Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste Belinda Bauer The facts of lite and death. Hon skriver bra, men får England att framstå som väldigt fattigt, torftigt och genomgrått. Ingen verkar på alvar intresserad av någon eller något. Landskapet är aldrig vackert, godis äter till och med barn på rutin... En person framställs som vacker vilket stämmer lite väl bra med historien. Men det blir underligt med en mordhistoria i en "setting" där man undrar varför hela bunten inte bara tar livet av sig. Sedan kommer ett - som jag tycker - abrupt och lite påklistrat slut.

Mvh Grin-olle
Jag blir ju nyfiken och sugen på att läsa! :D

Har vi några fler fantasy-/scifi-läsare i tråden? :D

Jag läste precis ut Becky Chambers The Long Way to a Small Angry Planet och uppföljaren A Close and Common Orbit - jösses vad bra de var! Den första boken handlar om ett gäng rymdtunnelbyggare och det var bannemig som att läsa Firefly; världens mysigaste rollbesättning, korta kapitel med sina egna story arcs och en jätteintressant värld som aldrig kändes för tung eller krånglig att förstå sig på. Både rolig och rörande! Den andra boken var lite "smalare" med två huvudkaraktärer (en AI i människokropp och en människa som vuxit upp med en AI som enda sällskap). Den var mer av en karaktärsskildring än en regelrätt episk scifi-roman men den var fortfarande oerhört bra och snabbläst. Rekommenderas! Perfekt uppvärmning till Mass Effect Andromeda som kommer i vår ;)
Önskar den funnits på svenska i Storytel! ☺

Nån som lyssnar på Storytel via Android? Jag hittar inte symbolen för hastighet... var sitter den? Jag har sleep, bokmärke och en liten papperskorg (?) på "uppslaget"

Nån som lyssnar på Storytel via Android? Jag hittar inte symbolen för hastighet... var sitter den? Jag har sleep, bokmärke och en liten papperskorg (?) på "uppslaget"

Jag har också min hastighetsmätare längst till höger bredvid papperskorgen, har en androidtelefon. Märkligt om den försvunnit för dig... Har du testat att uppdatera appen?:)

Har börjat lyssna på "Medan han lever" av Elaine Eksvärd.

Den beskrivs så här:
När Elaine blir mamma kastas hon tillbaka till sin egen uppväxt och inser hur mycket den fortfarande påverkar henne. Hennes liv har formats av de regelbundna sexuella övergrepp som hon utsattes för av den som borde ha stått för tryggheten – hennes egen pappa. Nu vill hon dela med sig av sin historia för att göra skillnad. Hon tänker inte längre vara tyst. När omgivningen blundar och fingeravtrycken är osynliga kämpar Elaine för rätten att berätta. Hon är trött på att barnen offras för vuxnas heder och anseende. Offren brottas med känslor av skuld och skam fast de inte gjort något fel. Vi får följa med tillbaka till det tidiga 1980-talet i Stockholms förorter då Elaines föräldrar separerade. Det är ett starkt försvarstal för barnet, en modig och självutlämnande berättelse som visar att det går att komma ut på andra sidan.

Väldigt tung vilket är lätt att förstå, så jag blandar upp det med lite "På minuten"-poddar ;)

Igår läste jag "Bambi" av Kallentoft och Lutterman.
Den gillade jag.
Fast deckare är relativt lättviktiga och den här slök jag på en kväll (fortsatte läsa efter läggdags eftersom jag kommit in i boken och ville läsa ut den).

Jag har också min hastighetsmätare längst till höger bredvid papperskorgen, har en androidtelefon. Märkligt om den försvunnit för dig... Har du testat att uppdatera appen?:)
Nej, det har jag inte! Tack! :up:Men det ska jag kanske prova att göra! Just nu är jag mitt inne i en bok så jag får nog lyssna klart innan jag vågar mig på att uppdatera. Retligt om jag behöver ladda ner igen (har inte obegränsat internet:cautious:) , och jag tycker det är kluddigt att spola fram tills där man är.

Jag började på Ingenting, allting av Nicola Yoon igår kväll. Skulle bara läsa ett par kapitel och sedan sova gott före kl 22, det slutade med att jag läste ut hela, jag kunde bara inte sluta. Älskade den!

Sedan var jag så uppe i varv för det blev så spännande i slutet att jag var tvungen att läsa en Lottabok också - den som är mest spännande av dem alla - och läste nästan hela den i ett svep också.

Tur att det är fredag :angel:

Jag blev klar med Lilla bageriet-serien under semestern. Småcharmiga, förutsägbara och lättlyssnade. Jag vill nästan ha en egen Neil! :D
Efter den sista har jag varit lite i limbo. Har börjat med ett par olika böcker men inte fastnat för någon. Sen släppte Storytel hela HP inlästa av Stephen Fry :love: så nu är jag på väg till Hogwarts för första gången och det är ljuvligt! :heart

Barnet och jag har lyssnat igenom Inger Frimanssons serie om Konaklubben. Trevliga böcker om barn i 10-årsåldern som börjar bli mer självständiga, mycket med hjälp av stallet :up:
Nu har vi börjat om med Klara :D vet du om fler kommer läsas in @Miran? Det finns bara 1, 13, 14 & 17 på storytel :down:

Efter sisådär 200 sidor lossnade det för mig med Björnstad och jag sträckläste resten! Jag tycker att, när den väl kom igång, så var själva storyn riktigt riktigt bra och intressant och viktigt. Däremot släppte aldrig min aversion mot själva skrivsättet ned alla upprepningar och "cliffhangers" mellan avsnitten, det påverkade läsupplevelsen en hel del tycker jag (tyvärr). Men ja, när jag väl fastnade i den så var den riktigt bra!

Sjuka själar av Kristina Olsson. Har gillat hennes deckare; det här är en skräckroman. Började bra, ganska spännande intrig, men helhetsintrycket är njaä. Tycker inte hon fick ihop det hela. Jag ogillar ju när det brister i logiken.

Lyssnat klart på 3 böcker av Katarina Wennstam, Smuts, dödergök och alfahannen. Dom var bra, men kändes som lite abrupta avslut. Jag hade velat ha nån förklaring vad som hände med vissa personer. Det är ju typ en serie, så lite får man veta i nästa, men då är det mer löst "flyttade till London" "tog familjen ner till Skåne" osv. Mer epilog hade vart bra enligt mitt tycke.

Jag har total idetorka på vad jag vill läsa/lyssna på

Påbörjat 3 böcker och 2 ljudböcker men inget tar tag i mig.:( Vet inte om jag vill ha lättläst, tungt, skrämmande eller roligt.

Jag läste Den skrattande polisen i helgen. Sjöwall Wahlöö, alltså - mästerligt. Så bra.

Läste även In the all-night café - a memoir of Belle and Sebastian's formative year av Stuart David i lördags. Ja, är man B&S-fan så är den ett måste, jag njöt av vartenda ord!

Och så nummer sex, sju och åtta i Lotta-serien (Fara på taket Lotta, Vilken skiva, Lotta och Skriv upp det, Lotta!). Naturligtvis fantastiska. Fara på taket, Lotta är riktigt läskig. Vilken skiva Lotta har jag aldrig läst men den var kul, och Skriv upp det Lotta är en av de jag har läst flest gånger genom livet :)

Igår började jag lyssna på Stephen Fry's inläsning av Harry Potter, åh så underbart.

Och igår kväll började jag läsa Frozen Charlotte av Alex Bell. Ska vara oerhört läskig och ja, jag kan tänka mig att den blir det.

Just läst ut the Martian... Eller läst och läst. Jag somnade ifrån den för hundrade gången och den har gått färdigt inatt. Jag kanske orkar lyssna igen slutet nån annan gång. Tyckte den var rätt tradig och genomgående likadan hela tiden.

Funderar på att lyssna på "Som Zlatan fast bättre" eller "Mannen som talade med elefanter" Känner mig inte riktigt sugen dock. Längtar efter den där perfekta ljudboken som man inte kan sluta lyssna på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar