Jag tror följande.
Att hund A måste behandlas utifrån de förutsättningar hund A har, inte hur alla andra behandlas än mindre kategoriskt "hård" En inställning de flesta som är duktiga på hundar ställer sig bakom.
Kommer du sedan med hund B så kan du inte generalisera och behandla den som alla andra hundar, utan du måste fört se till vilka förutsättningar hund B har, och anpassa ditt arbete med den hunden utifrån det.
Det betyder alltså, vilket jag hävdat hela tiden, att olika hundar kräver olika behandling. Hård eller mjuk, alltifrån den enskilda hundens egenskaper och vad du som förare vill uppnå. En hunds rädsla/feghet beror på framförallt 2 saker. 1 genetik 2 det sätt den vuxit upp på. Då vi jagar med hundar, som då måste agera på egen hand gentemot djur som är mångfalt större så kräver det en självständig, modig och intelligent hund, som samtidigt måste kunna fungera i en familj. Visst, jag kan piska in i hunden att den beter sig exemplariskt hemma, men samtidigt piskar jag då bort det självförtroende som är a och o i jakten. Alltså brukar jag inte det våld ni vill klistra på mig..