Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?
1. PG skon är tung, skitklumpig och plåten är stenhård vilket lätt leder till sul/stråltryck (inte avlastning.
Det är en tunn aluminiumplåt med litet plast på och det väger inte mycket alls.
Mindre än en järnsko med plastsula skulle jag tro.
Men jag skall ta och väga det senare i dag.
2. Att nita sprickor kräver oxå kunskap om sprickan vidgar sig i belastning eller i obelastning!!!
Ja verkligen.
Det är jättesvårt och jag har aldrig hittills gjort det själv.
Men jag har nitar hemma i händelse av nöd.
Den av mina hovslagare som flyttat långt bort lämnade dessa åt mig för att jag skulle kunna vara snabb med en häst som behövde sådant.
3. Bakterier som lever i syrefattig miljö kan man omöjligt redusera genom renskärning utan enbart genom syre, dom älskar även den värme som avges när all plast härdar.
Jag har faktiskt aldrig haft problem med bakterier bakom plasten.
Och jag har plastat mycket.
Plasten har blivit en del av hoven och kunnat verkas och spikas i som om hoven hade varit hel.
Min erfarenhet av plast är mycket god.
Vid värre fall så har jag tvättat noga med aceton före plastningen.
Vid de värsta fallen så har jag börjat med väteperoxid sedan jodsprit och sist aceton.
Och det har faktiskt fungerat.
4. Att ytterligare perforera en redan perforerad hovvägg är väl som att åsamka flera ingångshåll än vad som redan "naturligt skett".
Nej så få hål som möjligt.
Det är dumt att hacka sönder hovväggen ytterligare det gör allt bara värre.
Men nitarna ger färre hål än alla dessa skruvar i den där plåten.
Dock så måste ju hoven hållas ihop på något vis.
5. Återigen,, stäng inte in bakterier utan ta död på dom och låt det yttre vägghornet få en tjans att andas.
Horn behöver inte andas.
Det behöver fukt för att hålla sig smidigt och elastiskt så att det inte spricker.