Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Om jag hade intresse och kunskap själv och hittade en hovslagare som var outstanding så skulle jag köpa. På ena hoven så sitter skadan i kronranden och när det blivit sådant jack, skada i kronranden som inte läker så går det heller inte att få bort sprickan utan den blir då allt som oftast kronisk.

Vissa sprickor på hovarna lär läka ut med rätt hovvård, så som hovarna ser ut på bilderna anser jag iaf att de inte skulle behöva se ut med rätt mat och hovvård. Alla sprickor kommer troligen inte att försvinna men flertalet av dem kan bli så mycket bättre och en del försvinna helt.

Kände jag att det var rätt häst för rätt pris så skulle jag köpa, men då bör du som sagt se till att hitta någon som är villig att lägga ner tiden och engagemanget att hjälpa hovarna.

Här kommer kärringen mot strömmen, som visst håller med om att det inte ser så snyggt ut, men tåsprickor är inte så himla farligt ändå. De uppstår pga hög belastning av tådelen vid överrullningen och det kan man försöka avhjälpa, t.ex genom att korta av tån mer än vad som är gjort här och kanske även tårikta skorna.
Det är sällan de har ont av tåsprickor, så man kan oftast rida dem helt normalt. Men om de får ont eller det börjar blöda bör man givetvis låta bli att rida...

Jag har själv haft en häst som till och från såg ut sådär. Det var innan och medan jag själv gick hovslagarutbildning och först sista året jag ägde henne som jag kunde börja experimentera själv med att försöka få bukt med sprickorna. Och det var när hon var just kort i tårna + tåriktad som sprickorna höll sig finast. Sen har de ofta hunnit bli påverkade även i kronranden om de gått med sprickan länge, så att det blivit en försvagning i horntillväxten = det kommer troligen aldrig vara helt "ihopläkt".

När det väl finns en spricka så kan det bli röta runt sprickan så att det spricker sönder mer och undermineras. Det är typ det som hänt på vänstra framtassen på TS foton. Det ser förskräckligt fult ut, men är oftast inte riktigt så illa som det ser ut.

Det råd jag kan ge till TS är följande:
OM du ska köpa den hästen så måste du ha
1. tillgång till en superbra hovslagare, som kan och vill hjälpa dig att få bukt med problemen.
2. jämna, släta hagar som inte blir leriga "skoavtramparhagar" på vinterhalvåret
3. en stooor portion tålamod
4. förmåga att "blunda" när du ser hovarna, för att inte må alltför dåligt innan ni fått bukt med det
5. gott om pengar i plånboken, att muta ;) hovslagaren med...

Tycker att det ser ut som fångränder på hovarna.
Nej, där är inga fångränder.

Fråga en hovslagare eller helst flera för att få en professionell åsikt.
OM jag hade fått okej från en hovslagare och hade kontakt med en duktig sådan som kunde hjälpa mig. Och om jag hade haft gott om tid och inte ska stressa till att delta i tävlingar. Så hade jag köpt den.
Men man får förvänta sig problem. Tid. Och pengar. Och att inte alltid ha en ridbar häst.

Är nyfiken på om hästen rids i nuläget? Är den öm? Hur länge har den sett ut såhär i hovarna? Är det medfött eller pga dålig hovvård?

Hovarna ser fångpåverkade ut. Kronranden är väldigt ojämn. Man ser att de två-tre översta cm är ganska rak och jämn i utväxten, tråkigt nog har ingen försökt tillräckligt i hovvården för att få fin utväxt hela vägen ner.
Jag skulle tro att hovväggen och sjuka lameller har för hög belastning och ojämn sådan, som ger spänningar och sprickor.
Hästen borde behandlas som fånghäst några månader både i vård och hovvård, inte ridas under tiden alltså.
Helst utan skor och kort tå och nerraspad hovvägg så alla dragkrafter slutar vanskapa hoven. Boots med stötdämpande sula, för att ge skydd åt hovarna med framför allt sulan som får ta mer tyngd medan hoven läker. Verka ofta för att återställa friska hovar.

jag tycker inte heller att du ska köpa hästen... tänk om det blir ännu värre, och sen kan du inte rida henne eller något. då blir det nog väldigt jobbigt för dig när du har lärt känna hästen och fäst dig vid henne...:(

Min ena hovslagare hade sagt "Litet plast och tålamod löser det mesta" och tyckt att du skulle köpa hästen.
Min andra hovslagare hade sagt "Usch och fy köp inte den. Den borde gå barfota i några år och inte ridas."

Jag tycker att den borde skos oftare och plastas och lackas så att det inte torkar sönder så mycket och att inte rötan får fäste.
Om det varit min häst så hade jag verkat med kort tå och höga trakter samt plastat, lackat och sedan lämnat barfota i ett år.
Vi har gjort så med sambons kallblodstravare som har tåsprickor och det har faktiskt gjort underverk.
Under barfotatiden så verkade jag ofta, kanske var 4de vecka för att hålla formen på hoven så att den inte bröts sönder.
Jag verkar och plastar själv så för mig är det lätt.

jag skulle personligen inte köpa en sådan häst för jag är för tanken att inte köpa sig mer problem än man behöver för det händer ju alltid något så att säga, det är aldrig direkt enkelt och jag försöker iaf gardera mig med att köpa hästar som inte har några fysiska hinder.
KissingSpines här på forumet hade en häst med ordentliga sprickor, du kanske kan PM'a henne. vet att de höll på hur mycket och länge och kämpade, kan inte minnas allt exakt och hon hade nog andra problem också men de tog till sist bort henne, minns att hovslagaren inte trodde hältor och ond rygg berodde på sprickorna och vet. trodde enbart att allt berodde på hovsprickorna.
som sagt, minns inte allt exakt, men ska visa henne den här tråden också.

Är nyfiken på om hästen rids i nuläget? Är den öm? Hur länge har den sett ut såhär i hovarna? Är det medfött eller pga dålig hovvård?

Hästen rids normalt och har aldrig vart halt eller liknande enligt vad jag har fått höra. Hovarna har aldrig varit bra utan det är nog medfött eller så har det börjat i väldigt tidig ålder. Ägaren som hade henne för ett år sedan när jag kollade på henne hade gett henne lite biotin men när det inte hade blivit någon skillnad hade hon slutat med det också och sen inte brytt sig i hovarna. Enligt henne och hennes pappa som var "hovslagare" så skulle de aldrig bli något problem för hästen.
Nuvarande ägare har tagit tag i problemet och skruvat hovarna och gröpt ur sprickorna. Så nu ser hovarna mycket bättre ut än vad de gjorde för ett år sedan.

Ska se om jag har någon bild på hovarna men tror att jag bara har på bakhovarna då kameran strulade just då.

Tack för alla era svar förresten! :bow:

Hur gammal är den, vad är det för ras, vad har den gjort tidigare, osv.. Jag vill veta lite mer historik om just själva individen + även foderstat och hästens temperament.

På bilderna ser det ut som en mix av eftersatt hovvård,flertalet tidigare tappskor med avsprängda hovväggar, skada i kronrandens tådel p.g.a. yttre trauma, kraftiga bakterieangrepp i yttre vägghornet med secundärt resultat av nedsatt hornkvalite, mer eller mindre både horisentala och vertikala hovsprickor med bristande skötsel vilket lett till ökad bakteriell röta som t.o.m. påminner om frätning.

Jag vill veta lite mer men kan redan nu säga att jag sett värre som inom ett år har lyckats åtgärdats främst genom ägarens arbete.

Jag skulle vara högst tveksam till att köpa en häst med dessa hovar, frågan är om man ens lyckas sälja hästen?
Skulle jag fått hästen/symbolisk summa och kände väldigt mycket för hästen KANSKE jag skulle våga chansa,men somsagt tveksamt. Hur har hästen blivit såhär?

Fast hovsprickor av den där typen är ärftligt och har inget med dålig hovvård att göra. Fast klart att kombinationen av båda är förstås väldigt illa.

wow, har du någon fakta att backa up denna bull shit med?:cool:

TS:
Eftersom jag försörjer mig på att rehabilitera hovar, så kanska jag hade övervägt att ta emot hästen gratis. Det är MYCKET som kan vara skadat innuti en hov som ser så illa ut, så räkna med lång rehabilitering och uppdykande skador som inte syns i dagsläget.

Här är en bild ifrån sidan.
28706240.jpg

Så fruktansvärt illa verkad, stackars kuse:cry:

Hur gammal är den, vad är det för ras, vad har den gjort tidigare, osv.. Jag vill veta lite mer historik om just själva individen + även foderstat och hästens temperament.

Det är ett sjuårigt fullblodssto. Gjorde fyra starter på banan under 05. Efter det så har hon mest gått som hobby häst med lättare träning. Mest uteritter. Hon är inte speciellt utbildad så det har inte vart någon direkt träningsinriktning på henne. Hon har stått i Sala/Uppsala området med mycket åkrar runt om kring så det har varit ett ganska mjukt underlag som hon har gått på.
Hon är väldigt pigg men inte het. En helt underbar häst som gör det man ber henne om. Hon kan busa lite grann emellanåt men under den tiden jag hade henne hade hon aldrig en tanke på att sticka. Väldigt tålig också och blev sällan rädd. Lugn även i hagen.

Foderstaten kan jag inte svara på hur den ser ut just nu. När jag hade henne var det 1-2 kg helhavre, några dl betfor och hö som hon fick. (Hade henne bara på prov så ändrade aldrig foderstaten ifrån förra ägaren, jag hade gärna sett över den till det bättre) Hon fick ett tag biotin hos förra ägaren men de tyckte inte att det blev någon skillnad så de slutade med det.

Herregud vad jag är dålig på att förklara sånt här haha. Är det nått som är oklart eller rörigt skrivet så är det bara att fråga.

En fråga också. Vad är det man kan göra för att det ska bli bättre? Att skruva hovarna så som de är nu är det bra eller finns det bättre sätt?

TS:
Eftersom jag försörjer mig på att rehabilitera hovar, så kanska jag hade övervägt att ta emot hästen gratis. Det är MYCKET som kan vara skadat innuti en hov som ser så illa ut, så räkna med lång rehabilitering och uppdykande skador som inte syns i dagsläget.

Om det finns skador innuti går de att upptäcka med en röntgen eller på något annat sätt?

Tycker inte du skall köpa henne. Sådanna sprickor får dom av fel belastning om jag inte mins fel.

Jag har sett atminstone ett par hastar med riktigt laskiga hovsprickor fram, ungefar som denna, faktiskt bli riktigt bra med ratt traning. Men det galler att veta vad man gor sa att man verkligen far hasten att arbeta liksidigt och anvanda sina bakhovar for att avlasta framdelen.

Om du, TS, ar beredd att lagga ner detta jobb, och det ar fortfarande en chansning (jag har inte traffat manga tranare som skulle klara att hjalpa till att korrigera en san hast), och du verkligen gillar kusen, samt att du far den for en spottstyver, sa kor till. Annars skulle jag avrada.

*knapp*

Jag hade inte vågat köpa den tror jag.
Men omjag hade varit i din sits där du har en relation till hästen så hade nog mitt blödiga hjärta beslutat att köpa hästen iaf, och så hade jag hoppats på de bästa.
Jag tkr du ska göra vad ditt hjärta säger, men var isof beredd på att hästen kankse inte håller för rdining o tävling. (om du beslutar att köpa den.)

En fråga också. Vad är det man kan göra för att det ska bli bättre? Att skruva hovarna så som de är nu är det bra eller finns det bättre sätt?

Just det, mycket noggran grundlaggande traning for att fa hasten att sjalvmant latta av i framdelen:) Vet inte om det racker i just det har fallet, men det ar den erfarenhet jag har. Forutom andra mycket kloka tips du fatt om hovvard.

Senast ändrad av en moderator:

Jag går också lite mot strömmen, och om jag var kär i hästen, det var ett KRAFTIIGT reducerat pris, man har en kompetent hovslagare som dessutom 'okejat' att hjälpa mig med den hästen (för det kommer bli jobb) och den går igenom vetbes u.a förutom hovsprickorna så ja då skulle jag köpa den.

Helt bra hovar skulle jag aldrig räkna med, men den är inte speciellt vackert verkad just nu, och med rätt insatser - och en hel del pengar - tror jag den skulle kunna bli betydligt bättre. Även om den nog alltid kommer ha 'problemhovar' och man får räkna med ökat hovslagarkonto. Fast det får man på de flesta fbl så ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka