Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Dutta?
Man målar faktiskt hela nageln med flera lager.
Och varken naglar eller hovar mår dåligt av att bli inneslutna.
Har du gipsat en hov vid hovböld någon gång?
Den inneslutna hoven växer ut och blir alldeles utmärkt.

Lacken flexar med - den är elastisk.
Har du lackat naglarna någon gång?
Långa naglar med lack på flexar också.

De gamla hålen fylls upp av sig själva på en frisk hov.
Hovens egen fukt gör att fibrerna i hovväggen reser sig och återtar sin ursprungliga form.
Man kan blöta ett jack i ett trästycke för att få samma effekt.

Men nu börjar jag úndra om du som läst så mycket har svårt att fatta vad du läser:o Drar dina egna slutsatser utifrån din värld.

Jag skrev att mina naglar tex tål INTE nagellack mer än ett par dagar. De torkas ut, spricker sönder från topparna och neråt flagas nageln upp. Och jag VET att jag inte är ensam om det.
Hur kan du då påstå det fetstilta ovan, för att dina naglar klarar av det:confused:

Vi talar fortfarande om hästar med skörare horn och då är det i min värld troligt att inte heller dessa precis som mänskliga naglar som inte får torkas ut och inte tål kemikalierna, skadas mer än det hjälper.

Vad har DU för fakta för att påstå att det inte är så? Kanske gjorde du ont värre på dina hästar, vad vet jag? På en häst med bra hornkvalité behöver du ju inte lacka alls. På en med dålig skadar det troligen mer än det hjälper.
Jag har aldrig nånsin hört en hovis tex rekommendera lackning av risigt horn:eek:

Men du kanske påstår att ALLAS naglar tål nagellack för att dina gör det:cool:
I så fall bekräftar du tyvärr bilden av hur din argumenation ser ut,:grin:

Aceton är lösningsmedlet i både nagellack och hovlack.
Aceton är också det som man tvättar naglar med för att få bort lack och för att göra rent innan lackning.

Aceton är ett ämne som är naturligt för kroppen.
Vid fettförbränning och svält, när ämnesomsättningen går in i ketos, så tillverkar kroppen själv aceton.
Det är just därför som man använder aceton till naglar.

Så vitt jag vet så försvinner aceton mer och mer från nagellacks borttagningsmedel. Just för att det inte är bra ifrån naglarna. Tar jag bort nagellack med aceton så får jag jätte mjuka och dåliga naglar medan de håller väldigt bra om jag använder något annat.

Vid fettförbränning och svält, när ämnesomsättningen går in i ketos, så tillverkar kroppen själv aceton.

Javisst och när en människa luktar aceton är den på god väg mot uttorkning och måste få vätska:angel: Vad säger det dej:confused:

Hur kan du förneka att aceton torkar ut:confused: Nä du, du är nog ute och tar en rejäl cykeltur i denna fråga, vilka fakta har du som grund för att aceton inte torkar ut, och inte skadar hornlager? Mer än att dina egna naglar klarar nagellack:eek:

Vet du öht att man numera inte tar bort nagellack med aceton just pga att det torkar ut för mycket och man istället har andra medel med någon form av olja tillsatt, i själva verket avråder "skönhetsexperterna" från att ta bort nagellack med aceton eftersom det förstör naglarna.

Hur kan du då påstå det fetstilta ovan, för att dina naglar klarar av det:confused:
Fetstilt och fetstilt.
Inom citat kanske?
Det är inte själva inneslutningen som är problemet när man lackar.
Det är lösningsmedlen.
Och jag har ju redan skrivit i inlägg # 181 att det kan vara olika på olika individer.
Antagligen så reagerar olika individer olika på lack även när hovarna är trasiga.

På en med dålig skadar det troligen mer än det hjälper.
Jag har aldrig nånsin hört en hovis tex rekommendera lackning av risigt horn
Det var min dåvarande hovslagare som började att lacka dessa hovar.
Och det är en av de som är utbildade, erfarna, insatta och intresserade.
Tyvärr så har han flyttat.
Coari känner honom.

Tryckte tydligen på citat ist för fetstil. Men sak samma så kan du ju inte påstå att aceton och nagellack skulle vara nyttigt för eller ens ok för naglar, tror knappast ens tillverkana skulle göra det med handen på hjärtat, det är därför det numera skrivs om tillsatser för att det ska verka bra för naglarna trots att alla vet att det mer eller mindre skadar dem, även naglar har glasyrlager som förstörs av nagellack och aceton, i mer eller mindre grad.

Det är ju mycket möjligt att nån hovis sagt så, ingen av dem jag anlitat dock, och det är visserligen inte så många olika men utbildade och erfarna. För egen del ser jag ju kemikalier som negativa för dåligt horn, eftersom det dåliga hornet suger in allt och medlen i lack är väldigt starka.

Jag har inte problem med sömmar som glider eller att det spricker sönder på fullblodets förhållandevis sköra hovar, när jag fuktar samt oljar, det jag menar är att det är ett mer naturligt sätt och fungerar, därför blir lackande totalt onödigt som jag ser det. Att man blir desperat och provar allt kan jag förstå, men just starka kemikalier och dåligt horn är en kombination som jag skulle vara väldigt försiktig med helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Javisst och när en människa luktar aceton är den på god väg mot uttorkning och måste få vätska:angel: Vad säger det dej:confused:
Nej det säger att den är i svält och går på fettförbränning.
Och när man bantar är ju det bra.
Människor som är i ketos(svält) och förbränner fet är inte per automatik uttorkade.
Var har du fått det ifrån?

Hur kan du förneka att aceton torkar ut
Nej det kan jag inte.
Men när lacken har torkat så är acetonen borta och hoven kan återfukta sig inifrån.
Man kan ju inte lacka varje dag på samma vis som man smörjer med olja.
Utan man får begränsa sig till någon gång per månad.

Jag lackar en till två gånger per skoperiod.

Vet du öht att man numera inte tar bort nagellack med aceton just pga att det torkar ut för mycket och man istället har andra medel med någon form av olja tillsatt,
Man har haft olja i acetonen i evigheter.
Och andra varianter av borttagning i vad jag vet i mer än 20år.
Men problemet med dessa är att det är svårt att få lacken att fästa på en fet nagel.

Mina egna naglar lackas inte längre utan får numera nöja sig med Helosan.

Nej det säger att den är i svält och går på fettförbränning.
Och när man bantar är ju det bra.
Människor som är i ketos(svält) och förbränner fet är inte per automatik uttorkade.
Var har du fått det ifrån?

Ifrån arbete inom sjukvården som ung, att när det luktar aceton har det gått för långt då måste man se till att personen får vätska. Om man är smällfet och bantar kanske det får lukta lite, det vet jag inget om, men det är en varningssignal från kroppen och att banta ska inte innebära att lukta aceton.

Men problemet med dessa är att det är svårt att få lacken att fästa på en fet nagel.

Just precis. Vad säger det?

Tror fö denna diskussion inte kommer längre, du har nog insett vid detta laget varför lack inte är lämpligt, och att det finns andra sätt, och framförallt tror jag de flesta andra förstår det, så då är ju allt bra.

... men det är en varningssignal från kroppen och att banta ska inte innebära att lukta aceton.
Ketos luktar aceton.
Så banta luktar aceton.
Fettförbränning behövs för att just få bort fett.

Just precis. Vad säger det?
Att det är dumt att ha på olja om man vill lacka och att det är bra att tvätta med aceton innan man lackar eller plastar.
För då så sitter det.

... du har nog insett vid detta laget varför lack inte är lämpligt, ...
Nej jag anser fortfarande att lack är ett utmärkt sätt att behandla vid vissa skador och på hästar vars hovar blir hjälpta av det.

Nu är ju inte jag läkare

men jag tror du blandar ihop ( och det här är det fraliga när man kan lite, men alls inte tillräckligt, dvs man drar helt fel slutsatser)

Det du blandar ihop här är ketos och ketoacidos

Det första den förbränning som de som går på LCHF hamnar i

Det andra är det som sker en diabetiker som tappat kontrollen - den luktar aceton och det tillståndet är livshotande

Snabbsök på google gav vid handen att acidos är en form av syraförgiftning då blodets PH sjunker - därav lukten

Fanns varianter av respiratorisk och metabolisk

och en hel värld som jag inte fattar eftersom jag inte är läkare

Det är möjligt att du har rätt och att jag har blandat ihop det.
Men det som jag ville ha fram är samma sak.
Aceton är något som är naturligt förekommande även om det inte är bra.
Det är inte ett onaturligt ämne för kroppen.
Så det lilla som eventuellt kan gå in i kroppen via hoven är i alla fall inte cancerogent eller onaturligt.

Så vitt jag vet så försvinner aceton mer och mer från nagellacks borttagningsmedel. Just för att det inte är bra ifrån naglarna. Tar jag bort nagellack med aceton så får jag jätte mjuka och dåliga naglar medan de håller väldigt bra om jag använder något annat.

ja, förr var det ju aceton som gällde när man skulle ta bort nagellack, men numera är det ju nagellacksremover som gäller. Aceton ingår där som ingrediens tror jag men det finns några andra substanser ,oljor, också som återfettar nageln, just pga av att acetonet torkar ut naglarna. Mina naglar tål definitivt inte aceton, de blir mjuka och fnasiga.

Alla kemikaler luckrar upp det organiska materialet

Du resonerar som en som tack var brist på utbildning har missat sammanhangen

Just detta med "naturligt"

Salt är naturligt - men du dör av för mycket salt (och då menar jag inte att det höjjer blodtrycket utan rent bokstavligt)

det finns en massa sådan ämnen som vi behöver men inte i för stora doser då blri det skadligt

Hela kroppen har så känsliga reglerande system att jag inte skulle tillföra ngn kemikalie om jag inte måste. det gäller både mediciner och tex så enkla saker som klorhexidinschampo

Alla kemikalier är en belastning så även mediciner

Så jag tilför inte om inte vinsten är större än den kostar

där är kärnpunkten - det kankse den var för dig - men att därifrån dra slutsatsen att lack är bra :confused:

Senast ändrad:

Man kan iofs banta sig ketoacidos med, om man överdriver det. Syns bla på en del anorexipatienter. Eller syns, det luktar med, andedräkten luktar aceton.

Alkoholister kan också drabbas.

Du resonerar som en som tack var brist på utbildning har missat sammanhangen
Nej jag bemöter bara påståendena "kemikalier, onaturligt, cancerogent" o.s.v. jag är väl medveten om de problem som obalans kan skapa.
Brist på salt är ju akut livshotande.

Rätt mängd är ju viktigt för det naturliga.
Och jag tror inte att det kommer in farlig koncentration av aceton i blodomloppet på en häst vars hovar lackas.
Precis som att jag inte blir förgiftad av att ta bort mitt nagellack med aceton.

Dvs vinsten är större än den kostar
Vinsten av att hovarna håller ihop är ibland större än vad den lilla uttorkningen gör i negativ effekt.

Väga fördelar mot nackdelar.

Vinsten av att hovarna håller ihop är ibland större än vad den lilla uttorkningen gör i negativ effekt.

Väga fördelar mot nackdelar.

Vilket jag tror du gör bättre på andra sätt.

Det är inte att acetonet går ut i kroppen jag påstår utan att det skadar redan skört och dåligt horn. Det säger sej självt om du tänker efter, bara lite, eftersom vi är överens om uttorkningseffekten av de kemikalier som ingår. Dessutom starka kemikalier i kombination med sköra hovar om man har erfarehet av såna, är bara helt fel, det säger sunda förnuftet - om man har erf av nagelllack tex :angel:

Håller med Susan om att du nog läst lite här o där och sen drar slutsatser, det kan låta kunnigt men man måste kanske ha hela kursen ibland misstänker jag:cool: Det brukar vara så i det mesta, i slutänden behöver man helheten för att fatta delarna.

Men jag hade inte väntat att du här ska gå med på att det kan finnas tveksamheter runt ditt lackande bla, men kanske på sikt att du kan se det annorlunda hemma i din kammare och det är gott nog.:)

Det är inte ett onaturligt ämne för kroppen.

Nej det bildas i kroppen så som även gifter kan bildas av ogynnsamma förutsättningar, i tarmar osv, Det betyder inte att det är bra utan det är fortfarande ett tecken på att processen i kroppen just då inte är naturlig, det är utöver det vanliga och därmed en varningssignal från kroppen om att något inte är i balans. Så att använda det som argument för att aceton på hovarna vore "naturligt" och därmed ok är helt befängt.

Ställ ifrån dej cykeln nu innan du hamnar i diket:o

Vilket jag tror du gör bättre på andra sätt.

Och jag vet att det inte är så på den häst som jag lackade hovarna hela på.
För jag hade redan försökt med div oljor och annat i några år när min hovslagare tyckte att det var dags att pröva lack i stället.
För det hade han goda erfarenheter av på just fnasigheter under sömhålen.

Ibland så måste man tänka utanför sin rädda lilla box också.

Ibland så måste man tänka utanför sin rädda lilla box också.

Och tänka på att mocka rent för att hålla ner bakteriehärden.:idea:

Tack alla för en mkt trevlig lektion i damernas nagelvård och "pedikyr"

Kan vi inte även lära hästarna att bita på naglarna så kan vi som har det som yrke omskola oss till pedikörer.

Jämföra hovar med naglar... :confused: :rofl::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka