Vad man har i handen...

Sv: Vad man har i handen...

Jegra förklara mycket bra tidigare hur de olika inriktningarna har uppstått tycker jag

Egentligen så tycker jag hela diskussionen är en mycket intressant fråga då jag är hjälpgivningsbög :D

Jag skrev tidigare att det ligger olika biomekinsk teori i botten. jag tror att man definierar slutmålet samling olika faktisk. Särskilt utifrån illustrationer jag sett och hur det beskrivs.
sedan jag börjat här på buke har jag velat ha igång diskusisoner om vad samling är och hur det ser ut - men har inte lyckats

Jag är verkligen intresserad av olika hjälpgivningsteorier varför jag läst en del litteratur.

Detta med att hästen skall trampa in under tyngdpunkten är en fras som det även står om i podhajsky, men jag tror att Bent och Podhajsky lägger väldigt olika betydelse i det.

Den främsta skillnad som jag ser mellan AR och "vanlig Dressyr" i allmänhet är att man inte lägger någon vikt vid lateral rakriktning i AR
Och heller inte att stabilisera hela halsen och ryggkotpelaren genom att korta hela underlinjen.

Vanlig Dressyr är i min värld lika spridd i hur den ser ut, och i dess hjälpgivning som AR. En del rider hästen fram till handen och kortar således undelingen i övergången hals och bröstrgg - medan andra inte gör det.

För att förvirra dig ytterligare :D
så ser jag det som av största vikt att ha min häst på yttertygeln. så länge jag rider i något varv och har en vägg att förhålla mig till.

och jag anser mig vara Dressyrryttare och finner egentligen ingen skillnad mellan tysk dressyr och klassisk ala SRS
men en stor skillnad med AR i det ovanstående beskrivna

Det som skiljer med det tyska är också kravet på att hästen alltid skall arbeta igenom ryggen vilket pilbågen är en förutsättning för

MIN tolkning så som jag har förståt det hittills

:bow: :bow: :bow:

Ibland vill jag ge dig en stor blöt puss i pannan! :love:

Men du får nöja dig, med din egna, privata barockare... :angel:

Men det där med lateral (betyder i vanlig svenska?) rakriktning, måste jag få fråga... Så som jag fått lära mig, så skolar vi inom AR hästen, benpar för benpar för att kunna få hästen så liksidig och rakriktad att bärkraften för den optimala samlingen är möjlig, med piaff, pesad, levad, bla bla, bla bla... som följd, för att så småningom kunna gå från bärkraft till att även utveckla påskjutet, för möjlighet till än mer skolsprång ovan mark. Men det kan vara så att jag har missförstått litteratur och AR-instruktörer. :confused: :confused: :confused:

Senast ändrad:

*KL*
Har nu läst hela tråden-nästan:o
Det är med stöd eller sug.
Tror att det är Klimke som säger- Hästen behöver i tidigt stadie ha ett stöd som bakbenen ska trampa på emot- sug.

då får man en häst som oxå trampar igenom hela kroppen.-arbetar.
Målet är att rida utan vikt på bettet- när hästen är så pass tränad o stark för det.
Den har då fått hjälp av sin ryttare med det-För att hästen ska förstå vad man vill ska den hjälpas att förflytta vikten bakåt o där har man tygeln som en stor hjälp.

Det stärsta felet i all ridning är att man inte har timing- hur mkt o länge man ska använda tygeln.
Att ha en skarp stång underlättar med tillsägelsen att den inte ska lägga sig på.
Om vi tar cowboysarns slide-stop- så använder de stången-rejält i komb. med att skjuta fram fötterna. Hästen lär sig så småningom att bara svara för fötterna / sätet.

Vi har nyligen fått se en Q.-häst som rids i ett program utan huvudlag. Det har givetvis lärts in med ett sådant först.
Vem kommer inte ihåg S. Lundbäck barbacka med bara grimma på hingsten Mistral? GP-uppvisning.

En Ar-stångriden häst lär sig oxå att inte springa på o svara fort för förhållningar.
Men till att tro att man utan komb. av säteshjälper o halvhalter ska få hästen att samla sig o givetvis energi o bakbensengagemang.
En häst som hela tiden ska samla sig får korta tjocka muskler o kan ha mkt svårare för att sen kunna öka med maximal sträckning i hela kroppen.

Bilderna på C.´s hemsida. Är det inte Flip the Frog som rider ponnyn?
Fin:)
Skolorna på samma sida visar inte på en runt formad häst, utan snarare ett V, med bakdelen utan undersatta bakben.

Bettet är en hjälp för att komma till det ultimata. Men det är få som behärskar det.

Senast ändrad:

Ja ni skolar ett bakben i taget

Lateral = sidled

Vilket innebär att öronen bogspetsarna och höftknölarna skall vara på samma höjd från marken

Vilket de är när tornutskotten i ryggraden står rakt upp och benparen är liksidgt belastade.

Skulle nog inte säga att "vi" skolar ett bakben i taget, utan låter dem jobba på olika sätt beroende på vilket som är ytter eller inner

Senast ändrad:

Missade att ni fortsatt en sida till...

Senast ändrad av en moderator:

Nja, så intresserad är jag faktiskt inte. Internet räcker alldeles utmärkt för det jag vill veta, och jag tror mig ha fått en hyfsat klar bild av vad AR är för något.

Dessutom, vad skulle det vara för nytta att läsa BB? Enligt IngelaH är det ju ändå inte AR som han håller på med.

En häst som är böjd runt innersk. kan man släppa innertygeln på o den går kvar böjd o ställd.
Målet för mig är inte lika stöd, utan "enbart sätesridning"

Absolut, det kan du göra i vanlig dressyr också. Du ska kunna göra en överstrykning med ena eller bägge tyglarna, utan att hästen ändrar riktning eller tempo, som jag skrev förut. Det finns med i dressyrprogrammen, till och med. Så det är fortfarande likadant som i vanlig dressyr.

Senast ändrad:

En häst som är böjd runt innersk. kan man släppa innertygeln på o den går kvar böjd o ställd.
Målet för mig är inte lika stöd, utan "enbart sätesridning"

Mitt mål är också sätesridning, vad gäller helheten, men handen finns ju alltid där och kontakten med hästens mun.

Om hästen är rak och går på en rak linje är målet lika stöd. När jag inte har en klar ytter eller innersida, (vilket man har på en volt ju)

Det beror på att det tar längre tid att träna in äkta bärkraft (som är det viktigaste tänket inom AR, för att få en stark och hållbar häst), än äkta påskjut (som är det viktigaste inom traditionell ridning).

Nu kommer jag att sluta svara dig här i tråden, eftersom du inte ens försöker förstå även om du säger det. Är det något mer du undrar över om det jag har sagt, säger jag som många andra hästmänniskor här på forumet. Då är du välkommen att kontakta mig via PM.

Jag har fått flera PM senaste dagarna av användare, som tycker att jag har ett otroligt tålamod och de har inga problem att förstå hur jag och andra AR-ryttare här på forumet menar och tackar oss alla för tydliga, bra och intressanta förklaringar. :bow:

Jag ska passa på att hälsa till alla här på forumet, att CillaW också har tröttnat, så ni som vill ha kontakt med henne är också välkomna att ta det via PM.

Så du orkar svara mig per pm men inte i forumet? Det är väl lika mycket jobb att skriva ett PM som ett inlägg?:confused:

Så du orkar svara mig per pm men inte i forumet? Det är väl lika mycket jobb att skriva ett PM som ett inlägg?:confused:

Tyvärr inte, eftersom du och tre personer till på bukefalos, som har över 24.000 medlemmar är de enda som väljer att missförstå allt vad jag försöker förklara när jag skriver som moderator. Använder jag ett annat nick, är det aldrig någon som missförstår vad jag skriver.

Tack förresten, för ett trevligt och genomtänkt PM. Du har fått svar.

:bow:

Mvh

IngelaH

PM:et var kopierat rakt av från ett inlägg jag gjort här i tråden. Inlägg #148.

Fast det är ju inte konstigt att Mabuse missförstår dig i denna tråden efter dom flummiga inläggen. AR är vad du vill att det skall vara?? Är det graman och rollkur för dig så kan det vara AR :confused: Vilket svar för det kan det aldrig vara, liksom den klassiska skolan aldrig kan vara ridning med böjning i focus.

AR eftersom det är Bents begrepp är ju den AR som följer i hans spår och alla avarter åt något håll är ju egentligen inte AR även om dom som utför avarterna vill kalla det så.

Liksom rollkur och andra konstiga saker inte har något med tävlingsdressyren som den är sagt enligt TR att göra även om dom som utför det även tävlar (och vinner).

Sedan inte sagt att man inte kan blanda allt som man vill för att hitta ett eget sätt att träna som passar en själv men då skall man inte kalla det AR, klassiskt heller eftersom det blir helt förvirrande.

Jag är EN ENDA PERSON, eller hur. I denna tråd har åtminstone 10 personer skrivit och Mabuse, väljer att lyssna på EN ENDA PERSON, nämligen mig som svamlar om allt mellan himmel och jord. Då undrar jag, VARFÖR väljer hon då att lyssna ENBART PÅ MIG, när 10 andra har försökt förklara hur det är? Just på grund av att Mabuse inte accepterade någon annan förklaring utan nu skrämt bort tre personer från barockforumet i stort sett... försökte jag med att säga något helt annat än alla andra sagt, för att se om det skulle bli någon reaktion.

Och det blev det ju.

Om man någon gång följer barockforumet, läser länkar och andra trådar, så MÅSTE man ju ändå kunna bilda sig en uppfattning om AR och om oss AR'are, hur vi uttrycker oss här på forumet.

Lika lite, som att man ska lyssna på EN ENDA PERSON och ingen annan ute i den krassa verkligheten, vare sig det gäller politiker, ridinstruktörer eller vad det nu är, så ska man inte heller bara läsa vad EN ENDA PERSON skriver på ett diskussionsforum heller.

Utan man måste kunna läsa flera människors åsikter, sila, sålla och sen försöka göra sig en uppfattning och förståelse av det som dryftas.

Mvh

IngelaH

moderator, som inte har så lätt att reglera diskussionerna här på barockforumet, eftersom barockridning inte lyder under ngt särskilt TR utan är laglöst land. Och därför är det således tillåtet att uttrycka sig och kasta ur sig påståenden urskiljningslöst om att så här och så här är det med AR och så här och så här, rider AR-ryttare.

Senast ändrad:

*KL*
Skolorna på samma sida visar inte på en runt formad häst, utan snarare ett V, med bakdelen utan undersatta bakben.

Bettet är en hjälp för att komma till det ultimata. Men det är få som behärskar det.

:bow: :bow: Så sant. Därför man ska var mycket försiktig med skarpa bett, anser jag. Ryttaren måste också var färdig för saker och ting, inte bara hästen.

Skrämt bort 3 personer ??? Alltså det måste vara jäkligt lättskrämda personer måste jag ju säga isåfall :smirk:

moderator, som inte har så lätt att reglera diskussionerna här på barockforumet, eftersom barockridning inte lyder under ngt särskilt TR utan är laglöst land. Och därför är det således tillåtet att uttrycka sig och kasta ur sig påståenden urskiljningslöst om att så här och så här är det med AR och så här och så här, rider AR-ryttare.

Men det är väl just därför AR aldrig kan bli "accepterat" heller eftersom det vrids och vänds rätt friskt enligt personlig smak hela tiden.
Finns ju ingen röd tråd alls ner i leden av "tränare" har jag förstått utan dom flesta tränar ju hur dom vill i stort sett, Rollkur likväl som klassiskt, spelar ingen roll har man ju fattat efter att ha sett vissa bilder :eek:

Det finns ju riktlinjer , varför bara inte följa dom?

Men nu måste du faktiskt hejda dig lite :rofl: . Hur är det inom den "traditionella biten" av ridning. Där finns det finns massor av instruktörer, som har olika infallsvinklar och instruktionssätt.

"Det finns ju riktlinjer , varför bara inte följa dom?" Alla instruktörer inom traditionell ridning borde ju också vara stöpta i samma form i så fall... och instruera på exakt samma sätt, eller? :confused:

Har du något annat att komma med? :angel:

Och innan NÅGON här på barockforumet, fritidsridningsforumet, tävla dressyrforumet, eller vad det nu är... anser att jag hoppar på någon och är bitsk. Så vill jag bara klargöra att jag har en fot i varje gren... eller ja, i alla fall en tå för att det ska räcka till, beroende på min fyrbenta kamrats dagsform och behov. Så jag har ingen aversion till någon ridstil, så länge det är fair play mellan häst och ryttare är all god ridning, god ridning

Senast ändrad:

Visst finns det det men där finns oxå ett TR som tillämpas på tävling som talar om ungefär hur det skall se ut och där kan man inte komma in och rida särskilt avvikande. Men träningsmässigt finns oxå samma problem. Men alla bokstavstränare SKALL instruera på samma vis och följa dom riktlinjer som finns.

Som du själv säger så är AR en "laglös" inriktning där vad som helst kan ske.... och så gör.

Visst finns det det men där finns oxå ett TR som tillämpas på tävling som talar om ungefär hur det skall se ut och där kan man inte komma in och rida särskilt avvikande. Men träningsmässigt finns oxå samma problem. Men alla bokstavstränare SKALL instruera på samma vis och följa dom riktlinjer som finns.

Som du själv säger så är AR en "laglös" inriktning där vad som helst kan ske.... och så gör.

Men alla ryttare rider inte för bokstavstränare, vare sig de skogsmullar, hobbyrider, eller tävlingsrider. Även om de elit/div I-hoprpyttare som jag skött hästar åt, har ridit för både bokstavstränare och internationella tränare, bla Henk Noreen (varning för stavning).

Men jag tror att vi är ganska överens. :smirk:

fio;6482361 Men träningsmässigt finns oxå samma problem. Men alla bokstavstränare SKALL instruera på samma vis och följa dom riktlinjer som finns. Som du själv säger så är AR en "laglös" inriktning där vad som helst kan ske.... och så gör.[/QUOTE skrev:
Men det är väl inget problem? Problemet är väl i sådana fall att det helt enkelt finns dåliga tränare. Men att man tränar olika måste väl vara en styrka. Vi människor är olika, hästarna har olika behov.Vi behöver kanske olika tränare för att uppnå maximalt.

Sen undrar jag - vad är en bokstavstränare? Har inte hört uttrycket förut.
AR - laglös inriktning... vad som helst ska ske.
Det håller jag inte med om. Jag, som inte heller är ngn renodlad AR ryttare, om ens någon alls, ser väldigt tydliga gemensamma nämnare för vad som är AR, även om det i bland är minsta gemensamma nämnare, så är de åtskilliga.

Jag tycker det är intressant att fältet breddas, att det blir lite spretigt och att det finns alternativ att välja på.
Sedan är det ju till syvende och sist varje hästägares ansvar att sålla bland agnarna inte köpa allt med hull och hår vem som än säger det. Det är ju inget nytt. Även om det kan vara svårt ibland.

Jag tycker det är lite spännande att man liksom tittar på en klassisk europeisk tradition. HUR utbildade man sina hästar? VARFÖR utbildade man dem så i tid då man ju använde hästen till någonting viktigt, förflytta sig. Krig - hmm ja mindre viktigt, men åtminstone viktigt för den som satt på hästen.

Men okej, tillbaks till frågan om stöd på tygeln.
Stöd på tygeln verkar efter vad jag läst i alla inlägg vara något viktigt. Men att det stödet syftar till ändå, att hästen ska lägga vikten på bakdelen och att man tillsyvende och sist strävar efter att rida med säte och kropp. Stödet på tygeln är ett hjälpmedel under utbildningens gång. I AR alltså. Har jag fattat rätt?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 168
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve