Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

delwis kl

Ketos är inte detsamma som dehydrering. Däremot är det troligt att man kopplat upp gamlingarna på ditt jobb på dropp om de mår så dåligt, men då med näringslösning. Wid normal bantning bör fö andedräkten inte lukta aceton, då är man lite wäl ihärdig i sina försök att bli aw med kilon för att det ska anses som helt häslosamt. Anorektiker bantar ju inte, det swälter sig.

Om kombinationen hästfötter och aceton wet jag inget och tänker därför inte uttala mig! Men skulle man inte kunna starta ett nytt forum för stridslystna!? :angel:

Och tänka på att mocka rent för att hålla ner bakteriehärden.
Det spelar nog ingen roll för mina hästar om jag står inne i stallet och mockar när de står ute i hagen.
Och hästbajs ute är inte värre än jord.
Jord är vad man har för att odla bete på.

Jämföra hovar med naglar... :confused: :rofl::rofl:
Ja det är ju samma material och del av kroppen.
Så de har samma egenskaper var gäller fukt, elasticitet och samband med kroppen.
Om det inte är farligt att ha aceton på en nagel så är det det definitivt inte att ha det på en hov.

*KL*

Det är trist att diskussioner måste bli så himla svartvita. Det finns ju mer än en väg till Rom, och uppenbarligen mer än en väg till bättre hovar.

Om I_U fått önskat resultat av lack m.m. men inte av olja m.m. så fungerade ju lack utför för just DEN hästen.

På samma vis som man kan se i tråden om WLD att det som hjälpt en varit verkningslöst för en annan.

Lite mer tolerans kanske? Visst att jag kan förstå att man tycker att lack är inte förstahandsrekommendationen, att man måste åtgärda vissa punkter etc. Men att inte ens 'erkänna' att lack m.m. uppenbarligen KAN hjälpa tycker jag är lite tråkigt.

delwis kl

Ketos är inte detsamma som dehydrering. Däremot är det troligt att man kopplat upp gamlingarna på ditt jobb på dropp om de mår så dåligt, men då med näringslösning. Wid normal bantning bör fö andedräkten inte lukta aceton, då är man lite wäl ihärdig i sina försök att bli aw med kilon för att det ska anses som helt häslosamt. Anorektiker bantar ju inte, det swälter sig.

Om kombinationen hästfötter och aceton wet jag inget och tänker därför inte uttala mig! Men skulle man inte kunna starta ett nytt forum för stridslystna!? :angel:

:rofl: Jag har aldrig jobbat med några gamlingar, vad får du det från:angel:

Detta råkade vara ett sommarjobb på akutsjukhus (sös) på den tiden man inte hade så höga krav på utbildning utan snabbutbildade vem som helst tex mej som studerade helt annat:cool:

Och nej, andedräkten vid bantning ska inte lukta aceton! Där är vi helt överens, det var precis vad jag skrev. OCh just detta är väl ett exempel på att även hästvårsforumets "exptertis" kan vara ute och snurra:cool:

Du menar att vissa får man inte säga emot på hästvårdsforumet:angel: Nej, det har framgått. Diskussion är alltid bra och intressant särskilt är det viktigt att inte de som starkast framhäver sej själva som de kunniga i trådarna alltid står oemotsagda även om de skriver saker som faktiskt går att säga emot, av goda skäl. Det tar inte bort att de kanske har en hel massa kunskap, men det finns alltid olika synpunkter, eller hur?

*KL*

Det är trist att diskussioner måste bli så himla svartvita. Det finns ju mer än en väg till Rom, och uppenbarligen mer än en väg till bättre hovar.

Om I_U fått önskat resultat av lack m.m. men inte av olja m.m. så fungerade ju lack utför för just DEN hästen.

På samma vis som man kan se i tråden om WLD att det som hjälpt en varit verkningslöst för en annan.

Lite mer tolerans kanske? Visst att jag kan förstå att man tycker att lack är inte förstahandsrekommendationen, att man måste åtgärda vissa punkter etc. Men att inte ens 'erkänna' att lack m.m. uppenbarligen KAN hjälpa tycker jag är lite tråkigt.

Diskussionen var väl om lack är lämpligt i det sammanhanget eller ej, och det kan man ju faktiskt ha synpunkter på?

Det kan ju vara så att det hade fungerat ännu bättre utan lack, det vet vi ju inte, man gör ju som även IU säger en massa andra saker också med en häst med så dålig hornkvalitet, och det kan ju vara de sakerna som hjälpte, vad vet jag? Jag fattade det som att I U generellt rekommendrar detta, vilket jag då vänder mej emot, (altså inte att hon gjort det på nån enstaka häst, för egen del.)

Jag har tex fått väldigt bra resultat på hästar med såna hovar helt utan lack, dvs att förbättra hovens hållbarhet så pass att de inte spricker sönder under nitarna och sömmarna glider, bla genom nogrann hovvård helt enkelt,
hålla rent från lera, hålla fuktigheten på en lagom nivå osv.

Jag har tex fått väldigt bra resultat på hästar med såna hovar helt utan lack, dvs att förbättra hovens hållbarhet så pass att de inte spricker sönder under nitarna och sömmarna glider, bla genom nogrann hovvård helt enkelt,
hålla rent från lera, hålla fuktigheten på en lagom nivå osv.

Ja det räcker säkert på de flesta hästar.
Men när jag inte fick bukt med problemet på flera år med dessa åtgärder så behövdes det ju någonting mera.
Och då var lack bra.

Hovarna på hästen i tråden är så illa däran att alla de där enkla åtgärderna nog är passerade för länge sedan.
Hade dina åtgärder räckt så hade hästen haft fina hovar nu.
Men de räcker ju bevisligen inte utan här måste man ta till något mera.
Hovarna måste stöttas så att trycket i kronranden blir jämnt.
Och för att åstadkomma det så behövs det "hov-protes" av något slag.
Det som finns att tillgå är gips, plast och lack.

Jag skall citera min hovlsagare som nu tyvärr har flyttat.

"Det får inte vara enkelt utan det måste vara krångligt, annars så gills det inte."

Det spelar nog ingen roll för mina hästar om jag står inne i stallet och mockar när de står ute i hagen.
Och hästbajs ute är inte värre än jord.
Jord är vad man har för att odla bete på.

Ja det är ju samma material och del av kroppen.
Så de har samma egenskaper var gäller fukt, elasticitet och samband med kroppen.
Om det inte är farligt att ha aceton på en nagel så är det det definitivt inte att ha det på en hov.

Skojar du med mig eller ska jag tolka det som ett kunskapsgivande svar från dig??

Är du allvarlig så bekräftar du bara det jag hela tiden misstänkt, och i så fall bekräftar även det att du haft så stor framgång med hovlack.

Sällan har ngn lyckats få mig så totalt mållös som du lyckats med, och det säger inte lite.:eek:

Jag skall citera min hovlsagare som nu tyvärr har flyttat.

"Det får inte vara enkelt utan det måste vara krångligt, annars så gills det inte."

Eller oxå kan man citera en av landets främsta Veterinärer som under lång tid genomfört mängder av forskningar på hästens anatomi,belastningsförhållanden,hovens funktion, ortopedisk skoning, statisk/dynamisk balans, ex, ex,.

Citat: Make It Simple

Just för att jag höll med dig skrew jag *kl* ett stycke ner i mitt inlägg. Men wissa får man wisst inte ens hålla med på det här forumet eller?
:grin:

För mig är inte diskussion detsamma som att slå sig för bröstet och säga att "jag har rätt och du har fel". Men det är förstås olika. Huruwida någon här är e[ks]pert eller ej wet jag inte. En del anser sig uppenbarligen wara det, men wad wet jag?

Ja det räcker säkert på de flesta hästar.

Naturligtvis, och jag pratar då även om hästar med dålig hovkvalité. Problemet är väl att många med tex fullblod med "fullblodshovar" INTE sköter dem, därav problem...

Hovarna på hästen i tråden är så illa däran att alla de där enkla åtgärderna nog är passerade för länge sedan.
Hade dina åtgärder räckt så hade hästen haft fina hovar nu.
Men de räcker ju bevisligen inte utan här måste man ta till något mera.

Hästen i tråden är en fullblodshäst med vansinnigt vanskötta hovar. Det hade förmodligen räckt om ägaren hade fattat vad hästen behöver. :cool:
Denna häst har man inte skött hovarna på.

Nej jag pratade ju inte heller om denna häst när det gäller förebyggande, det är ju så dags med den hästen. Vår diskussion om lack startade med att du bla skrev:

Jag gillar lack bättre.
Den fungerar som ett extra glasyrlager och stänger ute det som skall vara ute och håller inne det som skall vara inne.

Där håller jag inte med. Jag tror att lack skadar mer än det hjälper och att hornet blir sämre av lacket, olivolja gör det du skriver bättre och är bättre för hoven.

Ang denna häst i tråden skulle jag undvika lack också. MEn det var inte den hästen som lackdiskussionen gällde.
Jag är skeptisk till ditt plastande skruvande och lackande. Men hästen i tråden är ju varken din eller min så vi kanske kan avvakta och se vad ts ev gör med den och vad hon får för råd av (utbildade;)) veterinärer och hovslagare, inte bara vad såna som du och jag råder till, oense som vi cokså är;)

Just för att jag höll med dig skrew jag *kl* ett stycke ner i mitt inlägg. Men wissa får man wisst inte ens hålla med på det här forumet eller?
:grin:

Då missförstod jag eftersom det var något tvetydigt kanske. Då är vi ju överens då;)

:)

*Kl* vill bara flika in att forskning på hovar sedan 5 år tillbaka tillbakavisar tidigare bestämda påstående om hovens glasyrlager.

Dagens hovslagare som bearbetar hoven i symetri och därmed oxå "gör åverkan" på glassyrlagret genom att raspa balans i dett yttre vägghornet finner oxå stöd i att efter endast två dagar efter denna "behandling" har det yttre vägghornet återfått en hård glansig yta med t.o.m. bättre "glasyrlager"

Natural Balance metoden är t.o.m. ännu mera våldsamma genom bearbetning av det "skyddande" glasyrlagret, tyvärr kanse i vissa fall lite väl vågade i främst tådelen där man har svårt att se skillnaden på det yttre vägghornet och det innanliggande mjukare vita linjens hornstruktur.

har du bestämt dig om du ska ha hästen eller inte?

Mina hovslagare och jag är i alla fall överens om att min hovvård är alldeles förträfflig.
Och de är dina kollegor så du borde fundera över varför du har en så annorlunda uppfattning mot vad de har.
Vilket ni verkar ha om en massa saker här i tråden.
Inte har du samma syn på det som mina veterinärer på Ulltuna heller.

Så vad du går efter - det vet inte jag.
Men en sak vet jag - att jag litar på SLU och att jag litar på mina hovslagare.

Mina hovslagare och jag är i alla fall överens om att min hovvård är alldeles förträfflig.

Det finns folk som man bara säger "ja, ja, ja det blir bra", till:angel: Oavsett.
Det är liksom ingen idé:o

Sa inte att du är sån:eek: men det finns alltid förklaringar........till det mesta:devil:

Sorry, jag skämtar lite elakt nu ;)
men du har nästan inbjudit till det genom att du kan mer än både dina hovslagare och veterinärer för att du har läst ett par av deras kurser....

:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka