Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Främst plast är ju som en explosition för bakterier som älskar syrefattig miljö.

Stäng inte in,,, öppna upp!!!

Jo men hästen måste ju stå på något också.
Man kan ju skära bort allt som är dåligt och gipsa fötterna så de blir "rena".
Och sedan plasta för att få en hov åt hästen att gå på.
Det skall inte vara några bakterier mellan hoven och plasten - då så har man ju gjort fel.

Jag har haft hästar med gräsliga hovbölder och bärrandsrötor som enkelt blivit bra på det viset.
Det har bara behövts lång tid och massor av gips, elastoplast, vetrap, tjära och så plast.
Jag har kunnat få ett bandage av gips, vetrap, elastoplast och tjära att hålla för hagvistelse med byte var 5te dag.

Det är en massa jobb att göra men går om man vill och vet hur man gör.

Fast jämför trakterna då och nu. Nu är de helt kollapsade. Så hon såg överlag, även om sprickorna såg värre ut då än bilden visar, MYCKET bättre ut då ur alla aspekter. Styrker mitt svar ang köpa/ej köpa, dvs det går att skapa stor förbättring, om än antagligen aldrig få de helt bra.

QUOTE]Trakterna är inte kollapsade. Det är bara tån som är för lång o hela hoven ojämnt belastad.
Den är i behov av en mkt god hovis- NU!!!!

Jag tycker att alla bilder som du visat har visat hovar som borde ha skots om för länge sedan.
Med sådana hovar måste man sko ofta för att hålla rätt vinklar och inte få hovväggar som flyter över skon eller för långa tår som bräcks sönder.

KL

TS:
Det är mycket synpunkter i tråden, har du möjlighet att få en bra hovis att titta på den, förutom besiktningen då?

Tycker 20.000 är alldeles för dyrt i alla fall, den har inte gjort något direkt och även om den har ett toppenpsyke så gäller ju ändå "ingen hov ingen häst":crazy: Det drar ner värdet enormt, tyvärr, för det är en chansning.

Men eftersom den är så trevlig, du tycker om den och nuvarande ägare tröttnat:crazy: så hoppas jag faktiskt att du får ok från bra hovis samt vet, (jag skulle nog t o m velat röntga hovarna o upp till kotan.) hoppas sen också att det finns en försäkring utan res att ta över:bow:

Strax över 20 000 är det t.o.m... För ett år sedan var det 25 som gällde.

Jag ska visa bilderna för min hovis och höra vad han säger, tyvärr så har han semester nu i två veckor till. Mycket hänger på om han tror att han har kunskapen att kunna få iordning på det. Hästen står nu nära Uppsala så kanske man skulle ta en sväng in till Ultunas hovslagar del innan man plockar hem henne för att höra vad de säger där. Tyvärr så är det lite för långt att åka för att plocka med sig hovis och kolla på hovarna :(

Herregud det känns ju som att jag har bestämt mig redan...

Fast rörelse är ett jätteviktigt inslag i hovrehabiliteringen, och rent krasst är det få hagar som erbjuder tillräckligt stimulans för att hästarna ska röra sig tillräckligt, och få ägare som är villiga att promenera sina djur >1 mil/dygn.

TS: Det kan vara deformationer på hovbenet, en del som inte påverkar alls, men om det blir stora tillbakabildningar kan det ge problem med hovtillväxten. Dessutom är det mjukdelar (läderhud) i hoven som ligger i kläm som hovformen ser ut idag, och rehabilitering av det är möjligt, men tar tid och kan vara smärtsamt. Räkna med hovbölder i början.

Fast rörelse är ett jätteviktigt inslag i hovrehabiliteringen, och rent krasst är det få hagar som erbjuder tillräckligt stimulans för att hästarna ska röra sig tillräckligt, och få ägare som är villiga att promenera sina djur >1 mil/dygn.

Rörelse i relation till om hästen har ont. Har den mycket ont ska den INTE vara i rörelse. Då behöver den ev smärtstillande, sjukhage/box och möjligen beslag.

Att hovproblem, oavsett smärtnivå, ska lösas med rörelse inom den alternativa hovvärlden är ett stort djurskyddsproblem som jag ser det. Många hästar far illa. Dessutom verkas de i vissa fall på ett sätt som framkallar smärta dessutom.

Norrland

Det beror i allra högsta grad på varför och hur den har ont. Självklart ska man inte jaga runt en halt häst, men att ge den möjlighet att röra sig på bekväma underlag, det är något annat. Självklart ska man se till att smärtstilla vid behov. Inom humanmedicinen har man insett hur stor skada total vila gör...

/Migo

Inom humanmedicinen har man en människa som dels kan sägas till att oavsett hur det känns inte springa rusher, men gärna röra sig lågintensivt. Som kan förstå att rusha runt kan ge permanenta skador senare. Och man har en människa som kan ge feedback om just hur det känns. Dessutom är människor inte flyktdjur, bär inte upp sin vikt på strukturer som 'hänger' enbart i vävnad och ovanför mark. Osv osv.

Därför kan man säga till en människa med senskada att promenera på bra underlag ungefär 20 min per dag, men får boxa en häst och knata omkring med den i snöre på bra underlag 20 min/dag..

Sen är även veterinärmedicinen fullt medveten om att total boxvila medför nackdelar. Men de har den goda smaken att ställa fördel mot nackdel och sen bedöma, eller vinst mot risk om man vill uttrycka det så.

jag har aldrig sagt att man ska ut och jaga en akut sjuk häst med svåra smärtor i full fart. Jag har sagt att man ska erbjura rörelse under hovrehabilitering, eftersom cirkulationen i hoven inte fungerar utan just rörelse.

Gå inte ifrån ämnet. När det gäller att bilda frisk hov som i tråden gäller rörelse. Blodcirkulation bildar ny hov. Man får lindra vad som går.

Jag gick inte ifrån ämnet, utan påpekade att veterinärmedicinen likt humansidan vet riskerna med 'strikt vila', men ibland är det för häst bästa valet.

Du valde att tolka det som att alt var att 'jaga runt' hästen, jag påpekade att enbart att 'erbjuda rörelse' kan vara av extrem ondo i vissa fall.

Dvs det går inte att säga att boxvila alltid är av ondo vid hovlidanden, oavsett om det ska bildas ny hov eller ej.

Du har fått så många svar så du behöver förmodligen inga fler. Jag har inte läst alla svar men om jag ska plocka ut ett svar som jag tycker är relevant så är det det från signaturen “ameo”.

Tåsprickor brukar faktiskt ofta inte påverka hästen negativt. De brukar oftast vara ytliga. Orsaken till att de uppstår brukar vara att hästen går på tårna, dvs. landar med tån först. Orsaken kan vara felaktig hovform (för lång tå eller för hög trakt) men det kan också bero på att hästen har ont i traktdelen, t.ex. p.g.a. strålröta. Har hästen ont i trakten undviker den att belasta den och belastar tån istället.

Tån ser inte speciellt lång ut på fotot och trakterna är inte höga så jag skulle gissa att det är strålröta eller något annat problem i traktdelen som gör att hästen sätter ner tån först (du kan kolla detta själv).

Det är inte enbart en felaktig belastning som orsakar sprickor. Hovkvaliteten är av avgörande betydelse. Hästen måste sättas på en balanserad foderstat.

Den goda nyheten är att hovar har en sagolik förmåga att rehabilitera sig om rätt förutsättningar ges. Den dåliga nyheten är att det krävs stor kunskap om hur hoven ska verkas och hur man komponerar en balanserad foderstat. Dessutom krävs det tålamod eftersom en helt ny hov måste växa ner och detta tar minst 9 – 12 månader.

Själv skulle jag sko av hästen och använda epoxilim för att hålla ihop sprickorna under rehabiliteringen, korta tån om det behövs och verka hoven med en “toe-rocker” (tåriktning) för att underlätta överrullningen. Dessutom får man hålla sprickorna rena och använda svamp-och bakteriedödande medel.

Eftersom jag också har en häst med hovproblem ( dock inte som din tilltänkta,
tack o lov), så intresserar denna tråden mig jättemycket :). Idag så kom det ut
en superexpert på hovproblem till stallet, han informerade om att kosttillskottet
MSM verkar ha en revolutionerande påverkan på tillväxten för hovarna. En problemhäst som han har haft i många år fick MSM för sina ledproblem och
plötsligt så började hovarna att växa med raketfart! Dessutom så var det helt
det som växte ut :laugh:! Kanske ett mirakelmedel?
Skulle du inte kunna be att få hästen på öppet köp i ett år? Kom ihåg att skriva ett giltigt kontrakt.

Och vid exvis fång är det helt idiotiskt erbjuda rörelse.

Ja, precis! Tack och lov förstod djurskyddinspektörerna det också, och höll med mig och min veterinär samt hovslagare. Jag gör vad jag kan, och släpper ut mina så mycket jag vågar, men jag vägrar att "tänka om" som alternativaren som knackade på min dörr ville att jag skulle göra...:crazy:

Eftersom jag också har en häst med hovproblem ( dock inte som din tilltänkta,
tack o lov), så intresserar denna tråden mig jättemycket :). Idag så kom det ut
en superexpert på hovproblem till stallet, han informerade om att kosttillskottet
MSM verkar ha en revolutionerande påverkan på tillväxten för hovarna. En problemhäst som han har haft i många år fick MSM för sina ledproblem och
plötsligt så började hovarna att växa med raketfart! Dessutom så var det helt
det som växte ut :laugh:! Kanske ett mirakelmedel?
Skulle du inte kunna be att få hästen på öppet köp i ett år? Kom ihåg att skriva ett giltigt kontrakt.
Det finns inga mirakelmedel som funkar på alla hästar. I de fall då fodertillskott ger bra resultat så beror det på att den aktuella hästen haft en brist som täcktes av tillskottet ifråga. Och det finns många ämnen att ha brist på....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka