Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Förutsättning 1 man tittar på det antal hundar som behandlades för 30 år sedan
Förutsättning 2 Man tittar på det antal hundar som behandlas idag.
Då antalet individer är svårt att ta fram går man bakvägen
Mängden kemikalier som
såldes för 5 år sedan och mängden som säljs idag. Jämför sedan med antalet hundar för 5 år sedan och idag.

Sedan drar var och en sina egna slutsatser ;)
Eller så vet fler att dom inte behöver ha en rädd hund utan kan ge medicin för det.

Igen: det betyder inte att den avgörande faktor är att hundar visar mer symtom idag. Du gör en enorm tankevurpa. Men jag orkar faktiskt inte förklara mer, för du tar aldrig åt dig. Du vrider bara och får det att se ut som om du skulle sagt något annat. Det är det som är så bra med Internet, man kan gå tillbaka och titta i texten. ;) Vill du någonsin bli tagen på allvar i detta forum där så många kunniga finns, så kanske du skulle slipa på diskussionstekniken.
Ja jag skulle ju kunna göra som så många andra, att, istället för sakfrågan gå över till personfrågan..så nej tack ;)

Allt är spekulationer, utom det faktumet att fler hundar behandlas med kemikalier idag. Och detta faktumet var vad jag pekade på.

Det är som sagt inte så konstigt att så få hundar behandlades medicinskt mot ångesttillstånd för 30 år sedan. Så vitt jag vet kom den första psykofarmakan godkänd för hund, Clomicalm, för 20 år sedan(veterinärer får gärna rätta mig) och det var framför allt till för separationsångest. Ett mer generellt preparat, Sileo, godkändes för några år sedan.

Att hundar för 30 år sedan inte behandlades medicinskt för sina rädslor säger absolut ingenting om huruvida de mådde i jämförelse med dagens hundar. Lika lite som det inte säger någonting om förekomsten av depressioner att det är mycket vanligare med SSRI-behandling idag än för 30 år sedan.

Förutsättning 1 man tittar på det antal hundar som behandlades för 30 år sedan
Förutsättning 2 Man tittar på det antal hundar som behandlas idag.
Då antalet individer är svårt att ta fram går man bakvägen
Mängden kemikalier som
såldes för 5 år sedan och mängden som säljs idag. Jämför sedan med antalet hundar för 5 år sedan och idag.

Sedan drar var och en sina egna slutsatser ;)

Det var väl svårt att behandla hundar för 30 år sen med mediciner som ännu inte fanns. Men uppenbarligen fanns ett behov eftersom dessa medicament togs fram. Folk ville väl hellre behålla sin hund och medicinera den till välmående än att avliva den :angel:

Det är inte dig som person jag kritiserar, det är din diskussionteknik. En jäkla skillnad.
Jag brukar ha den principen att det är viktigare att ta till sig och bearbeta vad en person har att säga, än hur han/hon säger det. Bla därför brukar jag ha ett givande meningsutbyte med folk som inte till fullo behärskar det svenska språket..Men alla är annorlunda, ;) Alla är inte samma perfektionister som du tycks vilja ha det...

Det var väl svårt att behandla hundar för 30 år sen med mediciner som ännu inte fanns. Men uppenbarligen fanns ett behov eftersom dessa medicament togs fram. Folk ville väl hellre behålla sin hund och medicinera den till välmående än att avliva den :angel:
Säg så här, kemianvändningen har minskat i jordbruket, pga av bättre och verksammare kemikalier. Samma sak torde väl gälla på individuell basis när det gäller kemi inom hundmedicin. Nu ser vi en fördubbling av användningen, med ungefär samma djurantal trots utveckling av effektivare kemikalier så? Men du satte tummen på orsaken "Folk ville väl hellre behålla sin hund och medicinera den " en del till välmående och en del till vad vissa mentalpatienter(som medicineras) beskriver som ett känslomässigt vakuum.

Jag brukar ha den principen att det är viktigare att ta till sig och bearbeta vad en person har att säga, än hur han/hon säger det. Bla därför brukar jag ha ett givande meningsutbyte med folk som inte till fullo behärskar det svenska språket..Men alla är annorlunda, ;) Alla är inte samma perfektionister som du tycks vilja ha det...

Du gör ju tankevurpor hela tiden? Det handlar inte om "hur" du säger saker. Det handlar om att du säger saker som du inte kan backa upp med annat än personligt tyckande och när någon påpekar att det du säger inte behöver stämma så vrider du bara på det. Det är otroligt tröttsamt och är inte givande för diskussionen. Sätter punkt där för det spelar som sagt ingen roll hur många gånger någon försöker förklara något för dig.

Du gör ju tankevurpor hela tiden? Det handlar inte om "hur" du säger saker. Det handlar om att du säger saker som du inte kan backa upp med annat än personligt tyckande och när någon påpekar att det du säger inte behöver stämma så vrider du bara på det. Det är otroligt tröttsamt och är inte givande för diskussionen. Sätter punkt där för det spelar som sagt ingen roll hur många gånger någon försöker förklara något för dig.
:angel: Du tycker det, ja ..

Nej, absolut inte vid inlärning. Det var därför jag skrev att man ska veta att hunden eller hästen förstår vad du har begärt. Jag har då aldrig varit med om en ridinstruktör som inte säger lägg på spöet eller skänkla till kraftigare om hästen bara skiter i den mjuka förfrågan.

Jag tycker det är svårt att prata om enbart vek vs hård för det är så mycket annat som spelar in. Breeze har inte jättemycket integritet, jag kan ta honom lite snabbt i örat bara för att begära uppmärksamhet om han sitter och stirrar på nåt annat och skiter i mina kommandon, men däremot kan han svara upp med att slänga käft om jag skulle hålla kvar. Han har dock väldigt lätt för att välja bort matte och är inte särskilt påverkad av om jag skärper rösten.
En hund som lärt sig att bete sig som önskat behöver inte nypas i örat. Behövs ett nyp har inte hunden lärt sig vad du önskar på ett önskvärt sätt.

Att övertala en normal hund att gå fram till ngt nytt obekant brukar gå ganska lätt. För en normal hund litar på sin förare. Ev vek o rädd hund kan du inte förmå till detta. En normal hund tål att hanteras tuffare än en vek hund. men det vet du ju eftersom du jobbar med hundar. Det här gäller ju i stort sett alla djur och människor med för den delen. en del kräver att man pekar med hela handen, andra börjar gråta eller, i hundarnas fall , sluta fungera.
Tål innebär inte att det krävs. Skilj på äpplen och päron. Ingen hund BEHÖVER tuffare hantering (vad du nu menar med det?)....
Dessutom är det inte korrekt att en hund med rädslor skulle lita mindre på sin förare. Det som styr huruvida en hund har undersökande beteenden är dessutom nyfikenheten vilket även en hund med rädslor kan ha.
Vad har du för erfarenhet av hund egentligen?

Tål innebär inte att det krävs. Skilj på äpplen och päron. Ingen hund BEHÖVER tuffare hantering (vad du nu menar med det?)....
Dessutom är det inte korrekt att en hund med rädslor skulle lita mindre på sin förare. Det som styr huruvida en hund har undersökande beteenden är dessutom nyfikenheten vilket även en hund med rädslor kan ha.
Vad har du för erfarenhet av hund egentligen?
Suck..om hunden inte behöver att man pekar med hela handen, varför ska man då göra det , även om hunden tål det. Men om hunden kräver att man gör det för att det hela ska fungera, ska man då avstå? Det är ju samma sak med människor, en del för stillsamma diskussioner, andra krävs det betydligt högre tonläge för att de ska ta in det som krävs av dem. Men en unge räcker det med att förklara att järnvägsspåret eller nyisen är farligt så aktar de sig, andra får man förklara _jag flår dig levande om jag hittar dig på isen ... ;)

Suck..om hunden inte behöver att man pekar med hela handen, varför ska man då göra det , även om hunden tål det. Men om hunden kräver att man gör det för att det hela ska fungera, ska man då avstå? Det är ju samma sak med människor, en del för stillsamma diskussioner, andra krävs det betydligt högre tonläge för att de ska ta in det som krävs av dem. Men en unge räcker det med att förklara att järnvägsspåret eller nyisen är farligt så aktar de sig, andra får man förklara _jag flår dig levande om jag hittar dig på isen ... ;)
Jämför inte hundar och människor. Det är verkligen inte samma sak (och ett misstag "hundigt" okunniga brukar ägna sig åt). Ingen hund behöver pekas åt med hela armen (vad du nu menar med det?). Måste du göra det har du misslyckats med både inlärning och relation.

Jämför inte hundar och människor. Det är verkligen inte samma sak (och ett misstag "hundigt" okunniga brukar ägna sig åt). Ingen hund behöver pekas åt med hela armen (vad du nu menar med det?). Måste du göra det har du misslyckats med både inlärning och relation.
Man ska inte jämföra människor och hundar det är korrekt. Men, både människor och hundar är individer som utifrån sina egna egenskaper interagerar med omvärlden. Och då blir jämförelsen adekvat, vissa individer är mer lyhörda än andra. Förstår och löser problem fortare än andra och har olika nivåer på den kommunikation de utövar mot varandra. PS att peka med hela handen är ett sätt att uttrycka sig om hur ngt framförs, googla gärna

Men, både människor och hundar är individer som utifrån sina egna egenskaper interagerar med omvärlden. Och då blir jämförelsen adekvat, vissa individer är mer lyhörda än andra. Förstår och löser problem fortare än andra och har olika nivåer på den kommunikation de utövar mot varandra.

Precis. Så en del lär sina hundar låta bli maten på bordet med hjälp av t ex omvänt lockande, medan andra uppfinner anordningar som sprutar citron i nyllet på valpen som lockats upp på bordet med en skål slaktrens. Olika lyhördhet helt enkelt.

Det vi invänder mot är ju just din tanke att vissa hundar "kräver ett högre tonläge". Många i tråden med erfarenhet av brukshundar och hundar som är "hårda i huvudet" dvs med svårighet skapar minnesbilder av negativa situationer, hävdar att det finns andra, mycket mer effektiva metoder att nå resultatet speciellt med den hundtypen. Jag kan helt enkelt inte se den typ av hund som "kräver" den behandling du pratar om, och du har misslyckats att illustrera det med dina exempel.

@lbb Kan du förklara någon situation där du anser att du MÅSTE använda hård hand vid inlärningen och hur det görs?

Och som fortsättning på frågeställningen: Har du prövat att använda "mjukare" metoder innan du tar till sådant som att spruta citron på en hund som försöker äta mat som står på bordet, @lbb ? Eller går du direkt på det tunga artilleriet?

@Dentaku Som han beskrev det riggar han hela situationen, han lockar dit hunden med slaktrens för att lära den en läxa.

Att sno mat på bordet...tja det vande jag en av hundarna av med rätt kvickt. En skål med slakt-rens placerades på bordet i denna en liten slang som jag hade förbundit med en gummiblåsa i det andra rummet, en kamera och när hunden hoppade upp på bordet och körde ner nosen i skålen så stampade jag på gummiblåsan varvid jycken fick en rejäl dusch citronvatten i nyset. Mina hundar äter inte före jag gett lov, de tigger inte vid bordet, trots att deras kökssoffa står bredvid bordet. De ligger ofta och sover i sin soffa när vi äter. De lär sig att vissa platser är no go zoner. I vardagsrummet har jag en vinyl-duk som täcker soffan. När duken ligger där då vet de att det är ok att ligga i soffan, får vi gäster plockas duken bort och hundarna håller sig bokstavligt talat på mattan

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025