Sv: Vad man har i handen...
I mina öron kommer stöd alltid att låta fel oavsett hur det förklaras, därför använder jag aldrig det ordet.
Nja, AR och vanlig dressyr har extremt många skilda nyanser. De klarnar när man sätter sig in i det mer. Men om man tittar på ytan så kanske man kan tycka att det är lika.
Vi har en annan väg att gå när vi utbildar våra hästar, vi har andra mål, vi sitter annorlunda (tro det eller ej)...eller ja ska göra iaf, vi går inte efter ett bestämt TR o.s.v.
Betsling och sadel behöver inte skilja sig...det är nog den minsta skillnaden jag kan se på AR och vanlig dressyr.
Vi rider med mer ställning/böjning, mera framåt-nedåt, mindre tempo, samling innan ökning.
Skritt en bra bit innan trav, ibland piaff innan galopp, ökad trav efter passage.
Piaff är t.ex. inte ett mål utan ett medel... o.s.v. Sedan vet jag att det beror på vem man talar med inom den vanliga dressyren. Folket som är inne på buke kan/hävdar att de kan (beror på vem man ser på i alla kategorier) mer än vad allmänheten verkar kunna.
När jag t.ex. var på "clinic" i helgen för en av Sveriges mest kända dressyrryttare satt jag bara och tänkte: om man släpper på de där nosgrimmorna så hade varenda häst gått och gapat och tjafsat för att de blev så dragna i munnen.
Den höga skolan och den militäriska ridningen har skiljt sig länge och har legat i luven på varandra länge och så lär det nog förbli ett tag till.