Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

När hoven redan har förlorat sin elasticitet och spruckit så kan man "klistra ihop" resterna med lack för att få en jämn belastning så att hoven kan växa ut och bli elastisk och utan sprickor.

utifrån det du skiver så ser det ut osm du vill uppnå samma resultat som man gör med en nitning elller liknande, dvs hindra sprickan från att vidga sig vid belastning så att nytt horn kan växa ut utan spricka

Det logiska tänkandet jag har - ger då mig hinten att lacken håller ihop allt annat - än sprickan - och eftersom det är det enda som ger efter så borde det förvärra saken

personligen så anser jag att skogen består av logik

Och som jag uppfattar det så ser man ibland inte skogen för alla träd

Varför läser inte folk vad jag skriver?
Du kommer in någonstans på slutet av en lång tråd utan att ha läst hela.
Självklart blir ditt intryck av mina inlägg onyanserat.

Jag är inte så insatt i kemi,
Det är jag.

.... däremot har jag förstått att lack inte är förstahandsvalet av en mängd skäl som jag begriper och kan ta till mig.
Det stämmer bra.

Men - jag är inte tankeläsare jag har ingen aning vilken process som ledde fram till det beslutet dvs att rekommendera lack.
Det står i några av mina tidigare inlägg - tyvärr så är de spridda över flera trådar.

Tex att det är helt okey att stå i bajs - ute
Att hästarna inte blir hjälpa av att jag mockar boxarna betyder inte att de står ute i bajs.
Det är din egen tolkning och inget som jag har skrivit någonstans.
Dock innehåller jord också de bakterier som ger hovröta.
Betyder det att vi skall skala bort all jord ur hagarna också?

Varför reagerar jag så starkt?
För att du inte läser vad jag skriver utan tolkar vad du tror att jag menar.

F.ö. så har jag inget emot att gå på hästbajs med bara fötter.
Däremot så vill jag inte gå i bajs från allätare och köttätare.
Kobajs är litet kletigt och svårt att bli av med, dessutom så blir fötterna gröna av det, så det undviker jag helst också.

utifrån det du skiver så ser det ut osm du vill uppnå samma resultat som man gör med en nitning elller liknande, dvs hindra sprickan från att vidga sig vid belastning så att nytt horn kan växa ut utan spricka
Ja ungefär så.

Det logiska tänkandet jag har - ger då mig hinten att lacken håller ihop allt annat - än sprickan - och eftersom det är det enda som ger efter så borde det förvärra saken
Lacken och plasten är flexibel och följer med i hovens rörelser.
Man slipper den perforering och punktbelastning som niten innebär på hovväggen.
Och det håller fast längs med hela sprickan.
Jag tycker att det fungerar bra.

Att hästarna inte blir hjälpa av att jag mockar boxarna betyder inte att de står ute i bajs.
.

Fast det gör de ju. Kollar man din sida så är ju hela hagarna fulla med skit. Det har jag verkligen reagerat på. Du som alltid säger du är så noga med att mocka hagar osv.
Ja jag blev chockad när jag såg det :eek:

Ja i mars så ser det ut sådär i de flesta hagar där hästar går.
Jag mockar ut det där med traktorgrävare före hösten när de skall tillbaka i vinterhagarna.
På vinterns så går det inte att få loss för då så är det fastfruset.

Om jag hade haft problem nu av skitiga hagar så hade jag naturligtvis mockat.
Men nu så har jag inga problem av det.

Hur ser din vinterhage ut?
Bajsfri?

Varför är ni så rädda för litet bajs?
Det är faktiskt inte farligt.

Nej, det ser inte ut så om man har tillräckligt stora hagar.

Om jag säger såhär.
I den andra änden av hagen, där hästarna inte står, så ser det inte ut sådär.
Men de har en förmåga att alltid stå och trycka närmast grinden.

Varför använder de inte hela hagen för de lymlarna?

Bra fråga. Även mina har ju sina 'favoritställen' som de är 90% av tiden på. MEN, de har inte toaletten där. Toaletten brukar ligga en liten bit bort. Inte långt bort, men de har inte toalett på/kring maten, eller toalett där de brukar stå och vila. Dvs de står inte i bajset. Har dina (inte sett några bilder) alltså toaletten där de vilar och äter?

Har dina (inte sett några bilder) alltså toaletten där de vilar och äter?

Ja det har de.
Och de vårdar sina bajshögar ömt.
Står på dem, ligger på dem och odlar upp dem genom att sikta på dem när de bajsar nästa gång.
Några har ligghallen som toalett.
Men det är bra för där så är det halmat så att man kan plocka bort fruset bajs som ligger på halmen.

För att inte maten skall bli bajsig så har jag betongringar att lägga höet i.

Jag tror att det till stor del beror på att de föredrar att stå på den fasta och grusade ytan.
Och den är mellan matplats och ligghall.

Att bli oförskämd är inte en bra marknadsföring.
Det var några av Sveriges mest väl ansedda hovslagare som föreslog det som lösning på min hästs problem.
Coaris kollegor med andra ord.

STOPP,,STOPP!!

Ingen av mina kollegor försepråkar den lösningen på ngn av dina hästar.
Ser du inte vad jag hela tiden har tjatat om när det gäller dina hästar??
Ser du inte heller vad min kollega Lilla Skutt skriver??

Om det är en bra marknadsföring eller inte att bli oförskämd vill jag bara svara,, Försöker man med alla medel att få en hästägare att sluta leva i då tid när det gäller hovvård och försöka ta till sig modern forskning. Samtidigt förklara att grunden till problemet ligger inte själva hovarna utan beror enbart på en jävligt bekväm envis hästägare som vägrar inse att allt grundar sig på en extremt skitigt närmiljö, främst i hagarna där träcken ligger som stora puckelpistar.

När man som bättre kunnig i just det ämnet t.o.m. blir otrevligt bemött men påstås av hästägaren vara otrevligt bemötande ja då tror väl fasen att det är bättre att flytta på sig.

Du skrev i ngt inlägg att i slutändan är det mina hästar och jag bestämmer Fine gör det då för ingen av mina kolleger är intresserade av att "sammarbeta" med den typen av hästägare.

Jag förtår heller inte vitsen med att du sitter här på Bukefalos hela dygnet och ber om råd, talar om vad andra ska göra osv.

Vore det inte bättre om du i stället gick ut och städa upp din egen skit innan du skitar för andra??

Du är absolut inte ensam på detta forum med den attityden men under dom sista veckrna har du blivit forumets språkrör.

Jag lägger ner alla försök härmed att ge dig råd, fullständigt meningslöst. Lika meningslöst som att ha kunder IRL med samma inriktning,, varför stånga sig blodig och hela tiden återkomma till bricka 1 när det finns så många tacksama hästägare som fullständigt skriker om hjälp, och sammarbete.

och odlar upp dem genom att sikta på dem när de bajsar nästa gång.

Ja det brukar ju hästar göra men de flesta vill inte äta på det stället, - om dom har tilltäckligt med plats och kan välja. Bara riktiga matvrak kan tänka sej att äta intill högarna, möjligen.

Inte heller brukar dom vilja stå i skiten, utan går bara dit när dom ska lägga sina högar, sen därifrån. Men om man ger dom maten där, ja då blir väl allt sånt rubbat:cool:

För att inte maten skall bli bajsig så har jag betongringar att lägga höet i.
:crazy::crazy:

Finns det verkligen utrymme är det väl bara att lägga maten nån annanstans:confused: Att dom trängs vid grinden betyder ju inte att man inte själv kan orka bära maten 25 meter bort?
Det där du skriver låter som att dom har väldigt trångt och har suddat ut det som hästar normalt väljer, alternativt att man genom att fodra i skiten har virrat till begreppen för dom. Eller att det är så mycket skit att dom inte har nån ren plats att äta på i sin vinterhage...

Hur många hästar skiter i maten i sin box? Då är det ofta något som inte stämmer med hästen (om man undantar grisarna som drar runt allt i en enda soppa, såna finns ju, oftast hingstar - men nej inte alla:cool:)

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar skulle inte kliva i skit- om det går att undvika- definitivt inte andras.
De nästan dör när vi råkar på en skithög på ridtur.:eek: De skiter i princip aldrig själva på annat än eget revir.

När hoven redan har förlorat sin elasticitet och spruckit så kan man "klistra ihop" resterna med lack för att få en jämn belastning så att hoven kan växa ut och bli elastisk och utan sprickor.

Det där låter helt vansinnigt, hur mycket lack vräker du på då för att det ska hålla för påfrestningen från trycket av flera hundra kilo häst:eek:

Förrut var det ju bara under sömhål ett tag:confused: redan det tveksamt vad gäller effekt och där fukt o olja garanterat är bättre.

Men det här tar priset, så du menar att lacket håller ihop hoven, om man har genomgående djupa sprickor i hoven?

Tex att det är helt okey att stå i bajs - ute

Jag föreslår att du testar på dig skälv - barfota och sedan återkommer i frågan när du stått där en tid

:rofl::rofl: Hur länge ska hon stå där??? Tills bajset genomgått sin nedbrytningsprocess och förmultnat?? Ska hon stå där med lackade tånaglar för att undvika tåsvamp,bakteriella förruttelseprocesser mellan tårna.

Allvarligt,, det där kravet med gödselplatta som hälsa och miljö har lagstiftat verkar ju hel löjligt och fullständigt onödigt ur miljösynpunkt.:angel:

Håller med till fullo:bow:

Hatar hästägare med I_U attityd:mad:

Blir du besvärad av att bli ifrågasatt som den som vet bäst?
Annars så brukar det vara populärt att slippa åka på tappskor och att inte behöva sköta allt själv.
Men det är ju olika det där.

Nej dom gör ju inte det, dom har bajshörnor och där står dom inte och vilar och där äter dom definitivt inte. Därför växer ju ofta gräset högt i dessa "hörnor" - dom äter det inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka