Vad räknas som vägran?

Sv: Vad räknas som vägran?

fel väg som rättas i tid: om hästen med någon del av kroppen passerar förbi ett vändmärke som ska respekteras (inte så vanligt att det finns på vanlig banhoppning dock), eller förbi (vid sidan av) mållinjen, eller passerar mållinjen åt fel håll, och ryttaren själv rättar det (= vänder tillbaka till där det blev fel och tar rätt väg) innan nästa hinder (målet) passeras. Om mållinjen passerats åt fel håll blir det 'fel väg som rättas i tid' om man vänder och passerar åt rätt håll innan man lämnar banan (gör man inte det blir det uteslutning)

utbrytning (när hästen går förbi det hinder som ska hoppas, hoppar utanför flagga eller liknande begränsning i sidled, om hästen hoppar vattengrav eller annat hinder mellan två röda eller två vita flaggor (dvs hoppar på fel ledd), om hästen efter sista hindret passerar mållinjens förlängning utanför de flaggor som 'ramar in' mållinjen.

istadighet: när hästen, var som helst, stannar (oavsett om den går bakåt eller inte), vägrar röra sig, vänder mer eller mindre, ryggar eller stegrar sig. Även om det är ryttaren som gör halt så räknas det som istadighet, utom om det görs pga felaktigt uppbyggt hinder, elelr för att ta upp tappadhjälm (gäller bara hästryttare) eller tappade glasögon.

vad gäller vägran så är nyckelordet 'otvetydigt stående' om hästen stannar till ett kort ögonblick och sedan hoppar så räknas det inte, om hästen stannar och står still en minut och sedan hoppar, så är det en vägran. Det är domarens som avgör om hästen varit otvetydigt stående eller om det bara var en tvekan. Ett exempel (som inte är alltför ovanligt i låga ponny-klasser): ponnyn stannar framför hindret och står där i godan ro medan ryttaren upprepade gånger bankar med skänklarna och smackar och ponnyn till slut masar sig över. Detta är en vägran.

ok tack! Alltid lär man sig nått nytt. Men hur vanligt är det att man tappar hjälm elelr glasögon egentligen? :rofl:

Hrm...Clear Rounder har jag mycket sällan ridit.

Jag har aldrig sett en domare döma en vägran när hästen stannar till en sekund och sedan hoppar oavsett om det är lokalt, regionalt eller nationella tävlingar oavsett höjd.

Precis som också Ylva skrev så räknas det inte om hästen stannar till.
Jag har extremt svårt att tro att någon domare skulle döma en vägran på att en häst stannar till en sekund (det är en väldigt kort tid) och sedan hoppar, men visst är det domaren som avgör det.
Dock tror jag aldrig att det kommer bli fallet i verkligheten.

Och för övrigt kanske du inte ska utgå från att alla som svara i tråden hoppar Clear Rounder. :smirk:

Hjälm SKA du inte kunna tappa under en normal ritt om du följt TR (hakbandet ska inte bara vara knäppt, det ska vara 'i funktion' vilket innebär att det inte får hänga löst 1 dm under hakan som man kan se ibland), så det är nog en gannal regel som blivit kvar sedan den tiden då hakbandet var ett gummiband, då kunde hjälmen flyga av vid t.ex. ett tvärstopp.

Glasögon händer väl ibland att någon tappar, men idag så har väl de flesta linser så det är väl inte särskilt vanligt längre.

Till er som frågade hur det gick -- Det gick jätte bra, men vi rev på ett hinder! men förrutom det så gick det jätte bra!

kul att det gick bra! Ibland tycker jag själv att det viktigaset är att ritten går bra! För det är ju itenm jätte kul att få en rosett när ridningen kändes kass ändå!
Grattis!

rosetter är inget att hänga upp sig vid, ;O
viktigaste är ju att man har kul! :)

Men jag har verkligen för mig att jag läst att man kan stanna till framför hindret och sen hoppa och det blir inte vägran? Men det kan ju ha ändrats eller så har jag drömt det.
Kan inte du lägga upp den delen ur TR, för mitt är nämligen inte närvarande?

Henchen skrev:
Men jag har verkligen för mig att jag läst att man kan stanna till framför hindret och sen hoppa och det blir inte vägran? Men det kan ju ha ändrats eller så har jag drömt det.
Kan inte du lägga upp den delen ur TR, för mitt är nämligen inte närvarande?

Du får ursäktam ig med jag tar inte mitt TR med mig vart jag än går, det får faktiskt stanna hemma.

Sitter här med TR framför mig o de står att vägran är när hästen tar ett steg bakåt eller vänder.
Utbrytning är typ samma som vägring men det är när hästen passerar hindret som ska hoppas.

Det står INGET i TR om man inte får hoppa ett hinder stillastående - o de har jag sett folk göra på nationell nivå utan att få fel.! ( Omdom inte river hindret förståss. :p

Godisgris_ skrev:
Sitter här med TR framför mig o de står att vägran är när hästen tar ett steg bakåt eller vänder.
Utbrytning är typ samma som vägring men det är när hästen passerar hindret som ska hoppas.

Det står INGET i TR om man inte får hoppa ett hinder stillastående - o de har jag sett folk göra på nationell nivå utan att få fel.! ( Omdom inte river hindret förståss. :p

TACK! nu vet jag då!

förresten, vart är alla min inlägg som jag skrev idag? jag skrev 4 stycken???

Tack! Det var väl det jag hade för mig!

Choklad: Okej, ledsen trodde att du kanske var hemma!
Men nu när vi läst ur TR, kan du då förklara varför du så starkt dementerade alla som trodde att det var så? Eller tänkte du att folk menade att man stog stilla hur länge som helst?
Är bara nyfiken, inget elakt menat eller så.

Ylva skrev: vad gäller vägran så är nyckelordet 'otvetydigt stående' om hästen stannar till ett kort ögonblick och sedan hoppar så räknas det inte, om hästen stannar och står still en minut och sedan hoppar, så är det en vägran. Det är domarens som avgör om hästen varit otvetydigt stående eller om det bara var en tvekan.

Det är ju det Choklad skrivit hela tiden. Det är alltså domaren som avgör vad som är otvetydigt stående. Jag har sett hela spektrat från stannat till med alla fötterna i marken en halv sekund och sen hoppat och fått fel. En annan domare låter hästen stå still flera sekunder innan den dömmer fel. Som Cholkad skrev, det är domaren som avgör och dömmer. Och h*n ska dömma likadant om det är en pay and ride eller en regional tävling.

Det är inte jag som avgör vilka inlägg som är över gränsen, det är moderatorn. Och dina är bortplockade och Choklads är kvar. Det kanske säger dig något?

Choklad skrev:
DEt är exakt samma regler på en CR för en vägran som i bilken klass som helst, stannar hästan så stannar den helt enekelt, den behöver inte backa eller stå stilla i tre sekunder eller vad ni skriver för dumheter här i i tråden, hur vore det om ni skaffade ett TR???

Domaren är den som bedömmer om det var en vägran eller inte och domarens beslut går inte att överklaga.

Då har du haft en snäll domare, jag hade förmodligen bedömt det som en vägring om hästen stannande först.
Men som jag skrev så är det upp till domaren att bedöma vad som är en vägring och vad som inte är det.

Vad är det du inte håller med om, vad som är vägran eller inte eller att ni borde skaffa TR istället för skriva dumheter ni har hört av någon annan som inte heller har någon koll???

Det spelar iofs inte så stor roll vad du tycker eftersom det är domaren på plats som gör bedömningen.

Det kan man visst, få vad är det har ni för probelm emd att fatta, det är DOMAREN som BEDÖMER vad som är en vägran och inte ryttaren eller publiken.

Sen är det flesta domaren släpper igenom sånt här på små CR för att ni ska får er eftertraktade rosett är en annan sak

nej det är inte samma som hon skrev..?

men nu vet vi alla att "vägran är när hästen tar ett steg bakåt eller vänder.

Utbrytning är i stort sett samma som vägring men det är när hästen passerar

hindret som ska hoppas. Det står INGET i TR om att man inte får hoppa ett hinder

stillastående" det är så det är enligt TR, men vi vet änen alla att det ändå är

dommaren i varje tävling som har det sista ordet.

Överrens?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar