inte jag i alla fall.
Ingen har sagt det. Däremot är vi flera som inte håller med om att det behövs hård hantering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
inte jag i alla fall.
Det är fortfarande så, och måste vara så i alla de fall där det krävs att hundarna fungerar. En blindhund som inte fungerar, byts ut, en jakthund som inte presterar byts ut.
då svarar jag väl igen med favorit i repris a https://www.metro.se/artikel/nya-siffror-kraftig-ökning-av-antidepressiva-bland-våra-husdjur eller menar du att doserna per individ fördubblats på 5 år?
och hur många icke fungerande hundar används som blindhundar, polishundar eller jakthundar?De vettiga uppfödare av jakthundar jag känner har högre krav än bara att hunden fungerar i skogen, tack och lov.
Om förbrukningen har fördubblats, utan att antalet hundar har fördubblats...så behandlas förhållandevis fler hundar eller så har doserna ökats, vilket var mitt påstående. Hur svårt kan det egentligen vara. Vi har ju samma tendenser med kemikaliebehandling av människor...allt fler behandlas.Ditt påstående var att fler hundar har symtom. Artikeln handlar om att man behandlar mer. Det behöver inte betyda att fler hundar har symtom - det kan likaväl ha att göra med utvecklingen av medicinska möjligheter att göra och att vi idag går till veterinären oftare än förr. Din tes om att fler hundar visar symtom behöver alltså inte alls stämma. Så därför frågar jag efter en källa som stödjer den tesen. Men uppenbarligen får jag ingen, så jag passar bara på att återigen påpeka att du kanske ska sluta slänga dig med påståenden som du sedan inte kan backa upp. Det är inte första gången.
och hur många icke fungerande hundar används som blindhundar, polishundar eller jakthundar?
Att allt fler behandlas betyder INTE att fler hundar idag har symptom jämför med förr. Det betyder bara att just fler behandlas.Om förbrukningen har fördubblats, utan att antalet hundar har fördubblats...så behandlas förhållandevis fler hundar eller så har doserna ökats, vilket var mitt påstående. Hur svårt kan det egentligen vara. Vi har ju samma tendenser med kemikaliebehandling av människor...allt fler behandlas.
Jag har många fler exempel på beskrivningar av hur hundar var rädda och osäkra även förr i tiden. Det är naivt att tro att dessa hundar alltid selekterades bort från avel.
Så du menar att avelsarbetet varit meningslöst? Min personliga uppfattning är, att attityden kring husdjur har ändrats. Man är idag beredd att lägga ut betydligt mer pengar och arbete för att få en individuell hund att fungera i hemmet. Till det kommer ett antal traumatiserade hundar som plockas in från gator o torg runt om i världen. Blandrashundar i de vildaste varianter spolierar det avelsarbete kennelklubbarnas uppfödare lagt ner. Vi försöker förmänskliga våra hundar och med hjälp av diverse försäkringar så överbehandlas hundar. vilket visar sig i detta " som Våra husdjur konsumerar allt mer antidepressiva läkemedel. Förra året sålde apoteken antidepressiva som var förskrivna av veterinärer för drygt 800 000 kronor, enligt statistik från E-hälsomyndigheten " Något är snett när vi tar fram husdjur som inte klarar av vår hemmiljö...Att allt fler behandlas betyder INTE att fler hundar idag har symptom jämför med förr. Det betyder bara att just fler behandlas.
Hur kan du inte förstå skillnaden?
Du vet, att varje hund finns lite av vargen kvar, och det innebär att lita av feghet o rädsla alltid finns kvar..Skit i andra änden på snöret kan lätt locka fram denna rädsla..som exempel.Om de verkligen hade gjort det så hade vi knappt haft några hundar med rädslor i dag
Så du menar att avelsarbetet varit meningslöst? Min personliga uppfattning är, att attityden kring husdjur har ändrats. Man är idag beredd att lägga ut betydligt mer pengar och arbete för att få en individuell hund att fungera i hemmet. Till det kommer ett antal traumatiserade hundar som plockas in från gator o torg runt om i världen. Blandrashundar i de vildaste varianter spolierar det avelsarbete kennelklubbarnas uppfödare lagt ner. Vi försöker förmänskliga våra hundar och med hjälp av diverse försäkringar så överbehandlas hundar. vilket visar sig i detta " som Våra husdjur konsumerar allt mer antidepressiva läkemedel. Förra året sålde apoteken antidepressiva som var förskrivna av veterinärer för drygt 800 000 kronor, enligt statistik från E-hälsomyndigheten " Något är snett när vi tar fram husdjur som inte klarar av vår hemmiljö...
En hund kan både vara skarp mot djur OCH vek mot folk, detta är inga motsättningar.Jag tror följande.
Att hund A måste behandlas utifrån de förutsättningar hund A har, inte hur alla andra behandlas än mindre kategoriskt "hård" En inställning de flesta som är duktiga på hundar ställer sig bakom.
Kommer du sedan med hund B så kan du inte generalisera och behandla den som alla andra hundar, utan du måste fört se till vilka förutsättningar hund B har, och anpassa ditt arbete med den hunden utifrån det.
Det betyder alltså, vilket jag hävdat hela tiden, att olika hundar kräver olika behandling. Hård eller mjuk, alltifrån den enskilda hundens egenskaper och vad du som förare vill uppnå. En hunds rädsla/feghet beror på framförallt 2 saker. 1 genetik 2 det sätt den vuxit upp på. Då vi jagar med hundar, som då måste agera på egen hand gentemot djur som är mångfalt större så kräver det en självständig, modig och intelligent hund, som samtidigt måste kunna fungera i en familj. Visst, jag kan piska in i hunden att den beter sig exemplariskt hemma, men samtidigt piskar jag då bort det självförtroende som är a och o i jakten. Alltså brukar jag inte det våld ni vill klistra på mig..
Mer jobb till sämre resultat beroende på hund tex mer jobb med en funkade inställning på en drivande hund än en sällskapsras, inte olika hantering eller metoder.Men du är ense om att olika hundar kräver olika hantering
Varför skulle jag hantera smålänningen och hedehunden annorlunda än kompisens sällskapskorsning eller grannens sällskapslabbe?Djurhantering bygger på ngr grunder. först individen det gäller, sedan vad du ska ha hunden till och till sist ägarens uppfattning, allt resulterar jut i olika behandling av hunden
Och var har jag hävdat att det skulle vara en motsättning?En hund kan både vara skarp mot djur OCH vek mot folk, detta är inga motsättningar.
En frågasom är omöjlig att svara på. Det handlar ju om var djurs psyke oavsett om det är en handväskhund eller en jaktterrier.Varför skulle jag hantera smålänningen och hedehunden annorlunda än kompisens sällskapskorsning eller grannens sällskapslabbe?
Om förbrukningen har fördubblats, utan att antalet hundar har fördubblats...så behandlas förhållandevis fler hundar eller så har doserna ökats, vilket var mitt påstående. Hur svårt kan det egentligen vara. Vi har ju samma tendenser med kemikaliebehandling av människor...allt fler behandlas.
Förutsättning 1 man tittar på det antal hundar som behandlades för 30 år sedanDitt påstående var att fler hundar har symtom idag. Som sagt, grunda gärna dina påståenden på vetenskapliga källor. Annars blir det inget annat än löst tyckande och gissningar.
Förutsättning 1 man tittar på det antal hundar som behandlades för 30 år sedan
Förutsättning 2 Man tittar på det antal hundar som behandlas idag.
Då antalet individer är svårt att ta fram går man bakvägen
Mängden kemikalier som
såldes för 5 år sedan och mängden som säljs idag. Jämför sedan med antalet hundar för 5 år sedan och idag.
Sedan drar var och en sina egna slutsatser