Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Jag lackade mina naglar under många år.
Och det var bara för att stärka dem.
Jag har tunna och mjuka naglar som mår bra av att styvnas upp litet.

Antagligen så reagerar olika individer olika på lack även när hovarna är trasiga.
Jag tyckte att den sammaklistrande effekten var den största fördelen.

*delvis KL*

Det här med lack (mina naglar tål heller inte nagellack förresten) så som jag lärt mig, så visst håller lacket inne den fukt som finns, men det släpper inte heller igenom ny fukt utifrån, annat än via sulan/olackade delar. Och ger en 'yt-uttorkning' av hovväggen.

Medan olja dels håller kvar den fukt som är, inte torkar ut ytan, och också tillåter mer fukt att komma in utifrån, inte bara via sulan?

Sant eller ej vet jag inte, men det är vad jag hört i alla år. Jag använer rapsolja eller annan vegetabilisk olja, lite efter vad jag har hemma (oftast raps). Blöter hovarna, på torra somrar med våta filtboots, och sen oljar ovanpå. Vintertid 'bara' oljar jag. Torr sommar varje dag, snöig vanlig vinter en gång/vecka.

Och hovarna är betydligt bättre än utan. Nu är jag lyckligt lottad och har inga direkta problem ens utan, men jag slipper de där små, små torrsprickorna t ex.

Om olja skulle räcka till på en med riktigt torra hovar vet jag dock inte, men känns som lack inte heller skulle det då, utan då får man börja fundera på vattenbad först och sen ev 'ytbehandling'

Lack tycker jag bara man böra använda mkt sällan,typ vid nån visning eller liknande.
Lack är rätt starka grejer om du menar tex Tuff Stuff eller liknande.

Så långt ifrån naturligt du kan komma,beträffande glasyrlagret så var det för typ 25 år sen big no no som hovslagare att raspa på hovväggen,numera vet man att måttlig raspning inte skadar,huvudsaken är att få hovväggen balanserad utan utflytningar,långa tår el liknande.

Att lacka hovar ofta skulle jag bestämt avråda ifrån,det är starkt och dessutom kan du stänga in svamp och snuskbakterier under lacket.

Vill du behålla fukten i en torr hov använd hellre typ olivolja.

Ja alltså,,, använder man lack som försvar till att hovarna under skoperioden "spricker upp till nitarna" och att lacket är bra för det håller ihop sprickorna så förstår ju du lika väl som jag att man inte har förstått orsaken till själva grundproblemet. Heller inte visar ngt intresse till att söka fakta och åtgärda det primära. Låter lite som att reparera ett trasigt staket med silvertape.

Dagens sk. hovlack är både giftiga, extremt lättantändliga, canser framkallande, och sämst av allt, dom tillsluter papillerna fullständigt.

Medan man fixar ett nytt staket så är det ju bra att hålla ihop det gamla med silvertejp.
Man måste ju göra både och - inte bara lacka.

Men det är lättare att åtgärda grundproblemet om hoven håller ihop någorlunda för övrigt.
Jag lackar bara längst ner på det område som snart skall verkas bort.

Övriga åtgärder:
Korrigera foderstaten, tillräckligt med proteiner och mineraler är nödvändigt.
Rätta till vinklarna, kortare i tån och högre trakter hjälpte också.
Korta skoperioder så att det aldrig blir felaktiga skjuvningar i hoven.
(Trådens fötter är grymt skjuvade.)
Plast som stöttar upp skyddar också mot skjuvning.
Och sedan slutligen ett års barfotagång med mycket täta verkningar.

Men innan hästen kunde gå barfota så måste den ju få tillräcklig hovkvalitet för det.

Dagens sk. hovlack är både giftiga, extremt lättantändliga, canser framkallande, ...

Tror du på fullt allvar att sådant får säljas fullt öppet i handeln?

Hur kan lacket tillsluta papillerna?
De sitter ju i hovläderhuden vid kronranden.

Du påstår en massa.
Bl.a. att PG-skor är tunga och klumpiga.
Jag väger dem och presenterar att de är lättare än järnskor.

Kan du inte bemöta det också?

Jag fick en skön faktura på 2500kr när jag skodde min häst på ATG här i stockholm...

Jag känner mig ganska så trygg med lack.
Människor har lackat naglarna sedan 30-talet utan att folk eller deras naglar har tagit skada.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nagellack
Hade det varit farligt så hade vi vetat det och nagellack hade varit förbjudet.

Jag förstår inte varför alla hänvisar fakta till Wikipedia. Är ju läsarna som lägger in artiklar osv. Vad är det som säger att det alla lägger in är sant eller rätt :confused:

Jag förstår inte varför alla hänvisar fakta till Wikipedia. Är ju läsarna som lägger in artiklar osv. Vad är det som säger att det alla lägger in är sant eller rätt :confused:

Alla?? Kanske sanningen är att dom både är läsare där och själva lägger in artiklar,,, osv.

Inget säger att det är sant eller rätt eftersom det inte hänvisas till vare sig fakta eller forskning, bara eget tyckande.

Förstår du nu var vissa söker stöd för att påvisa sin egen kunskap genom att hänvisa sin fakta till Wikipedia.

Men det är det som jag menade med att ni kan ju skriva in i kontraktet att du har full rätt att köpa hästen efter ett år f.ex. och att det är upp till dig att avgöra det och att ägaren inte kan säga nej till det. Du har då tid på dig att kunna se om riktig hovvård faktiskt kan hjälpa denna hästen och om du orkar med det ansvaret både tidsmässigt och ekonomiskt som krävs. Om du märker att det inte går så kan du då lämna tillbaka hästen. det går väl kanske också att få till att det blir öppet köp i ett år eller så med tanke på hovarna.
Jag förstår att du inte har någon lust att lägga ut en massa pengar för att sedan lämna tillbaka hästen till ägaren, men om det inte fungerar och du sedan blir tvungen att avliva hästen pga hovarna så har du ju dessutom tappat pengarna som du köpt hästen för.

Alex

Wikipedia är oberoende och att länka till t.ex. nagelackstillverkare vore reklam.
Dessutom så tar det jättelång tid att leta upp dels historie-delen och dels innehållsförteckningen.

Vore informationen på Wikipedia felaktig så hade någon besserwisser sett till att ändra den.

Var hänvisar du till några källor alls för dina påståenden?
Jag har hittills inte sett några.

Så fram med en länk till något som styrker ditt påstående om lackens farlighet!

Öppet köp är bra.
Som en försäkring.
Om det inte fungerar - pengarna tillbaka.

Wikipedia rätter upp sig själv med tiden.
Om någon läser att något är fel så ändrar den det sedan.
Om många ändrar fram och tillbaka så låses ämnet med kommentar om att faktan är osäker.

När det kommer till saker som är lätta att kontrollera - som när nagellack började användas och vad det innehåller så kan man vara rätt säker på att ämnet är korrekt.
Då blir Wikipedia mera av en sammanfattning i ämnet.
Vill man kolla så kan man ju söka vidare på nagellack hos tillverkarna och årtalet i någon historiebok.

Det är en aning skillnad på att dutta på nagellack på naglar än att innesluta en hel hov- som bär hela dess tyngd.
Att ha på det vid enstaka tillfällen är OK, men bara det:confused:
Hoven ska ju flexa- hur går det ihop med lack.

Sätter man på olja/ fett efter skoning tycker jag att de gamla hålen drar ihop sig.

Det är en aning skillnad på att dutta på nagellack på naglar än att innesluta en hel hov- som bär hela dess tyngd.
Dutta?
Man målar faktiskt hela nageln med flera lager.
Och varken naglar eller hovar mår dåligt av att bli inneslutna.
Har du gipsat en hov vid hovböld någon gång?
Den inneslutna hoven växer ut och blir alldeles utmärkt.

Hoven ska ju flexa- hur går det ihop med lack.
Lacken flexar med - den är elastisk.
Har du lackat naglarna någon gång?
Långa naglar med lack på flexar också.

Sätter man på olja/ fett efter skoning tycker jag att de gamla hålen drar ihop sig.
De gamla hålen fylls upp av sig själva på en frisk hov.
Hovens egen fukt gör att fibrerna i hovväggen reser sig och återtar sin ursprungliga form.
Man kan blöta ett jack i ett trästycke för att få samma effekt.

Alla?? Kanske sanningen är att dom både är läsare där och själva lägger in artiklar,,, osv.

Inget säger att det är sant eller rätt eftersom det inte hänvisas till vare sig fakta eller forskning, bara eget tyckande.

Förstår du nu var vissa söker stöd för att påvisa sin egen kunskap genom att hänvisa sin fakta till Wikipedia.

Nä inte alla, fel ord :D Ändrar till en del ;)

Wikipedia rätter upp sig själv med tiden.
Om någon läser att något är fel så ändrar den det sedan.
Om många ändrar fram och tillbaka så låses ämnet med kommentar om att faktan är osäker.

.

Vem säger att "någon" har rätt! Nä jag anser inte att den sidan är någon man skia länka till för visa fakta eller visa att man har rätt.

Men nu kom jag från ämnet, men har tänkt på detta flera ggr när jag ser folk länkar till sidan.

Ursäkta, men hur i hela friden kan du jämföra med våra naglar som vi inte går på eller som innesluter hela fingertopparna:confused:

Nej jag har varit förskonad från hovbölder- kanske p g a att jag inte lackar- torkar ur hoven:grin: det luktar gräsligt mkt Aceton om lacket:eek:

Inte på några villkor skulle jag köpa denna häst. Däremot så skulle jag kunna tänka mig att ta en sådan häst på foder, om den är allt jag vill ha i en häst och smärtfri enligt veterinärs utsaga. Då skulle ägaren ha fortsatt ansvar om hästen inte skulle hålla för det du vill ha den till. Skulle alltså även ha tämligen kort uppsägningstid, max 2 månader och kräva att ägaren höll hästen veterinärvårdsförsäkrad och även stod för kostnader som översteg en viss summa. Skulle alltså inte vara villig att bekosta vetvård själv.

Med sådana sprickor som kommer ändå från kronranden, så ser inte framtiden ljus ut för hästen. Jag tror inte att det kommer att växa ut.

Hälsning Maja

Ursäkta, men hur i hela friden kan du jämföra med våra naglar som vi inte går på eller som innesluter hela fingertopparna ...
Därför att det är samma material i naglar som i hovar.
Naglar är dessutom tunnare så om det skulle vara farligt så är nagelbädden närmare lacket än vad hästens kötthov är.

Hoven-väggen omsluter inte heller "hela fingertoppen" utan sitter bara på framsidan och på sidorna, på baksidan finns ballarna som övergår i strålen under hoven.

Nej jag har varit förskonad från hovbölder- kanske p g a att jag inte lackar- torkar ur hoven:grin: det luktar gräsligt mkt Aceton om lacket ...
Aceton är lösningsmedlet i både nagellack och hovlack.
Aceton är också det som man tvättar naglar med för att få bort lack och för att göra rent innan lackning.

Aceton är ett ämne som är naturligt för kroppen.
Vid fettförbränning och svält, när ämnesomsättningen går in i ketos, så tillverkar kroppen själv aceton.
Det är just därför som man använder aceton till naglar.

Vid strålröta och bärrandsröta så är det en fördel att torka ur hoven.
Jag har varit förskonad från sådant sedan jag började med att använda lack.
Lacken fyller igen de små sprickor som annars kan bli ett tillhåll för de bakterier som ger röta.

Vem säger att "någon" har rätt! Nä jag anser inte att den sidan är någon man skia länka till för visa fakta eller visa att man har rätt.

Det är en bra och lätttillgänglig sammanfattning.
Om man misstror informationen på Wikipedia så kan man ju söka på nätet och i böcker för att verifiera informationens korrekthet eller dementera den samma.

Du är helt fri att söka din information på annat håll och sedan presentera den när du tycker att Wikipedia är felaktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka