Vad ska jag välja?

Humelibumlan

Trådstartare
Dax och börja fundera på betäckningen i år och tanken var ju egentligen att hon inte skulle betäckas i år, men efter att ha förlorat Doris så känns det som vi testar ändå...

I år blir det en ganska billig hingst (runt 20` max), lättare modell, modernare blod, med dokumneterat bra sperma.

Så, nu slår vi ihop våra kloka huvuden :D
Blodbanken
Travsport

{11468E33-7F6C-4D9E-B997-F1E1FF567240}.jpg

Sv: Vad ska jag välja?

Här kommer några förslag från mig du kan titta närmare på:

Fill V, Valley Victory på ett Supergill sto med bra moderstam. Det räknas väl som modern stam? Jag har bara sett Le Reve efter honom men hon vann ju Orsi Mangelli för ston och var riktigt bra. Kolla vad som finns mer efter honom.

Kazire De Guez, kan mycket väl vara årets Prix d'Amerique vinnare. En fin häst som kan vara rätt prisvärd för 3000 Euro.

Victory Abroad, toppstam, efter Valley Victory och en riktigt bra märr! Men jag hade kollat noga på treåringarna i år innan jag bestämde mig...

Ride the Night, billig hingst som verkar ge tuffa avkommor som går till mål! Inte så jättemodernt blod kanske men intressant ändå?

Rite on Line, nu har du ju en efter honom men jag tycker han verkar ge fina avkommor. Fin stam tycker jag och själv tålde han att starta på.

Tar en fransman till: Korean, men det kan nog bli väl hett på henne? Annars en fin häst.

Jag har ingen koll på spermakvaliten på dessa...

Jag tallade lite på gränsen 20 000, men svårt att hitta mer än ett par stycken intressant annars...

Humelibumlan skrev:
I år blir det en ganska billig hingst (runt 20` max), lättare modell, modernare blod, med dokumneterat bra sperma.

Stämmer väl in på Rite On Line......en liten info:

När vi betäckte med honom förra året rekommenderades inte transportsperma. Om det berodde på kvalité eller på mängden minns jag inte ( tror det var mängden )

Vårt sto tog sig på första försöket och jag har för mig att de sa att årets betäckningar gått bra överlag.
Minnet sviker men om det är viktigt för Lisa med riktigt bra sperma kan det vara värt att kolla upp saken en extra gång ifall du väljer Rite On Line.

lsz skrev:
Stämmer väl in på Rite On Line......en liten info:

När vi betäckte med honom förra året rekommenderades inte transportsperma. Om det berodde på kvalité eller på mängden minns jag inte ( tror det var mängden )

Vårt sto tog sig på första försöket och jag har för mig att de sa att årets betäckningar gått bra överlag.
Minnet sviker men om det är viktigt för Lisa med riktigt bra sperma kan det vara värt att kolla upp saken en extra gång ifall du väljer Rite On Line.
Jo, jag antar att det lutar mot honom...

Viktigt och viktigt, hon har varit lite svår att få dräktig och har tagi´t sig på sista försöket varje gång, nu fölar hon ju så sent att vi inte har så många försök på oss :(

Jag har ju min dräktig med Ride The night och han fungerar utmärkt på transport. hon tog sig visserligen inte första gången men hon hade ju inga ägg som var nåt heller sen var hon dräktig md tvillingar som tur var resorberade hon det ena fostret.
JAg tycker han är helt ok annars gillar jag Buzzin Brian eller Super Photo Cosmos(felstavat jag vet) hans avkommor har ju gått ok

Nytt för Rite On Line i år ....ingen transport om du inte åker och hämtar själv (kopierat från Alebäcks hemsida)

Bokningarna på Rite Line har börjat riktigt bra och vi har beslutat att endast sända transportsperma till kunder som kan hämta sperman själv. Rite on Line fungerar utmärkt vid direktsemin, men skall man sända med post över natten så är dräktigheten inte på samma nivå

Sputnik skrev:
annars gillar jag Buzzin Brian...
:eek:

Har du träffat många avkommor efter honom? Han har väl inget vidare rykte som avelshingst...Han har bara fått 17 avkommor de senaste två åren, får nog inte många ston i år heller...

Då gillar jag ditt val Ride the Night mycket bättre.:)

Humelibumlan skrev:
...har tagi´t sig på sista försöket varje gång, nu fölar hon ju så sent att vi inte har så många försök på oss :(

Men då är ju första försöket även det sista, och då borde hon bli dräktig!:idea: :D

CK skrev:
Men då är ju första försöket även det sista, och då borde hon bli dräktig!:idea: :D
:rofl: Du har ju rätt... det måste jag ju såklart tala om för henne ;)

Ingen med fler spekulationer och förslag? :(

Det första du bör tänka på är väl om stoet kommer att föra aveln framåt och är av tillräckligt god kvalite för det. Annars är det nog dags att slå näven i bordet och inse att stoet inte är av tillräckligt god kvalite och inte har i aveln att göra. Halvdana travare finns det gott om, varför avla fler??:banana: :banana: :banana:

Trådskaparen tackar nog för ditt goda välmenta råd, men den saken är nog redan kollad :idea:

Humelibumlan har tänkt till ordentligt och beskriver tydligt vilken typ av hingst som skulle passa (modernt blod, lätt typ osv..).
Lisa har ett bra index, Elitpappa, A- morfar, själv startad och vunnit, startande hästar bakåt i ledet osv osv.
Vi som sett Lisa tävla (och vinna) vet även att hon var en "mäktig" häst på banan :d även om det inte blev några miljoner på kontot.

Ska ta en titt i katalogerna och vem vet.....det kanske dyker upp något nytt förslag i tråden så småningom :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Svårt det här ;)

Hittar ingen som slår Rite On Line när det gäller dina krav/önskemål :angel:
Andra alternativ kanske kan vara:
Armbro Trick (starkt möderne, lovande start, inte så stor och tung) eller Gentle Star

poloplayer skrev:
Det första du bör tänka på är väl om stoet kommer att föra aveln framåt och är av tillräckligt god kvalite för det. Annars är det nog dags att slå näven i bordet och inse att stoet inte är av tillräckligt god kvalite och inte har i aveln att göra. Halvdana travare finns det gott om, varför avla fler??:banana: :banana: :banana:
Om du orkar kan du ju ta och trycka på länkarna jag ger i mitt ursprungs inlägg, så ser du säkert att jag har sopat min trappa :angel:

lsz skrev:
Svårt det här ;)

Hittar ingen som slår Rite On Line när det gäller dina krav/önskemål :angel:
Andra alternativ kanske kan vara:
Armbro Trick (starkt möderne, lovande start, inte så stor och tung) eller Gentle Star
Gentle star r för stor och tung.
Armbro trick är intressant.
vad tycker ni om Fill V?

Fill V
Modernt och intressant blod.
Hittar ingen exteriörbeskrivning och har ingen egen uppfattning om honom. Är han liten får du ta honom och är han av större storlek passar det kanske våra små damer :p

Bra statistik bland 3-åringarna enligt Vinternumret (men han hade bara 11 avkommor att mäta på så det känns lite osäkert)

Finns det någon hingstvideo på honom och hans avkommor tro :idea:

Humelibumlan skrev:
Gentle star r för stor och tung.

Tog med honom för att jag hälsade på honom i somras och blev lite kär
Jämfört med Super Arnie såg han inte så stor ut:D , men jag håller med....han är nog fel modell.

cusan skrev:
jag har hört mycket gott om yankee mustang från flera håll nu....
Jo, jag har sett flera av hans på bilder och de ser jätte fina ut, tyvärr kankse något stora och "klumpiga" för att passa Lisa?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 524
Senast: Migo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka