Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Jag skulle tagit med min hovslagare ut för ett utlåtande! Han skulle fått avgöra om det gick göra nått åt det eller inte och hur lång tid det skulle ta.

p.s finns många fina fullblod med bättre hovar till salu, dom kostar inte specielt mycket om man tar dom direkt från banan, lycka till i hästletandet!

Tjäran tar bara bakterierna och "white line disease" är även svamp.
Så därför behövs jod.
Men detta visste ingen för över 15år sedan när jag hade dessa problem.
Utan det var något som upptäcktes ungefär då och därför så provade vi med jodsprit.
Jag hade mina hästar på besättningsutredning på SLU.

Nja, det är jag tveksam till då min dåvarande hovslagare tillsammans med veterinär Lars Erik Magnusson för ca 20 år sedan höll på med jodsprit i travbesättningar med WLD, följde upp och sammanställde- men det kanske var mer privat- men jag förstod det inte som så.

Nja, det är jag tveksam till då min dåvarande hovslagare tillsammans med veterinär Lars Erik Magnusson för ca 20 år sedan höll på med jodsprit i travbesättningar med WLD, följde upp och sammanställde- men det kanske var mer privat- men jag förstod det inte som så.

Aha då så var det den studien som veterinärerna på SLU hittade när de skulle lösa mina besättningsproblem.
För en dag så ringde de triumferade och berättade att de hade hittat en studie som pekade på att jodsprit skulle fungera.
Och så surrade de om att det framkommit att det var svamp inblandat.
Så de bad mig att prova.

Jag fick in WLS i min besättning -91/-92 då jag bodde vid en travcamp och red på deras travbanor.
Och jag hade mest problem mellan -94 - -96

"Team Work" är som Coari skriver nyckeln till om det skall gå bra.
Och det är du som måste göra största jobbet med hovslagare och veterinär till din hjälp att hitta rätt saker att göra för hästen.

Med "Team Work" menar jag att hovslagaren ska göra sitt, Veterinären sitt och hästägaren dagligen göra det som dessa två yrkesgrupper ber hästägaren om att utföra för att ett fullgott resultat senare ska uppnås.

En hästägare som ställer sig och talar om vad både Hovslagaren och Veterinären ska göra förstår jag inte varför dom ens har blivit ditkallade eftersom hästägaren själv är en riktig Mässerschmitter

Om alla bara ngn gång kunde lära sig att sköta sin del, sluta med att tro sig vara gud fader själv så skulle många hästar ha ett mkt drägligare levene.

Ditt resonemang om pm ang surt/basiskt/hårt vatten får du nog ta en mer grundligare funderare på för du glömmer vissa viktiga faktorer som påverkar.

Visst i ett akvarium med fiskar så har du helt rätt att ju syrare vatten, lägre KH men samtidigt i balans med GH så har du helt rätt.

Ursäkta men jag uppfattade aldrig att tråden handlade om sjöhästar!

P.S. Jag vet inte om du minns men jag har besökt ditt stall så jag är väl medveten om din gedigna kunskap.;)

Senast ändrad:

P.S. Jag vet inte om du minns men jag har besökt ditt stall så jag är väl medveten om din gedigna kunskap.;)
Jotack det minns jag väl.
Men jag tyckte inte att det var min sak att avslöja i en tråd på Buke.

En hästägare som ställer sig och talar om vad både Hovslagaren och Veterinären ska göra förstår jag inte varför dom ens har blivit ditkallade eftersom hästägaren själv är en riktig Mässerschmitter
Om jag klarar mig själv så behöver jag ju ingen hovslagare eller veterinär - eller hur?
Om jag anlitar någon av dessa så är det ju för att jag har ett problem som jag inte själv kan lösa.
Jag verkar t.ex. inte upp hovbölder utan bedövning.
Så där behöver jag en veterinär till min hjälp.
Och jag är inte så bra på att rikta skor.
Därför anlitar jag en hovslagare.
Men det är jag som betalar och sedan har det ekonomiska och praktiska ansvaret, så jag vill ha det som jag bestämmer.
Inom det som anses vara djurskyddsmässigt korrekt.
Men jag lyssnar gärna på goda råd från andra både veterinärer, hovslagare och annat hästfolk.

Men mina hästar - jag har sista ordet.

Ditt resonemang om pm ang surt/basiskt/hårt vatten får du nog ta en mer grundligare funderare på för du glömmer vissa viktiga faktorer som påverkar.
Det där är microbiologi och vad jag vet så ingår inte det i hovslagarutbildningen.

Det är inte många bakterier som överlever i en pissig och ammoniakstinkande halmbädd.
Men man kan ju av andra orsaker inte ha det så.

Aha då så var det den studien som veterinärerna på SLU hittade när de skulle lösa mina besättningsproblem.
För en dag så ringde de triumferade och berättade att de hade hittat en studie som pekade på att jodsprit skulle fungera.

Antagligen, och vad jag förstod så gjorde han det på eget bevåg-liksom som hobby:D, han var ju privatpraktiserande.

Jag skulle tagit med min hovslagare ut för ett utlåtande! Han skulle fått avgöra om det gick göra nått åt det eller inte och hur lång tid det skulle ta.

p.s finns många fina fullblod med bättre hovar till salu, dom kostar inte specielt mycket om man tar dom direkt från banan, lycka till i hästletandet!

Läs första inlägget så ser ni att jag inte letar häst. Det här gäller en häst som jag redan har väldigt mycket känslor för som har råkat bli tillsalu i samma veva som jag antagligen måste ta bort min nuvarande häst. Det är hon eller ingen som gäller. Jag har haft flera fullblod så jag vet mycket väl vad de kostar och att de kan ha bra hovar också ;)

en duktig hovis med rätt verkning kanske kan balansera upp rätt;) ingen aning faktiskt...men du, det finns många trevliga djur;)
lycka till

Jag gillar lack bättre.
Den fungerar som ett extra glasyrlager och stänger ute det som skall vara ute och håller inne det som skall vara inne.
Lack tycker jag bara man böra använda mkt sällan,typ vid nån visning eller liknande.
Lack är rätt starka grejer om du menar tex Tuff Stuff eller liknande.

Så långt ifrån naturligt du kan komma,beträffande glasyrlagret så var det för typ 25 år sen big no no som hovslagare att raspa på hovväggen,numera vet man att måttlig raspning inte skadar,huvudsaken är att få hovväggen balanserad utan utflytningar,långa tår el liknande.

Att lacka hovar ofta skulle jag bestämt avråda ifrån,det är starkt och dessutom kan du stänga in svamp och snuskbakterier under lacket.

Vill du behålla fukten i en torr hov använd hellre typ olivolja.

Att lacka hovar ofta skulle jag bestämt avråda ifrån,det är starkt och dessutom kan du stänga in svamp och snuskbakterier under lacket.

Alltså jag har fått mycket bra resultat med lack.
Jag lackar efter skoning längst ner på hoven, över och i de gamla sömhålen.
Och så kanske någon gång mitt i mellan skoningarna.
En häst med hovar som torkade och sprack under sömhålen klarade sig bra mellan skoningarna på det.
Oljor och annat hjälpte liksom inte.

Lacken klistrade ihop fransarna och skivorna i hoven.

En frisk hov med bra hovmekanism är inte torr.
En torr hov kan ha olika problem som gör den torr och dessa problem löses på olika sätt.
Olja måste ju vara jättebra för att skydda mot uttorkande lera.

Hej.

Man kan aldrig hjälpa att man faller för "fel" häst.
Men före du bestämmer dig för att kjöpa denna hästen, sätt dig ned och verkligen tänk över om du har den energi, tid, tålamod och ekonomi som behövs för denna häst!
Det är inte en enkel sak att rehabilitera hovar som tydligen har blivit ignorerade under längre tid genom att inte få den vård eller näringsriktigt foder.

När det gäller rehabilitering med skor så kan jag faktiskt inte så väldigt mycket om just den biten med sprickor, men om man skruvar fast beslag så kan det bli spänningar i hoven som ger upphov till andra sprickor.
En sko som fästes med söm kan också göra att hoven försvagas då man faktiskt lagar hål i hovväggen. Det ser ut som om det kan vara fallet för en av sprickorna i sidan i alla fall.

Med tanke på hur mycket pengar du kommer till att få lägga ut for rehabilitering av dessa hovar så skulle jag absolut inte betala 20000 för denna hästen. Det kräves otroligt mycket av dig som ägare för att få dessa hovar bra igjen, och det är inte säkert att det lyckas heller.
Du måste tänka på att om det inte lyckas så kan det faktiskt bli att du måste välja att avliva hästen i stället.
Det är inte någonting som någon hästägare vill göra, men ibland så måste vi.

Rekommendation: Om du verkligen vill ha den här hästen, se om du kan få den på öppet köp eller ännu bättre, på foder! Då har du möjlighet å se om det blir bättre eller inte. Se bara till att om du tar den på foder att ni skriver in i kontraktet att du har rätt att köpa hästen efter en viss tid till ett förbestämt pris.

Fodertillskott är bra, när man ger dom det som dom behöver. Biotin fungerade väldigt bra på min häst och man kunde se på hennes hovar när jag hade börjat att ge det, men hon behövde just biotin så därför fungerade det.
Du måste själv pröva dig fram lite och se vad som kan vara bra för just din häst. Problemet är bara att det tar väldigt lång tid för den nya hoven att växa ut och du ser inte riktigt resultatet för efter väldigt lång tid.

Oansett om hästen går barfota eller med skor så måste den verkas/ skos om väldigt ofta så att den inte får möjlighet till att bli för lång eller sätta mer tryck på sprickorna, och det är igen en kostnadssak.

Det är upp till dig, men jag hade inte rek. att köpa den här hästen. se om du kan få den på foder först och se hur det går. Det är inte lätt att sälja hästar i dag över huvud taget med tanke på hur ekonomin ser ut, och en häst med så dåliga hovar är det nog garanterat inte lätt att sälga.

Lycka till

alex

Jag måste nog säga att lack känns väldigt fel på lite risiga hovar just som lille skutt säger, därför att det är så onatuligt och starka saker, jag skulle vara rädd att det ytterligare skadar redan dålig hovkvalité (på andra lär det ju inte behövas)

Oljan, jag använder olivolja, håller fukten inne, leran måste man ta bort ändå, dagligen, spola hovarna och oljan som ser till att fukten inte försvinner ut direkt.
Förr lärde jag mej (det var vad hovisarna sa då) att inte olja eller ha på annat "krafs" på hovarna, men nu har jag lärt om;) och insett att vatten och sen olivolja är mycket bra för att hålla fuktbalansen.

Det fungerar mot det du skriver med sprickor nedanför sömhålen, som hästar med dålig hornkvalité kan få. OM man först fuktar, sen oljar, inte enbart olja, alltså. Dessutom självklart att dagligen skölja bort ev lera.

Hej.

Rekommendation: Om du verkligen vill ha den här hästen, se om du kan få den på öppet köp eller ännu bättre, på foder! Då har du möjlighet å se om det blir bättre eller inte. Se bara till att om du tar den på foder att ni skriver in i kontraktet att du har rätt att köpa hästen efter en viss tid till ett förbestämt pris.

Foder är absolut inte ett alternativ! Ska jag lägga ner min tid och väldigt mycket pengar så ska det vara min häst också. Det ska inte finnas en möjlighet att ägaren ska kunna komma och säga att hon ska ha tillbaka hästen när hovarna börjar bli bättre!
Alternativet skulle väl vara att ägaren får betala mig för hovvården om hon ska ha tillbaka hästen, men det tror jag inte att hon går med på ;) Plus att jag nog inte är så sugen på att lämna tillbaka henne när hon är bra heller.

Precis, olivolja är toppenbra om man masserar in det i kronranden dessutom. Stimulerar och gör allting mjukt. :) Billigt är det också :D

[Nu är hon till salu igen och jag har aldrig kommit övet henne, det är en så speciell och underbar häst! :love: Tyvärr så är hovarna fortfarande inte bra men de är mycket, mycket bättre. Nuvarande ägaren har gjort ett kanonjobb sett utifrån bilderna. Men jag är ändå osäker. Om jag köper hästen så ska hon användas till lättare träning och tävling men mest hobbyridning.

jag förstår din oro över hästen men även såna hovar går att fixa till tro mig.. det kommer att ta tid men ha tålamod så ska det gå o lösa.. vi hade en vbl som hade förskräckliga hovar och våran hovslagare våndades varje gång han skulle komma och sko hästen. vi fick till och med använda grönt plastick padding när det var som värst men även då löste det sig så jag tycker du ska satsa om du känner att det verkligen är det du vill..

wow, har du någon fakta att backa up denna bull shit med?

Förutom att det står om den ärftliga faktorn som en av flera tänkbara orsaker, i samtliga 3 böcker hemma, hovvård av fritz rödder, hästens sjukdomar Annalena Sköld samt den klassiska hästens sjukdomar, så har jag sett det själv med min bekants sto som nerärvde dessa likande sprickor till sina avkommor, varav den ena som jag hade på foder. Så "bullshit" håller jag inte med om.
Tänk att folk ska behöva bli otrevliga! :devil:

Ts jag tycker priset för hästen är alldeles för dyrt. Jag har också försått att det är just den hästen eller ingen alls. Jag tycker att ägaren till hästen ska vara tacksam och glad att du har engagemanget att ta dig an den här hästen att hon i princip ska låta dig betämma vad du kan betala för den. Så skulle jag resonerat om jag skulle sälja en häst i det skicket. Du tar ju en väldigt stor risk och det blir en chansning.

Jag måste nog säga att lack känns väldigt fel på lite risiga hovar just som lille skutt säger, därför att det är så onatuligt och starka saker, jag skulle vara rädd att det ytterligare skadar redan dålig hovkvalité (på andra lär det ju inte behövas)

Jag känner mig ganska så trygg med lack.
Människor har lackat naglarna sedan 30-talet utan att folk eller deras naglar har tagit skada.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nagellack
Hade det varit farligt så hade vi vetat det och nagellack hade varit förbjudet.

Du skall ha hästen gratis om du skall ta den.
Det är en så dyr historia att åtgärda.
Och så måste den vara försäkrad utan reservationer så att du kan få tillbaka dina pengar om det inte går vägen.

Något annat vore ett ekonomiskt vansinne.

Jag känner mig ganska så trygg med lack.
Människor har lackat naglarna sedan 30-talet utan att folk eller deras naglar har tagit skada.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nagellack
Hade det varit farligt så hade vi vetat det och nagellack hade varit förbjudet.

Fast då är jag undantaget:angel:

Jag älskar att lacka naglarna men kan inte göra det mer än korta perioder sen spricker naglarna sönder tyvärr.......

Jag har förmodligen dåliga naglar då men det är ju just på hästar med dåliga hovar det skulle finnas ett behov och precis som mina naglar gillar olja bättre så tror jag att såna hovar gör det också.
Möjligen skulle hovar av riktigt bra kvalité klara av det......men dom behöver det ju inte

Håller dock med dej om hästens pris, borde vara gratis! Def inte några 20 000:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar