Vad ska jag göra????!!

Sv: Vad ska jag göra????!!

Tack funny, du verkar förstå.
Jag är ingen "stocker" eller telefonterrorist. Barar sugen på att träffa min gamla häst då jag inte har träffat henne på ett år.
Är det så konstigt att man vill det?
Hon har ju själv sagt att det inte var något problem, men nu när hon är flyttad och hon vill ge bort hästen då vill hon heller inte, verkar det som, att jag ska träffa hästen, vilket gör mig orolig, döljer hon något. Lever hästen??

Jag har haft henne utlånad på foder, men pga dåliga erfarenheter av det sålde jag henne, så att hon skulle slippa flytta runt och få stanna på ett ställe. Pengar var inte saken, hon är ett vbl så rik blev jag inte.!

slice skrev:
Jag hade också gjort mig otillgänglig och vägrat ge vägbeskrivningar till någon som utövar telefonterror. :crazy:

:devil: :devil: :devil:
Jag me om jag hade något att dölja!

Måste hon ha något att dölja? Hon vill kanske bara ha lite privatliv.

Du sålde hästen. Den är inte din längre. Du har inga rättigheter till hästen. Acceptera.

Jag tycker att ni (de flesta) som svarat på det här inlägget är lite väl "hårda"! "Inga rättigheter till hästen"..., det handlar väl inte om att hon i rättegång fått besöksförbud eller nåt!? Jag skulle tycka att det var självklart att besöka och ringa de nya ägarna nån gång då och då, om jag sålt min häst! Och om det nu är en 12-åring som har hästen tror jag att hon skulle bli glad över att få lite tips och råd om hur hästen bäst bör skötas... Man vill väl till varje pris undvika att hästen mår dåligt på ngt sätt, och ett råd från fd ägaren kan väl vara ett bra sätt att undvika det... Förstår inte vad som är så hemskt med att man vill hjälpa till?? Det är ju lika mycket hjälp för ägaren som för hästen, egentligen.

Vill den nya ägaren ha tips och råd kommer den nya ägaren att kontakta den gamla ägaren på eget bevåg.

Hon har faktiskt inga rättigheter till hästen, lika lite som man har rätt till en bil man sålt. Det är upp till den nya ägaren om denne vill ha kontakt med den f d. ägaren och i det här fallet är det uppenbart att så inte är fallet. Nog fan gör hon sig otillgänglig då, kan tro att det är obehagligt att den gamla ägaren inte kan acceptera faktum och släppa taget. :crazy:

Vill man ha insyn kan man låna ut på foder.

indyhope skrev:
Oj! Är jag den enda alltså?! För JAG orkar och vill! Men vänta nu.. jag vet FLER!!!

Och jag har SJU hästar som jag dessutom tävlar med. Så jag fattar faktiskt inte vad du menar med det här?!

Det är klart att det blir jobbigare och tar mer tid, men jag skulle ALDRIG ge upp vare sig hästar eller barn för att det tar för mycket tid. Det handlar väl om prioriteringar som allt annat här i livet?!
Nej du är inte den enda.
Vi är ganska så många faktiskt.

Inte_Ung, 3 barn, 10 hästar och en nöjd sambo.

Elektron skrev:
Om du har 7 hästar och barn antar jag att du inte har resväg till stallet och 8 timmars arbetsdag vid sidan av också? Det kan ju göra en viss skillnad.
Cilla har nog snarare 12 timmars arbetsdag 7 dagar i veckan, eller något annat vanvettigt så som de med hennes yrke har.
De jag känner i den yrkesgruppen, de jobbar ofta 70 timmarsveckor när de jobba LITET.
Och dessa timmar de brukar komma alla tider på dygnet.

danilo skrev:
, men TONEN kan man väl ändå försöka hålla trevlig? annars kan man väl lika gärna låta bli att skriva?
Du, när någon börjar att tjaffsa om TONEN, då har den inte mycket vettigt att komma med.
Är argumenten och de goda ideérna slut?

För mig så är en TON-tjaffsare någon med behov av att lägga sig i även om de inte har något att tillföra debatten i övrigt.

Elektron skrev:
Måste bara inflika att jag aldrig skulle sälja min häst till nån som var gravid. Finns det nån i hela världen som orkar och vill hålla hästintresset uppe efter barnafödande?

Japp, det finns nog fler än du tror!! :)

Jag tävlade som mest när jag var 15-18 år, efter det fick jag ofrivilligt lägga tränandet/tävlandet på hyllan..

Jag ha nu en häst som är 2,5 år (min blivande nya tävlingskamrat) o planera att köpa en häst till som jag kan ha att träna o tävla med så jag kommer igång med tävlandet o ridningen på allvar igen (medans jag utbildar lillkillen). Min svärmor o jag ha stallet ihop så sammanlagt ha jag 6 st hästar att sköta nu.. Men bara 3 av 6 är ridbara.

Och min sambo o jag planera att skaffa barn om ca 3-4 år. Jag tro det handla mkt om vilja att man ska lyckas, men oxå att man ha en tålig o hjälpsam sambo o en svärmor som ställer upp. Min svärmor kan jag absolut inte klaga på. Hon ställer upp lika mkt på mig som sin egen son.

Som sagt vill man, så kan man.

Jag förstår inte vad alla pratar om att du inte skulle ha några som helst rättigheter för att du sålt hästen ! Det är ju de som köpt hästen och som faktiskt i lagens mening gör ett kontraktsbrott ! Du har INTE gjort något fel och jag har full förståelse för din oro.
Ifall hästen står på en ridskola så är det ju bara att åka dit, eller? Vet ju inte ifall du har 50 mil dit eller så, annars hade jag nog bara poppat upp och låtsas som ingenting :-)

Jag ser det som kontraktsbrott, då det står på kontraktet att hon skall användas till skog/promenadridning!

Men det är ju jättebra att veta, om jag själv skulle vilja skaffa barn nån gång, att det är mina vänner som lagt ner allt vad hästar heter efter att ha fått barn egentligen visst skulle ha tid, fast dom själva påstår nåt annat, och att d e är undantagen och ni som har tid är regeln.

Om jag hade 12 timmars arbetsdag exkl. resväg och sen kom hem till mina barn och hade x antal hästar att rida och ta hand om skulle jag tycka det var kul i ungefär en vecka tror jag.

Det gäller att inte trassla till saker och ting för mycket, så går det bra.

Häst i inackorderings-stall brukar vara krångligt.
Och olika konstiga föreställningar om hur mycket hästar måste ridas för att hållas i god kondition.
Med rätt träning så räcker det med 30min varannan dag per häst.
Med litet snurr på ridandet så tar då 3 hästar 2 timmar inkl skötsel.
Så på 2 timmar om dagen håller man igång 6 hästar.

Med egen upplyst ridbana hemma så kan man rida mellan 21:00 och 23:00 då barnen sover.
Det man inte hinner med är att titta på Farmen och Fab5.

Planering är nyckeln.
Barn är liksom inte bebisar så där jättelänge.

Fast jag vill rida mina hästar för att jag tycker det är roligt och inte bara för att hålla uppe deras kondition. Jag tycker inte det är kul att stressa i stallet, varken med ridning skötsel eller pyssel. Ska man behöva göra det förstår jag att det förlorar sin charm med häst.

Att välja bort inackorderingsstall är inte heller helt enkelt, man kan ju inte bara köpa hus med stall hips vips, det gäller nästan att man planerar det i förväg isf.

Nu hade mina vänner inte alla dom där förutsättningarna så det kan kanske förklara saken för er som tycker det är en lätt sak att ha häst och barn.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Fast jag vill rida mina hästar för att jag tycker det är roligt och inte bara för att hålla uppe deras kondition. Jag tycker inte det är kul att stressa i stallet, varken med ridning skötsel eller pyssel. Ska man behöva göra det förstår jag att det förlorar sin charm med häst.
Men det blir inte tråkigt bara för att man är effektiv.
Och man behöver ju inte ha 6 hästar, man kan ju nöja sig med 3.
Jag har haft många unga hästar och det är ju kul att se dem utvecklas i alla fall.

Att välja bort inackorderingsstall är inte heller helt enkelt, man kan ju inte bara köpa hus med stall hips vips, det gäller nästan att man planerar det i förväg isf.
I mitt fall så var det noga planerat innan.
Samt tillrättalaggt för ändamålet.
Det kan nog bli svårt att få till det efteråt.
Då så får det bli när barnen är litet större i sådana fall.

Nu hade mina vänner inte alla dom där förutsättningarna så det kan kanske förklara saken för er som tycker det är en lätt sak att ha häst och barn.
Ja det förklarar nog saken.
Det krävs ju vissa förberedelser och en god planering för att få till det.

Inte_Ung skrev:
Häst i inackorderings-stall brukar vara krångligt.
Och olika konstiga föreställningar om hur mycket hästar måste ridas för att hållas i god kondition.
Med rätt träning så räcker det med 30min varannan dag per häst.

Planering är nyckeln.

Åhh vad glad jag bli när jag läser att fler håller med mig. :)

Precis som du skriver så behöver hästen/hästarna bara ridas ca 30 min varannan dag, på rätt sätt alltså.. :rofl:

Detta insåg jag för ca 2,5 år sen. (tack å lov) Innan dess när jag haft hästarna hemma hos pappa o hans kärring så sa hon att jag måste rida varje dag o då ska de va ca 1 h o hästen SKA va svett efteråt... :devil:

Snacka om att man DÅ kan rida sönder hästar.

Elektron skrev:
Jag tycker inte det är kul att stressa i stallet, varken med ridning skötsel eller pyssel. Ska man behöva göra det förstår jag att det förlorar sin charm med häst.

Nu för tiden stressa jag ALDRIG i stallet. :)

Jag hinner med endå. Men förr då fick jag stressa vill jag lova. Rida 4 st hästar/dag ca 1h/häst.. Då kan ni snacka om att stressa.. Brukade bli så att jag vatt inte inne från stallet innan 23.00 varje kväll o då skulle man upp igen på morgonen o ta hästarna o sen hinna gå i skolan.. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka