Men varför ta i nackskinnet? Antar att du gör det för att det gör ont? Varför måste du använda smärta?En vardagssituation. Valpen hoppar upp i en soffa, där jag inte vill att den ska vara.
1 signal med röst och kropp, att jag gillar inte det där, Jag tar hunden i nackskinnet och drar ner den.
2 Upprepas det steppar jag upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund gör när valpen gör ngt den inte gillar.
3 Säger jag ifrån ordentligt, med samma agerande som den vuxna hunden använder vid sin "uppfostran.
Det fungerar.
Hur gör du? Berömmer hunden i soffan och berömmer ännu mer när den frivilligt kliver ner?
Vi har kunnat lära våra hundar att tex inte hoppa upp i soffan i vardagsrummet på plan två men att soffan i vardagsrummet på plan tre är ok att vara i utan korrigeringar/bestraffningar. Genom att vara konsekventa samt att vissa valpen vad jag vill (belöningsbaserad träning) har det gått alldeles utmärkt. Förstår därför inte varför du tycker smärta (ta tag i nackskinnet) behövs.
Och nej du kan inte uppfostra en valp ”på samma sätt som en vuxen hund gör” då du inte ÄR en hund och inte kan ”prata” hundspråk.