Vad ska jag göra????!!

Sv: Vad ska jag göra????!!

Glöm hästen, att sälja en häst innebär att man överlåter ansvaret på den nya ägaren. Användningsområde enligt kontraktet innebär ingen begränsning för köparen.
Om man är så bunden till en häst att man inte kan släppa ansvaret är det bara att behålla den, man kan inte både äta sin kaka o ha den kvar.
PL

En följdfråga Peter, andvändningsområdet, gäller det bara som säkerhet för köparen? Ex om man köper en häst som "ridhäst" och det skrivs in i kontraktet, men sen upptäcker fel på den, som gör den oridbar, är det då man får nytta av att står i kontraktet?

Jag har helt andra erfarenheter än du för jag har inte en enda av mina vänner kvar i stallet som fått barn och jag tror inte det är särskilt ovanligt att man prioriterar annorlunda när man får barn - med det menar jag att MIN erfarenhet säger att de flesta väljer att prioritera sina barn när tiden inte räcker till. Klart det finns undantag men i min värld är dom få. Därför skulle JAG inte sälja till nån som är gravid.

Om du har 7 hästar och barn antar jag att du inte har resväg till stallet och 8 timmars arbetsdag vid sidan av också? Det kan ju göra en viss skillnad.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Måste bara inflika att jag aldrig skulle sälja min häst till nån som var gravid. Finns det nån i hela världen som orkar och vill hålla hästintresset uppe efter barnafödande?

Ok.. Men det lät som om du i det här inlägget "anklagade" Lucienne för att hon hade sålt sin häst till någon som var gravid. Jag tolkade ditt inlägg som att "Hur kan man vara så dum att man säljer till någon som är gravid. Då får man skylla sig själv om det inte går bra". Ville bara påpeka att det finns de som faktiskt är gravida och har barn som inte ger upp sitt hästintresse bara pga det.

Jag har inte resväg till stallet. Men däremot har jag 10 timmars arbetsdag i princip varje dag. Plus ett antal hundar som ska tränas.

Då måste du vara en übermensch för att samtidigt hålla igång 7 hästar må jag säga. Sover du öht?

peter_lundin skrev:
Glöm hästen, att sälja en häst innebär att man överlåter ansvaret på den nya ägaren. Användningsområde enligt kontraktet innebär ingen begränsning för köparen.
Om man är så bunden till en häst att man inte kan släppa ansvaret är det bara att behålla den, man kan inte både äta sin kaka o ha den kvar.
PL

ok, förstår ditt resonemang, men jag är bara orolig över hur min häst har det, upplever inte att jag är bunden till henne på ett sådant vis. Jag vill INTE ha henne tillbaka, som många här har tolkat detta.
Jag har haft henne såld i över ett år, och tycker att hon varit toppen :) som ny ägare till mitt gamla sto, dock oroar jag mig för hur hon har det nu, då ägaren inte verkar bry sig så mycket utan vill ge bort henne och även sin andra häst. :(
Att den nya ryttaren endast är 12 år samt nybörjare gör inte saken bättre, hon är en ganska tuff häst.
Och att hon är uppstallad på en ridskola gör mig inte lugnare, snarare tvärtom, då hon inte gillar att harva runt i ridhus, men älskar att komma ut.
Men allt det här har jag ju gått igenom så många gånger nu, om du läser mina andra inlägg.

Nej, någon "übermensch" är jag definitivt inte, men jag planerar min tid bra och prioriterar det jag tycker är viktigt...
Och sömnen har jag inga problem med heller. :)

10 timmar arbete + 8 timmars sömn = 18 timmar
24 timmar (ett dygn) - 18 = 6 timmar.

Du hinner med resor till arbetet, 7 hästar, dina barn och annat som behöver göras på 6 timmar? Det låter omöjligt för mig eller så gillar jag bara inte att stressa.

Senast ändrad:

Ja, i och med att jag jobbar rätt mkt hemifrån så hinner jag bra.
Men det var väl inte min vardag vi skulle diskutera i den här tråden?!

Ha ha, jo men nu vill vi höra allt om dig. Hur mår du :)
Intressant hur det svänger och hur mycket folk vill vara så..ja, bara för mycket.
Jag tror nog att du hinner med så mycket som du vill hinna med och lägger inte krut på att analysera exakt vart varje minut tar vägen, eller hur?;)

indyhope skrev:
Oj! Är jag den enda alltså?! För JAG orkar och vill! Men vänta nu.. jag vet FLER!!!

Och jag har SJU hästar som jag dessutom tävlar med. Så jag fattar faktiskt inte vad du menar med det här?!

Det är klart att det blir jobbigare och tar mer tid, men jag skulle ALDRIG ge upp vare sig hästar eller barn för att det tar för mycket tid. Det handlar väl om prioriteringar som allt annat här i livet?!
:bow: :bow: :bow: Här finns en till :D

Herregud, man blir ju helt matt av alla inlägg som är skrivna på ett så extremt tillrättavisande sätt.
"Vill du inte ha vilka svar som helst, så håll dig borta från internet" och liknande. Bara för att man är inne på bukefalos och kan skriva så innebär inte det att man behöver använda en rätt otrevlig ton. Det är jätteintressant med olika perspektiv, och det är ändå rätt unikt inom just hästvärlden, men TONEN kan man väl ändå försöka hålla trevlig? annars kan man väl lika gärna låta bli att skriva?

Du ska nog inte fundera på att skaffa barn om du resonerar på det sättet. Kombinera hästar och barn är inga problem. Man får planera lite bara. Många av mina kompisar som skaffat barn har aldrig haft några problem. men du kanske är av en sällsam släkt?
/cj

Jag är starkt impad av dig som fixar alla bitar! WoW... :)

/CJ

Hej Lucienne!
Om fodervärden är en 12-årig nybörjare så är det ju SUVERÄNT att hästen står uppstallad på en ridskola där det finns häst kunnig personal. Jag hade blivit BETYDLIGT mer orolig om den 12-åriga nybörjaren hade haft hästen i ett litet privatstall som sköttes av hästägarna själva.

Om köparen är en bra hästägare som du litar på (vilket du ju verkar göra) så måste du lita på hennes omdömme då hon väljer fodervärd till SIN häst. Jag tror du måste försöka klippa navelsträngen och inse att det inte är du som avgör vad som är bra för hästen längre.
Jag är mycket väl medveten om hur svårt det kan vara att släppa sin häst. Jag sålde min (mycket speciella) connemara för 14 år sedan och jag tänker fortfarande på honom som min ponny. Men jag sålde honom till en tjej som jag litade på och som hade mycket bra hand med honom. I och med det så överlämnade jag ansvaret för min älskade ponny till henne och kan därför inte ha några som helst krav på hur han ska skötas/ridas/hanteras.

Halloy skrev:
Hej Lucienne!
Om fodervärden är en 12-årig nybörjare så är det ju SUVERÄNT att hästen står uppstallad på en ridskola där det finns häst kunnig personal. Jag hade blivit BETYDLIGT mer orolig om den 12-åriga nybörjaren hade haft hästen i ett litet privatstall som sköttes av hästägarna själva.

Om köparen är en bra hästägare som du litar på (vilket du ju verkar göra) så måste du lita på hennes omdömme då hon väljer fodervärd till SIN häst. Jag tror du måste försöka klippa navelsträngen och inse att det inte är du som avgör vad som är bra för hästen längre.
Jag är mycket väl medveten om hur svårt det kan vara att släppa sin häst. Jag sålde min (mycket speciella) connemara för 14 år sedan och jag tänker fortfarande på honom som min ponny. Men jag sålde honom till en tjej som jag litade på och som hade mycket bra hand med honom. I och med det så överlämnade jag ansvaret för min älskade ponny till henne och kan därför inte ha några som helst krav på hur han ska skötas/ridas/hanteras.

Det var ett svårt beslut att sälja, och anledningen till att jag senare gjorde det var för att hon skulle få stå kvar i deras stall och stanna där. Jag var nöjd med henne, men orolig för att hon förhastar sig och ger henne till en tjej hon redan vet som är fäst vid henne för att "slippa" ha henne kvar nu när tiden inte finns.
Jag har själv haft 12 åriga tjejer som hjälpt mig med henne, och de har inte fått rida ut på henne själv då hon är ganska het ute.
Jag litar inte på henne omdöme i denna situation då jag vet hästens bakgrund och hon har haft henne i en så kort tid, därför är jag orolig.
Ska försöka glömma henne, men tänk om hon mår dåligt :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Nu finns det kanske dom som tycker annorlunda än vad jag gör, men man kan inte överföra människors känslor på, i det här fallet, hästar.

Det ar bra att du fortfarande bryr dig om hasten MEN det ar inte din hast langre, nar man saljer maste man rakna med att den nya agaren flyttar (kan ha manga orsaker) eller t.o.m. maste salja hasten i sin tur pga andrade omstandigheter.
Kanske ska du fraga om du far kopa tillbaks hasten sa att du kan ordna en i ditt tycke mer lampad fodervard?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat