B
boella
Sv: Vad man har i handen...
...förresten, det finns en F.A.Q högst upp på forumet.
...förresten, det finns en F.A.Q högst upp på forumet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
boella skrev:...förresten, det finns en F.A.Q högst upp på forumet.
Mabuse skrev:Eh....
Så "AR" betyder helt enkelt vadsomhelst som känns rätt? Om jag vill rida min häst i rollkur med hjälp av graman och tycker det känns rätt, så är det AR?
IngelaH skrev:Du ställer inte så himla enkla konkreta frågor heller.
Man kan inte skriva, vad är det som är så särskiljande mellan AR och vanlig ridning.
Vad inom ridningen undrar du som är särskiljande???
Om du läser faq-en en gång till, under PUNKT 4, så säger faktiskt Jegra att det inte ÄR så stor skillnad.
Vill du ha konkreta svar, då kan du inte ställa universellt abstrakta frågor.
Mabuse skrev:Ja, tack! Det var faktiskt rätt klargörande.
Lite annan pedagogik, och fokus på andra saker, men i slutändan rätt likt. Jag kan tänka mig att det funkar bäst på spända hästar med mycket bjudning, som orkar arbeta i skritten och kan lära sig att slappna av.
Det jag själv tyckte när jag bodde i Wien och tittade på spanska ridskolans morgonträningar var att de jämförelsevis red väldigt mycket samlande rörelser (framförallt passage och piaff) och lite ökningar. Och att de hade hästar som var enormt musklade, som bodybuilders nästan, men inte så mycket gång och spänst som man vill ha hos en topptävlingshäst i dressyr.
Sen kan jag absolut förstå att den som har ett trevligt kallblod under lite enklare förhållanden känner sig mer hemma med AR än med vanlig dressyr, där det ska vara lindor och puts.
Vad jag möjligen kan bli lite mörkrädd över är att folk vars ridkunskaper är betydligt sämre än mina gärna tar bra betalt för att träna folk, men det är ju en annan sak, och förekommer väl i alla läger.