Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt läsande har gått minst sagt trögt på sistone och jag har inte velat slösa något verkligt bra på mitt hackiga tragglande. Kanske har det bidragit till att jag haft fortsatt svårt att engagera mig i det jag läser?

De senaste dagarna har jag släpat mig igenom några mossiga Maria Lang och nu längtar jag verkligen efter något som får mig att inte vilja sluta läsa. Efter ett tips har jag därför lånat två deckare som låter ganska förtjusande, de handlar om en tolvårig, brådmogen kemist som löser brott samtidigt som hon försöker förgifta sina elaka styvsystrar lite lagom. Det hela utspelar sig på ett engelskt gods och jag har höga förväntningar på trevliga lässtunder. Och nej, det verkar inte vara barnböcker:D

Jag lyssnade på en Maria Lang häromdagen och var nog på precis rätt humör för att uppskatta formuleringar som -Hälsa då fjärdingsman att det finns ett nytt lik till påseende, om det passar. :D

Engelskt gods på femtiotalet - jag ser framemot puttrighet och en cool hjältinna!
Den första heter The Sweetness at the Bottom of the Pie och den andra minns jag inte titeln på just nu. De är skrivna av Alan Bradley.

Jag har en kollega som älskar de böckerna, de verkar såå bra. :) Undrar om det inte var någon tv-serie på gång.

Jag har just läst Frozen Charlotte av Alex Bell. En ryslig, våldsam spökhistoria. Jag tycker att den var helt okej, det är inte min genre och jag blev heller inte särskilt skrämd, men jag var inte överlycklig för att det var något underligt klickande ljud i min lägenhet igår när jag skulle gå och lägga mig och läsa det sista ;)

Sedan började jag på Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Kom inte så långt innan jag somnade, men blev hastigt djupt förälskad.

Och från det ena till det andra; nu har jag börjat på Riders av Jilly Cooper. Hoppas att den ska vara lite mer lättsam :D

gav den 75 sidor igår men nä, jag kan faktiskt inte fortsätta läsa den. Fick uppfattningen att den var jättebra underhållning och den har fått så bra recensioner överallt jag tittat. På framsidan står bland annat ett citat av Marian Keyes "Fun, sexy and unputdownable - a classic!" och på baksidan står det hur många citat som helst av andra författare om hur bra och rolig den är.

Jag tycker för fasen boken inte går att läsa! Författaren hoppar heltvilt mellan vem som upplever vad och först kan det vara en person som tänker och har åsikter och som det händer saker för och i nästa stycke (på raden under med bara ett indrag) är det en helt annan person på andra sidan tävlingsplatsen som tänker tankar om en tredje. Alltså, det blir hur förvirrat som helst i min hjärna och jag tror inte jag kommer vänja mig eller komma över det hela heller. Synd, hade hoppats på en lättsmält men okey historia.

Någon som har tips på "halvdan" litteratur med fängslande handling? Tänker på böcker i stil med Diana Gabaldons Outlander-serie typ.

Någon som har tips på "halvdan" litteratur med fängslande handling? Tänker på böcker i stil med Diana Gabaldons Outlander-serie typ.
När jag vill läsa riktigt halvdan litteratur är det Nora Roberts som gäller :angel:

För att komma upp till lite bättre än halvdan litteratur men utan att göra anspråk på Nobelpriset så är det väl typ Sheila O´Flanagan, Liane Moriarty och Lucy Dillon som fungerar bra :D Alternativt Kate Morton eller Eve Chase :)

Och för att komma upp ännu en nivå (nejdå jag är inte så boksnobbig eller så :angel: ) så är det ju Kate Atkinson som är fenomenal

Jag har just läst Frozen Charlotte av Alex Bell. En ryslig, våldsam spökhistoria. Jag tycker att den var helt okej, det är inte min genre och jag blev heller inte särskilt skrämd, men jag var inte överlycklig för att det var något underligt klickande ljud i min lägenhet igår när jag skulle gå och lägga mig och läsa det sista ;)

Sedan började jag på Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Kom inte så långt innan jag somnade, men blev hastigt djupt förälskad.

Ett litet liv har jag beställt tillsammans med Pirinens Att misslyckas som människa och Sara Granérs Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera. Samt Granérs kalender för 2017, I tid och otid, tror jag att den heter.
Köpte dem. Det var rätt länge sen jag gjorde det. Har höga förväntningar!

Den är helt jäkla underbar alltså! Precis som hennes All I want for christmas is planekonomi :D (jag följer dessutom henne på instagram där hon lägger ut dagens dikt som är mycket underhållande!)

"Ett havsbrus Ett haschrus En hasselmus"
Jag kan inte fatta hur man lyckas vara så rolig och så viktig på samma gång. Vet du den rutan i Det är bara lite aids där en person står och vrålar "hora" åt en tall? Så roligt, ödsligt och tragiskt. Jag blir helt golvad. Tog bara en random rolig:
5textival_gran.jpg

gav den 75 sidor igår men nä, jag kan faktiskt inte fortsätta läsa den. Fick uppfattningen att den var jättebra underhållning och den har fått så bra recensioner överallt jag tittat. På framsidan står bland annat ett citat av Marian Keyes "Fun, sexy and unputdownable - a classic!" och på baksidan står det hur många citat som helst av andra författare om hur bra och rolig den är.

Jag tycker för fasen boken inte går att läsa! Författaren hoppar heltvilt mellan vem som upplever vad och först kan det vara en person som tänker och har åsikter och som det händer saker för och i nästa stycke (på raden under med bara ett indrag) är det en helt annan person på andra sidan tävlingsplatsen som tänker tankar om en tredje. Alltså, det blir hur förvirrat som helst i min hjärna och jag tror inte jag kommer vänja mig eller komma över det hela heller. Synd, hade hoppats på en lättsmält men okey historia.

Nora Roberts är ju en av mina favoriter :rofl: Men Tamara McKinley är också bra tycker jag. Kärlek och intressanta historier (ofta i Australien vilket jag tycker är intressant).

Jag fortsätter lyssna på Katarina Wennstam, svikaren har jag lyssnat klart på vilken var bra och annorlunda "motiv" än vad det brukar vara i deckare. Nu lyssnar jag på Stenhjärtat. Enda negativa är att Alexandra Rapaport som läser inte kan ta ett andetag i styckebytena. Trots det blir byte av person i boken så tar det flera sekunder att fatta att "nu är det Charlotta och inte Shirin det handlar om". Liksom ingen liten paus när det byts stycke eller vad jag ska säga. Riktigt irriterad på det.

Ett litet liv är fantastisk men redan smärtsam efter dryga 100 sidor. Jag vet redan somliga saker som kommer att hända pga oförsiktigt läsande av recensioner för länge sedan, och ja, det blir ju inte glättigare direkt. Men åh så bra.

För att varva med lite lättsammare saker läste jag Rena snurren, Lotta igår innan sovdags, och tänkte läsa Farligt att förtära av Maria Lang som parallelltext nu i helgen.

Lyssnar fortsatt på Harry P men det går inte så fort, det kommer så många bra poddar såhär i slutet på veckan... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 420
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix