Mabuse
Trådstartare
Sv: Vad man har i handen...
Intressant! Vad jag har lärt mig är att du ska ha samma stöd i bägge tyglarna, oavsett vad du gör. Så inner ska inte hänga lös. Du ska kunna göra en överstrykning med både ytter- och innertygeln utan att hästen ändrar tempo eller riktning.
Däremot kan man använda sig av böjda spår för att få hästen att ta stöd, om den inte har gjort det, genom att driva den mot yttertygeln med innerskänkeln.
psychogrrl skrev:En skillnad/likhet som jag upplevt mot den ridning jag tidigare brukade (den ridning som lärdes ut på den ridskola jag tidigare red på och de A och B-tränare jag ibland tränade för, och också sett flera andra Strömsholmsutbildade hästfolk syssla med) är att målet hos båda är att hästen ska söka ytter tygel och inner ska hänga lös.
Intressant! Vad jag har lärt mig är att du ska ha samma stöd i bägge tyglarna, oavsett vad du gör. Så inner ska inte hänga lös. Du ska kunna göra en överstrykning med både ytter- och innertygeln utan att hästen ändrar tempo eller riktning.
Däremot kan man använda sig av böjda spår för att få hästen att ta stöd, om den inte har gjort det, genom att driva den mot yttertygeln med innerskänkeln.