindar då förstår jag om hästarna blir lite uppskärade..
Sen så är det inget förmänskilgande av hästarna att stänga in dom hela dagarna, vilka människor vill vara instängda hela dagen?
Inga som jag känner i alla fall. det är väll bara å prata med sådana som suttigt på häktet och fråga om de tycker att det är mysigt och skönt, och om de är nöjda med tillvaron.
att stänga in sin häst hela dagen är djurplågeri, inte förmänskilgande,
anne1 skrev:Visst finns det många som behandlar hästar som om de vore av glas, emn jag tycker det är lite fel att dömma utan att veta anledningen till att hästen behandlas på ett visst sätt.
Känner tex en häst som har väldigt lätt för att få korsförlamning, och hon mår absolut inte bra av att vara ute i kraftigt regn eller hård blåst, oavsett täcken.
Min gamla häst trivdes jättebra i regnet, brydde sig inte ett dugg om det, men blåst gillade han inte. Om han ändå ska stå i ett hörn av hagen och knipa ihop ögonen och se ledsen ut får han hellre vara inne den dagen. Det finns massor med undantag som man itne känner till.
Men du har helt klart rätt i att det pjoskas för mkt i många fall.
Lazza skrev:Nja, har också svårt för det där med att hästen är så ömtålig att den inte tål lite regn. Men sedan så finns det ju faktiskt hästar som är väldigt känsliga att de verkligen fryser. Och så kan det ju finnas andra anledningar (medicinska bla).
Men jag tycker att om man nu tvunget ska ha en massa "om" och "ifall" när det gäller utsläppet, så borde man se till att släppa ut hästen själv. För hur kul är det när man som utsläppare står där på morgonen o det halvblåser lite, och det KANSKE kan bli regn om någon timme? I mitt förra stall var det tusen olika täcken som gällde vid olika väder, och hur jag än gjorde så lyckades vädret alltid ändra sig under dagen. Som tur var hade man bara utsläppet någon gång i månaden.
Jag tycker: ska man ha en massa specialvillkor till hästen får man vackert se till att ta besluten själv = släppa ut själv.
Elektron skrev:Helt sjukt och det värsta är att dom säkert tycker att dom är väldigt hästkunniga.
Klart det finns undantag med frusna hästar osv men det är konstigt att dom alltid hamnar i samma stall...
olgaklara skrev:Nä jag tycker det inte alls är underligt, inte alls. Har flera hästar som avskyr blåst.
Skulle inte heller ha mina hästar ute i regn speciellt länge.
Nä alla hästar är inte tåliga! Hästar i hög kondition och klippta och eventuellt med mkt fullblodsinslag fryser betydligt fortare än tex ett kallblod eller motsvarande oklippta hästar.
Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är.
OCH ja jag har mina hästar ute med täcken men INTE om det regnar och blåser. Nu bor jag iof i Skåne med endast öppna fält som grannar!
chrysler skrev:Stackars, stackars arma hästar Undrar vilket liv de har, om man behandlar sina hästar så kanske man ska överväga att skaffa marsvin.Dom tål varken kyla eller drag å gillar varma ställen.