Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Nej det håller ihop fnaset längst ner.

Förklara då citatet:

När hoven redan har förlorat sin elasticitet och spruckit så kan man "klistra ihop" resterna med lack för att få en jämn belastning så att hoven kan växa ut och bli elastisk och utan sprickor.

Du menar alltså "fnas" som vid torra spruckna hovar här? Du menar inte sprickor som på ts häst?

Då kan jag sannerligen rekommendera dej att slänga lackburken och fukta och olja istället, då blir det inte sånt "fnas".....För hovar som lätt blir såna, det har jag mycket erfarenhet av och har aldrig behövt nån lack för det:cool:

Det hänger ihop med dålig hornkvalité och då handlar det om förebyggande, att hålla fuktighten lagom, att inte låta hovarna växa för långa, ta bort lera, osv osv som vi redan konstaterat i tråden.

Fast det är klart seg lera kanske också klistrar ihop:angel:, att den torkar ut kanske inte har nån betydelse:crazy: låt den sitta kvar vet ja, lika bra som lack:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte ett dugg, men tycker inte om den "Jag har alltid rätt och gör som jag vill" attityden du har.

Jag vill inte ha en kund som håller på att trixa och fixa med hovarna själv om inte jag har rek det. Visst tappskor och sånt går väl bra. Men har hästen ett problem jag försöker fixa till så vill jag inte att kunden håller på att försöka fixa det med sina egna lösningar, utan de ska göra som jag säger, annars kunde jag lika gärna struntat i det.

Om jag säger såhär.
I den andra änden av hagen, där hästarna inte står, så ser det inte ut sådär.
Men de har en förmåga att alltid stå och trycka närmast grinden.

Varför använder de inte hela hagen för de lymlarna?

:idea: Mitt sista svar till dig eftersom du tydligen inte ens kan läsa av hästars naturliga språk.

Dom står vid grinden därför att där är utgången i från denna bakteriehärd.

Blev det överkurs???

Du gör mig så matt samtidigt som du ger mig styrka över min tacksamhet att jag har förmånen att ha ett helt annat "klienterie" av kundkategori.

Nu går du fett in i på min ignore list.

Lycka till i din bubbla.

Ja det har de.
Och de vårdar sina bajshögar ömt.
Står på dem, ligger på dem och odlar upp dem genom att sikta på dem när de bajsar nästa gång.
Några har ligghallen som toalett.
Men det är bra för där så är det halmat så att man kan plocka bort fruset bajs som ligger på halmen.

För att inte maten skall bli bajsig så har jag betongringar att lägga höet i.

Jag tror att det till stor del beror på att de föredrar att stå på den fasta och grusade ytan.
Och den är mellan matplats och ligghall.

Hur ser resten av hagen ut under vintersäsong då, geggig eller hur?

Jag är väldigt förvånad nämligen, här skiter de på hög ja, men det är toaletten och besöks enbart när de blir nödiga. Den är inte direkt i 'andra änden hagen', men en bra bit från maten. Dock om jag ställer matlådorna för nära stängslet (så man slipper gå så långt i snön) kan toaletten hamna lite väl nära, då stängslet begränsar åt det hållet, och de tycks vilja ha toaletten just där.

Sen, ibland skiter de ju där de är, så är ju inte enbart bajs på toaletten - eller fel toaletterna - de har flera på olika ställen i hagen, men det är enstaka högar.

Om jag lägger grovfoder på mark, vilket händer ibland när snön ligger, och de puffar maten för nära en bajshög så ratas den maten (samma sak i boxen). ÄVEN av matvraket till ponny som inte drar sig för att käka gammalt kasserat silage om han kommer åt det. Nämnda ponny äter inte nära ratorna heller ens om det är nedgnagt.

Så, jag blir lite fundersam om det är något i 'hagdesignen' som gått snett om de skiter i maten och står i skiten? Detta under förutsättning hagen är stor nog, små hagar och de har ju inget val.

Ingen av mina kollegor försepråkar den lösningen på ngn av dina hästar.
Det var två av dina kollegor som använde just den lösningen.
På min häst.
Den ene hade pratat med den andra för rådgivning.
Jag har inte hittat på det själv.

Samtidigt förklara att grunden till problemet ligger inte själva hovarna
...
Jag har inga problem med hovarna på mina hästar.
För jag har löst problemen.

Du skrev i ngt inlägg att i slutändan är det mina hästar och jag bestämmer Fine gör det då för ingen av mina kolleger är intresserade av att "sammarbeta" med den typen av hästägare.
Jag betalar och jag får ta både de ekonomiska och praktiska konsekvenserna på hur hovarna sköts på mina hästar, så då vill jag också bestämma.
Ingen har hittills haft något att invända mot det.
Även om det muttras litet ibland om att det är jobbigt att sko med PG.

Jag förtår heller inte vitsen med att du sitter här på Bukefalos hela dygnet och ber om råd, talar om vad andra ska göra osv.
Gör du inte?
Men tänk efter litet själv nu, det borde du ju faktiskt förstå!
Vad är föresten vitsen med dina egna inlägg i debatten då?

Jag lägger ner alla försök härmed att ge dig råd, fullständigt meningslöst. Lika meningslöst som att ha kunder IRL med samma inriktning,
Jag har aldrig fått några användbara råd från dig någonsin.
Utan du kommer alltid bara med insinuationer och frågor av typen.

"Men det fattar du väl själv eller är du dum?"
Och det till alla som frågar något.
Och det har jag ingen användning utav.

, varför stånga sig blodig och hela tiden återkomma till bricka 1 när det finns så många tacksama hästägare som fullständigt skriker om hjälp, och sammarbete.
Jag antar att det är sådana som låter dig vara superexpert utan att ifrågasätta dig det minsta.
Du verkar ju ha ett behov av att inte bli emotsaggd.

Jag vill inte ha en kund som håller på att trixa och fixa med hovarna själv om inte jag har rek det.

För du har behov av att alltid ha rätt då?
Eller?
Det kan inte vara så att en gammal uppfödare med en massa hästar kan veta vad som fungera på dess egna hästar?
Utan du har alltid rätt!

Du en sådan hovslagare åkte ut ur mitt stall en gång.
Den vägrade göra lämpliga utlägg på skon i bak.
En annan åkte ut då den spikade i sulan i stället för i vita randen.

Du menar alltså "fnas" som vid torra spruckna hovar här? Du menar inte sprickor som på ts häst?
Det fnas som blir i nederkanten när man har sprickor som på TS häst.

Då kan jag sannerligen rekommendera dej att slänga lackburken och fukta och olja istället, då blir det inte sånt "fnas".....
Jag provade det först i några år men det räckte inte.
Var vänlig och läs mina tidigare inlägg.

För hovar som lätt blir såna, det har jag mycket erfarenhet av och har aldrig behövt nån lack för det:cool:
Vad bra för dig.
Nu så fungerade det inte så för mig så jag fick ta till något annat.
Och det blev lack - som fungerade.

Jag har inte lera i hagarna.
De är uppgrusade så att där finns fast mark.

Dom står vid grinden därför att där är utgången i från denna bakteriehärd.

Så dumma de är när det kan gå bara 10 meter bakom ligghallen för att hitta ren mark att stå på.
Vad vill du uppnå genom att vara otrevlig mot andra användare på ett forum?

Hur ser resten av hagen ut under vintersäsong då, geggig eller hur?
Nej frusen.
Och på andra sidan ett litet dike med övergång så finns det en stor plätt med sandjord som alltid håller.
Men dit går de inte.
Jag tror att hagen är 1½ tunnland.

Så, jag blir lite fundersam om det är något i 'hagdesignen' som gått snett om de skiter i maten och står i skiten? Detta under förutsättning hagen är stor nog, små hagar och de har ju inget val.
Jag tror att det är att alla hästar vill samlas på mitten och att flockarna dras mot varandra.
Men jag kan inte ha dem i samma flockar för 2 skulle slå ihjäl varandra och en är hingst och jag skall inte ha flera föl.

Funkar det inte flytta maten då, så står de inte där när de äter iaf, vilket de förhoppningsvis gör en ganska stor del av dagen? Inte diket de inte vill gå över? (Bara spånar, jag har ganska frekvent med diken, vissa bor det tydligen krokodiler i, de går hjärtans gärna och lugnt över om jag ber dem, men de snudd på svälter än går självmant när jag inte är där, knashästar. Dock är det väldigt stor yta även utan de dikena så är eg inget problem)

Jag skulle om det var mina vilja ha bort dem från att stå just i bajset, därav mina spekulationer om vad som kan vara 'felet', för de 'borde' inte stå i bajs frivilligt.

Förresten, hur många hästar är det, tänkte hektar istället för tunnland, men 1½ tunnland är ju bara 0,75 hektar väl. 1 tunnland är väl knappa 5000 kvm, och det blir ju inte mycket mark hagmässigt sett ens till en pålle?

Finns det verkligen utrymme är det väl bara att lägga maten nån annanstans:confused: Att dom trängs vid grinden betyder ju inte att man inte själv kan orka bära maten 25 meter bort?

Man får enligt de nya djurskyddsförordningarna inte längre utfodra direkt på marken.
Vilket gör att man måste ha iordningställda foderbord eller motsvarande.
Mina hästar är nog ganska så uttråkade för de är mycket destruktiva och slår sönder trälådor.
Därav betongringar i en lösdrift och gjutet foderbord i en annan.
Dessa saker flyttar man inte på så lätt.

Ja i mars så ser det ut sådär i de flesta hagar där hästar går.
Jag mockar ut det där med traktorgrävare före hösten när de skall tillbaka i vinterhagarna.
På vinterns så går det inte att få loss för då så är det fastfruset.

Om jag hade haft problem nu av skitiga hagar så hade jag naturligtvis mockat.
Men nu så har jag inga problem av det.

Hur ser din vinterhage ut?
Bajsfri?

Varför är ni så rädda för litet bajs?
Det är faktiskt inte farligt.
Du försöker ge ett intryck att vara kunnig och noga med dina hästar,ibland säger bilder mer än tusen ord.:eek:
Skit och ammoniak är väl den kändaste orsaken till uppluckrat och försvagat horn!
Tror tusan att du måste lacka hovar som besatt för att de skall kunna vistas i den miljön!
Jag blev inte imponerad direkt om jag ska vara ärlig,och det är nog precis vad du behöver folk som vågar vara ärliga mot dig!
Inte för att jag tror det hjälper men..

Förutom att du har extremt mkt hästskit i dina hagar så ser jag många källor till problem i dina hagar.
Att ha gamla träd liggande med torra grenar som sticker upp lagom i bukhöjd på hästen är väl väldigt oproffsigt?
Man kan aldrig göra en hage säker helt och hållet men värsta olycksriskerna kan man undanröja.

Där ser man vad olika referenser vi har på vad som är bra och dåligt.

Funkar det inte flytta maten då,...
Nu så flyttar jag inte på betongringarna, men tidigare så matade jag på nya rena platser som de omedelbart bajsade ner.

Jag skulle om det var mina vilja ha bort dem från att stå just i bajset, därav mina spekulationer om vad som kan vara 'felet', för de 'borde' inte stå i bajs frivilligt.
Jag skulle vilja att de gick någon annanstans och bajsade.
Kan man bygga en häst-toalett?
Och hur skall den i sådana fall se ut?

Förresten, hur många hästar är det, tänkte hektar istället för tunnland, men 1½ tunnland är ju bara 0,75 hektar väl. 1 tunnland är väl knappa 5000 kvm, och det blir ju inte mycket mark hagmässigt sett ens till en pålle?
Ja det låter litet litet.
Jag skall titta på blockkartan för att se hur mycket det är.
Där går numera 3 hästar i ponnyformat om vintrarna för det är vad ligghallens mått är godkända för.

Det är bra när hästarna håller sig friska.
Räcker inte det?
Allting håller dessutom alla föreskrivna mått och följer alla djurskyddsbestämmelser.
Och jag har i nuläget inga som helst problem med några hovar.

Och jo det var grått och trist där i snösmältningen och allt bajs kom då fram.

Man får enligt de nya djurskyddsförordningarna inte längre utfodra direkt på marken.
Vilket gör att man måste ha iordningställda foderbord eller motsvarande.
Mina hästar är nog ganska så uttråkade för de är mycket destruktiva och slår sönder trälådor.
Därav betongringar i en lösdrift och gjutet foderbord i en annan.
Dessa saker flyttar man inte på så lätt.
Kanske där är svaret till dina problemhovar,hästar som står och sparkar sönder saker lär väl mkt lätt få krackelerade hovar?
Vad tror du händer inne i en hov när den sparkar på en tex boxvägg eller betongring?

Där ser man även vikten av att som hovslagare se en häst i dess närmiljö!
Vilket tyvärr kliniker inte har tillgång till.

Om dina hästar är så destruktiva ,vad gör du åt det då?
Bygger en inlackad betongbunker?Man blir lite lack...:crazy:
Försök förstå vad de vill säga dig i stället?
Kanske bättre att minska antalet häst om du har för små hagar?

Shit is shit liksom försök inte framställa det som tryffel som ligger på ytan i dina hagar!

Kanske där är svaret till dina problemhovar,
Jag har inga problemhovar längre.
Läser inte du heller mina tidigare inlägg?
Kallblodstravaren har gamla skador i tillväxtzonen men dessa fanns med från travet redan när han köptes.

Om dina hästar är så destruktiva ,vad gör du åt det då?
Jag borde roa dem med något.
De skall ridas in nu så då blir det bättre.

Försök förstå vad de vill säga dig i stället?
Jag hör dem, jag hör dem.

Kanske bättre att minska antalet häst om du har för små hagar?
Om de inte ens använder hela den hage som de har, vad skall de då med mera plats som de inte heller vistas på till?
Jag har plats att utöka hagarna om det skulle behövas, men det är åt det hållet där de inte alls är över huvud taget.

Jag tänkte satsa på flera hagar i stället så att jag kan flytta dem när det blir för skitigt.
Och jag har minskat på hästantalet och kommer att minska på det ytterligare.

*knapplån*
Det är intressant att se hur dömande det går att vara en fin dag i månadsskiftet juli-augusti.
På bilder tagna i snösmältningen i mars (för 3 år sedan).
Då, när bilderna var nya så blev jag gratulerad till att ha hagar som hästarna inte sjunker ner i.
Man ser hela hovarna på hästarna.

Men nu så ser alla bara jorden, leran och hästbajset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar