Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

J_e_n_a skrev:
Om du läser vad jag skrivit tidigare så kanske du förstår bättre.
Men jag skulle inte vilja att en häst värd ca 200.000 kr gick på lösdrift! Är det konstigt? MEN JAG SÄGER INTE ATT LÖSDRIFT ÄR FEL!
Jag har inte så mkt pengar att jag kan riskera en så värdefull häst, men om du har det GRATTIS, men i min värld är både det emotionella och ekonomsika värdet viktigt! Och en häst som presterar kan inte gå på lösdrift och få 2 fodergivor (små) per dag DET tycker jag är ansvarslöst men det TYCKER JAG och jag tvingar ingen att ändra åsikt. Inne på tävlingsbanan är prestation allt om man satsar på det, det tycker inte jag heller är fel, men du vet inget om vad jag har för känslor för mina hästar, jag är inte heller någon kallhjärtat tävlingsmaskin både jag och hästarna behöver mys, gemenskap och samvaro. Mina hästar har aldrig fått stå inne helt och hållet en enda dag. De får gå ut ca 2 h när det är RIKTIGT ruskigt väder (är det bra väder går de ute 8-14), eller så tar vi många promenader under dagen + ridpass på kvällen.

Om du läser vad jag skrivit tidigare så skrev jag att jag vet att jag och mina hästar har kap att gå 1.45 kanske 1.50, men WC, OS VM? knappast. Jag har inte den kapaciteten och säkerligen inte mina hästar heller.

Du hoppades att det var värt det att låta hästarna stå inne för att komma till VM, OS jag har telenr till ett par personer som rider just detta och som låter hästarna gå i skrittmaskin i 2 h/dag endast som jag har kontakt med som du kan ringa och fråga, om dom tycker det.
För jag har aldrig ridit det så jag kan inte svara på din fråga.

Läs tråden från början och alla inlägg jag skrivit, och återkom senare.

Nä,då.
Om jag har en TRAVhäst som är värd miljoner kronor skulle jag ha haft den på LÖSDRIFT :smirk:
Den kommer att gå mycket bättre på travet, då den är GLAD till max och man får en mycket harmonisk och GLAD häst ;) :angel:
Man slipper då en häst som får skador som en uppstallad häst ofta får :angel:

Hästar får väll vara hästar, och då får man väll ha dem på lösdrift och ha ett stort utedriftsstall med mycket STRÖbädd som halm...Typ 10 cm halmbädd ;) :D

Visst låter det mysigt,va? VA?
Det tycker jag iallafall! :cool:

/Carolrita

J_e_n_a skrev:
Om du läser vad jag skrivit tidigare så kanske du förstår bättre.
Men jag skulle inte vilja att en häst värd ca 200.000 kr gick på lösdrift! Är det konstigt? MEN JAG SÄGER INTE ATT LÖSDRIFT ÄR FEL!
Jag har inte så mkt pengar att jag kan riskera en så värdefull häst, men om du har det GRATTIS, men i min värld är både det emotionella och ekonomsika värdet viktigt! Och en häst som presterar kan inte gå på lösdrift och få 2 fodergivor (små) per dag DET tycker jag är ansvarslöst men det TYCKER JAG och jag tvingar ingen att ändra åsikt. Inne på tävlingsbanan är prestation allt om man satsar på det, det tycker inte jag heller är fel, men du vet inget om vad jag har för känslor för mina hästar, jag är inte heller någon kallhjärtat tävlingsmaskin både jag och hästarna behöver mys, gemenskap och samvaro. Mina hästar har aldrig fått stå inne helt och hållet en enda dag. De får gå ut ca 2 h när det är RIKTIGT ruskigt väder (är det bra väder går de ute 8-14), eller så tar vi många promenader under dagen + ridpass på kvällen.

Om du läser vad jag skrivit tidigare så skrev jag att jag vet att jag och mina hästar har kap att gå 1.45 kanske 1.50, men WC, OS VM? knappast. Jag har inte den kapaciteten och säkerligen inte mina hästar heller.

Du hoppades att det var värt det att låta hästarna stå inne för att komma till VM, OS jag har telenr till ett par personer som rider just detta och som låter hästarna gå i skrittmaskin i 2 h/dag endast som jag har kontakt med som du kan ringa och fråga, om dom tycker det.
För jag har aldrig ridit det så jag kan inte svara på din fråga.

Läs tråden från början och alla inlägg jag skrivit, och återkom senare.

Förresten!!
Visste du att hästarna är GRÄSÄTARE ??? :cool:
Alltså behöver dom inte så himla mycket KRAFTFODER,ju. Det räcker ju med flera S-M-Å fodergivor per dag och sen så har dom MÄNGDER med grovfoder (hö eller hösilage kompletterande med halm om man vill).
Det borde väll inte va några problem,eller ???
Hö är ändå det VIKTIGASTE än kraftfoder.

Glömde ju tillägga att HÖGpresterande hästar både rid och travhästar får gå med täckena på sej, men att dom kan visst gå på utedrift.
Jag tror inte det är snor-omöjligt :smirk:
Dom håller sej ändå VARMA med täckena (räcker faktiskt med ETT enda täcke med MYCKET tjockt innerfoder!!) och fri tillgång på grovfoder och små givor kraftfoder.

Sen,då?
Jo, man får en GLAD och HARMONISK häst till MAX :smirk:
Hästarna som står inne större delen av dagen är mera kinkiga :smirk:

/Carolrita

Idag är mina hästar inne pga att det ösregnar och blåser som sjutton. Jag undrar bara varför jag skulle släppt ut dom imorse? De står ju ändå bara och hänger ihopkurade med rumpan mot vinden.
Tycker nog att det har de bättre inne en dag som denna.

Ska jag berätta nått "hemskt"? Mina hästar har benskydd på sig i hagen! Synd om dom va? :smirk: :eek: :rofl: :rofl: :rofl:

Lisso skrev:
Idag är mina hästar inne pga att det ösregnar och blåser som sjutton. Jag undrar bara varför jag skulle släppt ut dom imorse? De står ju ändå bara och hänger ihopkurade med rumpan mot vinden.

Ska jag berätta nått "hemskt"? Mina hästar har benskydd på sig i hagen! Synd om dom va? :smirk: :eek: :rofl: :rofl: :rofl:

JAAAAAAA, jävla synd om dom!!!!! :D :D :rofl:

/Carolrita

Carolrita skrev:
VAAA?
Dom är GLADA till max, skrev ju Snurrfian...Så det kan väl inte va bullshit,eller hur ?? :smirk:

Har hon frågat dom? :D Har du sett detta?

Det är MERA synd om hästar som står på stall :smirk: :angel:
Dom som går på utedrift får ju större möjligheter att RÖRA på sej än uppstallade hästar som står innstängda.

Läs mina tidigare inlägg.... :idea:

Kom igen med något nytt, vetja! ;)
Jag är inte här för att bråka med folk, jag säger bara det jag tycker är bra för hästarnas VÄLBEFINNANDE :smirk:

Jag med! Om min kropp var i topptrim, muskelmässigt skulle jag inte vilja stå ute och huttra. Hopphästar kan inte äta HELA TIDEN belastningen på leder och senor blir för stor då om dom blir feta, men jag kan försäkra dig att mina hästar inte går hungriga då jag fodrar 4 gg/dag, och inte smågivor 2 ggr/dag till sk högpresterande lösdrifthästar.

------------------------------------------------------------------

Lisso skrev:

Åh, du är en ond människa.... Nu får du be om syndarnas förlåtelse!

J_e_n_a skrev:
------------------------------------------------------------------
Jag tror nog det är riktigt så :smirk: att hästarna som bor ute dygnet runt är GLADA skitar ;)
Eller vad tror du själv, jäntan ?

Mina hästar är iallafall några glada skitar.

:p

/Carolrita

OBS!!!! Ser att du bor i Örebro......... :smirk: Jag har bott där förr, och har haft mina hästar där.
Det sista stallet jag hade mina hästar (då hade jag inte shettisen, utan ett par travmärrar) i ett stall som låg på andra sidan järnvägen mittemot travbanan.

Senast ändrad av en moderator:

Nu lägger jag mig i här lite granna. detta är MINA åsikter, ingen annans :smirk:

Tävlingshästar:
Klart de ska få vara ute de oxå, de är ju trots allt hästar med fyra ben dom oxå DOCK så tycker jag att det är bra att man inte släpper ut en klippt häst utan täcke. Ett alternativ (om man nu har) är ju att låta hästen får vara i ett ridtält en stund så att den får frisk luft och ändå röra på sig.

"Svensson-hästar":
Ut med dom, fryser de släng på ett täcke då. Det finns väldigt många bra täcken på marknaden. Jag har ett B**as som stod emot 1,5 dygns regnade :) :bow:
Visst är det som flra sagt, regn, blåst o runt nollan så tycker jag att de ska inte behöva stå ute o huttra i hagen, om man nu inte har något vidare täcke.

"Översittar-hästar": Sådana som TROR att de har en travare som klarar MSV dressyr tex. Släng ut hästen i hagen! Jag lovar den dör inte av lite svag vind och duggregn :smirk:

En grej till!!!
Ni vet väl att om ni börjar med täcke på hösten så sätter inte hästen vinterpäls, så ni som inte tävlar på högre nivåer men har en arab, fullblod, vbl eller vad som. Täcka inte hästen från början så får ni en mer "vädertåligare" häst.

Jag fick hem min häst förra året. Han hade inte ett gram fett vilket hade gjort att han inte hade satt någon vidare vinterpäls. Han gick ute med ett fleecetäcke, stalltäcke och regntäcke + fri tillgång på hö den första perioden. Sedan när han blivit liiiiite tjockare så åkte fleecetäcket och stalltäcket av. Men han fick behålla regntäcket :)

Det var allt für mich!

antiloop8 skrev:
Nu lägger jag mig i här lite granna. detta är MINA åsikter, ingen annans :smirk:

Tävlingshästar:
Klart de ska få vara ute de oxå, de är ju trots allt hästar med fyra ben dom oxå DOCK så tycker jag att det är bra att man inte släpper ut en klippt häst utan täcke. Ett alternativ (om man nu har) är ju att låta hästen får vara i ett ridtält en stund så att den får frisk luft och ändå röra på sig.

"Svensson-hästar":
Ut med dom, fryser de släng på ett täcke då. Det finns väldigt många bra täcken på marknaden. Jag har ett B**as som stod emot 1,5 dygns regnade :) :bow:
Visst är det som flra sagt, regn, blåst o runt nollan så tycker jag att de ska inte behöva stå ute o huttra i hagen, om man nu inte har något vidare täcke.

"Översittar-hästar": Sådana som TROR att de har en travare som klarar MSV dressyr tex. Släng ut hästen i hagen! Jag lovar den dör inte av lite svag vind och duggregn :smirk:

En grej till!!!
Ni vet väl att om ni börjar med täcke på hösten så sätter inte hästen vinterpäls, så ni som inte tävlar på högre nivåer men har en arab, fullblod, vbl eller vad som. Täcka inte hästen från början så får ni en mer "vädertåligare" häst.

Jag fick hem min häst förra året. Han hade inte ett gram fett vilket hade gjort att han inte hade satt någon vidare vinterpäls. Han gick ute med ett fleecetäcke, stalltäcke och regntäcke + fri tillgång på hö den första perioden. Sedan när han blivit liiiiite tjockare så åkte fleecetäcket och stalltäcket av. Men han fick behålla regntäcket :)

Det var allt für mich!

:) Antiloop!!!! :rofl:

/Carolrita ;)

Lindaslycka skrev:
Jag tycker heller inte att man ska ha sin häst ute om den fryser. MEN en häst fryser inte när det är -5 grader om man har rätt täcken på hästen.

Nu har någonting som heter vind med hur kallt det eg är i luften :smirk: Här hos mig om det är -5 grader med vind kan det motsvara upp till -20 om man har otur ännu mer. Jag som kommer från Stockholm trodde att när vi flyttade ner till skåne att nu skulle vi slippa alla vintrar. Visst :crazy: Här är det betydligt kallare än i Stockholm och kommer det lite snö så driver det igen överallt, kan bli upp till ett par meter höga drivor ute. Och för att inte tala om att ena dagen snö och ett par minus och andra dagen regnar det = medför att det blir blankis överallt. Så är det i skåne på vintern och bor man inte här nere så vet man inte!!

OM det regnar MYCKET och hästen visar tydligt att den fryser och vill in så skulle oxå jag ta in den. Men då ska den ha vart ute i åtminståne ha vart ute nåra timmar. Och jag skulle des sedan släppa ut hästen igen när den stått inne ett tag.

Regnar det här så regnare det hela dagen OCH alla kan inte vara hemma från jobbet eller ha möjlighet att åka från jobbet och släppa ut dem igen. Många har egna stall och om det regnar som bara den på morgonen så väljer man kanske att inte släppa ut eftersom du kanske inte kan komma tillbaka hem förens vid ca15 tiden, om det slutat att regna då så åker nog de flesta hästar ut. Nu har jag hjälp med mina så jag slipper de problemen, men många har inte det

JAG kan inte förstå att hästarna måste stå INNE en HEL dag pga att det regnar eller blåser. Även de frusna hästarna klarar nog av att vara ute ett tag i regn o blåst. Oavsett var i landet det är.
Hur faen kan hästarna hinna bli blöta igenom 2 lager BRA täcken på 3 timmar? det går ju inte vilket betyder att alla alltså skulle kunna ha sina håästar ute minst 3 timmar varje dag.

Jodu här kan det regna så det rinner igenom täckena. Hade hästarna ute under mockning en förj..ligt regnig dag och tror att de var ute ca 20min, alla stod vid grinden och ville in med rumpan mot blåsten och gjorde ingenting. När vi sedan tog in dem så var de dyngsura rakt igenom :crazy:

En fråga Ni som har hästar som blir så hysteriska att de inte kan vara ute när det regnar lr blåser...att de inte kan vara ute då ..Hur gör ni om ni ska rida då? Det kan ju vara bra om hästen är van med det då...Särskilt när det gäller fälttävlan ju.

Eh???? hästar beter sig väl inte som i hage när man rider, det gör i a f lyckligtsvis inte mina :smirk: Och fälttävlan rider man INTE på vintern, för det är väl denna perioden vi pratar om nu???? På vintern rider iaf jag i ridhus vid dålig väderlek

Slutligen.

Det är så j-a dumt att hästar oavsett värde ska behöve stå inne hela dagar...om det duggar tar det ju minst en halv dag innan det regnat igenom ett halvtaskigt täcke. Om det spöregnar har jag förståelse för att man tar in hästen tidigare. Också om det är väldigt blåsigt.Men jag har inte förståelse för att hästen inte får gå ute alls de dagarna väderet är trist.

Ni som låter era hästar vara inne de tillfällena vad har ni för hagar.

Vi har skithagar som just nu är en ren lervälling, men situationen här nere är att det är oerhört svårt att få mark till de avstyckade gårdarna. Vilket vi självklart är väldigt olyckliga av. Vi har en stor hage där tre hästar går i och en mellanstor hage där irländaren går i och ytterliggare två småhagar som används till irländaren på sommaren eftersom hon inte tål gräs i större omfattning!

Jag skulleinte heller vilja ha min häst i vad jag kallar för sjukhage och spec inte när det regnar eller blåser hårt. De måste ju kunna röra sej.

I detta stall där jag var ,,,så var det en massa socker bitar och min första reaktion var OJ så många sjukhagar :o Och jag fick till svar Näe men de används som vanliga hagar :crazy:

FÖRSTÅR NI VAD HEMSKT DET MÅSTE VARA ATT FÖDAS TILL ETT SÅDANT ÖDE........ Stå i en sockerbit nåra timmar äta lite ridas ...stå inne igen äta lite ..titta lite .. tröttna och bara stå och hänga .. för det är precis vad de gör.

Det tror jag inte alls på! Eftersom det är en vardag för många tävlingshästar så köper jag inte det. En tävlingshäst som är uttråkad presterar INTE bra på tävlingarna och så är det! Glöm nu inte att dessa hästar är ute och reser och har ett helt annat liv än tex hobbyhästen. På tävlingar utomlands så står ju faktiskt hästarna på box i upp mot en vecka och jag kan lova dig att de inte lider speciellt mkt utan tycker det är väldigt roligt att vara iväg på tävling. De kan faktiskt tänka och vet vad som skall ske. Självklart står ju inte hästen i boxen hela tiden för den tävlas och leds och framförallt sköts om hela tiden. Många hästar älskar detta livet och blir ledsna när det är över

tio tecken

Carolrita skrev:
VAAA?
Tror du inte att HÖGpresterande travhästar kan gå på utedrift, OM dom nu går på FRI tillgång på grovfoder och får kraftfoder (vet faktiskt inte hur många ggr per dag dom ger sina det) :smirk:
Jag tror nog att man KAN ha sina tävlingshästar på utedrift, om den får gå med täcken och får äta ´hela tiden´.
ALLA hästar är gjorda för att äta ´helatiden´ och INTE att gå hungriga :cool:

Dom är GLADA till max, skrev ju Snurrfian...Så det kan väl inte va bullshit,eller hur ?? :smirk:

Det är MERA synd om hästar som står på stall :smirk: :angel:
Dom som går på utedrift får ju större möjligheter att RÖRA på sej än uppstallade hästar som står innstängda.

Kom igen med något nytt, vetja! ;)
Jag är inte här för att bråka med folk, jag säger bara det jag tycker är bra för hästarnas VÄLBEFINNANDE :smirk:

Tack för mig!
/Carolrita

Vet faktiskt inte heller om jag tror på det, att HÖG presterade hästar går på lösdrift. Ovh hur gör man vid kraftfodergivan alla hästarna kan ju inte få samma giva aftersom alla är individer :confused:

olgaklara skrev:
Vet faktiskt inte heller om jag tror på det, att HÖG presterade hästar går på lösdrift. Ovh hur gör man vid kraftfodergivan alla hästarna kan ju inte få samma giva aftersom alla är individer :confused:

Äntligen är du här :D

olgaklara skrev:

Hallå !! :)

Vet DU om det finns nån stjärntravare som går V75, som går på lösdrift :smirk:

Rätta mej om jag har fel. :smirk:

/Carolrita

-Man får väll våga tro lite på det,va-

Haha.. då är min häst inte normal! Hon har i hela sitt 13-åriga liv gått ute minst 10 h/dag i ur och skur. Om det är storm har de bara gått ut ca 6h kanske. Och hon blir sjövild när det blåser, fast kanske inte panikskenar... Så, nej jag tror inte vissa hästar nånsin vänjer sig.

Olgaklara! :)
Här har du en glad skit, som gärna svarar på frågor och har ideér!!! :)

Du undrade om det här med hur man gör med kraftfodergivor och dessa individer......

Inte svårt o svara på !! :)

Man kan ju binda upp hästarna på plats där det är fodringsplats, typ.
Då slipper man då ha hästar som "bråkar" med varandra om foder.
Inte för nära, fast man vet ju alldrig, då det är bra att dom får äta i lugn och ro och sen när de ätit upp det, då släpper man dom.

Jag har tänkt på en sak...
Unghästarna får man ha i en annan hage med egen ligghall och dom andra som är HÖGpresterande hästarna i en annan med egen ligghall.
:smirk:

Låter detta bra, tycker du??? :D
Alltså är detta inget jag skämtar om!! :smirk:

/Carolrita

Carolrita skrev:

/Carolrita

Hon kan nog bevisa det lika mkt (att någon stjärntravare går på lösdift) som du kan bevisa att snurrfians grannes hästar är så lyckliga och toppresterar trots att dom går på lösdrift och får 2 små kraftfoder givor/dag... :idea:

Carolrita skrev:

/Carolrita

Eh??? Ingen aning alls för trav intresserar mig inte, MEN däremot vet jag om en hel del galoppörer och de går definitivt INTE på lösdrift!

Det är fullblod :smirk:

Carolrita skrev:
Förresten!!
Visste du att hästarna är GRÄSÄTARE ??? :cool:
Alltså behöver dom inte så himla mycket KRAFTFODER,ju. Det räcker ju med flera S-M-Å fodergivor per dag och sen så har dom MÄNGDER med grovfoder (hö eller hösilage kompletterande med halm om man vill).
Det borde väll inte va några problem,eller ???
Hö är ändå det VIKTIGASTE än kraftfoder.

Glömde ju tillägga att HÖGpresterande hästar både rid och travhästar får gå med täckena på sej, men att dom kan visst gå på utedrift.
Jag tror inte det är snor-omöjligt :smirk:
Dom håller sej ändå VARMA med täckena (räcker faktiskt med ETT enda täcke med MYCKET tjockt innerfoder!!) och fri tillgång på grovfoder och små givor kraftfoder.

Sen,då?
Jo, man får en GLAD och HARMONISK häst till MAX :smirk:
Hästarna som står inne större delen av dagen är mera kinkiga :smirk:

/Carolrita

Hahahahahahahaha jag vet inte en enda HÖGpresterande häst som inte behöver kraftfoder.

Tacka gud för om du har rätt för då blir allt mkt billigare :angel:

Vet en hel del mkt gladare hästar som står på box än lösdrifthästar som är söndertuggade in på skinnet

J_e_n_a skrev:
För det första är det väl klart att man tar åt sig när ditt inlägg var riktat mot mig iom att du inte skrev *lånar knapp*

För det andra, nästa gång du diskuterar "allmänt" och absloluuut inte är ute efter att skriva direkt till någon skriv att du lånar knappen. Eller klargör på lämpligt sätt att du inte är ute efter någon speciell utan bara lite allmänt innan du börjar vädra dina åsikter.

Det är självklart att man måste aktivera hästar som står inne mkt, i annat fall tycker jag att man ska börja se sig om efter ett annat intresse som inte inkluderar djur och djurskötsel.
Sorry .Har tydligen inte huvudet med mig jämt . Ber om ursäkt om det blev tokigt . :o Förlåten ? :o :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar