Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

... genom att du kan mer än både dina hovslagare och veterinärer för att du har läst ett par av deras kurser....

Nej jag kan definitivt inte mera om hovar än vare sig MINA veterinärer eller MINA hovlagare.

Men det finns både hovslagare och veterinärer som kan mindre om hovar än vad jag gör.
Men de är inte heller mina.
Vad skulle jag med dem till?

Bara här ser man hur okunnig du är. Hovkräfta och WLD är absolut inte samma sak:crazy:

Nej men i forntiden när jag också höll på med hästar så kallades WLD för travarhovkräfta.
Det har ingenting med den riktiga hovkräftan att göra.
Men då så visste man inte vad det var.

Här är några länkar till sidor där detta gamla och rent medicinsk föråldrade namn används.

I den här länken så står det så som man visste för 15 år sedan.
http://www.hufkroehnert.de/Svenska/hufcrebssv.php

"Hos travare förekommer en annan typ av denna sjukdom, som man brukar kalla travarhovkräfta. Här sker ett sönderfall mellan kött- och hornhov som kan få en betydande utbredning, innan det upptäcks. Oftast är endast en hov angripen Orsaken är okänd. Infekterade hovverktyg kan i vissa fall överföra sjukdomen."

http://www.laderdesign.se/sjuk.html
"HOVKRÄFTA/HOVRÖTA
En långsamgående inflammation som sitter i hovens läderhud. Vanligt förekommande hos travhästar och kallas därför travarhovkräfta."

Jag kan erkänna att jag ibland är litet mossig och tycker att även de gamla namnen kan få vara med av historiska orsaker.

Den här tråden påminner mig om ett dansk tv program om 2 bröder med en massa dju r. När det var dags att verka shettisarna, så hissade dom upp dom i ett hemmabygge så att dom skulle komma åt att verka dom med sin BULTSAX !
Hej från hambo

Haha :D! Hela tråden har blivit ett solklart fall för Aschberg o hans gäng,
BUKESÄMJAN :p kan vara ett bra namn :idea:!

Vid strålröta och bärrandsröta så är det en fördel att torka ur hoven.
Jag har varit förskonad från sådant sedan jag började med att använda lack.
Lacken fyller igen de små sprickor som annars kan bli ett tillhåll för de bakterier som ger röta.
Det dummaste du kan göra om du har problem med röta mm är att lacka hovarna!:eek:
Du kapslar in bakterierna i en syrefri miljö,där de kan frodas och växa till ännu mer,spec i gamla sömhål.

Har du problem med spruckna hovar så är inte lösningen lack!
Förutom att hoven behöver näring så behöver den verkas i balans,skon skall vara välriktad och framförallt använd söm som ej är för grov!
Alltförofta ser man skodda hästar med grövre söm än nödvändigt.
Har du en häst med sköra hovar så spika inte i alla åtta söm i hoven,använd sex stycken så blir inte sömmarna så tätt och hoven så sönderspikad.

Ett bra tips på nyskodd hov som är skör och mosig är att i gamla sömhålen trycka i jodsprit.
Hela hoven kan tvättas med jodopaxlösning ett par ggr i veckan så hovarna härdas upp och bakterier tas död på.
Du får mkt snabbare resultat när hoven får "andas" .
Jodopaxbehandling brukar räcka fint på de flesta hovar som är trasiga och mjuka ,om problemet är av yttre natur,dvs inte foderrelaterat.
Bra mkt billigare än lack också!
Lack och plaster är dessutom både farligt att andas in för både dig och hästen.
Alla med sunt förnuft vet vad som händer med hjärnceller som utsätts för lack och plaster.
Du kanske har blivit beroende av lacket?:angel::D

Tror du på fullt allvar att sådant får säljas fullt öppet i handeln?
Titta bara på "Rensa Strålen"!

Är du så naiv att du tror allt du kan köpa i handeln är oskadligt för dig och din häst?

Jag tycker det är skrämmande hur lätt en liten hästtjej kan köpa cancerframkallande hovprodukter i hästaffären .:eek:

Hur många av alla hästmänniskor ,stora som små tar sig tid att läsa ev varningstext och använda tex lämpliga skyddshandskar?:confused:

Om det blev en deabatt om tex "Rensa Strålen" så skulle de fort försvinna från butikerna,för ingen skulle köpa den om folk visste hur vansinnigt giftig produkten är!!!:crazy:

Jag trodde att Rensa Strålen innehöll samma som blåspray= Gentiana.:confused:

Ser ut o luktar samma.
Det använder man mot Torsk på spädbarns tunga.

Konstig att lacken i ena meningen är farlig och i den andra inte.
Vilka bakterier och svampar tror du på fullt allvar överlever lack och plast?

Naturligtvis så räcker inte lack allena men när alla andra åtgärder är gjorda och problemet ändå kvarstår så är det ytterligare en möjlighet man har för att lösa problemet.
Det löste problemet på min häst - varför räknas inte det?

Jag gör allt det där andra inklusive skor med en storlek mindre söm i slim för att den skall vara lång nog.
Mina hovslagare är kompetenta nog att göra alla åtgärder som man gör först innan man tar till lack.

Alla med sunt förnuft vet vad som händer med hjärnceller som utsätts för lack och plaster.
Du kanske har blivit beroende av lacket?:angel::D
Att bli oförskämd är inte en bra marknadsföring.
Det var några av Sveriges mest väl ansedda hovslagare som föreslog det som lösning på min hästs problem.
Coaris kollegor med andra ord.

När det var dags att verka shettisarna, så hissade dom upp dom i ett hemmabygge så att dom skulle komma åt att verka dom med sin BULTSAX !

Blev det bra då?
Metoden är ju egentligen inte intressant utan det är väl egentligen resultatet som räknas.

Jag har verkat föl med morakniv och sidavbitare.
Det är så smått så man måste vara försiktig och de stora verktygen kan ju nästan klippa av ett finger.

Rensa strålen/thrushbuster innehåller nära nog rent formalin. Formalin är en lösning/spädning av formaldehyd.

Låga mängder formaldehyd fick iaf förr (vet inte hur det är nu) användas i nagelstärkare etc.

Det är kraftigt allergiframkallande, cancerframkallande och retar vävnad.

Formalin används annars mest för att bevara organ i lösning, typ stoppa en njure i en burk formalin och bevara den för omvärlden hur länge som helst ;)

Så, inget man har på tungan i den koncentration som är i TB/rengör strålen.

De flesta hovslagare jag vet har slutat använda det pga miljö- och hälsoriskerna. Jag slutade för flera år sen, använder bara i nödfall (som t ex nu).

.
Du tar död på de bakterier på ytan,men de som sitter inne i gamla sömhålet kommer du inte åt!
Förstår du vad jag menar? du sätter ett lock på gammla sömhålet och därrinne kan baskeluskerna snabbt spridas..

den .

Att bli oförskämd är inte en bra marknadsföring.
Det var några av Sveriges mest väl ansedda hovslagare som föreslog det som lösning på min hästs problem.
Förlåt det var inte min mening ,jag menade egentligen att eftersom du var så envis med att framhålla lack som det bästa så kanske du var beroende..
Mitt ordval och humor var olämplig.Sorry!:o

Om du har bra resultat så är det bra,men inse att det finns nackdelar med allting också.;)

Nu råkar jag också va en kollega.Ansedd eller inte är inte nåt jag bedömer själv,men jag har ändå lite kunskap och erfarenheter från många olika hästar och stall.

Sen har även jag för typ femton år sen gått på reklamen om "Tuff Stuff" som man kunde lacka ägg med och sen spika i en söm i.
Då så var inte röta ett så stort problem ,och idag vet man ju av erfarenhet att plast och allt som stänger in hoven i onödan är skadligt för hoven.

Sunt förnuft säger att hoven mår bätre av att andas,och själv reglera sin fuktiget .
Vi extrema väder och omständigheter får vi gå in och lägga oss i hovens egna försvar.

Senast ändrad:

Naturligtvis så räcker inte lack allena men när alla andra åtgärder är gjorda och problemet ändå kvarstår så är det ytterligare en möjlighet man har för att lösa problemet.
Det löste problemet på min häst - varför räknas inte det?

Jag gör allt det där andra inklusive skor med en storlek mindre söm i slim för att den skall vara lång nog.
Mina hovslagare är kompetenta nog att göra alla åtgärder som man gör först innan man tar till lack..
Men hur kan det då bli så illa i förlängningen att man måste ta till plast:confused:
Jag har bara haft en enda värre hovspricka i tån, där experten skar rent o nitade ihop den( med genomgående stora sömmar) o sen en liten plastkula på mitten för att nitarna inte ska dra ihop hoven för mkt=höll isär( inte skapa mer spänningar). Den skulle inte plastat, utan skulle hållas ren o kunna andas. Hästen behövde sen inte åka tillbaka en enda gång. Det växte ut o läkte ihop.Det var 6 ¨år sen o hästen har sen dess inte haft en tillstymmelse till sprickor.
Då började det med ett broddtramp som sprack neråt o sen även uppåt.

Den första hovisen att skruvat ihop den med bleck till den milda grad att det glipade för vart steg hästen tog o skruvarna lossnade. Det blev värre- av spänningarna.

Senast ändrad:

Titta bara på "Rensa Strålen"!

Hur många av alla hästmänniskor ,stora som små tar sig tid att läsa ev varningstext och använda tex lämpliga skyddshandskar?
Jag alltid.
Det är en del av att vara ansvarstagande vuxen.

Jag minns en episod med tonåringar och insektsmedel som skulle appliceras med svamp för att ingen skulle inandas medlet.
På förpackningen stod det att man skulle vara över 18 år för att hantera medlet.
Och jag förstår varför.

Trotts att jag noga hade förklarat om riskerna och varför man skulle använda handskar och svamp så hällde något ljushuvud medlet på spray-flaska och tyckte att jag skulle bli imponerad över hur smart det var.
För det blev ju enklare.

Evolutionen fungerar även i modern tid.

Nagellack har använts så länge att man skulle ha sett skador av det nu om det var farligt.
Och jag tror på fullt allvar att om någon hade blivit sjuk av "Rensa Strålen" så hade vi vetat det också.

OM det är samma, gör de grova pengar på idén:crazy:

Kostar en spottstyver på Apoteket.
Det är bra mot fukteksem på folk o hund.

Rensa strålen/thrushbuster innehåller nära nog rent formalin. Formalin är en lösning/spädning av formaldehyd.

Aha det är därför som jag inte har använt det.
Jag minns att jag skippade det av någon personlig orsak.
Jag är extremt allergisk mot formalin/formaldehyd.

För några år sedan så fanns det i alla nya kläder och i möbler samt spånskivor.
Det har blivit förbjudet så det är så många som är allergiska mot det samt att det är cancerframkallande.
Men om det var mycket farligt så hade massor av människor som burit nya otvättade kläder med formaldehyd i fått cancer som en epidemi - och det har ju inte hänt.
Formaldehyd är ett av de ämnen i tobaksrök som ger rökaren cancer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka