Vad räknas som vägran?

Sv: Vad räknas som vägran?

choklad, vad är ditt problem måste din ton i inläggen vara så elaka.:mad:

Snuffsan skrev:
Ylva skrev: vad gäller vägran så är nyckelordet 'otvetydigt stående' om hästen stannar till ett kort ögonblick och sedan hoppar så räknas det inte, om hästen stannar och står still en minut och sedan hoppar, så är det en vägran. Det är domarens som avgör om hästen varit otvetydigt stående eller om det bara var en tvekan.

Det är ju det Choklad skrivit hela tiden. Det är alltså domaren som avgör vad som är otvetydigt stående. Jag har sett hela spektrat från stannat till med alla fötterna i marken en halv sekund och sen hoppat och fått fel. En annan domare låter hästen stå still flera sekunder innan den dömmer fel. Som Cholkad skrev, det är domaren som avgör och dömmer. Och h*n ska dömma likadant om det är en pay and ride eller en regional tävling.

Tack för ditt svar! Men om man läser nedanstående, så skulle alltså Choklad döma det som vägran oavsett? (Det är väl ingen direkt fråga till dig) Äääh, jag är bara lite förvirrad. Tack för alla svar!

Choklad skrev:
DEt är exakt samma regler på en CR för en vägran som i bilken klass som helst, stannar hästan så stannar den helt enekelt, den behöver inte backa eller stå stilla i tre sekunder eller vad ni skriver för dumheter här i i tråden, hur vore det om ni skaffade ett TR???

Domaren är den som bedömmer om det var en vägran eller inte och domarens beslut går inte att överklaga.

Det är ju knappast du som skriver TR så ni kan ju vara hur överens som helst här, det hjälper liksom inte.

Visst, tro du att det är så och skriv sen en ny tråd när du får 4 fel för vägran då hästen står still framför hindret. Du vill ju ändå inte förstå.

Ja, jag fattade det som om Cholkad menar precis samma sak som jag skrev. Står hästen otvetydigt stilla så är det en vägran. Hon är säkert en av de många domare som tycker att alla fötterna i marken samtidigt framför ett hinder är att den står stilla. Helt enligt TR.

Ja okej, då är jag med i matchen igen! Så då ska jag bara få ihop det lite för mig själv, domaren bestämmer huruvida hästen står stilla, alltså olika från person till person!
Tack så mycket!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar