Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Jag hade köpt den. om allt annat var okey.

Har sett värre hovar å sprickor men en riktigt bra hovslagare å väl avvägd foderstat å gott om tid och tålamod är förutsättning.:)

Mets viktigt är en engagerad å duktig hovslagare

Så fruktansvärt illa verkad, stackars kuse:cry:

Ja det är ganska så gräsligt faktiskt.
Och jag tror att det är en bidragande orsak till att det blivit så illa.

Massor av plast, gips, bandage och så vidare så går det nog att få till det där ganska så bra.
Men man bör nog inte rida under tiden utan bara odla hovar.
Och mata med en noggrann foderstat.

KL

Nja, jag är skeptisk, det ser ju ut som att tillväxtzonerna är skadade i kronranden, sprickan kommer hela vägen, dom har inte varit i ett år bara, utan även nu. Det skulle oroa mej mest. Hur komma tillrätta med det?:confused: Resten är väl en sak, men just detta undrar jag över!
Vad har hänt där, båda fram:confused:

Har erf av dåliga hovar men aldrig som dessa, med denna typ av sprickor. Jag kan därför inte heller utala mej självklart ang vad som går att göra. Skulle därmed vara mkt tveksam....om inte en mycket duktig hovis fanns, och kunde förklara för mej prognosen o vad som måste till osv.

Ts: denne ägare köpte alltså för ett år sen? Varför säljs hon nu?

Senast ändrad av en moderator:

Ts: denne ägare köpte alltså för ett år sen? Varför säljs hon nu?

Hon har tappat intresset, har inte tid när hon ska plugga och tufft med ekonomin har hon sagt.

Hittade en bild på hur hovarna såg ut för ett år sedan. Dock syns sprickorna väldigt dåligt på den bilden mot hur det egentligen såg ut för det var mycket värre! Här ser man också att hon har väldigt lätt för att få "ankformade" hovar. En sak som i alla fall såg bättre ut nu.

28712511.jpg

Ok, har hon tappat intresset pga hovarna tro, eller allmänt? (Kanske svårt att spekulera om så här förstås)

Vet du något om orsaken till skada i kronranden:confused: Om det är en sån, men det ser åtminstone skumt ut?

Ang bilden så syns dom inte så tydligt, nej. Där ser dom utflutna ut, och det har gått ett tag sen skoning samt dåligt horn öht. Ser ut som att skon är nött i tån dessutom.

Jag som inte är hovis har svårt att jämföra eftersom de andra var mycket skarpare och lättade att se på. Coari tex kan nog säga nåt vettigare:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Coari. Eftersatt hovvård o inte den allra bästa hovisen- som den behöver. H*n har skruvat i andra befintliga sprickor o ej stoppat upp dem som är på G.
Såg att även VB är drabbad.

Är man kär o vill ha den kan man nog be Coari snällt( i samma trakt) eller åka till Ultuna några gånger, så kommer den att börja kunna läka.
En bra foderstat o kanske Equion så:bow: Rena o smorda hovar som hålls elastiska är A o O på sommaren.

Har faktiskt inte tänkt öht på skadan i kronranden faktiskt så det vet jag ingenting om :s Ska försöka ta reda på.

Axel:
Vad är Equion för nått? :)

Är man kär o vill ha den kan man nog be Coari snällt( i samma trakt) eller åka till Ultuna några gånger, så kommer den att börja kunna läka.

:cool: Är "den stora staden" och Borlänge samma trakt:confused: Fattade inte nu:o

Åh min själ gråter, stackars häst :(

Jag tycker nog också, att om du har en bättre hovslagare, bättre vård i övrigt och en massa tålamod, så hade jag nog köpt den om jag varit du, om du tycker om den så mycket.
Förutsatt att hästen inte kostar för mycket och att du har rätt förutsättningar för att ge den den bästa hovvården.
Man borde kanske kolla upp så att det inte är skadat inuti?

Den måste såklart vara frisk i övrigt annars är det inget att ha.

Hästen ligger runt 20000 kr i pris så det är ingen svindyr häst. Men en tanke som jag har fått är att det antagligen kommer att bli en reservation i försäkringen. Kommer den då att bara gälla hovarna eller alla hältor tror ni? Försäkringsbolagen är ju duktiga på att hitta kryphål för att slippa betala ut några pengar så att säga. Och om man lyckas få ordning på hovarna kommer reservationen kunna tas bort då med ett vet. intyg/besiktning?

Det är ju hel på om du vågar ta en sjans, har du råd att testa, kostnaderna för att fixa till hovarna osv, vet iten hru lång tid det kan ta innan det där gå till sig.. Jag sjansade och köpte en 24 årig kille han höll som superbra ridhäst till 26. Min granne köpte rätt så misskött nordis och ärligt talat har jag iten sätt snyggare och smärkare!
Tycker du ska göra en lista med för och emot och om du ska ta sjansen eler inte lyck till och det är säkert en superhäst bortsätt från hovarna

Hon har tappat intresset, har inte tid när hon ska plugga och tufft med ekonomin har hon sagt.

Hittade en bild på hur hovarna såg ut för ett år sedan. Dock syns sprickorna väldigt dåligt på den bilden mot hur det egentligen såg ut för det var mycket värre! Här ser man också att hon har väldigt lätt för att få "ankformade" hovar. En sak som i alla fall såg bättre ut nu.

28712511.jpg

Fast jämför trakterna då och nu. Nu är de helt kollapsade. Så hon såg överlag, även om sprickorna såg värre ut då än bilden visar, MYCKET bättre ut då ur alla aspekter. Styrker mitt svar ang köpa/ej köpa, dvs det går att skapa stor förbättring, om än antagligen aldrig få de helt bra.

MEN; 20 000 kr - inte en chans. Skulle inte ge ett öre över 10. För 20 kan du få en häst med bra hovar.

Om reservation kan tas bort eller ej är olika, tar du över befintlig försäkring precis som den är och inte ändrar några summor så får du ingen reservation.

Tycker att 20000 kr är DYRT för hästen i fråga! Hovarna är hemska och hästen ej utbildad. Det må vara än väldigt trevlig häst, men inte till det priset!

nej det skulle jag inte. om jag var helt kär i den och hade fått den gratis så kanske... men hoven är så jäkla viktig, en häst med hovproblem är nog det värsta man kan ha... :crazy:

och det är inte kul att få avliva en häst man haft ett tag och fäst sig vid - köper man sig ett såpass allvarligt problem så är det alltid en risk att det inte går att fixa. frågan är om man vill utsätta sitt hjärta för det.

hovarna är INTE vackra men har de inte blivit sämre och hästen rids nu tycker jag absolut visst emot alla andra att du ska kolla på henne samt att hon har en RIKTIGT BRA försäkring som du kan ta över som gör att du har hjälp på vägen samt att du får tillbaka de du gett för den om du måste ta bort den i framtiden pga hovarna. hästan ska va A1 försäkrad med A1 veterinärvård samt VIKTIGT betala inte mer än den har i sitt försäkringsvärde. vet ej hur gamal den är men den ska inte kosta mer än 10000:- igentligen inte de heller 5000:- är ett bra pris för att ge den en chans om du verkligen gillar den. GO FOR IT! följ ditt hjärta/Malin:laugh:

priset är alldeles för högt!! som jag skrev tidigare max 10000:- är den försäkrad nu ex i agria A1 + A1 vererinärvård får du inte en reservation om du behåller den utan ändring. men alltså 5-8000:- är ett vettigt pris mkt jobb o mkt utlägg....../Malin

Förra året när jag hade hem henne var hon inte försäkrad öht :mad: en av anledningarna till att jag inte köpte henne då. Har inte hört med nya ägaren om de valt att försäkra eller inte. Och om de har det hur det blev med hovarna. Antar att det måste ha blivit en reservation med tanke på att hovarna inte var bra då heller.

Då är det rätt kört slippa reservation på hovarna. Och ja, alla komplikationer är det reservation på med. Och får den kotledsinflammation kommer nog bolaget hävda att det är pga hovarna, och du får svårt motbevisa det.

Jag skulle försökringsmässigt anse den på samma nivå som en T-märkt, dvs glöm ersättning för hältor som inte är klockrent - och bevisbart - från trauma.

Och nu är priset jag skulle vara beredd att ge en bra bit under 10 000 kr.

Vill du ha hästen, har du ork, tid och råd att försöka fixa hovarna och kan betala ev ledinflammationer etc ur egen ficka - lägge ett bud nånstans kring 5 - 8000 kr som någon skrev. Annars, försök stäng av hjärtat och hitta en annan häst.

Fast jämför trakterna då och nu. Nu är de helt kollapsade. Så hon såg överlag, även om sprickorna såg värre ut då än bilden visar, MYCKET bättre ut då ur alla aspekter. Styrker mitt svar ang köpa/ej köpa, dvs det går att skapa stor förbättring, om än antagligen aldrig få de helt bra.

MEN; 20 000 kr - inte en chans. Skulle inte ge ett öre över 10. För 20 kan du få en häst med bra hovar.

Om reservation kan tas bort eller ej är olika, tar du över befintlig försäkring precis som den är och inte ändrar några summor så får du ingen reservation.

Är det du som ska sälja???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar