Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

då svarar jag väl igen med favorit i repris a https://www.metro.se/artikel/nya-siffror-kraftig-ökning-av-antidepressiva-bland-våra-husdjur eller menar du att doserna per individ fördubblats på 5 år?

Ditt påstående var att fler hundar har symtom. Artikeln handlar om att man behandlar mer. Det behöver inte betyda att fler hundar har symtom - det kan likaväl ha att göra med utvecklingen av medicinska möjligheter att göra och att vi idag går till veterinären oftare än förr. Din tes om att fler hundar visar symtom behöver alltså inte alls stämma. Så därför frågar jag efter en källa som stödjer den tesen. Men uppenbarligen får jag ingen, så jag passar bara på att återigen påpeka att du kanske ska sluta slänga dig med påståenden som du sedan inte kan backa upp. Det är inte första gången.

Ditt påstående var att fler hundar har symtom. Artikeln handlar om att man behandlar mer. Det behöver inte betyda att fler hundar har symtom - det kan likaväl ha att göra med utvecklingen av medicinska möjligheter att göra och att vi idag går till veterinären oftare än förr. Din tes om att fler hundar visar symtom behöver alltså inte alls stämma. Så därför frågar jag efter en källa som stödjer den tesen. Men uppenbarligen får jag ingen, så jag passar bara på att återigen påpeka att du kanske ska sluta slänga dig med påståenden som du sedan inte kan backa upp. Det är inte första gången.
Om förbrukningen har fördubblats, utan att antalet hundar har fördubblats...så behandlas förhållandevis fler hundar eller så har doserna ökats, vilket var mitt påstående. Hur svårt kan det egentligen vara. Vi har ju samma tendenser med kemikaliebehandling av människor...allt fler behandlas.

och hur många icke fungerande hundar används som blindhundar, polishundar eller jakthundar? ;)

Var har jag skrivit att hundarna inte ska fungera för sitt syfte? Det jag skrivit är att seriösa uppfödare inte nöjer sig med att en hund jagar bra om den t ex är skotträdd, folkilsk eller har hälsomässiga brister - eller för all del en familjebild som är för dålig avseende detta.

Om förbrukningen har fördubblats, utan att antalet hundar har fördubblats...så behandlas förhållandevis fler hundar eller så har doserna ökats, vilket var mitt påstående. Hur svårt kan det egentligen vara. Vi har ju samma tendenser med kemikaliebehandling av människor...allt fler behandlas.
Att allt fler behandlas betyder INTE att fler hundar idag har symptom jämför med förr. Det betyder bara att just fler behandlas.

Hur kan du inte förstå skillnaden?

Att allt fler behandlas betyder INTE att fler hundar idag har symptom jämför med förr. Det betyder bara att just fler behandlas.

Hur kan du inte förstå skillnaden?
Så du menar att avelsarbetet varit meningslöst? Min personliga uppfattning är, att attityden kring husdjur har ändrats. Man är idag beredd att lägga ut betydligt mer pengar och arbete för att få en individuell hund att fungera i hemmet. Till det kommer ett antal traumatiserade hundar som plockas in från gator o torg runt om i världen. Blandrashundar i de vildaste varianter spolierar det avelsarbete kennelklubbarnas uppfödare lagt ner. Vi försöker förmänskliga våra hundar och med hjälp av diverse försäkringar så överbehandlas hundar. vilket visar sig i detta " som Våra husdjur konsumerar allt mer antidepressiva läkemedel. Förra året sålde apoteken antidepressiva som var förskrivna av veterinärer för drygt 800 000 kronor, enligt statistik från E-hälsomyndigheten " Något är snett när vi tar fram husdjur som inte klarar av vår hemmiljö...

Om de verkligen hade gjort det så hade vi knappt haft några hundar med rädslor i dag :angel:
Du vet, att varje hund finns lite av vargen kvar, och det innebär att lita av feghet o rädsla alltid finns kvar..Skit i andra änden på snöret kan lätt locka fram denna rädsla..som exempel.

Så du menar att avelsarbetet varit meningslöst? Min personliga uppfattning är, att attityden kring husdjur har ändrats. Man är idag beredd att lägga ut betydligt mer pengar och arbete för att få en individuell hund att fungera i hemmet. Till det kommer ett antal traumatiserade hundar som plockas in från gator o torg runt om i världen. Blandrashundar i de vildaste varianter spolierar det avelsarbete kennelklubbarnas uppfödare lagt ner. Vi försöker förmänskliga våra hundar och med hjälp av diverse försäkringar så överbehandlas hundar. vilket visar sig i detta " som Våra husdjur konsumerar allt mer antidepressiva läkemedel. Förra året sålde apoteken antidepressiva som var förskrivna av veterinärer för drygt 800 000 kronor, enligt statistik från E-hälsomyndigheten " Något är snett när vi tar fram husdjur som inte klarar av vår hemmiljö...

Vilken försäkring täcker behandling med antidepressiva läkemedel? Såvitt jag vet ingen. Och som vi är många som förklarat så har det alltid tagits fram hundar som inte klarar vår hemmiljö. Det man kan konstatera är att våra hundar generellt ska klara mer och mer, som då t ex jakthundar som inte bara ska fungera i skogen utan också i hemmiljö.

Jag tror följande.
Att hund A måste behandlas utifrån de förutsättningar hund A har, inte hur alla andra behandlas än mindre kategoriskt "hård" En inställning de flesta som är duktiga på hundar ställer sig bakom.
Kommer du sedan med hund B så kan du inte generalisera och behandla den som alla andra hundar, utan du måste fört se till vilka förutsättningar hund B har, och anpassa ditt arbete med den hunden utifrån det.

Det betyder alltså, vilket jag hävdat hela tiden, att olika hundar kräver olika behandling. Hård eller mjuk, alltifrån den enskilda hundens egenskaper och vad du som förare vill uppnå. En hunds rädsla/feghet beror på framförallt 2 saker. 1 genetik 2 det sätt den vuxit upp på. Då vi jagar med hundar, som då måste agera på egen hand gentemot djur som är mångfalt större så kräver det en självständig, modig och intelligent hund, som samtidigt måste kunna fungera i en familj. Visst, jag kan piska in i hunden att den beter sig exemplariskt hemma, men samtidigt piskar jag då bort det självförtroende som är a och o i jakten. Alltså brukar jag inte det våld ni vill klistra på mig..
En hund kan både vara skarp mot djur OCH vek mot folk, detta är inga motsättningar.

Varför skulle jag hantera smålänningen och hedehunden annorlunda än kompisens sällskapskorsning eller grannens sällskapslabbe?
En frågasom är omöjlig att svara på. Det handlar ju om var djurs psyke oavsett om det är en handväskhund eller en jaktterrier.

Ditt påstående var att fler hundar har symtom idag. Som sagt, grunda gärna dina påståenden på vetenskapliga källor. Annars blir det inget annat än löst tyckande och gissningar.

Ditt påstående var att fler hundar har symtom idag. Som sagt, grunda gärna dina påståenden på vetenskapliga källor. Annars blir det inget annat än löst tyckande och gissningar.
Förutsättning 1 man tittar på det antal hundar som behandlades för 30 år sedan
Förutsättning 2 Man tittar på det antal hundar som behandlas idag.
Då antalet individer är svårt att ta fram går man bakvägen
Mängden kemikalier som
såldes för 5 år sedan och mängden som säljs idag. Jämför sedan med antalet hundar för 5 år sedan och idag.

Sedan drar var och en sina egna slutsatser ;)

Förutsättning 1 man tittar på det antal hundar som behandlades för 30 år sedan
Förutsättning 2 Man tittar på det antal hundar som behandlas idag.
Då antalet individer är svårt att ta fram går man bakvägen
Mängden kemikalier som
såldes för 5 år sedan och mängden som säljs idag. Jämför sedan med antalet hundar för 5 år sedan och idag.

Sedan drar var och en sina egna slutsatser ;)

Igen: det betyder inte att den avgörande faktor är att hundar visar mer symtom idag. Du gör en enorm tankevurpa. Men jag orkar faktiskt inte förklara mer, för du tar aldrig åt dig. Du vrider bara och får det att se ut som om du skulle sagt något annat. Det är det som är så bra med Internet, man kan gå tillbaka och titta i texten. ;) Vill du någonsin bli tagen på allvar i detta forum där så många kunniga finns, så kanske du skulle slipa på diskussionstekniken.

Förutsättning 1 - det fanns inte preparat för att behandla hundar med
ångest- och rädslesymptom för 30 år sedan
Förutsättning 2 - först de senaste åren har det kommit godkända läkemedel specifikt utprovade för djur för att behandla generell ångest och rädsla

Sen kan alla dra sina egna slutsatser om varför det förskrivs mer läkemedel till rädda hundar idag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar