För hundens del så är skillnaden initialt den att katten inte är ett hot utan bara ett mindre byte, får den tag på katten dödar den katten, Vildsvin är en smula annorlunda, de springer visserligen undan för hunden, men, de kan om det vill sig utgöra ett dödligt hot gentemot hunden. Därför har man dels genom avel och dels genom inlärning och övning fått hunden att hålla rätt avstånd till grisen.. Katten däremot försöker man lära hunden att låtas bli. I normala fall när en hund möter en katt på tomten händer ingenting, men är hela gänget ute vill det till att katten drar fortare än en avlöning före semestern. Annars överlever den inte. Och ja, jag har staket på en tomt ca 1/2 Ha. Och inne i den inhägnaden är en hund inte farlig för vare sig katter eller harar,det senare med stor tvekan, men är tre hundar ute och jag inne så triggar de varandra och då går det illa för de mindre djur som inte hinner undan.Du skriver att driften är tillräckligt stor för att räcka till på jaktprov när @inverterad konstaterar att driften att jaga katt inte var så stor. Alltså blir frågan om du går jaktprov på grannens katt för annars förstår jag inte ditt resonemang. Eller du kanske inte skiljer på driften att jaga katt och vildsvin? För mig är det två vitt skilda saker nämligen.
Jag har inte behövt klargöra att man inte jagar katter, däremot kommer hunden och talar om att det är katter i trädgården, betydligt smidigare och ett superbra samarbete. Då behöver man inte oroa sig för grannsämjan och jag kan ha jakthunden lös i trädgården utan staket.
Driften att jaga har i stort sett alla hundar. Tröskeln för att utlösa den är olika stor. Och den sänks markant om Hundarna uppträder i flock. Min egen katt känner de sedan valpstadiet, och det går bra, men jag litar inte på dem alla tre när de är ute..det är trots allt djur det handlar om