Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Ja om man kan få hästen att stå på hela hoven och inte bara hänga i hovväggen så borde det gå.
Min PG-sko skulle vara fylld med dämpande gummigegga, det finns något bra som hovslagare använder.
Annars är marin-silicon ganska så bra det också.

Glömde: Sedan har det där med att det är ett "team work"

Hästägaren måste i just detta fall, se över foderstaten för att finna en optimal balans, Magnetium är en mkt viktig beståndsdel som lätt glöms bort, Mag/tarm balans är en annan, I många fall så är "loppfrö" mkt bra för mag/tarm. Närmiljön måste försökas hållas så ren att mängden bakterier inte förökar sig. Skitig sur box måste dagligen rengöras (jag menar tömmas ur helt) och här är det ofta mkt bra att på rensopat box golv strö ett lager med kalk innan ny strö läggs in.

Första vecka bör hovarna på utsidan efter renskurning av enbart ljummet vatten med diskborste och efter att dom ett par minuter torkat på rent golv sprayas med en blomflaska innehållande virkon innan hästen ställs i den rengjorda boxen för nattvila. Den dagliga utevistelsen ska ovillkorligt även dagligen mockas rent från träck.

Man håller ständig kontakt så snart man upptäcker ngn negativ avvikelse för att snabbt kunna åtgärda förändringar.

Jobbigt??? Ja visst är det jobbigt och man kommer ofelbart att hamna på sidospår men det är väl det som är poängen när man i slutändan kommer in i gräddfilen.

Jag skulle sko med PG-sko.
Och plasta efter att ha skurit upp och bort.
Och nitat ihop sprickan med små söta nitar som min förra hovslagare hade.
Det går att få så rent att det inte ruttnar under plasten.
Till sist lack över alltihopa så att det inte torkar i alla skruvhål och sprickor.

Jag vill inte verka otrevlig men i detta fall förkastar jag vad du skulle göra.

1. PG skon är tung, skitklumpig och plåten är stenhård vilket lätt leder till sul/stråltryck (inte avlastning.

2. Att nita sprickor kräver oxå kunskap om sprickan vidgar sig i belastning eller i obelastning!!!

3. Bakterier som lever i syrefattig miljö kan man omöjligt redusera genom renskärning utan enbart genom syre, dom älskar även den värme som avges när all plast härdar.

4. Att ytterligare perforera en redan perforerad hovvägg är väl som att åsamka flera ingångshåll än vad som redan "naturligt skett".

5. Återigen,, stäng inte in bakterier utan ta död på dom och låt det yttre vägghornet få en tjans att andas.

Jag vet att är lite mera "mickel" att dagligen behöva renskura hovarn,spraya dom i första läget med virkon men jag försöker inte skriva vilken lösning som är mest bekväm för hästägaren utan den bästa lösningen för individen.

Det som för hästägaren ofta är den enklaste lösningen är i slutänaden alltid den svåraste lösningen man som yrkesytövare stöter på.

"Team work"

Oj, jag är inte säker ifall jag skulle köpa en häts med så dåliga hovar. Men om du verkligen tycker om hästen så hade jag om jag varit du tänkt till en extra gång. Jag har själv en ponny med ganska dåliga hovar och honom ger jag biotin. Dock så tar det en tid innan det ger resultat det och det stod på burken att hovarna blir bäst efter 4-6 månader. Enligt hovslagaren så var det väldigt bra att ge biotin för biotin finns naturligt i hästens kropp och hovarna blir starkare ifall man ger dem biotin. Man kan även smörja in hovarna med vanlig matolja för att mjuka upp dem.:p

Fast biotin suger eg vad jag har hört, iom att b-vitaminet (?? iaf, det ämne som är bra) är en så liten beståndsdel. Bättre då att ge foderjäst eller Steeljoint (det enda fodertillskott som faktiskt gett resultat på vår häst). Detta är iaf vad jag hört och upplevt.

coari; varför inte ta av skor och verka rätt bara? Hålla tån kort?

Fast biotin suger eg vad jag har hört, iom att b-vitaminet (?? iaf, det ämne som är bra) är en så liten beståndsdel. Bättre då att ge foderjäst eller Steeljoint (det enda fodertillskott som faktiskt gett resultat på vår häst). Detta är iaf vad jag hört och upplevt.

Att ta av skorna och verka "rätt bara" är lika enkelt som att tro att allt blir bättre bara man tillsätter biotin, foderjäst eller steeljont.

Jag blir imponerad av hur enkelt ni försöker göra det för Er.

Är helhetsbilden för stort angagemang för vissa hästägare??

Detta börjar låta som att har jag bara en Pesoa sadel så rider jag lika bra som pesoa.:angel:

Jag vet inte,, man kanske inte ska ta allt som skrivs på hästvård med allvar:crazy:

utan i många fall endast läsa för man får många ggr ett gott :rofl:

Även om man mellan raderna blir ganska förbluffad och rent av sentimentalt illa berörd.:cry:

Att ta av skorna och verka "rätt bara" är lika enkelt som att tro att allt blir bättre bara man tillsätter biotin, foderjäst eller steeljont.

Jag blir imponerad av hur enkelt ni försöker göra det för Er.

Är helhetsbilden för stort angagemang för vissa hästägare??

Detta börjar låta som att har jag bara en Pesoa sadel så rider jag lika bra som pesoa.:angel:

Jag vet inte,, man kanske inte ska ta allt som skrivs på hästvård med allvar:crazy:

utan i många fall endast läsa för man får många ggr ett gott :rofl:

Även om man mellan raderna blir ganska förbluffad och rent av sentimentalt illa berörd.:cry:

Jag kan bara hålla med coari i hans samtliga inlägg i denna tråden:bow::bow:

TS

Kontakta hovslagarföreningen och be dem tala om var närmaste hovis med påbyggnadskurs finns

Ta ut den till hästen och besiktiga - borde ägare vara med också :angel:

Och steeljoint fungerar bra om det är kalkbrist som ligger bakom. Om man slänger in steeljoint i en välkomponerad, balanserad foderstat blir det krash och kaos på mineralbalansen.

INGET tillskott whatsoever trumfar en välkomponerad, balanserad foderstat. Tillskott är till för att maskera brister istället för att rätta till dem.

Därför att hästen behöver hjälp att "hålla ihop hoven" så inte sprickbildningen fortsätter för det första

För mig som hovis var det kul att läsa hur han resonerade, för en del andra kanske det var svårt att hänga med

men summan av det Coari skriver är att det behövs en samlad enad front Dvs det behövs en MÄNGD åtgärder

inget duttande i ena änden - utan en helhetsöversyn - som vid alla åkommor

Konstigt, eftersom min häst såg ut sådär fast värre, och på henne fungerade inget skruvande i världen trots att två olika erkänt duktiga hovslagare skodde henne. Först på Ulltuna och sen hemma. Sen säger jag inte att det INTE fungerar att skruva för uppenbarligen lär det ju göra det eftersom det används, men det är inte det ENDA sättet.

Det enda som fungerade var att åka till Micke på Strömsholm som drog av skorna och balanserade upp allting. Då växte de gigantiska sprickorna ner. Han menade att det inte hjälpte att skruva iom att spänningarna finns kvar som ger upphov till sprickorna.

Och Coari, om du läst mitt inlägg lite noggrannare hade du nog inte pratat om att göra det enkelt för sig :grin:

Jag har sagt att man ska erbjura rörelse under hovrehabilitering, eftersom cirkulationen i hoven inte fungerar utan just rörelse.

Jag är absolut inte för boxvila mer än i absolut nödfall men jag skulle vilja upplysa om vad vetenskapligt bevisade studier visar beträffande hovens genomblödning!

Enligt OW veterinär på instititionen för kliniska vetenskaper SLU Uppsala, så måste hoven avlastas för att den skall kunna blödas igenom ordentligt dessutom sker det inte någon total genomblödning mer än ngn timme per dygn.

Hm inga vackra hovar direkt.
Men jag tror med en bra hovslagare så kan de kanske gå o fixa o jag vet av egen erfarenhet att inte fullblod inte har de finaste fötterna direkt :crazy:
Så ! Om du är säker på att du vill ha henne & o orkar lägga ner mkt tid o pengar så visst!

Och det är en teori som han inte kan bevisa. Det finns en mycket informativ video om hovmekanismen gjord av en forskare i Australien (Chris Pollitt) . Där man tydligt ser att det är i det belastade tillståndet som hoven fylls med blod.

/Migo

Jag skulle sko med PG-sko.
Och plasta efter att ha skurit upp och bort.
Och nitat ihop sprickan med små söta nitar som min förra hovslagare hade.
Det går att få så rent att det inte ruttnar under plasten.
Till sist lack över alltihopa så att det inte torkar i alla skruvhål och sprickor.

Är du hovis? Hade inte fattat det i så fall:confused: Eftersom du vet så säkert menar jag, med så pass allvarliga problem:cool:

Det är ju inte bara det som syns utanpå, det är ju också vad som skett/sker inne i hoven.....

Konstigt, eftersom min häst såg ut sådär fast värre, och på henne fungerade inget skruvande i världen trots att två olika erkänt duktiga hovslagare skodde henne. Först på Ulltuna och sen hemma. Sen säger jag inte att det INTE fungerar att skruva för uppenbarligen lär det ju göra det eftersom det används, men det är inte det ENDA sättet.

Det enda som fungerade var att åka till Micke på Strömsholm som drog av skorna och balanserade upp allting. Då växte de gigantiska sprickorna ner. Han menade att det inte hjälpte att skruva iom att spänningarna finns kvar som ger upphov till sprickorna.

Och Coari, om du läst mitt inlägg lite noggrannare hade du nog inte pratat om att göra det enkelt för sig :grin:

Jag såg inte någonstans i coaris åtgärdsplan att sprickorna skulle skruvas/nitas. Tvärtom!:grin:

Och det är en teori som han inte kan bevisa. Det finns en mycket informativ video om hovmekanismen gjord av en forskare i Australien (Chris Pollitt) . Där man tydligt ser att det är i det belastade tillståndet som hoven fylls med blod.

/Migo

Det är om ngt teori,, Chris pollitt har ännu inte genom forskning kunnat påvisa att hoven fylls med blod vid belastning.

Dagens forskning har dock för dagen kommit så långt att man kan påvisa att en petflaska fylld med vatten vid belastning ger ett övertryck vilket leder till att vattnet inte fyller flaskan utan snarare tömmer den.

I bland är det bättre att tänka logiskt än teoretiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka