Vad ska jag göra????!!

Sv: Vad ska jag göra????!!

For ovrigt tycker jag alltid att det ar battre att lamna ut hasten pa foder om man inte ar helt 100% saker pa att man vill salja nu och for alltid, sa att saga.
Annars blir det latt som det blev for den forra agaren till en av mina hastar: hon ar i 60-arsaldern och GAV bort hasten till mig for att hon ville att den "skulle fa ett bra hem" och for att hon var "trott pa allt som hade med hastar att gora". Jag papekade flera ganger att jag mer an garna tog hasten pa foder istallet, sa att hon kunde andra sig i framtiden om hon sa ville, men hon havdade bestamt att hon behovde bryta upp fran hasteriet. Sa hasten skrevs over pa mig och allt har varit frid och frojd, det ar en jattetrevlig hast, helt sund och i sina basta ar. Nu i helgen kom hon och halsade pa for forsta gangen sedan overlatandet, och nastan grinade for hon saknade hasten sa och ville ha tillbaka den. Och hon hade asikter om hur mycket stro jag hade i boxen, och vilket bett som satt pa transet, vilket jag tyckte var att ta i. Det ar lite sent att komma med det nu! Vart att tanka pa...
En annan av mina hastar ar utlamnad pa foder, han tavlas av nagon som ar mycket mer kompentent an mig, och kommer sa att forbli tills jag ar mogen att salja honom. Det ar jag inte annu, just for att jag INTE ar redo att overlamna den totala bestammanderatten till nagon annan och forlora kontrollen...men ocksa for att jag avvaktar och ser vad som hander i framtiden, eventuellt tar jag hem honom igen for eget bruk.

Tyckte oxå förr att det var bättre att lämna ut på foder, men jag har haft henne utlånad 2 ggr innan jag bestämde mig för att sälja. Jag ville inte att hon skulle fara hit och dit därför såldes hon.
Tyckte med det beslutet att hon skulle få det bättre.

Inte för att vara elak, men...

Om man själv fattar beslutat att sälja sin häst för att man saknar tid eller lust eller ork eller pengar - då kan man väl inte kräva av köparen att denne aldrig kommer att hamna i samma situation?

Jag tror att det bästa är att klippa navelsträngen. Har man sålt hästen har man för all framtid gett upp sitt inflytande över hästens vardag.

Återköp/släppa och gå vidare?

Har haft en tråd här förut, men står fortfarandes frågandes till vad jag ska göra. :confused:
Är så orolig över min förra häst så att jag knappt kan sova längre.
Jag sålde henne med ett kontrakt där det står att hon endast ska änvändas som Promenadhäst/sällskap. Av en massa anledningar, vilket de godkände och allt var toppen. Hon trivdes bra där och dem med henne. :)
Sen upptäckte ägarna att de inte kunde ha henne kvar :( och har nu lånat ut henne till en ung tjej som rider henne på en ridskola lektioner etc. :confused: Något hon inte håller för och problem som läkt kommer snabbt tillbaka då.

Frågan är nu, får de göra så?? :confused:
Vad kan jag göra?? :confused:

Tjejen som har henne har inga större erfarenheter av hästar och har nu som det verkar fått hästen på livstidsfoder.

Spar mig alla moralpredikningar om att sålt är sålt etc, för dem jag sålde till var ju bra då. Men de bryter ju mot ett avtal. Vad säger lagen...???

Sv: Återköp/släppa och gå vidare?

Kan du inte prata med ridskolan? Pa sa satt blir de medvetna om situationen och kan se till att hasten inte arbetas for mycket. Hur ofta rids hasten pa lektion? Ror det sig om hopptraningar/intensiva dressyrpass eller ar det bara vanligt grundlaggande markarbete? Hur rids den daremellan? Om det kanns riktigt jobbigt kan du ju alltid fraga om du far kopa tillbaks hasten.

Jag hade nog tagit kontakt med den som köpte hästen och förklarat läget att det är kontraktbrott och att det är hästen som kommer att få lida för det.....Sen hade jag nog hjälpt de att hitta en annan fodervärd.

Lycka till!

Jag förmodar att hästen är T-märkt, och tyvärr är detta vanligt förekommande numera oavsett vad som skrivs i kontrakten. I slutändan är det hästen som får lida, pga männsikans ego och dumhet.

Prova att prata med köparen, åtminstone vad ni kom överens om vid försäljning. Det är alltid knepigt när man lämnat ifrån sig ansvaret, då har man tyvärr inget mer att säga till om. Men som en påminnelse kunde ju vara värt ett försök, men bli inte besviken om du misslyckas.

Lucienne skrev:
Frågan är nu, får de göra så?? :confused:
Vad kan jag göra?? :confused:

Tjejen som har henne har inga större erfarenheter av hästar och har nu som det verkar fått hästen på livstidsfoder.

Om de får göra så? Tja egentligen inte, men dels är det en tolkningsfråga om de följer kontraktet och dels så är jag tämligen säker på att det inte lönar sig att stämma dem för kontraktsbrott.

Vad du kan göra? Om det är frågan om vanvård kan du anmäla dem i annat fall så är den enda möjliga vägen att diskutera situationen med ägaren och ev försöka köpa tillbaks hästen eller göra rättsak av historien och stämma nuvarande ägare för kontraksbrott, det är dyrt och mycket troligt att du förlorar. Vinner du så är det klart tveksamt om du har någon nytta av vinsten det innebär inte att du per automatík får tillbaks hästen.

Jag blir så trött på att höra alla som tjafsar och anklagar hela tiden...Kan det vara så himla svårt att förstå att tjejen känner sig orolig och vill ha råd??!!!
Sluta att hacka så fruktansvärt på varandra det är ingen som mår bra av det eller något som blir bättre.
Självklart måste man väl få hälsa på sin gamla häst? Vad har ni andra att dölja ifall ni inte tycker det?

Lucienne skrev:
Får inte tag på henne, hon svarar inte när jag ringer och vill inte ge mig vägbeskrivninge eller namn på stället.
Jag hade också gjort mig otillgänglig och vägrat ge vägbeskrivningar till någon som utövar telefonterror. :crazy:

Nej, det är faktiskt ingen självklarhet att man får hälsa på en häst man tidigare ägt...

Det skulle ju innebära att om jag köper en häst som haft 3 tidigare ägare så är jag tvungen att låta dem alla komma och "kolla läget" när de har lust? Nej tack! Har någon sålt en häst till mig så vill jag ha den som min egen!

Däremot kanske det kan vara trevligt att någon gång låta den senaste ägaren komma och hälsa på när man haft hästen ett tag, men då ska det vara JAG som bjuder in till det.

Jag håller på linjen "sålt är sålt".
Skulle jag själv av någon anledning inte kunna ha Pinky kvar så skulle jag lämna henne på foder, just för att jag gärna vill ha möjlighet att styra lite själv.

Ja då måste jag ju säga att jag är glad att jag inte sålt någon häst till dig :-( Jag kan ju förstå ditt resonemang ifall det varit en bil eller något annat dött material...men det är faktiskt en levande varelse vi pratar om!!?? Jag tycker bara det är jätte roligt när gamla ägare dyker upp o vill höra hur läget är, jag visar stolt upp mina välskötta hästar och har inget att frukta att de skulle tycka något var fel ! Ifall jag sålde en häst och den nya ägaren i fråga inte skulle tycka att jag skulle komma o hälsa på hästen så hade jag direkt anat ugglor i mossen. Jag har inget att dölja och skulle aldrig sälja en häst till en person som inte tyckte om att jag kom o hälsade på, det är faktiskt tom sån´t som jag frågar innan.
Jag må vara en konstig hästmänniska men det är min uppfattning i vilket fall!

att man inte vill att folk ska komma hem till en och kolla en har väl inget att göra med att man döljer någonting, det handlar väl om privatliv.
klart att det är roligt om den förre ägaren ringer och kollar om allt går bra, men kommer och hälsar på känns verkligen som en kontroll.
jag hade iaf inte uppskattat det.

Jo jag menar det. Det är väl bara för säljaren att acceptera att sålt är sålt. Kan man inte släppa taget ska man inte sälja. :smirk:

FUNNY skrev:
Jag blir så trött på att höra alla som tjafsar och anklagar hela tiden...Kan det vara så himla svårt att förstå att tjejen känner sig orolig och vill ha råd??!!!
Sluta att hacka så fruktansvärt på varandra det är ingen som mår bra av det eller något som blir bättre.
Självklart måste man väl få hälsa på sin gamla häst? Vad har ni andra att dölja ifall ni inte tycker det?

Har du lånat min knapp eller är det mig du menar?! :confused: :crazy:

Tyvärr har jag inget att skriva som får dig att må bättre...Det är sånt man får räkna med om man säljer hästen.
Lämnar man den på foder istället för att sälja(om man inte bryr sig om pengarna då), har man ju makten kvar att ta tillbaka hästen om den inte mår bra.

FUNNY skrev:

Jag är övertygad om att folk förstår att trådskrivaren vill ha råd, problemet är att de råd som går att ge henne inte är de hon vill höra. Har man sålt en häst så har man ingen laglig rätt att besöka den eller ta tillbaka den utan ägarens tillstånd. Det enda trådskrivaren kan göra är att komma överens med den nya ägaren, stämma nuvarande ägare för kontraktsbrott (dyrt och ger troligen inget) eller bryta mot lagen och göra något mot den nya ägarens vilja.

Jag är ingen van "knappanvändare" och vet inte riktigt hur man ska göra :-) Men det jag menade var rent allmänt! No hard feelings !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II