Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?
P.S. Jag vet inte om du minns men jag har besökt ditt stall så jag är väl medveten om din gedigna kunskap.
Jotack det minns jag väl.
Men jag tyckte inte att det var min sak att avslöja i en tråd på Buke.
En hästägare som ställer sig och talar om vad både Hovslagaren och Veterinären ska göra förstår jag inte varför dom ens har blivit ditkallade eftersom hästägaren själv är en riktig Mässerschmitter
Om jag klarar mig själv så behöver jag ju ingen hovslagare eller veterinär - eller hur?
Om jag anlitar någon av dessa så är det ju för att jag har ett problem som jag inte själv kan lösa.
Jag verkar t.ex. inte upp hovbölder utan bedövning.
Så där behöver jag en veterinär till min hjälp.
Och jag är inte så bra på att rikta skor.
Därför anlitar jag en hovslagare.
Men det är jag som betalar och sedan har det ekonomiska och praktiska ansvaret, så jag vill ha det som jag bestämmer.
Inom det som anses vara djurskyddsmässigt korrekt.
Men jag lyssnar gärna på goda råd från andra både veterinärer, hovslagare och annat hästfolk.
Men mina hästar - jag har sista ordet.
Ditt resonemang om pm ang surt/basiskt/hårt vatten får du nog ta en mer grundligare funderare på för du glömmer vissa viktiga faktorer som påverkar.
Det där är microbiologi och vad jag vet så ingår inte det i hovslagarutbildningen.
Det är inte många bakterier som överlever i en pissig och ammoniakstinkande halmbädd.
Men man kan ju av andra orsaker inte ha det så.