Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Jaha men det här är i mitten på landet och här kan hästarna åtminståne vara ute en halv dag 7-15 utan att det regnar igenom ett bra täcke

olgaklara skrev:
...............

Jag skrittar oxå minst 15 innan och efter, oftast 20 min så då är 1,5 timme inte särskilt länge. då blir det ju typ som för dej. oftast så blir det en timme. Jag vet inte var du har sett sådana som bara rider hästen var tredje dag ... Jag har sällan sett det iallafall. Fast klart det finns puckon som tar hästen på hårdträning och låter den stå 2 dar och sen kör igen :crazy:

Mina åker ut i ur och skur-med täcke. Blåser det rejält kan dom få äta höet inne annars blåser det ju iväg men sen åker dom ut!
Jag upplever att mina VILL vara ute så länge som möjligt. Gärna hela natten oxå om dom får :smirk:

Tror inte det är bra om dom står inne för många timmar.. Håller sig nog friskare av att vara ute men det är MIN personliga åsikt.
I det stallet min häst stod innan jag köpte honom var det likadant, inne vid regn, blåst etc..

Senast ändrad:

Det låter så enkelt att säga att hästarna ska vara ute i ur och skur, men verkligheten ser inte alltid ut som kartan....

Om man har sin häst inackorderad får man vackert ta seden dit man kommer och finna sig i de bestämmelser det är för det stallet. Om inte stallägaren har tid/lust/möjlighet att bygga vindskydd i varenda hage så blir det inga. Att lägga ut hö i hagarna är tämligen meningslöst - det säger mors och good-bye och sen står hästen där och ser ut som ett frågetecken.

I Skåne blåser det så gott som alltid. (Ni som ännu inte varit här och känt hur jäkla kallt det kan vara trots att termometern visar på 10 plusgrader - åk hit och gör ett studiebesök). Jag har haft kollegor från Norrland som höll på att frysa ihjäl när de kom ner hit för att jobba vid hamnen i Helsingborg. Den vintern var det inte särskilt kallt här, som max några minusgrader, medan det var -20 där de kom ifrån. De erkände att de aldrig upplevt något så jäkla kallt....

En sak till - blåsten gör att regnet och snön kommer horisontellt farande genom luften. (Inte som i Stockholm där det kommer rakt uppifrån). Detta är ytterligare en faktor som gör att hästar kan frysa så in i helsike här i Skåne.

Min kallblodstravare, som bodde i skogarna utanför Hjo tills hon var åtta, fryser visserligen aldrig. Men hon gillar inte regnet och snön och vinden.

Immer

praoade i sthlm en gång, där var det en som ej fick gå ut bara det duggregnade , tyckte det var synd eftersom han då blev ensam.
och där hade hästarna två täcken på sig, dock tog man av yttertäcket när dom väl kom in ..

Vilken diskussion det blev

JAg är en ivrig förespråkare för utegång men har förståelse om man inte kan ha hästen ute hela dagen.
Som det är idag så är det viktigaste att hästen får gå UT i friska luften och inte bara gå i ridhuset.
Om det så bara är en timme i hagen så är det bättre än inte alls.
Är det full snöstorm hos mg så kan jag inte släppa ut hästarna då den alltid slår med full kraft pga av läget.
JAg har arbetat hos en välrenommmerad uppfödare i väster som hade en ridhäst som alltid stod inne, bara gick i ridhus och fick den gå ut var det i en hage på 4 gånger 4 meter för att den skenade av sig skorna.
Det är klart så lite som den fick gå ut så blev den jätteglad.
Hade jag haft den hästen hade jag tagit av skorna och låtit den gå ute flera timmar och skena av sig i en vecka sen hade den nog lugnat ner sig.
Att jag använder den ordet är för att vara anonym med vem det är.

Jag har ett täcke som klarar sig utan att det regnar igenom, men det är tyvärr så bra att de andas inte....

De andra "regntäckena" med andingsfunktion, de läcker igenom så småningom.

Dock försöker vi ju låta hästarna vara ute så länge som möjligt, och det är inte speciellt fofta de bara är ute en liten stund, men som sagt det händer.

olgaklara skrev:
Tyngden an TRE vintertäcken blir rätt så jobbigt för en häst att bära runt på. Om det nu är fodrade du menar.

Fullblod med flera har höga mankar och dessa har stora förutsättningar att få svar där täckena slutar och ligger an mot den!

Här kan du se en sådan manke om du inte gjort det förut

Har ingen sån erfarenhet av fullblod..bara halvblod och araber..o de har inte fått några skav i alla fall. Fullblod kan jag inte uttala mig om alls i den frågan så där har du säkert rätt.

olgaklara skrev:
Krubbitare och vävare blir de inte av att stå inne i en miljö som är lugn. Det kommer av stress och eller magsår :angel:

Det finns hästar som både väver och krubbar ute, liksom det finns hästar som är "vandrare" i hagen och det är precis lika illa om inte värre!

Jasså?? Det håller jag absolut inte med om. Självklart kan det komma av stress också, men oftast uppkommer det av tristess. Och vad har inte hästen om den står inne hela dagarna? Jo...tråkigt!

De som krubbiter o väver ute blir oftast det inne o sen tar med det ut.

Sv: Vilken diskussion det blev

Sputnik skrev:
JAg är en ivrig förespråkare för utegång men har förståelse om man inte kan ha hästen ute hela dagen.
Som det är idag så är det viktigaste att hästen får gå UT i friska luften och inte bara gå i ridhuset.
Om det så bara är en timme i hagen så är det bättre än inte alls.
Är det full snöstorm hos mg så kan jag inte släppa ut hästarna då den alltid slår med full kraft pga av läget.
JAg har arbetat hos en välrenommmerad uppfödare i väster som hade en ridhäst som alltid stod inne, bara gick i ridhus och fick den gå ut var det i en hage på 4 gånger 4 meter för att den skenade av sig skorna.
Det är klart så lite som den fick gå ut så blev den jätteglad.
Hade jag haft den hästen hade jag tagit av skorna och låtit den gå ute flera timmar och skena av sig i en vecka sen hade den nog lugnat ner sig.
Att jag använder den ordet är för att vara anonym med vem det är.

Har ett annat liknande exempel av detta...dock mkt värre..det finns en ridskola i sthlm som förut inte hade några hagar alls. De har väldigt många hästar och ingen av hästarna som stod där hade varit ute i en hage, förutom på sommarbetet, på många många år. Så bestämde de sig för att bygga en rasthage och så släppte de ut en av hästarna som hade bott på ridskolan ganska många år. Hästen blir såå glad att den springer som en tok, vilket är självklart med tanke på omständigheterna. Det slutar med att hästen bryter benet och blir tvungen att avlivas med omedelbar verkan! :cry:

Så seriöst..det är inte klokt att folk håller sina hästar inne!

Sv: Vilken diskussion det blev

whalan skrev:
Har ett annat liknande exempel av detta...dock mkt värre..det finns en ridskola i sthlm som förut inte hade några hagar alls. De har väldigt många hästar och ingen av hästarna som stod där hade varit ute i en hage, förutom på sommarbetet, på många många år. Så bestämde de sig för att bygga en rasthage och så släppte de ut en av hästarna som hade bott på ridskolan ganska många år. Hästen blir såå glad att den springer som en tok, vilket är självklart med tanke på omständigheterna. Det slutar med att hästen bryter benet och blir tvungen att avlivas med omedelbar verkan! :cry:

Så seriöst..det är inte klokt att folk håller sina hästar inne!

EN ridskola ????
De e MÅNGA ridskolor i sthlm som inte har hagar till sina hästar....

Men jag e fortfarande förvånad över er som "är så seriösa" att ni fortfarande håller era hästar i box mm överhuvudtaget...
Jag undrar snarare när "såna som ni" ska göra som veganerna...
Börja släppa ut andras djur... Och näää jag tror inte på att minkarna HELLER klarar sej ute i de vilda... Men de e å andra sidan en helt annan historia...

Ni är helt fel ute när ni PROPPSAR på att ERA åsikter är den ENDA sanna vägen... Det finns ALLTID olika åsikter om allt....
Jag delar inte era åsikter (ni får göra nästan vad ni vill med era hästar) OCH jag är emot eran attityd som "klankar" på oss som inte gör som NI tycker e rätt...

Nej, du ska absolut inte känna dig träffad! Jag syftade inte på någon speciell här inne, har bara sett FÖR många exempel på detta med hästar som är "svensson hästar" som står inne för dom är sååå dyrbara (penga mässigt) uppskattat pris på dessa hästar ca 20.000 kr.....

Sympatiserar en del med dina åsikter, har samma system själv på dom äldre tävlingshästarna (vid DÅLIGT väder får dom gå ut ca 2h), unghästarna går dock ute från 7 - 15.30.

Jag förstår ditt resonemang, jag menar bara varför vissa vars hästar går 1.10 - 1.20 behandlar hästarna i form av att de får stå inne med motiveringen att den är sååå värdefull, visst för personen personligen kanske den är det, men pengamässigt??? I stort sett alla hästar kan klättra över en 1.10 bana och en sådan häst beroende på stam och ålder skulle jag kunna ge 55.000 kr för MAX.

Håller med Elektron också här, förstår och sympatiserar med människor vars hästar är värda ca 200.000 kr, man blir lite försiktigare då, men annars...

:eek: .....SUCK !!

Har dom TILLRÄCKLIGT med grovfoder (fri tillgång) så klarar dom sig utmärkt i alla väderlekar !! Eller...??? :smirk:

Jag har två hästar, en liten varmblodstravarmärr & en shettis-valack, som går på UTEDRIFT dygnet runt (har även tillgång till boxar ifall det behövs...pga. myndighetsmuppar)
Kanske borde märren uppstallas på stall, för hon tillhör den "ömtåliga" hästrasen :smirk: trots att hon inte fryser eller så. Hon tycker om att va ute mer än att stå inne. Hon va en s.k. boxvandrare :cool:
Så nu stormtrivs hon!
Shettisen är av den tåliga rasen, så den klarar i alla slags väder,ju ;)

Jag tror nog att om ALLA hästar -oavsett ras- klarar sig nog att va ute (kanske inte i spöregn för vissa raser...??) om dom har fri tillgång på grovfoder och skydd med sköna bädd som halm eller något annat.

Äsch, äsch...Alla får väl göra vad dom vill med sina hästar.
Jag ser på mina att dom trivs utmärkt att gå ute dygnet runt, så det så! :smirk:

/Carolrita

Hej!
Dina hästar trivs säkert jättebra, men vad presterar dom?

Har man icke presterande hästar tycker jag att ditt sätt att ha sina hästar är ok.

Jag tycker också att det pjoskas en del med hästar i dag. Det är därför jag ser till att ställa mina hästar i stall där jag vet att de får vara ute. Har två araber som står ute hela dagarna från ca 7 till ca 21, eller senare. Givetvis helt beroende av vädret. Regnar det hela dagen får de komma in en stund mitt på dagen och torka och sedan ut igen. De får säkert komma in lite tidigare på kvällen också. Förut hade vi fasta tider när vi tog in dom och då stod dom ALLTID och hängde vid grinden ett bra tag innan dom skulle in. Nu har vi varierande tider beroende på vädret och nu står dom ALDRIG vid grinden och väntar på kvällen... Givetvis får ju alla göra precis hur dom vill och det här funkar för oss....

Senast ändrad av en moderator:

"lånar tråd"

Har inte följt hela tråden men delar och vi har alla olika åsikter.

Jag är god vän med en svårklass ryttare i dressyr, hennes hästar går ute i snitt 9 -16 varje dag, med halstäcken visserligen och små hagar.
Hingstarna med.

Vid framförallt ösregn går de in tidigare.
I somras när det var så mycket broms, släpptes de ut vi 05.30 och in när värmen blev som värst = broms i överflöd.

Mina är ute nästan mer vintertid för de är så irriterade och störda av insekter, så på sommaren är de inne dagtid och ute nattetid.

Bara för att JAG inte står ut med att se dem springa sig löddriga i kampen att komma undan instekter. (trots flugtäcken)

Tyvärr bor vi nära en å och har mycket skog runt om kring.
Å andra sidan har vi jättehagar och jag kan plocka in och ut dem eftersom jag jobbar hemma.

Man får ta det onda med det goda och tvärt om.

Lånar tråd.
Håler med Olgaklara. Bor själv i SKåne och hästarna klarar förvisso av att gå ute i regn och blåst men de spänner sig och presterar då sämre. Mina stora (travare och halvblod)kommer alltid ut men när vädret är hemskt får de komma in efter nån timme vilket de uppskattar mkt. De går dessutom en och en i pluttesmå grushagar när det är lerigt eftersom jag inte vill att de ska gå och halka i leriga hagar.

Islandshästarna däremot är lyckligare ju sämre väder det är och de får och vill gå ute ändå till nattfodringen vid 21 tiden.

Zmulan skrev:
Jag tycker också att det pjoskas en del med hästar i dag. Det är därför jag ser till att ställa mina hästar i stall där jag vet att de får vara ute. Har två araber som står ute hela dagarna från ca 7 till ca 21, eller senare. Givetvis helt beroende av vädret. Regnar det hela dagen får de komma in en stund mitt på dagen och torka och sedan ut igen. De får säkert komma in lite tidigare på kvällen också. Förut hade vi fasta tider när vi tog in dom och då stod dom ALLTID och hängde vid grinden ett bra tag innan dom skulle in. Nu har vi varierande tider beroende på vädret och nu står dom ALDRIG vid grinden och väntar på kvällen... Givetvis får ju alla göra precis hur dom vill och det här funkar för oss....

Eftersom "dina" går ute från kl 7-21 och ibland längre antar jag att dessa inte rids?

I af inte högtränas, för du släpper väl inte ut en blöt häst i hagen igen???

J_e_n_a skrev:
Hej!
Dina hästar trivs säkert jättebra, men vad presterar dom?

Har man icke presterande hästar tycker jag att ditt sätt att ha sina hästar är ok.

Hrm!
Har du läst Snurrfians inlägg ???
Hennes granne med travhästar, som presterar går visst på lösdrift trots att dom travtränas ??? :cool:
Har dom fri tillgång på GROVFODER av förstklassigt kvalité och kraftfoder (kan ges bara 2 ggr per dag i små givor) och eventuellt Täcken på sej, så är det nog nemas problemas, tror jag :smirk:

Skall bli intressant och se om jag blir påhoppad...He he he !!!!!

/Carolrita

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar