Vad provocerar dig?

Singoalla

Trådstartare
.. och kan vi ge oss på en liten analys om varför?

Nu menar jag inte saker som kanske BÖR provocera, som rasism och andra kränkningar, våld, orättvisor, djurplågeri mm. Utan saker som provocerar utan att man egentligen kanske vet varför. Vad blir du arg på utan att det egentligen finns en anledning?

Jag blir provocerad när folk tittar på vad jag äter :rage: :D När man har värmt en matlåda på jobbet och kollegan lutar sig över lite sådär och tittar lite för länge på ens mat för att denne är nyfiken på man vad äter. Eller när jag kommer hem från jobbet, lagar något snabbt och sambon spanar på min tallrik för att se vad jag lagat. Det gör mig SJUKT irriterad! Men jag kan inte alls förklara varför! Någon som vill ge sig på en analys?
 
Sv: Vad provocerar dig?

När internet är seeeegt, och när folk står o kollar eller läser bakom axeln på mig
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag blir superirriterad och provocerad när jag står i en kö och personen bakom mig står 1 cm från mig. Vafaan, håll lite avstånd! Ingen kommer gå mellan om du backar ett steg!!!:rage:
 
Sv: Vad provocerar dig?

Har du någon slags ätstörning, kanske? Är du bekymrad över om du tror att folk analyserar hur mycket du äter, hur mycket fett du har i maten, hur nyttigt/onyttigt det är eller dylikt?
 
Sv: Vad provocerar dig?

1. Folk i serviceyrken som inte är varken serviceminded eller särskilt intelligenta. Exempel från en hamburgarkedjas drive-in:
Jag: Kan jag få ett sugrör?
Kassatjej: Nej jag har lagt ner det i påsen.
Jag: Men jag har ju kollat i påsen, det ligger inget där...
KT: Asså, jag lägger alltid dit dom. Jag glömmer inte det.
Jag: Men det finns ingen där. Och om det nu fanns det, kan jag inte få ett sugrör iaf?
KT: *zuuuuuuckhhhh* Amen här ta en då!!

2. Folk som ligger i 90, jag lägger mig bekvämt med gott avstånd bakom och slår på farthållaren (visst, tar lite längre tid att komma hem, men det sparar bränsle och är det risigt underlag typ oplogat så vill jag inte köra om i onödan med min lillbil), och sen så saktar dom ner! Till typ 70! Och börjar blinka och härja för att jag ska köra om. Wtf?!! Jag låg "3 stolpar bakom" dvs exakt enligt körskoleboken. Ååååååå sånt gör mig arg. Hände senast i förrgår, 2 gånger. Visst, om jag legat i arslet på bilen framför mig kan jag förstå det, men när jag lugnt och snällt lägger mig långt bakom... Varför tvinga mig att köra om?! I snöstorm?!

3. Saker/system som enkelt skulle kunna göras bättre men som inte görs det. Mycket provocerande.

4. Kunder som tror att jag kan fjärrstyra både deras dator och deras händer, eller tycker att allt internetrelaterat är operatörens ansvar. Typ: "Jag behöver ett nytt lösenord till min hotmail, nu får ni fixa det här!!!"
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag blir provocerad när folk tittar på vad jag äter :rage: :D När man har värmt en matlåda på jobbet och kollegan lutar sig över lite sådär och tittar lite för länge på ens mat för att denne är nyfiken på man vad äter.

Åh, jag håller med!!

Jag tror att bettysmatte kan vara inne på rätt spår där iaf när det gäller mig. Eller inte att jag har en ätstörning, men jag bryr mig väldigt mycket om vad jag äter, kalorier och så och så äter jag ibland saker som andra brukar tycka är konstiga + kanske att mina portioner kan vara jättestora, men då är det kcal-snål mat, så det är inte mycket kcal utan bara stor portion.


//r
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag känner mig inte särskilt provocerad av att någon tittar på vad för mat jag har med mig till lunchen, men jag klarar inte av att någon står och läser över axeln när jag skriver vid datorn. Oavsett om det är ett foruminlägg eller något på jobbet. När jag skriver vill jag själv rätta eventuella språkfel eller snitsa till det ett snäpp till, utan att någon annan ska lägga sig i - det är ju JAG som skriver och då ska det vara mina ord om jag inte särskilt har bett någon annan att korrekturläsa det när jag själv tycker att jag är klar.

Det är inte ofta någon står och hänger över mig när jag lagar mat, men det skulle nog kunna bli samma reaktion om det var någon som hade åsikter om en pågående process där med. Men färdiglagad mat kan jag däremot för det mesta låta någon annan titta på utan problem.

Min senaste känsla av provokation/irritation var nu i veckan då jag träffade på en tidigare okänd farbror som kände ett sådant där behov av att berätta hur saker och ting egentligen ligger till, med exakta procentsiffror för att det skulle låta väldigt övertygande och vetenskapligt. Väldigt mycket av "lilla flicka nu ska jag, kloka farbrorn, berätta något viktigt för dig" utan att han hade en aning om vad jag (eller de andra ofrivilliga åhörarna som bara stod och hängde i en paus på jobbet) vet om människans påverkan på miljön eller hur många procent av världens yta som människan bebor.

En sådan uppenbarelse, som från början låter det förstås att det finns noll och inget utrymme för att ifrågasätta eller argumentera mot det som sägs i en oombedd monolog, och som början utgår från att han besitter överlägsen kunskap gentemot alla andra närvarande utan att veta något om dem, det provocerar mig.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag blir inte arg eller irriterad, men när folk tittar på mig blir jag besvärad. :( Jag har svårt när de gör det, det är antagligen min självkänsla som spelar in. Jag är ful och det känns extra påtagligt när någon tittar på mig. Jag har svårt att fokusera med ögonen och står de och tittar, eller sitter, när vi pratar och jag har fel sida till så skelar jag ännu mer än vanligt när jag försöker fokusera. Jag vände ofta bort blicken, tittar ofta på annat när jag pratar osv. Väldigt oartigt från min sida, men att titta folk i ögonen är inte alltid så lätt. Vissa människor gör det extra mycket, de har väl lärt sig att man ska titta på den man pratar med, "se" personen liksom, bekräfta, speciellt om man har ett serviceyrke. Men jag blir bara osäker och ledsen av det. :arghh::arghh:

Däremot kan jag känna mig lite provocerad av människor som är lite oartiga. Vet att jag säger tack när jag får något, tex ett papper i skolan, eller nu under min LIAperiod när någon låste upp dörrarna för mig och höll upp den, alltid tack. Det verkar jäkligt ovanligt och det används alldeles för lite.

I ditt fall Skiesabove, skulle jag säga "Skulle jag kunna få..." eftersom jag uppfattar det som lite artigare kanske. Jag vet inte egentligen, men jag tycker att "kan jag få..." låter lite oartigt :o
 
Sv: Vad provocerar dig?

Har du någon slags ätstörning, kanske? Är du bekymrad över om du tror att folk analyserar hur mycket du äter, hur mycket fett du har i maten, hur nyttigt/onyttigt det är eller dylikt?

Ingen ätstörning eller konstig relation till mat. Kanske kan det va så enkelt att det faktiskt är ganska "privat" att äta och det stör mig att jag blir avbruten av folks tittande? Jag vet inte.

En sak som kan påverka är att jag är vegetarian, vilket gör att folk generellt sett är mer nyfikna på vad jag äter och stirrar på mina tallrikar/matlådor i kanske högre grad än hos en allätare. Jag kan fan inte öppna en jäkla matlåda på jobbet utan att få folks nyfikna ögon på mig :rage: Kanske helt enkelt är jäkligt less på att inte få äta ifred utan folks nyfikenhet? Det värsta av allt är följdfrågan "Vad äter du?" eller "Är det där quorn?" :wtf:
 
Sv: Vad provocerar dig?

Eller också är det så enkelt som att du är hungrig(rimligt att anta) vid dessa tillfällen och därför lättretlig.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag blir inte arg eller irriterad, men när folk tittar på mig blir jag besvärad. :( Jag har svårt när de gör det, det är antagligen min självkänsla som spelar in. Jag är ful och det känns extra påtagligt när någon tittar på mig. Jag har svårt att fokusera med ögonen och står de och tittar, eller sitter, när vi pratar och jag har fel sida till så skelar jag ännu mer än vanligt när jag försöker fokusera. Jag vände ofta bort blicken, tittar ofta på annat när jag pratar osv. Väldigt oartigt från min sida, men att titta folk i ögonen är inte alltid så lätt. Vissa människor gör det extra mycket, de har väl lärt sig att man ska titta på den man pratar med, "se" personen liksom, bekräfta, speciellt om man har ett serviceyrke. Men jag blir bara osäker och ledsen av det. :arghh::arghh:

FUL eller inte ligger i betraktarens ögon :) Du ÄR inte ful utan du anser att du är ful. Det är stor skillnad. Jag har många vänner som anser sig själva vara fula, som egentligen är oerhört vackra enligt mig och många andra.

Försök att inte lägga in din egen värdering när folk tittar på dig. Förmodligen lägger de flesta inte någon värdering alls i folks utseenden när man pratar om annat eller träffas flyktigt. Och vem vet, när någon kollar extra mycket någon gång så kanske det snarare är så att personen ser någonting väldigt vackert? :)
 
Sv: Vad provocerar dig?

Folk som inte passar tider retar mig till vansinne. Avskyr folk som kommer försent.
 
Sv: Vad provocerar dig?

I ditt fall Skiesabove, skulle jag säga "Skulle jag kunna få..." eftersom jag uppfattar det som lite artigare kanske. Jag vet inte egentligen, men jag tycker att "kan jag få..." låter lite oartigt :o

Jag är väldigt artigt och trevlig mot sån personal (eftersom jag själv jobbat med just hamburgare), men orkade inte skriva ut hela konversationen exakt ^^. Just den här människan gjorde mig i princip gråtfärdig, jag har aldrig någonsin varit med om att få svaret "Nej!" när jag ber om ett sugrör. Väldigt konstig situation. Om en kund ber om ett sugrör, då ger man kunden ett sugrör, med ett leende och ett "varsågod".
 
Sv: Vad provocerar dig?

1. När folk tittar på vad jag skriver. Antingen över axeln vid datorn eller när jag antecknar i skolan.

2. När killkompisarna skämtar om sex på ett kvinnoförnedrande sätt. Då blir jag riktigt sur (varför jag kallas bitterfittan i de sammanhangen :meh: )
 
Sv: Vad provocerar dig?

Folk som kör för långsamt. Folk som ska "hjälpa till" och istället tar över och gör det själva. Folk som ställer sig i mittgången och börjar dona med ytterkläder och handbagage så fort de kommit in i flygplanet istället för att sätta sig så alla andra kan komma in.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Fullständigt ologiskt, men jag blir provocerad när folk pratar så väldigt väldigt tyst och försynt att man nästan måste gissa sig till vad de säger. Jag vill bara ta personen i axlarna och skaka samtidigt som jag vrålar! :o

Folk som ler konstant med munnen men inte ögonen, och i alla situationer. Men det är nog mer obehagligt!
 
Sv: Vad provocerar dig?

Åh, folk som stannar mitt i gångar/dörrar etc över huvud taget! Så jäkla irriterande!
 
Sv: Vad provocerar dig?

En sak som kan påverka är att jag är vegetarian, vilket gör att folk generellt sett är mer nyfikna på vad jag äter och stirrar på mina tallrikar/matlådor i kanske högre grad än hos en allätare. Jag kan fan inte öppna en jäkla matlåda på jobbet utan att få folks nyfikna ögon på mig :rage: Kanske helt enkelt är jäkligt less på att inte få äta ifred utan folks nyfikenhet? Det värsta av allt är följdfrågan "Vad äter du?" eller "Är det där quorn?" :wtf:

Haha, just den biten tycker jag bara är trevligt (har oftast också vegetariska luncher när jag har med mig mat). Ofta kommenterar de andra vid bordet "Oj vad gott det ser ut!" (så som vegetariska måltider faktiskt ofta gör). Och eftersom jag gärna vill uppmuntra också andra att äta mer vegetariskt, så ser jag det bara som ett led i en vegetarisk reklamkampanj att de får titta och bli sugna och förhoppningsvis våga inspireras. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 089
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp