Vad ska jag göra????!!

Sv: Vad ska jag göra????!!

Jag känner med dig och tycker inte att du är naiv. Det finns massor av sätt att resonera kring vad som är bäst i såna här fall, och man tar beslut med de bästa avsikter. Jag färstår att du känner dig sviken av köparen. Hon hade ju "lovat" att hästen skulle få stanna hos henne för all framtid. Och är man inte noga på att hålla löften, så kanske man inte är så noga med annat heller . ... tänker du kanske?? Så skulle i alla fall jag tänka. Sen kan det naturligtvis inträffa saker som gör att man inte kan hålla ett löfte, men då bör man ju kommunicera om det så att det känns bra för bägge parter och säljaren kanske kan få chansen att ta tillbaka hästen.

Vill du endast få svar du gillar så håll dig från internet, här finns det risk att folk skriver vad det tycker :angel:. Skriver du sedan saker du inte menar (typ hämta hem hästen) så uppstår självklart missförstånd, och det tar ju längre tid att reda ut här än när man står öga mot öga.

Du har fått svar, du har inte mer rätt till den hästen än någon annan häst du inte äger, dvs ingen alls, men självklart kan du anmäla ägaren/fodervärden för bristande vård om det nu är så, det kan vem som helst oavsett häst.

Jag har en shettis som jag har haft utlånad på foder. Fick tillbaka den nu lite oväntat och då började jag resonera som du, att det kanske är bättre att sälja honom för att han ska få stanna längre då, vet inte heller om det är rätt resonemang men jag förstår helt din tankegång, man vill ju inte att de ska vandra runt.
Angående ditt fall så skulle jag försöka få tag på tjejen som har hästen nu, prata med henne och se om du kan få hälsa på, hästen kanske har det jättebra? Är tjejen så liten att hon inte kan rida ut på hästen så är hon förmodligen också för liten för att rida sönder den i ett ridhus också, så tänker jag i alla fall.
Det är svårt att släppa taget om ett djur man haft ansvar för länge, men måla inte fan på väggen, det mår ingen bättre av. Du gjorde det du trodde var bäst, det är det enda man kan göra.

Och visst kan och orkar man ha häst både under och efter en graviditet om man verkligen vill, det finns det nog ett flertal exempel på bara på detta forum (till den som tog upp den frågan).
mvh Maria

Elektron skrev:
Måste bara inflika att jag aldrig skulle sälja min häst till nån som var gravid. Finns det nån i hela världen som orkar och vill hålla hästintresset uppe efter barnafödande?

Oj! Är jag den enda alltså?! För JAG orkar och vill! Men vänta nu.. jag vet FLER!!!

Och jag har SJU hästar som jag dessutom tävlar med. Så jag fattar faktiskt inte vad du menar med det här?!

Det är klart att det blir jobbigare och tar mer tid, men jag skulle ALDRIG ge upp vare sig hästar eller barn för att det tar för mycket tid. Det handlar väl om prioriteringar som allt annat här i livet?!

Lobelia skrev:
Vill du endast få svar du gillar så håll dig från internet, här finns det risk att folk skriver vad det tycker :angel:.

Det var väl inte frågan om att Lucienne ville få svar som hon gillade, utan hon ville väl ha råd om hur hon skulle göra?! :confused: :idea: Det kanske finns andra här med samma erfarenheter som Lucienne och hon ville väl höra vad de hade gjort i samma situation.

Bara tar en knapp.
Jag tycker själv att en såld häst är en såld häst. Men skriver båda på ett kontrakt så gör man, och är man så "dum" så man skriver på något man egentligen inte vill så får man skylla sig själv (syftar nu inte på trådskrivaren).
Ett kontrakt måste ju gälla. Det gör det ju på allt annat när man skriver på. Varför skulle inte det gälla när man skriver kontrakt som har med häst att göra?

Många hävdar att vissa kontrakt inte gäller. Varför skulle de inte göra det? Jag tror de gör det, men är nog aldrig någon eller få som går till domstol när ett kontakt inte följs. Skulle vara intressant och veta vad som händer om någon gör det.

Hon fick råd och svar, men hon ångrade att hon ställde frågan (kan man hämta hem en såld häst) och sedan upprepar hon den. Svaren lär inte bli annorlunda utan de tycks råda en stor enighet om att man förverkat sina rättigheter om man sålt sin häst.

indyhope skrev:
Det var väl inte frågan om att Lucienne ville få svar som hon gillade, utan hon ville väl ha råd om hur hon skulle göra?! :confused: :idea: Det kanske finns andra här med samma erfarenheter som Lucienne och hon ville väl höra vad de hade gjort i samma situation.

Hej,

Har du sålt hästen så kan du inte stämma köparen för kontraktsbrott om denne inte använder hästen på det sätt som det står i kontraktet. Anledningen till att man skriver detta i avtalet är för att avgöra om "fel i vara"... Tyvärr så kan du inte, enligt lagen, göra någonting åt vad köparen bestämmer sig att göra med hästen efter köpet eftersom det då är hennes "egendom".

Det råd jag skulle vilja ge dig är att tala med nuvarande ägaren till hästen och berätta hur du känner dig, att du oroar dig, vad som hänt tidigare. Jag kan inte tänka mig att en djurvän inte skulle lyssna på detta, och jag hoppas att hon gör det. Ibland verkar människan glömma bort att djur också har känslor och bara ser sina djur som "sina saker".

Sedan är det så att det är lätt att säga vad man skulle gjort och inte gjort, med facit i hand. Jag tycker dock inte att du ska ta till dig av allt som skrivits i denna tråd. Din oro för din gamla häst tyder på att du gjort vad du kunnat för att din häst skulle få det bra. Om jag vore dig skulle jag kontakta ägaren, eftersom det är denne som bestämmer över hästen. Får du inte tag i henne så skriv.

Lycka till och jag hoppas att din oro är överdriven...

//Karoline

Lobelia skrev:
Hon fick råd och svar, men hon ångrade att hon ställde frågan (kan man hämta hem en såld häst) och sedan upprepar hon den.

Frågan var väl ändå inte om att man skulle få hämta hem en såld häst, utan det hela handlade väl mer om att få råd om vad man ska göra om man vill TRÄFFA sin gamla häst för att se hur den mår nuförtiden. Tanken från början var väl som jag fattade det att Lucienne ville veta att hästen har det bra och INTE att hon vill ha tillbaka henne. :confused:

karrob skrev:
Sedan är det så att det är lätt att säga vad man skulle gjort och inte gjort, med facit i hand. Jag tycker dock inte att du ska ta till dig av allt som skrivits i denna tråd.

Jättebra sagt! Tycker inte heller att Lucienne ska ta åt sig av vad många har skrivit. Det är som att sparka på en som redan ligger. Det är klart att man kan vara efterklok, men man behöver inte strö salt i såren för den sakens skull.

Bra råd Karrob!! Jag håller med dig!!

Ja "what ever" jag orkade inte skriva en uppsats utan koncentrerade mig på andemeningen.

Lobelia skrev:
Ja "what ever" jag orkade inte skriva en uppsats utan koncentrerade mig på andemeningen.

Om du inte orkar skriva en hel uppsats, så låt bli då istället. Det du skrev var ju felaktigt. Lucienne ville ju inte ha hem hästen. Hon ville bara ha råd.

Nejmen (nu vill jag inte låta som en moderator)! Jag tycker att det är bra att alla tycker så olika, men försök & diskutera på ett vänligt och hjälpsamt sätt, detta riktar sig till alla :).

/Felizhia =)

Tack för att du förstår, det är ju så jag känner. Jag är inte ute efter att få enbart svar jag gillar, som VISSA verkar tro, dock hoppades jag på en diskussion hurvida jag ska släppa henne och glömma allt eller försöka att kanske få ägaren att förstå hur jag känner. Denna tråd att spunnit iväg åt flera andra riktningar och många vill gärna påpeka hur DE aldrig skulle göra si eller så, men nu är det gjort och jag trodde att jag handlade efter hästens bästa och ville inte att hon skulle vandra runt som BUBBLA verkar förstå.
Men kanske är det bäst att inte veta och inte lägga mig i, men tänk om..?
Vill inte vara en jobbig gammal ägare, men jag kan inte rå för att jag bryr mig.

*stor tröstkram*

Jag tycker inte att du är en jobbig gammal ägare. Du bryr dig ju bara om hur din gamla häst har det. Det är väl värre att inte bry sig alls. När jag köpte min gamla häst, så brydde sig inte den gamla ägaren om honom ett dugg. Kom aldrig och hälsade på och ringde aldrig och frågade hur han hade det. Det tyckte jag som ny ägare var lite tråkigt och det kändes konstigt. Sedan kom hon en gång efter fem år när hästen var död och blev förvånad över att han inte fanns kvar. :confused:

Du har ju inte ringt varje dag och tjatat om att du vill veta hur det går för hästen osv verkar det som och du har ju bara träffat hästen en gång efter att du har sålt henne och det gör dig ju inte till en jobbig gammal ägare.

Det är alltid svårt att sälja en häst och speciellt om det uppstår nya omständigheter som gör att man inte vet om hästen har det bra längre. Därför kan det vara skönt att träffa hästen igen och se att allt är bra för att sedan kunna slappna av igen.

Ring eller skriv till ägaren igen. Hon kanske inte har varit hemma när du har ringt?! Jag hoppas verkligen att du får tag på henne och får träffa din häst en gång till och att det visar sig att hon mår jättebra!!

Lycka till!!

Kram
/Indy

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Måste bara inflika att jag aldrig skulle sälja min häst till nån som var gravid. Finns det nån i hela världen som orkar och vill hålla hästintresset uppe efter barnafödande?

Klart det finns.
Jag t ex.

Har sex hästar hemma varav två ridbara, är enastående mamma med två barn och egen gård. Plus ett vansinnigt jobb.

Okej då, vi har tydligen uppfattat det olika, och jag håller definitivt inte med om din tolkning.

Om du inte är ute efter det juridiska utan mer känslomässiga aspekter så kanske inte hästverksam är rätt rubrik att posta din fråga i. Hästverksam är mer till för de hårda faktafrågorna och man får därför ofta svar därefter. Är det det den känslomässiga biten man är ute efter så får man troligen bättre svar på "Gnägg" eller ev "senior", beroende på frågans art.

Jag förstår att det är känslomässigt jobbigt och att det är lätt att vara efterklok och önska att man handlat annorlunda, men läget är som det är, du har ingen rätt till hästen på något vis och det är som sagt upp till nuvarande ägares/fodervärds goda vilja om du får hälsa på och där verkar du ha stött på motstånd. Som ägare är det trevligt om den gamla ägaren hör av sig och är intresserad, men börjar man misstänka att fd ägaren misstror en då börjar det bli kännsligt. Vill du träffa hästen öppet så gäller det att redan från början ta det varligt med hästägaren/fodervärden och hoppas att de går med på det annars återstår det endast att själv försöka luska ut var hästen står och träffa deni smyg.

Senast ändrad:

Indy har tolkat det hela helt rätt, och jag förstår om du anser att den här tråden har hamnat fel, men jag anser att det här är både ett fall där juridiska aspektar spelar in samtidigt som det känslomässiga även finns där, då det faktiskt är ett djur vi pratar om och inte ett föremål.
Jag påstår inte att jag har någon "rätt" till hästen, utan vill höra med andra hästmänniskor vad som kan göras. Förstår inte hur ett kontrakt INTE kan hålla?
Det står att hon ska användast som promenadridning/sällskap, men rids på lektion på en ridskola och ÄR fortfarande hos samma ägaren som undertecknade kontraktet dock utlånad nu.
Eh, nu blev det rörigt, men du fattar eller?

Rids på lektion, hur många gånger i veckan då? En "lektion" i veckan är ju egentligen ingenting. Vad hade du sagt om detta var för en privat tränare i stället?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 724
Senast: Liran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka