Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Jag tror att varje häst har sitt eget facit

Jag tror att det är större chans att få det rätt om man tar råd av en erfaren väl utbildad hovis - än ett råd från en hästägare som fått bra hjälp med sin häst

Hästar är individer

Även om dina sprickor var "värre" så kan helhetsbilden sett helt annorlunda ut

Det är därför man skall lyssna på utbildat folk som ha erfarnhet av många olika fall

Men det finns aldrig garantier - en del går från Ulltuna till Strömsholm

Andra går från Strömsholm till Ullltuna

Alla hästar är individer - det är nog det viktigaste att hålla i huvudet

Det finns ingen för dagen på SLU :eek: Men det finns en liten ful fisk som kan simma upp i fyrisån;)

"Hajja kinge" som min syterson skulle ha sagt som barn

Dvs jag förstår inte vad du skriver.
Är fortbildningen nedlagd?

Jag har talat två gånger med hovis på Ulltuna - han finns
Är han fisken?

Eller hovslagarföreningen

som sagt "hajja kinge"

Och steeljoint fungerar bra om det är kalkbrist som ligger bakom.

Steeljoint innehåller mer än bara kalk.;)

Som jag förstår det så har dom en innehållsdeklaration på varje förpackning, även i sitt reklamblad och tanken är väl att man först ska läsa innehållsdeklarationen innan så man inte tror att det enbart innehåller kalk.

Absolut! Det viktigaste är att man får hjälp av en kunnig hovslagare, så man inte börjar fixa och trixa själv, och som du säger så är hästar olika :)

Steeljoint innehåller mer än bara kalk.;)

Som jag förstår det så har dom en innehållsdeklaration på varje förpackning, även i sitt reklamblad och tanken är väl att man först ska läsa innehållsdeklarationen innan så man inte tror att det enbart innehåller kalk.

Javisst, men de anser också, vilket de gör mycket tydligt, att kalkbrist är en anledning till hovproblem. Och att det är ett problem med lågt kalkinnehåll i svenskt grovfoder.

Bor man här så har man dock massor med kalk i grovfodret (men sämre med fosfor), och om man då utan att räkna in det i foderstaten ger steeljoint, kommer man överutfodra kalk brutalt, och dessutom skicka mineralkvoterna åt skogen.

Övriga ingredienser i SJ är dock även de sådana som vid en balanserad foderstat finns i tillräckligt mängd i foderstaten. Inkl fettlösliga vitaminer som inte ska överdoseras.

Så jag säger inte man inte ska använda SJ, men har hästen behovet av ingående ingredienser täckt så kommer du ge överskott. Då måste man ändra foderstaten, och då är frågan vad vitsen är.

Har man underskott på någon av ingredienserna däremot - som SJ rättar till - utmärkt.

Precis som biotintillskott fungerar vid brist på biotin.

Att ge SJ ovanpå övrig foderstat som täcker behoven och är i balans till föl och unghästar riskerar för övrigt raka motsatsen till vad de utlovar.

Tack för att du finns Coari!!!:love::love:
Gillar att läsa dina inlägg, alltid nyanserade och med plats för diskution!

Känns tryggt att ha dig ett par km från mig!! :angel::angel:

Javisst, men de anser också, vilket de gör mycket tydligt, att kalkbrist är en anledning till hovproblem.

Kalkbrist leder till skelettskador, inte hovproblem så vida det nu inte är skelettet i hovarna vi talar om. Är det så påverkas inte bara skelettet i hovarna utan i hela hästens skelett. Avspegling i hovarna är i så fall secundärt.

Läs innehålls förtäckningen en gång till, SJ innehåller mer än kalk och ett par viktiga mineraler som ofta förekommande det råder brist av i svenska marker men är mkt rikt på främst Island.

Kalkbrist leder till skelettskador, inte hovproblem så vida det nu inte är skelettet i hovarna vi talar om. Är det så påverkas inte bara skelettet i hovarna utan i hela hästens skelett. Avspegling i hovarna är i så fall secundärt.

Läs innehålls förtäckningen en gång till, SJ innehåller mer än kalk och ett par viktiga mineraler som ofta förekommande det råder brist av i svenska marker men är mkt rikt på främst Island.

Jag har läst den. Om jag inte minns helt galet så kalcium är huvudingrediens, och så magnesium, kisel, bor och vitaminer.

Förutom bor som jag är osäker på, så de övriga behoven täcks mkt väl av en uträknad, balanserad foderstat. Lägger man då på SJ ovanpå får man överskott på ffs kalk. Vilket blir väldigt skevt t ex här, där hööga kalkvärden i höet är ett återkommande problem, liksom lågt fosfor.

Om man däremot räknar in SJ i själv foderstaten så inga problem. Men om där inte föreligger någon brist ser jag inte hur ett överskott ska hjälpa?

Ett kraftigt överskott av Ca till unga, ej färdigväxta individer är inte helt lyckat.

Och det är ur (en förvisso gammal) reklambroschyr från dem påståendet mellan dålig hovkvalitet och för lite kalk kommer. Jag kan inte säga ngt om sanningshalten dock, då brist på kalk varit mitt 'minsta problem' vad gälelr grovfodervärden hitills.

knapplån. Jag har för många år sedan ägt en häst med tom, värre sprickor än denna i hovarna på båda fram "tänk klövar". I det fallet handlade det bla om att den inte så kunniga ägaren/fordervärd före mig + den inte utbildade hovisen hade verkat och skott hästen så det såg bra ut, inte så att det blev korrekt utifrån hur hästen egentligen belastade sina hovar.
Precis som TS fått råd av Coari :bow: så blir det en hel del pyssel, jag fick först se till att hålla fötterna rena, torra och luftiga, sedan fick jag dagligen gnugga in fiskleverolja i kronranden för att hjälpa det nya hornet.
Hästen skoddes en period med mkt tvär tå samt ringskor för att hjälpa till att avlasta.
På lite drygt ett år, växte sprickorna igen på båda framfötterna, de blev aldrig helt jämna/ runda då de varit skadade ca tio år innan jag köpte hästen så en rand med lite "rakare" horn fanns kvar mitt fram på varje framhov. Kan bara än idag sända mina varmaste tack till den hovslagare som hjälpte mig igenom detta.
Nin

Nej.

Hade inte fattat det i så fall:confused: Eftersom du vet så säkert menar jag, med så pass allvarliga problem:cool:
Men jag kan nästan lika mycket.
I alla fall i teorin.
Och så har jag en lång erfarenhet av att behandla mina egna hästar mot diverse krämpor i hovarna.
Om man som hästägare skall ta hand om sådana hovar som den här tråden handlar om så måste man vara litet mera både insatt och kunnig än den vanliga hästägaren som ringer efter hovslagaren var 6te vecka.

Det är ju inte bara det som syns utanpå, det är ju också vad som skett/sker inne i hoven.....
Jag kan allt det där.
Jag har läst in hela hovslagarteorin samt även veterinärdelen om hovar.
Det står i böcker bara att läsa - enkelt och bra.
Sedan så har jag under mer än 20år övat på mina egna hästar under överseende av mina hovslagare.

Jag skulle kunna göra hovslagarprovet om det inte var för det där smidandet av hästskorna ur plattjärn.
Jag har smidde en del för mer än 30år sedan så jag har funderat på att prova.
Men då så måste jag börja med att gå kursen "heta arbeten" och skaffa mig en ässja.

Min hovslagare skor dock bättre än jag så jag fortsätter att anlita andra.
Det handlar ju om handlaget i fingrarna också.
Men det finns även hovslagare som skor sämre än jag och var det det enda som stod tillbuds så skulle jag sko själv i stället.
I dagsläget så sköter jag verkning, plastning och kringarbetet själv och min hovslagare skor.
Dessa skoningar är mycket vackra.
Jag skall ta någon bild eller två.

Skitig sur box måste dagligen rengöras (jag menar tömmas ur helt) och här är det ofta mkt bra att på rensopat box golv strö ett lager med kalk innan ny strö läggs in.

Det var väldigt vad du var rädd för bakterier.
En sur box med avseende på pH motverkar ju bakterier.
Medan en basisk box med kalk ger bra grund för bakterier.

Jag tycker att du överdriver bakterieproblemet.

1. PG skon är tung, skitklumpig och plåten är stenhård vilket lätt leder till sul/stråltryck (inte avlastning.
Det är en tunn aluminiumplåt med litet plast på och det väger inte mycket alls.
Mindre än en järnsko med plastsula skulle jag tro.
Men jag skall ta och väga det senare i dag.

2. Att nita sprickor kräver oxå kunskap om sprickan vidgar sig i belastning eller i obelastning!!!
Ja verkligen.
Det är jättesvårt och jag har aldrig hittills gjort det själv.
Men jag har nitar hemma i händelse av nöd.
Den av mina hovslagare som flyttat långt bort lämnade dessa åt mig för att jag skulle kunna vara snabb med en häst som behövde sådant.

3. Bakterier som lever i syrefattig miljö kan man omöjligt redusera genom renskärning utan enbart genom syre, dom älskar även den värme som avges när all plast härdar.
Jag har faktiskt aldrig haft problem med bakterier bakom plasten.
Och jag har plastat mycket.
Plasten har blivit en del av hoven och kunnat verkas och spikas i som om hoven hade varit hel.
Min erfarenhet av plast är mycket god.
Vid värre fall så har jag tvättat noga med aceton före plastningen.

Vid de värsta fallen så har jag börjat med väteperoxid sedan jodsprit och sist aceton.
Och det har faktiskt fungerat.

4. Att ytterligare perforera en redan perforerad hovvägg är väl som att åsamka flera ingångshåll än vad som redan "naturligt skett".
Nej så få hål som möjligt.
Det är dumt att hacka sönder hovväggen ytterligare det gör allt bara värre.
Men nitarna ger färre hål än alla dessa skruvar i den där plåten.
Dock så måste ju hoven hållas ihop på något vis.

5. Återigen,, stäng inte in bakterier utan ta död på dom och låt det yttre vägghornet få en tjans att andas.
Horn behöver inte andas.
Det behöver fukt för att hålla sig smidigt och elastiskt så att det inte spricker.

Ok, teori i all ära och erfarenhet av egna hästar, men det blir allt lite begränsat trots allt, tycker jag.

Visst, jag kan också en del efter alla hästar och framförallt kontakten med egna o andras fulblodshästar genom åren, men det kan ju aldrig nånsin mätas med (även om jag läser mej blå) det som praktisk erfarenhet av många många hundra hästar ger:confused:

Nej, jag skulle nog säga att du knappast kan lka mycket som en erfaren (färgig-)utbildad hovis och skulle aldrig nånsin lyssna mer på tex råd från en med din erfarenhet än en duktig erfaren utbildad hovis. Ledsen.

Tack så jätte mycket för dina svar! :bow: De har verkligen fått mig att tänka till vilken vetenskap det här med hovar är egentligen ;)

Ungefär (Säkert hur svårt som helst att säga men ja ungefär) hur mycket skulle en sån här skoning kosta? För jag förstår ju att det är aningen mer än de 600 en skoning i dagsläget kostar :angel:
Lika ungefär hur mycket kostar en klinikskoning om man skulle prova det? Och om man ska in till klinik kan man skicka bilder på hovarna först och göra någon typ av konstulation med hovslagare innan man åker dit? Tycker jag att skulle kännas bra då jag får veta vad som händer och hovis vet vad h*n har att förvänta sig. Eftersom det blir en bit att åka härifrån.
Sen vart kan man hitta hovslagare med rätt kompetens i närheten? Finns säkert många som säger att de kan men egentligen inte gör det bra alls. (som jag har tolkat det ser det ex inte så jätte bra ut på bilderna som hon ser ut nu)

Än en gång TACK för svaren! Ifrån allihop!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka