Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

whalan skrev:
Ehh..du blir inte blöt om du har regntäta kläder på dig. läste du inte vad jag skrev? Jag sa inte att jag heller gillar att bli blöt...men med täta kläder så blir man inte det o då tycker jag om att vara ute.

Det är nog snarare du som tillhör undantagen i så fall...

Och du läser som du vill ...
VI ANDRA tolkar det som att vi vill IAF inte gå ut i de väder du gillar å då VÅRA hästar inte heller gillar det (jodå VI kan se att våra hästar inte gillar det) så låter vi dem bara vara ute när vi SJÄLVA tycker det är ok väder.... Och om du nu uppenbarligen har problem med oss så kan jag tala om att det har vi redan märkt MEN vi tänker oavsett inte görs som DU tycker e bäst utan vi sköter våra egna hästar så sköter du dina ... End of story ???

corzette skrev:
Och du läser som du vill ...
VI ANDRA tolkar det som att vi vill IAF inte gå ut i de väder du gillar å då VÅRA hästar inte heller gillar det (jodå VI kan se att våra hästar inte gillar det) så låter vi dem bara vara ute när vi SJÄLVA tycker det är ok väder.... Och om du nu uppenbarligen har problem med oss så kan jag tala om att det har vi redan märkt MEN vi tänker oavsett inte görs som DU tycker e bäst utan vi sköter våra egna hästar så sköter du dina ... End of story ???

Vaddå vi andra? Du och 2 till menar du... Och varför blir du så arg? Det var inte ens dig jag snackade med!! Eller försvarar du din kompis kanske?
Jag har inga problem med er...undrar egentligen vem det är som har problem här... :crazy:
End of story..hmm..du har ju inte ens varit med o diskuterat saken..men visst gå du så snackar vi andra vidare.

olgaklara skrev:
Nä jag säger inte olika saker för det som gäller MIG och mina hästar utan gav exempel på vad folk i almänhet kanske tänker när det gäller "finare" hästar. Och nä jag tycker fortfarande inte att det är sjukt att ha hästarna inne för att det regnar. Du kan gärna komma hit och se själv hur det regnar här! Vi har fått ca 100mm på bara någon dag och det är väldigt mkt regn.
Ja men det är sjukt att ha hästarna inne här där jag bor föra tt det regnar ... det är oftast inte särskilt kallt lr blåsigt när det regnar och det regnar väldigt sällan så det gårigenom 1 täcke om det är ett tjockt vintertäcke. Det är väl inviduellt fattar jag oxå att vissa hästar faktiskt fryser och absolut inte vill vara ute när det är skitväder. Men jag tycker ändå det är lite kneppigt att det oftast är de finare hästarna som vill in när det regnar.. Hmmm

Tävlingshästar som tränas och rids ordentligt behöver INTE samma utevistelse som en häst som kanske motioneras var tredje dag sådär. Att frysa i hage gynnar inte hästens kondition liksom att det är orsaken till att man inte släpper tävlingshästar på bete, just för att de får sämre kondition. Det finns det hur mkt studier som helst på i form av att man försöker att få den optimala konditionen kontra hälsan. Att tro att vi som inte tävlar bara rider våra hästar var tredje dag är löjligt. Rider oftast mellan 50 och 1,5 timme om dan .. och en dag i veckan bara skritt typ 40 min. Om hästen blir trött av att vara ute och inte är pigg när den ska ridas så kanske den behöver mer energi. Varför skull ede få sämre kondition om de har ligghall och rids varje dag och även får exta mat om inte gräset tillgodoser hela behovet hos hästen?

Sedan så är skåne väldigt varierande så var har din vän sin häst?

malmö

Menar du mina eller de i upplands-väsby? Jag personligen hade haft mina ute, men kanske inte 7-17 då!
Jag menade att det är fånigt att ha dessa hästar inne hela dagen för att det regnar lite grand här

Igen så var det att statuera ett exempel på orsaken till att folk i allmänhet inte ville riskera sina hästar i hage. Och ja idag så är hästarna värda mkt pengar och det kostar en hel del att både försäkra och att behandla en sjuk häst. Har man en häst som man kanske sparat pengar till eller tagit ett lån för att kunna köpa så blir man automatisk rädd om den, och det har inget med om man älskar sin häst eller inte. Det är ju bara tt räkna ut vad en A1 på tex 100 000kr kostar så inser man snabbt att det är olösligt för en normal person som har en vanlig inkomst. Idag kostar en normalhäst runt 100 000-200 000kr om den är lite utbildad med lite potential. Det har inte alla råd med. vad är en normalhäst tycker du då?

......................

Lollan skrev:
suck, att du aldrig kan ge dej...
min kompis hade en svårklass häst som hon köpte från holland när den var 5, och där står ju alla hästar inne 23 h om dygnet,
och den fick PANIK om den var ute när det regnade och jag menar verkligen panik.
det funkar inte så att det bara är att vänja av hästar vissa är helt enkelt vanda vid ett liv inne.

det var ingen idé att försöka vänja roddan (som han hette), han hade antagligen bara skadat sig själv.

Sen är det nog ingen tillfällighet att alla hästar (3) i hagen springer mot en och vill in när det blåser/regnar.

Om min häst har stått ute i blåst/regn, är han inte vidare kul att rida, stel och dan´, eftersom han står och spänner sig i hagen, sådan var även min förra häst.

Vad tror ni hästarna vinner på med att vara ute i regn/blåst?
skulle ni själva vilja stå ute i regn/blåst trots rätt kläder?

Ge mej ...ursäkta men har du tidigare skrivit nått här som gjort att jag har anledning till att ge mej.

Jaha så den stackars hästen ska då stå inne 23 timmar om dygnet för alltid. Tja stackarn vet väl inget bättre :crazy: :smirk: Des så finns det väl lag på att hästar måste få visstas ute?

whalan skrev:
Ehh..du blir inte blöt om du har regntäta kläder på dig. läste du inte vad jag skrev? Jag sa inte att jag heller gillar att bli blöt...men med täta kläder så blir man inte det o då tycker jag om att vara ute.

Det är nog snarare du som tillhör undantagen i så fall...

Jag tycker nog att jag blir blöt även fast jag inte är naken, kläderna blir
blöta och får en äcklig lukt.

Det måste vara därför det alltid är så mycket folk ute när det regnar...

se dig om, människa.

Lindaslycka skrev:
Ge mej ...ursäkta men har du tidigare skrivit nått här som gjort att jag har anledning till att ge mej.

Jaha så den stackars hästen ska då stå inne 23 timmar om dygnet för alltid. Tja stackarn vet väl inget bättre :crazy: :smirk: Des så finns det väl lag på att hästar måste få visstas ute?

Håller med...stackars stackars häst som måste stå inne 23 h dygnet runt hela sitt kanske 25 åriga liv...usch vad hemskt! :cry:

Lindaslycka skrev:

har aldrig skrivit att han stått inne 23 h/dygn!

tycker du borde ge dej för nu drar du in att vissa inte älskar sina hästar.... ursäkta men vad fan vet du om det? och kärlek till hästen har väl med att göra det bästa för hästen, vilket jag är övertygad om att de flesta av oss gör.
varje häst är precis som människor individer, och har lika många olika behov som det finns hästar.

förresten, vill du hitta saker att bli upprörd över, sätt dig på första bästa plan/buss till Holland/belgien för där står 90% av hästarna i box dygnet runt.
tips.

Lollan skrev:
Jag tycker nog att jag blir blöt även fast jag inte är naken, kläderna blir
blöta och får en äcklig lukt.

Det måste vara därför det alltid är så mycket folk ute när det regnar...

se dig om, människa.

Beror på i vilken stad man är...jönköping är inte lika stort som sthlm som jag har bott i ...i 20 års tid...i sthlm är det massor som är ute i ur och skur. Tror du drottninggatan i sthlm är öde så fort det regnar?

Lollan skrev:

tycker du borde ge dej för nu drar du in att vissa inte älskar sina hästar.... ursäkta men vad fan vet du om det? och kärlek till hästen har väl med att göra det bästa för hästen, vilket jag är övertygad om att de flesta av oss gör.
varje häst är precis som människor individer, och har lika många olika behov som det finns hästar.

En fråga..du skriver att "varje häst är precis som människor individer, och har lika många olika behov som det finns hästar"...asså, vilken häst på denna jord har behovet att stå inne 23-24 h om dygnet? Om de inte är skadade/sjuka förstås o inte får/kan gå ut.

Jag tycker hästarna mår bra av att vara ute, även om det är dåligt väder. Är det riktigt bus väder kan de ju iallafall gott vara ute några timmar så att de får röra på sig.

det har jag hlr aldrig sagt, bara att drösvis med hästar importerade från ex. holland, aldrig är ute i hage och därför inte är vana vid det.
de är vana att alltid ha fyra väggar runt sig, tänk dig själv vilken omställning!

whalan skrev:
Beror på i vilken stad man är...jönköping är inte lika stort som sthlm som jag har bott i ...i 20 års tid...i sthlm är det massor som är ute i ur och skur. Tror du drottninggatan i sthlm är öde så fort det regnar?

wow stockholm...
vill du att jag ska ge ngn slags förklaring på det eller? att alla är mycket konstigare i sthlm? skulle alla i sthlm va mycket mer normala (som du då) och smarta än i JKPG och därför är "storstads"stockholmarna ute i regnet...
att våra hästar egentligen Är som alla fantsatiska sthlmare och vill vara ute regnet?
Stockholmarna har inget val, de måste gå till den där affären/bion/frisören vare sej de vill eller ej i regnet.
hästarna kan vi ta in i en box.

suck.

Vad vill du säga med det egentligen?

Lollan skrev:

Vissa människor använder hästen som endast ett redskap till att nå framgång och få bra resultat. Vissa kan sälja hästar utan att blinka andra gör det med lite vemod om hästen inte kan prestera tillräckligt. oCH JA i de fallen kan jag absolut säga att jag älskar min häst mer eftersom jag inte skulle kunna ta bort eller sälja henne oavsett. Jag skulle inte ens ta bort henne om hon bara skulle kunna vara haghäst "sålänge hon trivs så" De människorna tänker ju ofta på sitt bästa när det gäller resultat o så tex som att oj nu ska jag tävla imorrn och jag orkar inte borsta så hästen får vara inne idag, lr det får va SÄHÄR annars presterar inte hästen tillräckligt. Då har det INTe med hästens bästa att göra utan enbart egen vinning.

Lollan skrev:
wow stockholm...
vill du att jag ska ge ngn slags förklaring på det eller? att alla är mycket konstigare i sthlm? skulle alla i sthlm va mycket mer normala (som du då) och smarta än i JKPG och därför är "storstads"stockholmarna ute i regnet...
att våra hästar egentligen Är som alla fantsatiska sthlmare och vill vara ute regnet?
Stockholmarna har inget val, de måste gå till den där affären/bion/frisören vare sej de vill eller ej i regnet.
hästarna kan vi ta in i en box.

suck.

Vad vill du säga med det egentligen?

Du bad mig ju att se mig omkring...det bor kanske 2 miljoner människor i sthlm o hur många bor det i jönköping, inte så konstigt att det inte är massor ute i jönköping när det regnar.

Förresten är det inte bRA ATT ha hästen stå inne i box pga stelheten när de bara står.. i hagen rör sej de flesta.

Tycker det skulle vara väldigt konstigt att en häst som är van vid att bara stå inne inte kan vänja sej med att vara ute, även om det tar ett år ta lite i taget. Men det är ju sjukt om det ska va så att bara för att stackarn har stått i nått skitland så ska hästen ha ett lika dåligt liv när den flyttar hit

Senast ändrad av en moderator:

Skuggfaxe12 skrev:
Jag tycker hästarna mår bra av att vara ute, även om det är dåligt väder. Är det riktigt bus väder kan de ju iallafall gott vara ute några timmar så att de får röra på sig.

Sunt häst förnuft

Lindaslycka skrev:
Förresten är det inte bRA ATT ha hästen stå inne i box pga stelheten när de bara står.. i hagen rör sej de flesta.

men hallå, jag har aldrig sagt att jag TYCKER att hästarna ska stå inne hela dagarna, min egen går ute minst 7 timmar varje dag, så kom inte o hoppa på mig om att jag förespråkar total boxvistelse, fö så är det INTE!

Lollan skrev:
det har jag hlr aldrig sagt, bara att drösvis med hästar importerade från ex. holland, aldrig är ute i hage och därför inte är vana vid det.
de är vana att alltid ha fyra väggar runt sig, tänk dig själv vilken omställning!

Jag har praktiserat på försäljningsstall dit hästar från Danmark anländer..de danska hästarna har aldrig sett skog förut och aldrig gått i hage. Självklart är det en stor omställning för de hästarna men efter redan ett par veckor är de trygga både i skogen o i hagen. De hästarna får gå ut i skogen o vänja sig redan från andra dagen de har anlänt o de får gå ut i hagen andra dagen också.

Tänk om de inte skulle vänja de hästarna..då skulle de få stå inne o aldrig gå i skogen från de var 4 år gamla tills de dör...skulle det verkligen vara rätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar