Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Haha Hela tråden har blivit ett solklart fall för Aschberg o hans gäng,
BUKESÄMJAN :p kan vara ett bra namn

Jag tycker faktiskt att det blir ganska intressant, eftersom det dels handlar om att inte godta allt som någon mer eller mindre självutnämnd (ev också irl vem vet?) expert kommer med när det gäller råd, utan att det kan ifrågasättas och finnas helt andra infallsvinklar, även från yrkesfolk, vilket bukeexperterna inte alltid är, även om några på kammaren läst sej till att bli jämställda;)

Det blir en diskussion om bla starka medel som hästägare glatt använder och lika glatt rekommenderar till andra, eftersom det har tyckts fungera på en häst någon gång i tiden. Och den diskussionen är viktig, hästägare är många gånger otroligt okritiska på många sätt, när det kommer till att nappa efter halmstrån, för att pålle ska må bra, (och helst genom snabba mirakelkurer om det går förstås...)

citat I_U
Det löste problemet på min häst - varför räknas inte det?

Jovisst, det var ju bra på den hästen, om det nu var det som löste det, :confused:Det betyder inte att plast o lack mm på hovar ska rekommenderas i tid och otid och som nu rekommenderas i flera trådar samtidigt av I_U:cool:

citerar igen:

Jag gillar lack bättre.
Den fungerar som ett extra glasyrlager och stänger ute det som skall vara ute och håller inne det som skall vara inne.

Som jag skrev tidigare, har aldrig träffat en seriös hovis som rek sånt till sömhål eller att ersätta glasyrlager:eek: eller något annat.

Ja, förutom att alla coaris kollegor tycks göra det då :confused: eftersom det påpekas i inlägg efter inlägg....sånt blir också lite jobbigt, många av oss har haft kontakt med några hovslagare genom åren gissar jag och vet ju vad de säger och har sagt...man behöver inte överbevisas av hänvisningar på det sättet:cool:

Jag antar att mina hovisar varit och är lika mycket kollegor, men då säger de annat då... ;)

Du tar död på de bakterier på ytan,men de som sitter inne i gamla sömhålet kommer du inte åt!
Jag tycker nog att lacken söker sig ner i hela hålet jag.
Och liksom fyller igen.
Jag lackar precis efter skoning när hålet fortfarande är rent efter gamla sömmen.
Och jag har aldrig hittat röta i hålen efter lackning.
Om där finns röta så droppar jag först jodsprit i hålet.

Nagellack har använts så länge att man skulle ha sett skador av det nu om det var farligt.
Och jag tror på fullt allvar att om någon hade blivit sjuk av "Rensa Strålen" så hade vi vetat det också.

Fast att formalin och formaldehyd ÄR allergiframkallande osv det VET man. Det är ingen nyhet. När det gäller tillsats i nagellack så var det för övrigt oftast karlarna som drabbades av allergi, när de kelade med nagellackade damer och på så sätt kom i kontakt med det.

Och LÄSER man på flaskan så:

Innehåll: Formaldehyd. Brandfarligt. Farlig vid inandning och förtäring. Irriterar ögonen, andningsorganen och huden. Misstänks kunna ge cancer. Kan ge allergi vid hudkontakt. Skadligt för vattenlevande organismer. Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön. Förvaras åtskilt från antändningskällor. Rökning förbjuden. Förvaras oåtkomligt för barn. Undvik kontakt med huden. Använd lämpliga skyddskläder och skyddshandskar. Undvik utsläpp till miljön. Läs särskilda instruktioner/varuinformationsblad.

Och så ex Svart kryss i orange ruta, symbolen för hälsofarlig.

Och jag tror på fullt allvar att om någon hade blivit sjuk av "Rensa Strålen" så hade vi vetat det också.

Fast det är väl sällan folk vet exakt vad de blivit sjuka av?

Jag menar inte att vi ska gå och va rädda för allt i vår omgivning,men ibland är vi väl alla lite för godtrogna..eller hur?
Lite gift där och lite gift där blir tillslut en läskig dominoeffekt.
Bra att du är klok och ansvarstagande vuxen.:bow:
Men hur många är det ? Vi tror så naivt på företagens vackra ord ,och vill tro.
Men vilket företag bryr sig om lilla Lisa får cancer om preparatet ger pengar till företaget?
Och var tror du tex "Rensa Strålen" hamnar till slut? jo i grundvattnet,och troligen ligger hästens hage nära den brunn där hästens vatten kommer ifrån,om man inte har kommunalt vatten långt ifrån hästens hage..

Jag har själv använt olika preparat hit och dit på mindre smart sätt ibland,och vis av ålder och andras kunskap så tänker jag undvika gifter om jag slipper.

Switch är emot mina principer tex,men har man haft hästar som råkat ut för fästingsjukdomar så ändrar man sina principer .
Ibland får man välja mellan pest eller kolera liksom.

Lik förbaskat är det giftigt ändå.:cry:

Men hur kan det då bli så illa i förlängningen att man måste ta till plast:confused:

Gamla skador i kronranden som inte behandlats, WLD, spiktramp, tramp på vassa stenar, skoning och verkning som fått hoven att skjuva med spänningar som följd.
Otur.

Det finns massor av orsaker.

Den häst som behövde lack hade gått på travet och varit skodd sedan 1½års ålder.
Det finns även tåsprickor i framhovarna som gör det hela svårare.

Aha det är därför som jag inte har använt det.
Jag minns att jag skippade det av någon personlig orsak.
Jag är extremt allergisk mot formalin/formaldehyd.

För några år sedan så fanns det i alla nya kläder och i möbler samt spånskivor.
Det har blivit förbjudet så det är så många som är allergiska mot det samt att det är cancerframkallande.
Men om det var mycket farligt så hade massor av människor som burit nya otvättade kläder med formaldehyd i fått cancer som en epidemi - och det har ju inte hänt.
Formaldehyd är ett av de ämnen i tobaksrök som ger rökaren cancer.

Ja men allt handlar om halt också. Gick och hämtade min nya TB-flaska, och nu står det inte ens formalin längre utan formaldehyd, dock är det ju säkerligen formalin iom att det är löst i vatten. Sak samma eg. Men grejen är att dte i kläder är en väldigt liten halt jämfört med i princip rent som det är i TB.

Iaf för inte alls länge sen fick man ha upp till 5% formaldehyd i nagelstärkare, förr fanns det i nagellack. Och gav allergiproblem.

Och, om det nu är (jag vet inte jag tror dig på ditt ord) förbjudet att ha formaldehyd/formalin i kläder pga allergirisk, så kan du likväl utan problem, kunskap eller ålderskrav köpa snudd på ren formaldehyd/formalin och slabba med i stallet..

Formaldehyd finns btw i bilavgaser med. Och i vacciner. Och och och.. Så helt undvika går inte. Men som sagt, ruskigt giftiga grejer SÄLJS öppet och utan större mankemang, fast man VET att det är skadligt. Vilket var vad du protesterade mot.

Och HALTEN är ju liksom grejen..

Det löste problemet på min häst - varför räknas inte det?

Rent vetenskapligt skulle det kallas för en fallstudie. Fallstudier är aldrig generaliserbara utan visar bara att det vid just det tillfället finns indikationer på att det fungerade bra för just den individen. Då denna fallstudie troligtvis inte är fullvärdigt kontrollerad är det omöjligt att säga om det var just den faktorn som gjorde utfallet.

Det är en av anledningarna till att professionellas ord ofta väger tyngre en en hästägares. De har ofta FLERA fallstudier bakom sig. Man kan heller aldrig ställa en enskild fallstudie mot tidigare forskning och vedertagen vetenskap. Om man vill bevisa en ny hypotes så behöver man göra större och kontrollerade studier, gärna med en kontrollgrupp som lever under samma förutsättningar och får exakt samma omvårdnad som försöksgruppen med undantag av den nya komponenten man vill testa. Först då kan man börja säga att någonting bevisligen är bra. Och inte ens då är det helt säkert.

Följer diskussionen med stort intresse och har egentligen ingen kunskap om sakfrågan. Ville bara anmärka lite på bevisvärdet i vissa påsåtenden.

Och liksom fyller igen.
Jag lackar precis efter skoning när hålet fortfarande är rent efter gamla sömmen.
Då har du stora gamla sömhål som är mkt grunda.
Du måste vara extremt smart som kan se bakterier med blotta ögat!:D
Vad har du för linser? Fantomens ?Förlåt men du är så envis.;)

Jag förstår vad du säger,och kanske hjälpte det din häst.
Men om du gjorde flera åtgärder samtidigt hur vet du att just lacken hjälpte?
En häst är inte mkt till referens.

Kanske har Lacken placeboeffekt? vem vet.:angel: ("I know nothing" som han sa i Faulty Towers ;))
Ha en bra dag ,tiden lackar mot jul!;):D

Jodsprit känns mycket bättre.

Jag läste på ett ställe att det inte fick skickas till Norge.
Så någon har väl upptäckt att det är farligt och då så vet vi det.

Inte ung skrev " det fungerade på min häst - varför räknas inte det

Och Whirlie svarade alldeles lysande

Rent vetenskapligt skulle det kallas för en fallstudie. Fallstudier är aldrig generaliserbara.....

Detta är den stora skillnaden mellan privata erfarenheter och "kunskap"

Och det är det som man "får med sig" - med en utbildning - det vetenskapliga förhåningssättet till "fakta": man "skolas" i sitt tänkande helt enkelt

Vad som räknas som fakta

En persons erfarnehet och tolkningar - näej.
De kan iofs vara riktiga, men de är inte underlag för några slutsatser på något vis

Tolkningar gjorda på vetenskapliga upprepade studier - mer troligt

Gamla skador i kronranden som inte behandlats, WLD, spiktramp, tramp på vassa stenar, skoning och verkning som fått hoven att skjuva med spänningar som följd.
Otur.

Det finns massor av orsaker.

Den häst som behövde lack hade gått på travet och varit skodd sedan 1½års ålder.
Det finns även tåsprickor i framhovarna som gör det hela svårare.

Pratar du fortfarande om en enda häst där du behövt lack eller om flera:confused: Det är något oklart fn tycker jag.

Här låter det som att du gör det lite då och då:confused:

Och liksom fyller igen.

Eftersom du rekommenderar det på flera håll just nu, och kanske irl också vad vet jag, så blir den frågan viktig.

Jag har f ö aldrig behövt något lack för gamla skador i kronranden, stenar, spiktramp osv. Genomgående sprickor som i ts fall, har jag som sagt inte erf av, annat än ytsprickor i torra hovar under sömmarna, och där har heller inte lack behövts och har definitivt inte rekommenderats av någon och inte heller varit ett alternativ..

Så hur var det? Har du använt det i alla dessa fall du räknar upp, på olika hästar eller är det samma enda häst som du använt lack på och sedan rekommenderar det varmt än idag till höger och vänster?

Det blir av ett visst intresse om diskussionen alls ska vara meningsfull.

Senast ändrad av en moderator:

På lacken står det bara att det är brandfarligt, kan ge torr hud, irriterar ögon och att man kan bli omtöcknad av ångorna.
Inget om vare sig cancer eller skyddshandskar.

Nu så har ju varken jag eller hästarna det på huden utan det sitter ju en tuss på en pinne i locket så man tar inte i det alls.

Då har du stora gamla sömhål som är mkt grunda.
Ja, hovarna växer mycket bra så gamla sömhålen är korta och nära skon.

Du måste vara extremt smart som kan se bakterier med blotta ögat!
Jag skrev:
"Och jag har aldrig hittat röta i hålen efter lackning."
Vilket inte är samma sak.

Men om du gjorde flera åtgärder samtidigt hur vet du att just lacken hjälpte?
Jag lade till åtgärderna efter hand.
Och hade hållit på i flera år med andra åtgärder innan jag slutligen lade till lacket.

Jag fattar inte alls vitsen med lack:confused:
Man vill ju ha en elastisk hov- som då inte spricker. Det får man inte med lack.

Vet ej heller om du menar gamla sömhål som är så stora o torra att man kan se lite igenom de? Har sett det på EN häst.

KL
Folk verkar inte bry sig så mkt om hur deras hästar ser ut i fötterna. Bara om det är fullständig katastrof. - Ja den har gått en vecka för länge(3 v. iom sommartid) o hela trakten ligger ner. Folk bryr sig inte så länge hästen håller.

Detta är den stora skillnaden mellan privata erfarenheter och "kunskap"

Och det är det som man "får med sig" - med en utbildning - det vetenskapliga förhållningssättet till "fakta": man "skolas" i sitt tänkande helt enkelt

Den hovslagare som rekommenderade lackningen från början måste ju ha baserat den rekommendationen på fakta.
Något annat kan jag inte tänka mig.

Och sedan så beskriver jag min häst som ett exempel.

Pratar du fortfarande om en enda häst där du behövt lack eller om flera:confused: Det är något oklart fn tycker jag.
Det är en häst som jag lackar regelbundet.
Kallblodstravare med tåsprickor ända uppifrån kronranden på båda framhovarna.
Och en hel del andra hästar som jag har lackat i samband med olika skador och hovproblem.
Men de behövde bara lack under en begränsad period.

Här låter det som att du gör det lite då och då:confused:
Ja ungefär var 6te vecka (i samband med skoning) på kallblodstravaren och ibland någon gång extra.

Har du använt det i alla dessa fall du räknar upp, på olika hästar eller är det samma enda häst som du använt lack på och sedan rekommenderar det varmt än idag till höger och vänster?
Det är några olika hästar med några olika grundproblem.
På alla utom Kallblodstravaren är nu dessa problem borta.

När hoven redan har förlorat sin elasticitet och spruckit så kan man "klistra ihop" resterna med lack för att få en jämn belastning så att hoven kan växa ut och bli elastisk och utan sprickor.

Vet ej heller om du menar gamla sömhål som är så stora o torra att man kan se lite igenom de? Har sett det på EN häst.
Ja så stora har de varit.
Och så fnasiga sprickor omkring med separerad hovvägg.
Alltså själva hovväggen delade på sig p.g.a. den sneda belastning som blev av att den hade delat på sig.
Ett tråkigt tillstånd att hamna i.

Det är tråkigt att se hur vissa hovar ser ut.
Skoning verkar ofta bara handla om att kunna rida så länge som möjligt fram till nästa skoning som skall vara om så lång tid som möjligt, så att det blir billigt.

Mina hästar ser fortfarande bra ut i fötterna när jag skor om.
(I alla fall för det mesta, även jag kan misslyckas.)
Och jag fick då kommentaren:
"Varför skall du sko nu, skorna är ju hela?"
Ibland så blir man mörkrädd.

När hoven redan har förlorat sin elasticitet och spruckit så kan man "klistra ihop" resterna med lack för att få en jämn belastning så att hoven kan växa ut och bli elastisk och utan sprickor.
Ja så stora har de varit.
.
Men det går att snabbt återfå elasticiteten genom att både tillföra fukt o se till att fukten kan stanna där ett tag- med ngt som i sig flexar- fett/ olja.

Man har ju jämfört hästars hovar med våra händer- inte bara naglar o kommit fram till att kyla, väta o handsprit torkar ut o att man bör tillföra ngt mjukgörande ämne. Apropå det- har ngn använt handkrämen från Apoteket?- en flaska med pump för ca. 200 kr. Kommer inte på vad den heter:confused:

Senast ändrad:

Den hovslagare som rekommenderade lackningen från början måste ju ha baserat den rekommendationen på fakta.
Något annat kan jag inte tänka mig.

Och sedan så beskriver jag min häst som ett exempel.

ganska många har nog uppfattat dig så att du utifrån din egen privata erfarnehet har generaliserat det till att "lack is da shit", helt naturligt osv utan betänkligheter

Jag tolkar det som att det är därför många har "gått igång" och tråden utvecklar sig på detta vis

I första stycket så tycker jag inte att du har förstått vad skillnaden på fakta och erfarenhet är

Jag är inte så insatt i kemi, däremot har jag förstått att lack inte är förstahandsvalet av en mängd skäl som jag begriper och kan ta till mig.
Och jag tar för givet att din hovslagare är både så vuxen som människa och så utbildad att han klarar sådant också.
Men - jag är inte tankeläsare jag har ingen aning vilken process som ledde fram till det beslutet dvs att rekomendera lack. Så jag väljer att inte uttala mig tvärsäkert om det. men snarare hade väl han erfarnhet att lack kan vara bra vid vissa idniktationer - snarare att han med sin utbildning fått med sig att lack är förtahandsvalet

Jag tror att det är många uttalanden som många reagerar på

Tex att det är helt okey att stå i bajs - ute

Jag föreslår att du testar på dig skälv - barfota och sedan återkommer i frågan när du stått där en tid

Men jag har dock insett att - att diskutera med dig är' som att diskutera med en vägg

En annans tanke funderingar stannar inte upp en stund och reflekteras över - utan detta är mer som en tennis match...

Du reflekterar inte en sekund, funderar inte varför andra reagerar och ifrågasätter det du skriver - utan bara smäller tillbaka bollen

Vad jag saknar är funderingen över - vad är det som får mig att dra till en sådan drastisk liknelse att du skal prova att stå i din egen avföring

Varför reagerar jag så starkt?

KAN det vara så att du kan ha missat något?

Jag tror inte tanken har föresvävat dig någonsin

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar